Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

A Spirit of Hungary 93 napja – VENDÉE GLOBE 8. helyezés

2017. febr. 8-án Fa Nándor sok ezer magyar és francia szurkoló üdvrivalgása és dudaszó kíséretében ért partot a Vendee Globe szóló földkerülő vitorlásversenyen.

Öt évvel azután, hogy a Zoltek amerikai-magyar karbon-gyártó cég felajánlása nyomán megfogant a Spirit of Hungary projekt ötlete, és közel 3 évvel a trieszti hajóavató után, 93 napos versenyzés végén 8. helyen célba ért Fa Nándor a Vendee Globe szóló földkerülő vitorlásversenyen.

A befutó napján ragyogó napsütés fogadta a hajót, felhőtlenül tudott együtt örülni a sok ezer szurkoló, támogató, barát, és elsősorban a család. A magyar vitorlás tökéletes időzítéssel érkezett a franciaországi Les Sables D’Olonne partjához, a hatalmas hullámok és az északias szél ellenére is hamar és gond nélkül tudott behajózni a dagálytól feltöltött csatornába, hogy 93 nap 22 óra 52 perces versenyzés után kiköthessen a legendás Port Olona öblében, a célba érkezőknek fenn tartott vörös szőnyeges mólónál.

Az eredmény talán mindenki várakozását felülmúlta, Nándor maga sem számított előzetesen ennyire előkelő helyezésre, bár a 100 napon belüli teljesítés kimondottan is ott szerepelt saját elvárásaként. A 29 fős mezőnyben Nándor a 9 nem francia szkipper közé tartozott, hajója pedig a 22 foil (szárnyszerű oldalsó uszony – DSS rendszer) nélkül épített IMOCA versenyhajók sorát gazdagította.

A november 6-i rajt után kivételesen ideális körülmények között vághatott neki a flotta a távnak, bő szélben szelték át a Biscayai öblöt, majd kevés manőverrel haladtak jó sebességgel egyenletesen az Egyenlítő fölötti szélcsendes zónáig. A Doldrumson szerencsésen, különösebb megtorpanás nélkül haladt át a Spirit of Hungary, később viszont a Dél-Atlanti óceánon a flotta egy nagyobb csoportjával együtt hosszan küzdött az előrehaladásért egy hatalmasra kiterjedt magasnyomású zónában. Míg a gyorsabb hajókból álló élmezőny éppen el tudott haladni ez előtt, Nándoréknak nem maradt egyéb opciójuk, mint keserves munkával áthámozniuk magukat rajta.

A Jóreménység fok felé közeledve kedvező pozícióban sikerült kiszabadulni a gyenge szeles térségből, majd az Indiai óceán elején egy kiváló taktikai húzással másodmagával (Stephane La Diraison) elszakadt a csoportjától. A Leeuwin fokig végig magas átlaggal tudott haladni, december 10-én 432 tengeri mérföldet teljesítve megfutotta saját személyes és a hajó 24 órás távolsági rekordját.

A Csendes óceánon egy komisz időjárási helyzet lassította napokon át, miközben aggodalommal tekintett hátrafelé, hogy az őt üldöző Conrad Colman, aki komoly viharba keveredett, nem szorul-e segítségre. A Csendes óceáni menet egyik izgalmas epizódja volt, amikor Nándi egy alkalommal elaludt a kormányállásban, és csak azt követően ébredt, hogy pár száz méterrel megsértette a versenyzők elöl elzárt jégzóna határvonalát; a szabályszegés korrigálása több órás kitérőt követelt.

A magyar vitorlás január 9-én kerülte a Horn fokot, Fa Nándor vitorlázó karrierje során ötödik alkalommal (Szent Jupát 1987, BOC Challenge 1991, Vendee Globe 1993, Barcelona World Race 2015, Vendee Globe 2017). A Dél-Atlantin való felfelé kapaszkodás ugyan követelt egy keleti kitérőt, de összességében jó átlagsebességgel haladt az Egyenlítőig. A Doldrums ismét kegyes volt a Spirit of Hungary-hez, onnan viszont még több próbatétel nehezítette az utat a célig. Először hosszú nyugati kerülőt kellett tenni kemény szembeszeles hullámzásban, majd át kellett vergődni az Azori magasnyomású zóna folyton csapdába ejtő északnyugati szélcsendes nyúlványain, hogy végül a gyors mozgású nyugatról érkező viharok között elérje a Les Sables D’Olonne előtti déli bójánál feszülő célvonalat.

A földkerülő utat komolyabb technikai probléma nélkül sikerült teljesíteni. Az árbocra ugyan egyetlen alkalommal sem kellett másznia a veterán magyar hajósnak, de kisebb veszteségek és nehézségek persze akadtak az út során. A verseny első heteiben rejtélyes komputer gondjai voltak, egy időben az elektromos töltés nem működött kifogástalanul pár napon át. A Jóreménység fok közelében a rakoncátlankodó robotpilótát kellett szerelni. Az ilyen típusú hibák javításához Perényi Péter co-skipper, a csapat elektronikai szakembere állt nonstop telefonos készenlétben Magyarországon.

