Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Dec.10 -17 Vendée Globe, FA NÁNDOR, VG 6. heti krónika, Dél-Indiai óceán – tőkesúly ütközés az SOH-nak is kijutott – biztonságban átvitorlázott a Leeuwen fok vonalán

CSÖRÖG A TELEFON – FA NÁNDOR a vonalban … VG LIVE … Új képek, napló elsőkézből az óceánról  “…nagy a vágta… eddig maximum 27,2 csomó,… akkor már nagyon szilaj Dec.17 – SOH a Déli Óceánon 

Dec. 17. Fa Nándor Vendée Globe Versenyigazgatóság hivatalos adatközlése szerint 16/12/2016 19h10 UTC – kor áthajózott Ausztrália legdélibb csücske, a Leeuwin fok vonalán, a magyar hajó belépett a Déli Óceán térségébe. A zárt zóna határán, ismét “kedvező irányú”,  É-ÉNy-i, 25-30 csomós szelekkel a 11. helyen vitorlázik.

Dec. 16.délután MEGLEPETÉS SOH77 riport
Standby-ban van az SOH kommunkációs csapat – 7/7/24 – van úgy, hogy a szemben vett MekiSzendvics estig megfagy a dobozában – de épp most volt üres fél óránk, a városba kirohanjunk ügyet intézni, egérkedünk át a zebrán a négysávoson,  – minden esetben minden sarokban , táskában mikrofonok, telefonok, komputerek

– de most! éppcsak a telefon a zsebben,  – és csörög — éééés a Skipper SOH felirat rajta !- UHHH, rongyolás vissza a parkoló autóba –  mikrofon elő a táskából, telefon kihangosít, kalibra a hangerőt, hangszínt  – aztán hajrá – de közben már mondja is

… Fa Nándor a vonalban – húznám az időt, míg kiprecizírozom a felvételt, – de mi van, ha közben elvesztem a vonalat, vagy ugrik reffelni meg ilyesmi és már oda is az esély … megoldottuk!

 Fa Nándor Spirit of Hungary Dél-India óceáni riport (©audio_mixpress – magyar nyelven)

 SOH 77 az M2 Petőfi TV-ben Dec. 16. A38-as hajó

SOH77 Fa Nándor csapattagjai a #M2 PetőfiTV A38 hajóról dec16-án este sugárzott élő adásában – Perényi Péter, Nándor co-skippere és elektronikai rendszerének szakembere, Keller András mozgó kötélzet mester, az idei MOL-TBS Nagydíj, balatonkerülő Szólóvitorlázás – Singlehand Sailing győztese – voltak az M2TV “Én itt vagyok” c. műsor vendégei. 

A TV adás visszanézhető (SOH téma kezdése 35perc 25 mp-től – hossza cca. 10 perc beszélgetés és filmrészletek a Spirit of Hungaryről)

SOH77 M2Petőfi TV A38 hajó 2016-12-16-i-adas/


— — —

Napló Dec. 15. 21:50 UTC, a 40. nap, reggel,

Az éjszaka most békésen, csöndben telt, sajnos kicsit lassan is, ahogy legyengült a szél. Eleinte még vittek a hullámok, de az is letompult, már csak a szél visz. Most hajnalban leértem a jéghatárra, muszáj volt hauzolnom. Nem kedvez a szél fölfelé, de kell, hogy magasságot nyerjek.

Nyolc órát jöttem É-K-nek, mikor ismét hauzoltam. A routing szerint is, és a szél szerint is akkor volt az ideje. Most húzom még vagy 80 SM-et a D – K-i irányt, mikor újra perdülnöm kell, de akkor már talán hosszabb távra. Előjelzés szerint erősödő É – Ény-i szél jön, ami fölépül legalább 40 cs-ig és meglehetősen hosszan visz ismét. Annak örülök, mert J2-vel és a reacherrel megoldható, hogy 100%-ra megvitorlázzam a hajót. Amióta elveszítettem az A7-et, az idő legalább felében, de az utolsó 4 napban biztosan az kellett volna. Sokat veszítek a hiányával. Eleinte azt gondoltam, hogy majd az A3-al és a reacherrel pótolom, de nem pótolható igazában egyikkel sem. Ebben a menetben, mint pl. most, legalább 1 – 1,5 cs-val lennék gyorsabb.

Ebéd után betermeltem egy tábla csokit. Csak egy falatka édesre vágytam, de nem álltam meg félúton, elfogyott. Csokiból igazán gazdagon el vagyok látva, és nem is akármilyenekből, ha a Gelencsér féle dobozra gondolok, de most nem az, hanem Imre barátom 96-os nevű csokija okozott élményt. 70 %-os kakaó tartalmú csoki szárított meggyel, és más gyümölcsökkel benne, igazán az én ízlésem. Baric Imre barátom gyorspostával küldte utánam csomagját indulás előtt közvetlenül, köszönöm, jól tetted.

Pár mérföld híján ismét a jéghatáron találtam magam, 150 SM-el keletebbre az előbbitől, ismét perdülni kellett. Ment hamar és gond nélkül. Feltettem a fejemre a GoPro-t, felvettem az egészet, és nagyon érdekes volt visszanézni. Az a művelet, amit rutinból csinál az ember, egyszerűnek érzi, kívülről nézve mennyire más.

