Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

BWR 2014 dec 31 – 2015 Január 02. Spirit of Hungary

Miről is szólt a szilveszter és az újév a BWR hajósoknak, nos a tengeren talán egészen másról.

Nyolc IMOCA 60 lábas versenyhajó tizenhat versenyzővel a fedélzetén szélnek eredt a Barcelona World Race kétszemélyes Föld-kerülő vitorlás versenyen. A versenyben résztvevő hajók és hajósok mind tengerálló egységek, kipróbált szólóvitorlázók, sok versenyt megért és sikerrel teljesített hajók.

A BWR Föld-kerülő mezőnyében, az  IMOCA hajósok némelyike komoly sérülések és mentési akciók után szállt idén újra vízre. Hajóik, ha meg tudták menteni és relatíve épségben maradtak,  jelentős átépítéssel, a versenyről-versenyre történt módósítással és rengeteg összeméréssel, közös edzés során szerzett tapasztalat halmazzal fejlesztették mindeddig, lépésről-lépésre tesztelve a hajóik képességét és terhelhetőségét, valamint tanulták meg a hajók teljesítményének egymáshoz viszonyítását.

Ez a tesztelési folyamat a Spirit of Hungary esetében az idén kezdődött.

A mezőny és a világ első és egyetlen új IMOCA hajója a Spirit of Hungary  – amely a 2014 ben megalkotott sokszor módosított IMOCA szabály szerint épült és a többlépcsős ellenőrzési folyamat során megkapta legszigorúbb IMOCA szárazföldi  és tengeri felmérésnek kellett megfelelő verseny engedélyét.

BWR –  RAJT december 31. 13:00

Minden jól nézett ki,  élmezőnyben, a harmadik helyen vitorlázott a Spirit of Hungary. Sok gratulációt kapott az új magyar hajó a versenyen dolgozó nemzetközi szakújságíróktól.

Kicsi szélben rajtolt a mezőny, a barcelonai plázs mentén. Élő mega-kivetítőkön nézte a gyönyörködő közönség a helikopterekről és motorosokból átlőtt felvételeket. Nagy volt a nemzetközi média és a túrista érdeklődés is a városban és a vízen egyaránt. Kisebb-nagyobb hajórajok, mint kalauzhalak követték a versenyhajókat, amíg csak tudták.

A partmenti, ún. hajóbemutató-vitorlázás során a pici szél nem használt senkinek, a nagy “dög-hullámzásban” szenvedtek a nézőhajók is, motorosokon működő TV stábok küzdöttek a kamerákkal, a versenyhajókonak pedig sajnos nem használt, ahogy az ide-oda dőlő 27 méteres árbocokon csattogtak a drága, óriás méretű vitorlák, amiknek nemcsak az első nap kell dagadni, de közel száz napig kell miden körülmények közt a hajót szolgálni!

Némelyik hajó vitorlázata és szálingja rögtön az első órában sérüléssel kezdte. Így történt a Spirit of Hungary esetében is. Mintegy tenyérnyi szakadás keletkezett a száling (árboc keresztrudazata) vége okozta sérülés miatt a könnyű szélre gyártott code-zero vitorlán.
A szép rajt, a plázs előtti hajóbemutató vitorlázás, a gyönyörű légifelvételek mellett ilyenek  is történtek. Majd a vízi-promenád végén elhajóztak a 60 lábasok.

Öröm volt ott látni a Spirit of Hungary-t ragyogó napsütésben, könnyűszeles vitorlázattal az élmezőnyben a harmadik helyen hajózni. Sok média társaság foglalkozik hetek óta a magyar hajóval. Szakmai karrierje, sikeres Vendée Globe-os múltja és komplex személyisége miatt jelentős tekintélynek örvend Fa Nándor a nemzetközi sajtóban. Az online felületeken az új IMOCA hajójáról készült fotókon és videó felvételeken nagy rangot kaptak Conrad Colmannal a korábbi évek és óceáni IMOCA versenyek legsikeresebb vitorlázó sztárjai között.

