Vendée Globe  

Fa N. hajónapló – december 6. Egy hónapja rajtoltunk – meccs Stéphane Le Diraisonnal. Kito balesetének napja.

“Megszakad a szívem a Kitoért, elképesztő, nehéz rá szavakat találni. Nagyon bízom benne, hogy nem lesz baj a mentéssel.” … “Test, test ellen versenyzünk tegnap délután óta Stéphane LD-al”…

kito-vg-pozicio-2016-12-06 tracking - du mardi 06 décembre 2016 à 18h00 FR

kito-vg-pozicio-2016-12-06 tracking – du mardi 06 décembre 2016 à 18h00 FR


VENDÉE GLOBE FA NÁNDOR HAJÓNAPLÓJA

Dec. 06. 06:00 UTC, Napra, egy hónapja rajtoltunk, de mintha most lett volna a múlt héten. Már sokszor éreztem ezt a kettősséget, hogy néha a percek csak vánszorognak a napok, hetek meg vágtatnak.

Test, test ellen versenyzünk tegnap délután óta Stéphane LD-al, miután látjuk egymást az AIS-en, igy biztosan tudjuk, hogy a másik mit csinál. A3-as, egycsapásos menetben vagyunk a jéghatár fölött 20 SM-el, és az a kérdés, hogy melyikünk bírja tovább a magasság vitorlázást. Most 143° TWA-n megyek, 24 – 26 cs-s szélben, és közel a határ, amikor le kell vennem, különben sokat veszítek lefelé a határ felé. Akkor viszont J2-vel legalább 25°-al följebb kell menni, különben nagyon lelassulok.

Az előjelzés egyébként is az, hogy északiasodni fog a szél és erősödik, de mi van addig, ez a kérdés.

Tegnap, mikor hosszabban beszélgettünk rádión Stephane-al, kérdeztem, hogy mennyire volt megelégedve honfitársaim, barátom munkájával, miután a felkészítésben dolgoztak a hajóján. Csodálkozott, nem értette a kérdésemet, aztán nem emlékezett semmire. Szép kis alak, vagy igen rossz a memóriája, mert az én cimborámra nehéz nem emlékezni.

Most éppen néhány videó felvételt csinálok magamról, a hajó belsejében, hogy milyen itt az élet.

Élesedett a szél, muszáj volt átalakítani a vitorlázatot. A3 lejött, és mindjárt be is szedtem a hajóba, egy ideig úgy tűnik nem lesz rá szükség. Vagy nem olyan szögön, vagy nem olyan erővel fúj majd az előjelzések szerint. Kihúztam a J2-t, és mivel 120°-os TWA-n megyünk mögé húztam az J3-at, a stayt, így most 3 vitorla van fent. Ez tipikusan az a szélerő és szög, amin hasznos tud lenni a stay, nem zavarja a J2 szelét.

Lekereszteztük egymást, alattam fél mérfölddel vitorlázott a Stéphane LD, csináltam néhány felvételt róla, amikor a legközelebb volt. Beszélgettünk ismét rádión, említettem neki, hogy készültek képek róla. Mondja, ő is csinált rólam, csak nem tudja, hogy milyenek. Még én sem, viszont nagyon impozáns egy ilyen hajó, mikor 20 cs-val szeli a habokat, néha annyival megyünk.

Tegnap este megbontottam az első palack kólát. Úgy őrizgetem, mint kincset, mert nem sokat kaptam belőle. Kedves barátaim az utolsó előtti napon elmentek pár dolgot még beszerezni, ami kimaradt korábban, és hoztak nekem a bő három hónapra 4 db 1,5 literes palackkal. Majd beosztom.

Hideg van, bent 10°C, amióta itt megyünk a jégzóna határán. Nem tudom, milyen messze vagyunk a jéghegyektől, de max. 60 mérföldet szoktak hagyni biztonsági távolságnak. Ennek megfelelően ma az első nap, hogy dupla adag főételt ettem. Minden napra van dupla adagom, de egész idáig nem kívántam, elég volt az egy reggeli, később egy hideg étel valami, aztán a főétel, és este még eszem valamit, amit megkívánok. Eddig ez elég volt, most hogy ilyen hideg lett, úgy tűnik, több kalória kell.

Megroppant a bal oldali hátsó merevítő csörlőjének a karbon fedőlapja, ami egyben kötélvezető is. Fogalmam nincs, hogy mikor és mitől, de most sérült. Van egy tartalékom, ezt meg szebb időben majd megjavítom. Mikor? Talán majd, ha már közelítek az Egyenlítőhöz megint.

Atya világ, mi van itt! Kitonak kiütötte valami a tőkesúlyát a Crozet szigetektől 130 SM-re É-ÉK-re, várja, hogy mentsék. Tapasztalt vitorlázó, jól kipróbált, felkészített hajó, szörnyű. Megszakad a szívem a Kitoért, elképesztő, nehéz rá szavakat találni. Nagyon bízom banne, hogy nem lesz baj a mentéssel.

Pontosan az a szél fúj, ami az előjelzésben van, 20 cs É-ról. Egy reff, J2-vel tartom a 90°-ot K-nek. Este erősödni fog, majd mögénk fordul. Nem egyszerű, ami előttünk van, lesz vele dolog bőven, de tudok haladni.

Poz: dec. 06. 16:50 UTC, 43° 35,7′ S, 032° 25′ E,