Most egy hosszabb ideig egy csapásra rendezkedek be. A routing szerint legalább 800 SM-et ezen a balcsapáson futjuk, változóan É-Ny-i szelekkel, ismét egy front előtt. A legerősebb, szél, ami lejön belőle 40 cs-nak látszik, de itt ezt sohasem lehet pontosra tudni. Lehet ez kevesebb is, de jellemzően inkább több szokott lenni.

Pár órán belül lekeresztezem a Leeuwin-fok vonalát, ami az Indiai-óceán végét jelenti, átlépek a Déli-óceánba. Nem így tanultuk, de itt létezik egy önálló óceán Ausztrália alatt, az Indiai- és a Csendes között, amit Déli-óceánnak hívnak.

A jéghatár miatt sokkal többet vitorlázunk itt, mintha a főkörön haladnánk, ezért nekem most az Indiai-óceán mintegy 4500 megtett mérföld volt. Ezt a távolságot óra pontossággal 12 nap és 7 óra alatt futottam meg. Ennek a távnak a primitív statisztikája 366 SM/nap, ami 15,25 cs-s átlagsebességnek felel meg.

Azért, most éjszaka, mikor elérem a vonalat, megbontok egy aprócska pezsgőt.

Poz: dec. 16, 14:40 UTC, 45° 40,8′ S, 113° 35′ E, jól vagyunk.

Legközelebb már a Déli-óceánról küldök naplót.

Dec. 16-án este az M2 Petőfi TV “Én vagyok itt” c.műsorában a SOH csapat tagjai, Perényi Péter és Keller András a vendégek! Tartsanak velük ma este 21 órától:

Dec.16 reggeli VG versenyadatok


Fa Nándor GyorsPosta Dec. 14. hazai  időben 22:20-kor: “Épp most hauzoltam a jéghatáron, most É-K-nek tartok egy ideig, meglehetősen gyenge szélben. Itt már kivilágosodott, bár nagyon szürke minden. Most szépen megreggelizek. Egy jó tejeskávé és egy gyümölcsös müzli. Egész megszerettem őket.”

SOH77 Hajónapló Dec. 14. 14:50 UTC, este, 

Egész délután jól haladtunk, 23 – 27 cs-s D-Ny-i széllel, teljes nagyvitorla, reacher fent, 14 – 20 cs-s hajósebesség.

Felhőfoltos az ég, egyébként kristály tiszta a levegő, és hideg van. A hold már alkonyatkor feljött, hatalmas, erős fénnyel itt világít balra fölöttem. Nekem a hold mindig olyan volt mintha őrangyalom lenne. Minden barátságosabb, elviselhetőbb, ha látom, megnyugtat, vigasztal. Nem tudom, hogyan csinálja, mert “csak” ott van, én meg teljesen másképp érzem magam tőle.

Éjszaka sportoltam. Annyira fáztam, hogy itt a kabinban két kézzel kapaszkodva félórát futottam helyben. Jót tett, kimelegedtem és könnyebben maradtam ébren.

Reggel van, végre reggel. A mai éjszakában két jó dolog volt, az egyik a gyönyörű holdfény, a másik, hogy véget ért. Egyik felhő a másik után szaladt az égen és mindegyik le akarta reffeltetni velem a nagyvitorlát. A 22 – 26 cs-s alapszélre 36 cs-s nyomások jöttek, persze mind más szögből, és ezen a sunyin hullámos, forgatós vízen többször is fölnyomta a hajót.

Most hajnalban járatom kicsit a motort, először indulás óta, hogy kipróbáljam a töltést, és hogy meg tudjam szárítani a zoknijaimat a meleg blokkon. Némi csalódás, hogy az akkumulátorok megteltek 20 perc alatt és ennyi idő alatt alig melegedett langyosra a motorblokk. Fontos, hogy tölt a motor azzal a trükkel, amit Perényi Peti ajánlott. Végül sikerült 3 pár zoknit megszárítani, amiből egyet mindjárt föl is vettem, nagyszerű érzés. Még további két pár zokni és egy pár csizma szárad odabent a maradék hővel.

Elveszett a GPS jel az Adrenából, (!!! szerk)ami nagy baj, mert minden azon alapul, főleg a navigáció és a routing. Hosszas keresgélés, ki-bekapcsolás után végül meglett a kapcsolat a B&G és a komputer között, de bosszantó, ha valami úgy megy el, és jön vissza, hogy nem tudom, mi történik.

Reggeli után visszaaludtam a babzsákon és valami nagyon rosszhangulatú álmom volt. Szerencsére nem emlékszem a részletekre, a hangulatomat meg az első kireffelés visszarántotta a jelenbe.

Már délelőtt van, de még mindig vonulnak a fellegek és mind belenyúl a szélbe. Reffelhetnék ki, be akár félóránként is, és nem lenne indokolatlan. Az én privát vállalásom, hogy kibekkelem azt az 5 – 10 percet, amíg nyomja a szelemet. Ilyenkor beejtek egészen 155°-ig is, különben fölnyomja a hajót. Néha, még így is, akkor fetrengünk kicsit. Tegnap estétől mostanig így is reffeltem legalább négyszer, de lehetett volna ez 10-szer is.

Délelőtt, aztán két ok miatt is le kellett reffelnem egyet. A szél felhő nélkül, alapban is erősebb lett, és jött hozzá egy nagy, agresszív kereszthullámzás, ami nagyon forgatja a hajót. Majdnem hátszélben vitorlázok, és nem kívánatos irányban, rendszeresen kiforgatnak nagy sebességnél. Át-átlendülnek a vitorlák, és addig nincs is nagy baj, amíg a nagyvitorla meg nem hauzol. Attól félek, abból semmi jó nem jöhet ki.