2014.  január 02.
Fa Nándor első üzenete a rajt óta a Spirit of Hungary 60 lábas fedélzetéről:

“Nem egyszerû a képlet, lemaradtunk a szélről. Kezdődött a rajtnál, majd mikor is kiszakadt a csattogásban a code 0-nk, azóta megcsináltuk.
A Conrád meteo rutingja azt ajálta, hogy tartsunk keletnek, kerüljük Ibizát keletről. Túlzottan kisodródtunk és kicsit lassúbbak voltunk a többieknél. Hajnalban leszakadt a gennaker behúzó kötelünk, megcsináltuk, de veszítettünk egy órát. Délutánra megsérült a gennaker felhúzónk is, azt is javítani kell, de ez már nem is tétel.
Láttuk, hogy az Alborán bejáratának az északi részén kialakul egy szélcsendes zóna, igyekeztünk délre előle, de nem sikerült, beragadtunk. Talán mi vagyunk az egyetlen hajó ? .., aki itt ragadt.
Estére ígérnek némi keleti szelet, azzal megmozdulunk majd.
Nehezen lendülünk bele, de majd kialakul és minden rendben lesz.”

A BWR TV naponta kétszer ún. élő médiakonferenciát tart a rendezői média sátorban.  Lehetőségek szerint kapcsolatot létesít naponta két hajóval – vagy vidóláncon vagy szatelit telefonon – hogy a tracking mellett, a folyamatos nyomkövető jeladók és a meteorológiai információk mellett heti legalább egyszer elsőkézből kapjanak információt a hajósoktól.

Ma a BOSS és a Cheminet Poujoulat hajósait kapcsolták be a napi élő TV adásba, Újév első napján pedig a GAES és Neutrogena skippereivel beszélgetett a műsor három szakkommentátora  – a beszélgetések, az időjárás és versenyelemzés a BWR három hivatalos nyelvén történik: spanyol illetve katalán, angol és francia.

BWR TV info elérhető:  http://www.barcelonaworldrace.org/en/

A BWR hajók és Spirit of Hungary aktuális versenyállását illetően látogatóink kérdése kapcsán itt jelezzük, hogy a régebbi, több éves fejlesztésű, más paraméterű IMOCA hajók közti teljesítmény-béli különbségek a mérnöki asztalokon előre tudottak voltak, az új, szigorúbb szabályzás pedig a hajók és hajósok nagyobb biztonságát szolgálja.

 A régi, sérülékenyebb, könnyebb súlyú hajók és az egyetlen eddig épült új Imoca hajó közti különbséget Fa Nándor a korábban adott interjúiban nagy alapossággal körvonalazta. (Lásd 2013 decembertől kezdődően: spiritofhungary.hu/hírek – javasoljuk a részletek után érdeklödők számára).

A BWR Földkerülő verseny csaknem 80-100 napig tart. A hajók tervezési, szabályrendszer által meghatározott, illetve teljesítmény-béli különbségekröl is szól az a TV riport, melyet közvetlenül a rajt elött készített Kovács Gabriella Barcelonában, és részben vagy egészében a magyar televízó műsoraiban is láthattak a nézők a napokban. Az említett film a linkre kattintva  látható : 

Spirit of Hungary skipper’s messages in ENGLISH 02. January:

NANDOR FA skipper:

“After the start we followed the easter truck, we thot that is the better option. Wasn’t. In the morning our gennaker sheet broke, that took 1 hour to repair, done, We could see the small trnsition deweloping here and tried to escape to south, but stcked. Maybe we are the only one to stck here.
Our mood is pretty bad, but we hope some wind for the afternoon.”

CONRAD  COLMAN co-skipper:

“We were a little conservative in our sail choice the first night and as a
result struggled to keep the same course and speed as the others. This lead
us to be caught in the light winds behind Ibiza with We are Water but were
again slow adding bigger sails and have been caught by a ridge of high
pressure.
We are now in the axis of the ridge and its a house of horrors with the
wind turning from North to East to South and back again. Every sail change
or tack gives renewed hope that a change will stick but its not long before
the inevitable shift comes again and we need to start all over again.
Its a long race and I hope we’ll have opportunities to catch up later.
Thats the only thought I can hang onto now! Fingers crossed for the next
few hours. “