A Spirit of Hungary-t a 27. napon érte a legfájóbb vesztesége: egy kemény szeles, nagy hullámos menetben elszakadt az A7-es vitorlája. A verseny további részében sokszor hiányzott ez az erős szeles genakker. A 38. napon egy közelmúltbeli ütközésről számolt be Nándor, aminek nyomán megsérült és levált a tőkesúlyának profilfeltöltése. Ez statikai sérülést nem jelentett, a hajó biztonságát nem veszélyeztette, viszont némi rezonanciát és ellenállás-növekedést okozott az út hátralévő részére. Pár nappal később a fővitorlán jelentkezett kisebb területen kopás, amit többszöri kísérletre sem sikerült megerősíteni az erre való javító foltokkal. A 45. napon több nehézséggel is szembesült Nándi. Egy napon vált véglegesen használhatatlanná a már második földkerülését teljesítő reacher orrvitorlája és főtt meg a motorja. Utóbbit egy több órás olajos szereléssel sikerült orvosolnia. Az 55. naptól mindkét fő GPS jeladóját nélkülöznie kellett, és ugyan a tájékozódási képességét egy áthidaló megoldással sikerült megtartania, de a navigációja attól fogva komplikáltabb lett.

Minden nehézséget és megpróbáltatást kárpótolt viszont február 8-a, amikor sok ezer magyar és francia drukker üdvrivalgása, integetése özönében, dudaszó és hajókürt hangversenyében a Spirit of Hungary végighajózott a kikötőcsatornán. A család, csapattagok, barátok, ismeretlen ismerősök ölelése hamar visszahozta Nándit a „humán oldalra”.  Ahogyan a pódiumbeszélgetésen fogalmazott, a verseny idejére át kellett kapcsoljon „gép” üzemmódba, hogy el tudja viselni az állandó stresszt, a metsző hideget, a szüntelen figyelem terhét, és a természet embertelen kirohanásait. Ahogy mondta, a megérkezés óráiban olyan mennyiségű felszabadító boldogság éri a hajóst, amiből legjobb lenne egy nagy halommal elraktározni valahogyan a következő hónapokra, évekre.

A Spirit of Hungary útjának sarokszámai:

– 8. helyezés
– Versenyidő: 93 nap 22 óra 52 perc 9 másodperc
– Vesenytávra vetített átlagsebesség: 10,9 csomó
– Megtett távolság: 27850 tengeri mérföld
– Tényleges átlagsebesség: 12,35 csomó
– Les Sables D’Olonne – Egyenlítő: 12 nap 10 óra 25 perc
– Egyenlítő – Jóreménység fok: 15 nap 13 óra 52 perc
– Jóreménység fok – Leeuwin fok: 12 nap 6 óra 51 perc
– Leeuwin fok – Horn fok: 23 nap 11 óra 28 perc
– Horn fok – Egyenlítő: 15 nap 10 óra 49 perc
– Egyenlítő – Les Sables D’Olonne: 14 nap 17 óra 27 perc
– 24 óra alatt megtett legnagyobb távolság: 432 tengeri mérföld (2016. december 10. Indiai óceán)

Köszönjük Nándor nevében minden SOH77 földkerülő verseny követőnek, hogy a Spirit of Hungaryvel tartottak jóban-rosszban a Föld körül. Köszönet a magyar óceáni projekt fő támogatójának, támogatóinak, a szakmai pertnereknek a projektben való részvételét.

Hálás köszönet az önkéntes szakmai és emberi hozzáállásért, azámos önzetlen segítségükért a hazai és küldföldi barátainknak, ismerősöknek,  jóakaróknak.

Köszönjük Károlyi György úrnak, Magyarország párizsi nagykövetének és kollégáinak a megtisztelő látogatását, aki rendkívül izgalmas, tartalmas, francia és magyar nyelven mondott szavaival elragadtatta az Nándort ünneplő francia-magyar közönséget.

Megtisztelő volt Magyar Vitorlás Szövetség részéről Kollár Lajos és Holczhauser András részvétele a Spirit of Hungary befutásán.

Örömteli volt Nándor balatoni vitorlás klubjának, a KEREKED klubnak az aktivitása, akik az általuk bérelt katamaránnal hajóztak Nándor elé és vendégül látták a hajón a SOH77 VIP vendégeit, köszönet Toronyi Andrásnak, hogy SOH csapattagként is azonnal helytállt a Nándor befutását övező szervezőmunkákban. Külön köszönet Kiss Péter úrnak, a ZOLTEK korábbi alelnökének, a Spirit of Hungary  of Hungary  keresztapjának részvételéért.

Köszönjük Nándor nevében a legváltozatosabb módon eljuttatott baráti üzeneteket, jókívánságokat, gratulációkat.

Köszönjük a Les Sables d’Olonne-ba érkezett média képviseleteknek, hogy a VG befutási és média protokolját követő interjúk során tartalmas, hosszú beszélgetések készültek. Köszönjük a csodás fotókat és videófelvételeket.

Nándor a Les Sables d’Olonne-i megérkezését követő pár napban a Vendée Globe helyszínen a hajóval és a rendezvénnyel, a francia iskolás-gyermekcsoportok fogadásával, a francia médiamegjelenésekkel kapcsolatos számos feladattal lesz elfoglalva, egyenlőre csak apró pihenőkkel, majd a Magyarországi média rendezvény következik, ahol az igények szerint bőséges tájékoztatóra lesz lehetőség.

A Vendée Globe persze nem ért véget a magyar hajó megérkezésével. A még vízen lévő hajók napi története és a hajók pozíciója Vendée Globe hivatlos weboldalán követhető: vendeeglobe.org