Ismét este lett, vacsoraidő.

Poz: dec. 15, 12:40 UTC, 45° 17,6′ S, 106° 53,3′ E, jól vagyunk.

— — —

VG LIVE volt 15-én hazai időben 13:00 órától Fa Nándorral. 

http://dai.ly/x55brcx

A VG web tv adásának szerkesztett, rövidített hangváltozata: 

Dec 15. REGGELI  HANGFELVÉTEL  a SOH fedélzetéről – magyar nyelven 

JÓ REGGELT Dec 15-én, itt a Vendée Globe földkerülő szóló-nonstop vitorlázóverseny rövid térképes infója: Fa Nándor a 11. helyen. vitorlázik a földkerülő szóló-nonstop vitorlásversenyen a Dél-Indiai óceánon, a mezőny a jégzóna közelében halad, hogy minél rövidebb úton kerüljék az Antarktiszt. Ez a VG földkerülő verseny leghidegebb, leggorombább, legviharosabb, több hétig tartó szakasza. Optimális kondíciók errefelé nem találhatók, de törekszik rá minden hajós, hogy a legjobbat hozza ki magából és a hajójából. A déli óceánokon, ahol szinte a madár sem jár, minden esetben a hajó épsége az első, és csak utána következik a teljesítmény… Az élen hajózók az utóbbi napokban extrém viharos térségbe értek., majd az ellenkezője tórténik, túlsagosan legyengül a szelük, ami komoly taktikai kényszerhelyzetbe kényszeríti a hajósokat.

Spirit of Hungary  of Hungary  of Hungary  of Hungary  of Hungary GyorsPosta Fa Nándoról dec. 15. délelőtt: 

“Egyelőre semmi különös hír, csak egy jó reggelt kép. Itt már dél is elmúlt, furcsa nézni az órát, hogy otthon most van reggel….Éppen süt a nap, de az éjszaka nagyon macerás volt, jó volt mikor kivilágosodott. Fantasztikus a hold, óriási, és nagyon fényes.”

FA_N©onboard_15Dec2016_SOH_GOPR0398

dec. 14-én reggel kaptuk a hírt Fa Nàndortól, hogy a Spirit of Hungary is idegen tárggyal, azaz UFO-val ütközött, de a magyar skipper beszamolója megnyugtató:  “Minden rendben velem, de pár napja üthettem valamit a tőkesúllyal, mert eltűnt róla egy rész profilosítás. Ez nem jelent biztonsági problémát, megdöntöttem ma a hajót és láttam. Ez ütés nélkül nem tud lejönni. Csak az áramlást befolyásolja, a penge ugyanolyan biztonságos. Mindent megteszek, hogy továbbra is versenyképes legyek”

Dec .15. Dec.15. reggel Vendée Globe – Spirit of Hungary Fa Nándor a 11. helyen halad az Ocean Masters földkerülő szóló-nonstop vitorlázóverseny hatodik hete úton lévő mezőnyében. A november 6-án rajtolt verseny 29 Imoca 60 lábas versenyhajó flottából hajósérülések miatt 22-en maradtak versenyben. Fa Nándor az előkelő középmezőnyben, kiegyensúlyozottan vitorlázik a Spirit of Hungary-vel.



Fa Nándor hivatalos Facebook oldalát:https://www.facebook.com/SpiritOfHungary

Fa Nándor fedélzeti saját felvételek és SOH 77 Videók a Youtube-n: https://m.youtube.com/szolovitorlazas

— — —

Hajónapló érkezett dec- 14-én estefelé – a történet 13-án kezdődik:

Dec. 13. 15:00 UTC,
Itt már öreg este van, lassan már éjszaka. Várom a szélváltozást, ami mögém fordul először, aztán D-Ny-ra, csak nem tudható, hogy mennyi idő alatt. Van úgy, mint itt a térképen, hogy eltart órákig, van, amikor egy mozdulattal 80°-ot fordul. Fel kell készülnöm a hauzolásra, ami a mostani viszonyok között a precizitáson túl még némi szerencsét is igényel, hogy a hullámok ne fordítsanak ki idő előtt.

Gyorsan megkaptam a választ a változásra, 10 perc leforgása alatt megtörtént, de nem volt egyszerű a művelet, mert 36 cs-val érkezett. Egy reff, solent az sok, főleg a nagyvitorla kockázatos, nem szeretném eltörni a latnikat, ha idő előtt átvágódik és még nem engedtem el a hátsó merevítőt. A Teremtő megoldotta. A löket után, mire nekikészültem már 22 cs fújt. Benne volt az esély, hogy rám fúj közben, volt már ilyen, de nem, maradt. Viszont a lepörgésben rohantunk szembe a hullámoknak, alig tudtam megállni a kormányállásban, akkorákat zökkentünk. Végül megvolt, minden rendben, az új csapásom meg szaladunk a hullámokkal, néha elkap és visz, mint a pihét 20 cs fölött. Egyelőre jól megyünk jó irányban, de az igazi vitorlázattal várok, amíg kialakul egy stabilabb állapot.

Órák óta kínlódok a vitorlákkal, sehogyan sem jó. Ha reffelek, öt perc múlva kevés, ha felhúzom, pillanatokon belül fetrengünk. Kis gerendák váltják a napsütést, 15 től 28 cs-ig minden fúj és elég vegyes irányból. Éppen kevés a vitorla, de szél felől már gyűlnek a fellegek, majd kialakul talán. Az előjelzés 20 cs, ami a valóságban 25 – 30-cs szokott lenni. Most éppen 16.

Semmi hírem Jean-Pierre Dick-ről, de Melbourne felé tart egyenes vonalban. Remélem ez csak valami széltaktikai irány, nem egyéb. Közben Irén küldött egy összefoglaló írást, abból kiderült, hogy valóban azért vitorlázott fel a Bass szorosig, hogy elkerüljön egy nagyon goromba ciklont, amibe ketten, Jean Le Cam és Yann Elies mindenképpen belekényszerültek. Nagyon remélem, egyiküknek sem lett baja.
Jó hír, hogy szép napos idő lett, kellemes, bár még nem elég erős széllel. Jó irányba haladok, csak nem elég gyorsan.

Napok óta érzem, hogy nem úgy megy a hajó, ahogy megszoktam, ahogy kellene, nem olyan a hangja, az érzet és főleg a sebesség. A tőkesúlyt figyelő kamerám valahol zárlatos lett, nem működik, így azzal nem láttam, hogy mi van lent. Igaz, ami van, azt nem láttam volna a kamerával amúgy sem, mert a tőkesúly penge hátsó részén lévő hab, kompozit profilosítás valamilyen ismeretlen ütéstől letört és eltűnt. Nem hagyott nyugodni, megdöntöttem a hajót és egyértelműen láttam. Ez magától nem törik le, valami komoly ütés érhette, a többit már megoldja az áramlás. Nem okoz semmiféle statikai hátrányt, veszélyt, csak nagyobb az ellenállása. Majd, ha ismét meleg vizeken járok, lemegyek és lefotózom. Talán mondanom sem kell, hogy csalódott vagyok, olyan szépen haladtunk eddig.
Délutánra kicsit megemberelte magát a szél, jobban fúj, jobban visz, haladunk.
Poz: dec. 14, 13:50 UTC, 44° 21,4′ S, 098° 57′ E, jól vagyunk.

FA N. dec. 14-én reggel “Minden rendben velem, de pár napja üthettem valamit a tőkesúllyal, mert eltűnt róla egy rész profilosítás. Ez nem jelent biztonsági problémát, megdöntöttem ma a hajót és láttam. Ez ütés nélkül nem tud lejönni. Csak az áramlást befolyásolja, a penge ugyanolyan biztonságos. Mindent megteszek, hogy továbbra is versenyképes legyek, a sebesség különbséget egyenlőre nem tudom kalkulálni. DE! VÉGRE kisütött a nap és egyből jobb a közérzetem. Kell is!

Kaptam egy levelet a Rich-től, a Great American skipperétől, nagyok kedves.

“Dear Nandor,

Just quick email to say I’ve loved watching your relentless sailing in your marvelous boat. It’s as if you know the boat so well, you can push that little extra 3%, but without straining anything, just always there, always going in the right place, nothing dramatic, just solid, solid, solid. You have my complete admiration.

You said early on that the speed of the foilers had ‘killed your ambition’, but it looks as though you got it back! You are doing yourself and Hungary proud. If we get some more questions from students there (they were ecstatic to get your answers), we’ll send them along.

Anyway cheers,
Rich”

Kövessék  Fa Nándor hivatalos Facebook oldalát – ez az egy az – nincs másik!

https://www.facebook.com/SpiritOfHungary

Vendée Globe hivatalos oldal: vendeeglobe.org

Ma reggel A DigiSport TV-ben Baric Ádám – szociológus, statisztikus, a SOH média-csapat önkéntes tagja volt a beszélgető vendég. 

Itt a műsor visszanézhető:

https://www.youtube.com/watch?v=6A9J2xxoriU

Fa Nándor SOH77 Vendée’bloGja – a földkerülő szóló-nonstop vitorlasverseny hatodik heti krónikája itt olvasható a képek alatt.


— — —

Dec.13. Fa Nándor hajónaplójából: “Itt egyelőre nem változott semmi, haladok, még ugyanazzal a széllel, bár várom már a változást. Lassan túlszalad rajtam a front és majd jön egy másik, addig meg megyek a front mögötti széllel.”

Szép, stabilnak látszott az éjszaka, töredezett felhőzettel, mögötte a holddal, de itt lent nem ez történt. Folyamatosan és rapszodikusan erősödött a szél egészen 36 cs-ig. Először a reachert tekertem fel, aztán már a solentet is, maradt a sty és az egy reffes nagyvitorla. Most reggel gyengült kicsit, rövidesen visszahúzom a J2-t.

Pár napja olyan szelek fújnak, olyan erő, irány, amire nem optimális a fegyverzetem. Egyik választással fetrengek, a másik éppen egy picivel kevesebb. Van ez így, nem újdonság, az elmúlt két napom végig ilyen volt, nem akart összeállni a kép, hogy zenekar legyen, ne csak muzsikusok egy csoportja.

Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy elszöktünk ezzel a fronttal, de benne hagytam az elmúlt három napban legalább 60 – 70 mérföldet, pedig nem akartam. Igaz, ennek egy jelentős részét a reacher hiánya okozta, ami az óta megoldódott.


Sikerült néhány jó fotót, videót csinálnom kint a fedélzeten, aminek az volt az ára, hogy jól eláztam. Az egy dolog, hogy jön a víz, de úgy jön, mintha puskából lőnék, és jég hideg.

Eddig durván 1500 SM-et jöttem ezzel a fronttal és még van benne legalább 200 SM. Ez így komoly táv, hálás vagyok neki, annak ellenére, hogy megkérte az árát.

Poz: dec. 13, 14:20 UTC, 42° 56′ S, 091° 17′ E, jól vagyunk. Ma csak ennyi telt tőlem és képek, amiket reggel küldtem.

— — —

Dec.12. A Spirit of Hungary 11. helyen vitorlázik. Estefelé megérkezett Fa Nándor hajónaplója.

Dec. 11. 18:00 UTC, Sötétedés után, egy csíkban, mint egy front, úgy szívódott fel a felhőzet és jött be fölém a tiszta, holdfényes ég, a maga déli csillagaival. Gyönyörűen csillognak a hullámok a holdfényben, pont szél felé. Most kellene az elveszített A7, de most még a reachert sem tudom felhúzni, mert a besodró tárcsa a lehúzó kötelével itt van a lépcső alatt. Amióta szétszedtem, megjavítottam, még nem volt alkalom, hogy vissza is fűzzem. Reggel, ha maradnak ezek a kondíciók, azzal kezdem majd a napot. Most nincs más választásom, mint a nagyvitorlával kompenzálni a hiányt, így a teljes nv. és a J2 van fent. Egyelőre jó sebesség jön ki az együttesből, csak jobban kell figyelni ebben a 29 – 31 cs-s szélben, nehogy felszaladjunk.

Levettem a legfrissebb előjelzést és csináltam egy routingot a Leeuwin fokig. A modell szerint 5 nap alatt ott lehetek.
Beerősödött 31 cs-ra, néha fölé, a szél, levettem az elsőt. Éreztem, hogy nehezen kormányoz Mr. B&G, nagyokat tértünk ki az iránytól. Így is be-begyorsulunk 24 cs-ra, az átlag 16 cs körül lehet.

Nagyon hiányzik a reacher a menetből, de nem tudom felhúzni. A hajóorr, pláne az orrsudár egyfolytában víz alatt van, olyan volna oda most kimenni, mintha szembe mennék egy tűzoltó fecskendőnek. Próbáltam beejteni még 10°-ot de csak tompábbak lettünk, a helyzet nem változott. Minimálist veszítek a sebességből, amíg nem sikerül összerakni, de ez van. Ebből a szélből már nem esek ki, ez marad, jól állnak a dolgok, csak a Stéphane-hez képest veszítettem valamennyit, aki ugyanitt jön, kicsit alattam. Együtt szöktünk.

Annyira hideg levegő jött az éjszaka, hogy meg voltam győződve, valahol jéghegy van a közelben. Nemrégiben kaptunk a rendezőktől egy figyelmeztetést, hogy Kergulentől északra láttak jéghegyet, fokozottan figyeljünk. Hát figyelek, de attól még didergős a klima.

Kész az orr, be van fűzve. Nem hagyott nyugodni a feladat, ahányszor leülten a babzsákra, annyiszor akadt el a tekintetem a lépcső alatt a besodrón. Vártam, csak vártam az alkalmas pillanatot, de most, félórája viszont rájöttem, hogy egyhamar nem lesz alkalmas pillanat, tehát gondosan beöltöztem, fölvettem egy biztosító hevedert, hónaljam alatt a cucc, ejtettem 20°-ot és mentem.

Párszor le akartak mosni a hullámok, de ellenálltam, és fűztem. Elsőre melléfűztem, de másodszorra rendben volt. Elöl, a gazdátlan szemeket kicsit összekuszálta a víz, először a helyükre kellett huzigálni őket, aztán fűzni. A vitorlát még nem volt erőm felhúzni, de rövidesen az is megtörténik. Megreggelizek, gyűjtök némi erőt és nekilódulok még egyszer.

Fa_Nandor©onboard_img_9726.jpg South Indian Ocean DEC 2016 Vendée Globe

Nekilódultam, de éppen 20 cs-val haladunk, folyamatosan mennek a hullámok a fedélzeten, nem lehet kinyitni az ajtót, hogy kiszedjem a vitorlát. Viszont előkészítettem mindent, az első adandó alkalommal fölrántom.

Végre, fönt van a reacher. Egy egész óra küzdelem árán tudtam fölhúzni, amiből fél óra volt előszedni a hajóból. Többször nagyon megfürdettek a hullámok, közben bement az orrba sok víz, amit majd ezután szedek ki, de fent van, és most úgy megyünk, ahogy kell. 16 cs-s alapra 22 cs-s szörfözésekkel.

Van mit visszahozni, mert ez alatt az egy nap alatt, amíg nem volt megfelelő a vitorlázatom veszítettem 50 SM-et.

Most viszont, este, 27 cs-s szélben egy reff, reacherrel 18 – 20-al haladok, hozok vissza a routingon, amin egy napja folyamatosan veszítettem. Most 8 SM hátrányban vagyok és legalább 2 cs-val haladok gyorsabban. A Stéphane most, ebben a szituációban eléggé lelépett ez idő alatt, de volt ő is, és én is nagyobb távolságban, és eddig visszahoztuk egymáson.

Mielőtt lement volna a nap, kinézett a felhők alatt, szinte idekacsintott. Értettem, értékeltem, jól esett ez a kis gesztus, ha nekem szólt, ha nem.
Poz: dec. 12, 14:50 UTC, 42° 45′ S, 082° 09′ E, jól vagyunk.


Ma 13 órakor Fa Nándor jelentkezett élő kapcsolásban a Spirit of Hungary fedélzetéről  a VG LIVE párizsi versenyközpontban:

Andi Robertson beszélgetése Fa Nándorral: hangfelvétel – a VG TV adásból, a hangfelvétel alatt a videó visszanézhető..


The Vendée LIVE of the 12th December 2016… by VendeeGlobeTV

Hatodik hete van úton a az IMOCA OCEAN MASTERS szóló-nonstop földkerülő vitorlásverseny mezőnye. 29 kiváló óceáni vitorlázó, rajtolt LesSables d’Olonneból (Ny-Fr.o.) 60 lábas (18,28cm) high-tech versenyhajókkal, számos hajósérülés során 7-en kényszerültek feladni a versenyt, köztük korábbi Vendée Globe és más óceáni versenyek gyöztese és helyezettje.

Fa Nándor és a Spirit of Hungary napok óta tartósan a 11. helyet tartotta, szombat hajnalban a TOP 10-ben vitorlázott, jelenleg a 11. helyen. Egyéni sebességi 24 rekordja 431 tengeri mérföld (cca 800km) ekkor az átlagsebessége 18 csomó volt.

Fa Nándor beszámolója szerint a SOH77 legnagyobb hajósebesség: “eddig a maximum volt 27,2, amit láttam, de akkor már nagyon szilaj minden, itt ülve a térképasztalnál is kapaszkodni kell, mert kiráz az ülésből.”

HUNSAIL – Vendée Globe szakmai elemzés: spiritofhungary.hu/dec-11-egyeni-rekordokkal-rujak-istvan-irasa/ Ruják István írása

A Vendée Globe verseny hivatalos oldala: vendeeglobe.org


— — —

Dec11. Fa N:  “Itt már öreg este van, besötétedett, annak ellenére, hogy hosszúak a nappalok és rövidek az éjszakák. Igaz, már az indiai időszámítást kellene figyelni, és ez majd így megy tovább.”

Most teljes képességemmel a haladásra koncentrálok, hogy benne maradjak a szélben, és nemigen figyelem a többieket. Illetve látom merre járnak, de elveszítettem a közvetlen kapcsolatot mindenkivel. Szétesett a csapat, mindenki megy, amerre tud. Majd valahol Ausztrália alatt lesz látható, hogy mi alakult ki.

Napló: Dec. 10. 16:20 UTC,  Olyan erős a páralecsapódás, hogy kétóránként körbejárok és azokon a helyeken, ahol elektronikára csöpögne, ott letörölgetem. Több víz jön a hajóba, mint szeretném, azt is folyamatosan szedni kell.

A hátsó térbe befolyó víz összegyűlik középen, és átfolyik a konyhám alatti térbe, ahonnét a nagyját kipumpálom a bilge pumpával, a maradékot kiszedem szivaccsal. Az orrban, a vitorlatérben gyűlő víz megvár, azt majd kicsit később szedem ki, amikor már tudok fedélzeti ajtót nyitni és kiönteni. Semmi kedvem tele vödrökkel végigmászni a hajót. Egyébként ott nincs annyi, hogy pumpálni lehetne.

Hogyan tud ennyi takaró eltűnni néhány perc alatt, arra csak a teremtő tudja a választ, de az biztos, hogy egyszer csak kristálytiszta égről néztek le rám a csillagok és a majdnem teli hold csillogott a hullámokon. Fenséges. Ennél már csak akkor volna szebb, ha ki is lehetne ülni, de ott most sok víz van, nem tanácsos.

Pár csomót gyengült a szél, de annyit nem, hogy vitorlát váltsak. Pont a határon van, 33 – 34 cs, hol ez kellene, hol az. Még nem cserélek, várok egy “reggelinyit”, de a tendencia gyengülő, rövidesen kelleni fog.

Szokásos reggeli, a szokásos módon jól esett. Soha életemben nem voltam müzli evő, aztán egyszer Conrad megkínált. Akkor még nem ájultam el tőle, de nem találtam annyira rosszízűnek, mint amilyen hasznos, állítólag. Van a búzának, csak így megroppantva, egy furcsa, nekem nem túl kellemes aromája, de megszokható. Mára ez odáig fejlődött, hogy egy kanál mézzel, vagy lekvárral kifejezetten ízletesnek értékelem. Remélem a hasznossága továbbra is megvan, bár én semmi megfogalmazható emésztési különbséget nem veszek észre. Annyi haszna bizonyosan van, hogy jó étvágya lesz az embernek. Egy órával a reggeli után éhes vagyok, kell valami nass a főétel előtt.

11.-e délelőtt, Nagyon finoman, de folyamatosan csökkent a szél az éjszaka második felében, ennek megfelelően lassultam is kicsit. Reggel már hiányoltam az erőt, kihúztam a J2-t. Egy ideig elég volt, de aztán az a furcsa helyzet állt be, hogy a műszer szerint volt szél, mégsem éreztem az erőt a hajóban. Valószínűleg volt elég szél 25 m-en, de kevesebb volt 10 m-en. Két szinten figyeljük a szelet, 10 és 25 m magasságban, és bizony többször észleltem markáns különbséget a két szint között. Kireffeltem a másodikat és megint, csak egy ideig vitt jól, aztán ebben sem éreztem a szükséges erőt. Már közel voltam ahhoz, hogy kireffeljem az elsőt is, de adtam magamnak egy étkezési időt a megvalósításhoz.

A két magasságszint közötti különbséget az Adrena nem látja, nem kezeli, viszont látom a Squid-en, aminek speciális vektoros szolgáltatása van a több szintű szélrendszerre, csak úgy kell letölteni, és elemezni. Három dimenzióban figyelni és értelmezni a szeleket nagyon nem egyszerű, de időnként igen hasznos.
A műszer szerint a szélerő nem változott, továbbra is 28 – 30 cs között fúj, mégis jelentősen megváltoztak a viszonyok. Újra 20 csomókat megyek 14 helyett. Lejött a szél a vízfelszínre és most már visz is bennünket, nem csak a műszert kergeti az árboc tetején. Az első reff egyelőre marad tartalékban.

Ebédeltem. Még Fokváros magasságában úgy döntöttem, hogy itt lent a hideg délen elsősorban a szaftos, energia dús készételeket eszem a liofilizáltak helyett. Ezek az ételek szintén zacskóban laknak, de nem kell vizet adni hozzájuk, hanem csak melegíteni és megenni. Fél liter forró vízbe süllyesztem 5 percre, és már kanalazható is. Ezekből az ételekből is van itt több nemzet gyártóitól sok féle, van választékom. Mégis, a francia “Bon Bag” és a Dán “Out Meals” viszik a prímet, jelentősen finomabbak a többinél. Jut belőlük a Horn fokig legalább egy zacskó naponta.

Ha itt ülök a térképasztalnál, és navigálok, írok, vagy olvasok, mikor nagy a vágta, csak felnézek a műszerekre, hogy ez mennyi csomó. A 20-at könnyedén érjük el, nagyobb a szörtyögés, nyögés, recsegés 24 cs-nál és eddig a maximum volt 27,2 csomó, amit láttam, de akkor már nagyon szilaj minden. Itt ülve a térképasztalnál is kapaszkodni kell, mert kiráz az ülésből. Hozzáteszem, hogy ezek az adatok relatív kis, 5 – 6 m-es hullámoknál, 35 – 40 cs-s szélben jöttek. A BWR-en 10 m-es hullámoknál, 50 cs-s szélben más volt a feeling.

Az alapidő számomra a hajón az UTC (Greenwich-i középidő), ehhez mérek mindent, eszerint alakulnak a kapcsolatfelvételek és ezt kell követnem, amikor időjárási előjelzéseket töltök le. Viszont most kezd nagyon markánsan eltérni a helyi időtől és az életritmusomtól. Nálam sötétedik, mikor otthon még csak koradélután van. Nem nagy meglepetés, csak most érzékelem, hogy nagyon kezdek eltávolodni. Majd, valamikor nagy sokára ez közelíteni fog, de addig van még előttem másfél Óceán.

Ha este, akkor keresek magamnak valamit, amiből meleg vacsorát lehet csinálni, aztán egy jó meleg italt csinálok mellé, mondjuk egy vörösboros teát és jöhet a sötétség.
Poz: dec. 11, 15:10 UTC, 42° 16,3′ S, 074° 10′ E, jól vagyunk, jót jöttünk ismét.


Dec.11. HAJNALRA a TOP 10-ben találtuk a magyar hajót a Vendée Globe 2016-17  ranglistán!  “A jóból sohasem kapunk sokat … rohanunk, mint a TGV” –  írta a legfrissebb SpiritHUN Imoca60′ skipper-naplójában Fa Nándor az Dél-Indiai-óceánról.

Dec11. 04:00 UTC FA NÁNDOR a VENDÉE GLOBE TOP 10-ben vitorlázik 

a magyar IMOCA 60 lábas hajó a Dél-Indiai óceánon a ma hajnali hivatalos versenyadatok szerint. A szóló non-stop földkerülő verseny ezen szakasza a jéghatár közelében zajló Antarktisz kerülés. A Spirit of Hungary saját 24h távolsági rekordját – 431 tengeri mérföld – a Vendée Globe-on szombatra érte el: (csaknem 800 km)

FA NÁNDOR HAJÓNAPLÓJA itt a képek alatt olvasható.

SOH_Fa_Nándor_onboard_around_antarctic_10Dec2016 G0070322

Fa Nándor és a Spirit of Hungary napok óta szoros emberfogásban tartotta az alatt alig 5- 10 mérföldre vitorlázó fiatal dél-francia versenyzőt, Stephane de Liraisont. A párharc persze folytatódik, és akár percenként is változhatnak a pozíciók, Stephane sem alszik az Antarktisz kerülő csatában amit a VG hivatalos versenyinfók alapján naponta többször követhetünk.
A térségben két napja kialakult erős időjárási front a szélerőt 30-35 csomóra emelte, goromba időjárási viszonyok, helyenként 40-45 csomós befújásokkal, 4-6 m es hullámzás alakult a Dél indiai óceán ezen térségében.

Az azonos helyi szélviszonyokban vitorlázók között ilyenkor árnyalatbéli különbségek is nagy szerepet játszhatnak, ki mikor, mire hogyan és milyen gyorsan,  biztonságosan reagál. A vitorla beállítás, precíz haladási szög, a komputer navigáció ajánlata és a hajós tapasztalatának optimális kombinációja, egy pillanat alatt meghozott jó vagy rossz döntés, a hajósok 24 órában aktív kreativitása, a vitorlák beállítása és stabil hajóvezetés, no meg óriásai tapasztalat, koncentráló képesség, a fáradhatatlanság és a hajó optimális terhelésének megválasztása hozhat együtt is és külön is olyan haladási különbséget, amely ebben az egy hete folyó párversenyben, vasárnap hajnalra Fa Nándor és a SOH77  TOP 10-be jutását eredményezte.

No persze tisztelnünk kell a szerencse faktort is, mint tudjuk, a Vendée Globe november 6-án elrajtolt mezőnyének 29 hajójából idegen tárggyal ütközés és egyéb hajósérülés miatt mára csak 2 szólóvitorlázó van versenyben. A kiesett skipperek mindegyike brilliáns hajós, nagyszerű versenyző és hajóik szinte hibátlanra tesztelt, nem túlzás állítani, hogy no-limit felkészítéssel (lásd Rotchild) álltak a rajthoz és a brillián felkészültéségű skipperek az utólsó pillanatig nagyszerű teljesítményt nyújtottak.

A szerencsétlenül járt versenyzők és környezetük azóta szigorú elemzésekben  töltik a napajaikat a miértek és a hogyan tovább megfogalmazásáért. A legújabb fejlesztésű szárnyas uszonyos IMOCA hajók tervezésében és gyártásában érdekelt szakemberekneknek, no és az IMOCA szabályalkotóknak, nagy fejtörést okoznak az események – ami kockázat be volt programozva – hogy a 60 lábas hajók csúcsversenyének  jelentős, több hétig tartó szakasza a déli óceánokon zajlik, és az óceánok szennyezttsége eddig is sok kárt okozott a sebesség érdekében egyre könnyebb, gyorsabb és egyre sérülékenyebb high-tech versenyhajókban. Csakhogy egy nyerőre szerződött projektek, a nyerőesélyesre tervezett épített hajók és a csúcsragadozó óceáni vitorlázó személyiségek vesztesége projektenként euró milliókban és versenyzői presztízsben, akár karriervesztésben is mérhető. A versenyhajóipar piaca goromba, de a nyerés érdekében a vitorlázó viszi a bőrét a vásárra.

A Spirit of Hungary 60 lábas (18,28 m) hajó skipperének beszámolója szerint, sem az időjárás szigorúsága miatt, sem a szoros párharcban nem tanácsos egy ilyen szituációban hibázni mert, azonnal elveszíti az ember az előnyt. Így járt a Barcelona World Race-n Nándor kormányostársaként megismert, kiváló hajós intelligenciával rendelkező újzélandi Conrad Colman, aki a napokban lemaradt az ún.” időjárás vonatról” és ez többszáz mérfüldes hátrányt jelent neki. A markáns időjárásban egy kicsi hiba is nagy károkat okozhat a hajó működésében is, elhibázni a széltaktikát pedig egy – két nap alatt többszaz mérföldes veszteséget jelenthet.

Az ifjú korában bírkózóként, majd a Los Angeles-i olimpiára készülve (szovjetek áltak bojkottált olimpia) Finn dinghy olimpiai válogatottként ismert Fa Nándornak a szoros emberfogás sosem jelentett problémát.

A 63 éves, négyszeres Föld kerülő magyar vitorlázót és Vendée Globe mintájára idehaza általa alapított TBS NAGYDÍJ szóló-nonstop Balatonkerülő verseny győztesét a küzdelem inkább feltüzelte, mint sem kifárasztotta.

Tudjuk, az Antarktisz-kerülő hosszú még! A versenyállás sokkar többször is változhat a napok során, mint amit mi a VG hivatalos adatközlésekből láthatunk. NO DE A TOP 10 és a TOP 11 együtt mozognak napok óta .. ez egy földkerülő versenyen elképesztő párharc. Ha percekre is bekerül a TOP 10-be egy versenyző, az világhír pl.a F1-ben- is. A több méter magasan porzó sós, óceáni hullámzásban és szélben az ‘”Üvöltő Negyvenesek” világában elképesztően kitartó, kemény menetet produkál a Spirit of Hungary és Fa Nándor. Szerencsés versenyzést, biztonságos hajózást kívánunk minden versenyzőnek – a virtualistáknak is!


A 2 napja kialakult erős szeles menetben tegnap a Spirit of Hungary megszerezte új sebességi rekordját is, 431 tengeri mérföld / 24 óra alatt, amely megközelítően 800 km. (váltás: 431nmi= 798.2120km)

A magyar tervezésű és építésű Spirit of Hungary a Vendée Globe elméleti távjának a több 38%-án van túl.

Most zajlik a Vendée Globe legkeményebb szakasza,  az “Antarktisz-kerülés”, közel a jéghatárhoz, ráadásul a verseny szabályok szigorúan zárt zónájába büntetés terhe mellett is, a hajók és a skipperek védelmében, saját érdekükben tilos vitorlázni.

Az élen haladó, vadonatúj fejlesztésű- építésű  rohanógépek, a két szár-nyuszonyos hajó túl van a verseny elméleti távjának felén. A mezőnyt Armel Le Cléach (FR) vezeti,  második helyen Alex Thomson (GB) halad, aki egy videóüzenetében a körülményeket egy szóóval “BRUTAL”-nak nevezte. (Alex videója a VG weboldalon)

Minden hajósnak a legjobbakat kívánjuk, ott lenn a déli vizeken már senkinek nem legyen baja! Szerencsés utat mindenkinek az Antarktisz körül.

Vendée Globe hivatalos verseny adatok : vendeeglobe.org

A Magyar Vitorlás Szövetség oldalán olvasható aktuális szkamai összefolaló Ruják István írása: VG2016 gyeni-rekordokkal-az-indiai-oceanon – FA NANDOR