Vendée Globe  

FA NÁNDOR GYORS volt a Leeuwin-fok vonaláig – dec.16-án éjjel óceánt váltott – a színhely a Déli-óceán térsége – Dec. 17 Flash Info: Stéphane LeDiraison dismasted – Stephane árboctörést szenvedett

SOH77’bloG dec. 17-18. Nándor a Jóreménység-fok és a Leeuwin-fok vonala közti szakaszt 12 nap 6 óra és 51 perc alatt teljesítette, ezzel 11-dikként érte el, a rajttól számított 40 nap és 7 óra alatt, 11 nappal 11 órával a versenyben vezető Armel Le Cleac’h után (VG2016 hivatalos cikke nyomán) 

Dec. 18. A harcos versenytárs nélkül érthetően szomorúan folytatta az utat Nándor, de a verseny megy tovább. Nem könnyebb csata nélkül – és a harc az elemekkel  folytatódik – a motivációs összefüggések viszont nem ugyanazok. Kiürült tér, többszáz mérföldre hajózik az SOH előtt és mögött a legközelebbi versenytárs. SOK SZERENCSÉT MINDEN SKIPPERNEK A FÖLD KÖRÜL! BIZTONSÁGOS PARTOT ÉRÉST STEPHANENAK, aki sok munkával és tehetséggel szükségvitorlázatot épít a haladás érdekében a megmaradt elemekből és Ausztrália felé hajózik !

French skipper Stephane Le Diraison is making his course for Melbourne, Australia 950 nautical miles away, after his IMOCA 60 Compagnie du Lit / Ville de Boulogne-Billancourt was dismasted yesterday evening. Vendee Globe official info: http://www.vendeeglobe.org/en/news/17243/le-diraison-heading-for-melbourne

Fa Nándor és Stéphane LeDiraison levélváltása az árboctörést követően:

F.N.: Hi Stéphane,

My heart is breaking, that is so unfair from your fortune. I really enjoyed sailing with you since a long time. That inspired me, day by day, to stay close to you as much as possible, and sometime catch you in a lucky wind situation after the Horn, may be.

I wish you the very best, safe trip to Australia, and see you in Port Olona next year.

A friendly hug from Nandor

——————————–

S.LD.: Many thanks Nandor,

I really appreciate sailing with you. It was very good for staying motivated, and try to reach the best speed all the time.

Today was an horrible day, so difficult to clean the rig with the swell and the wind.

Now my next destination is Melbourne, this is the end of my Vendee Globe but not the end of the adventure : Australia is very far with only the boom as a mast.

Take care,

Stephane

 

Nem az SOH helyezéséről és nem a ranglista előrelépéséről szóló mondatoké itt a most főszerep. VG térkép-infók láthatók itt a verseny állásáról. Hazai kora reggeli időben beszélt Nándor Perényi Péterrel,  akinek 40 csomós szélről számolt be. A legutóbbi VG adatok szerint a Spirit of Hungary 24h/400 mérföldet haladt. Perényi Péterrel, az SOH elektronikai szekemberével  készült mai hangfelvételünk itt lesz hallható ma délután.


17 December Flash Info: dismasting of Stéphane le Diraison …
18 h42 French hour this Saturday 17 December, Stéphane LeDiraison joined the race director of the vendée globe to prevent the dismasting aboard his vessel “company of bed / city of boulogne-billancourt”.

The Skipper is not hurt, he had a clear voice on the phone at the time of the call. He is currently in the process of freeing the rigging and then carry out a full check of the boat. He is moving in a wind of North-West of 30-35 knots at the time of breaks, it is located 770 nautical miles from the Australian coast. All the sponsors of the project are relieved that Stéphane is okay, they remain very admiring his performance accomplished and his race conducted with rigour and determination.

More information to come.: vendeeglobe.org


Dec. 17. 18 h42…  no words. oh! Bon courage Stephane! Very very sorry! Very sad also for Nandor, it was a fantastic race with you! Sorry Stephane! SOH team asked if any help Stephane needs from Nándor, as he is the nearest skipper to him in the race. By the DC’s answer, Stephane doesn’t asked help.

DC : “Bonjour, Pour le moment tout va bien, Stéphane a nettoyé le pont il va faire un gréement de fortune demain et monter vers l’Australie.Stéphane ne demande pas d’assistance, NANDOR peut continuer sa route.Merci de votre aide.”


Dec.17. 18 h42 Stephane árboctörést szenvedett. Erre szinte nincsenek szavak! Óriási párbajt vívtak Nándorral, mindketten inspirálták egymást. Szépen versenyzett, taktikusan, profi módon, koncentráltan!

A SOH parti csapat azonnal felvette a kapcsolatot a VG versenyigazgatósággal, ha Stephane-nak szüksége volna Fa Nándor segítségére, minthogy az Spirit of Hungary a hozzá legközelebbi hajó az óceánon.

Percek alatt történik ilyenkor a havária kommunikáció, a versenyszabályokban meghatározott módon, a VG versenyigazgatóság iránytásával, szigorú kotta szerint.

Az óceáni versenyeket megelőzően ún. “krizis management briefing”-eken minden skipper és a csapat biztonsági mamenedzsere a versenyigazgatóval és a verseny biztonsági felelősével egyenként egyeztet, a megtárgyalják a havária terveket több variációra,  aláírásukkal elfogadva attól kezdve a krizistervhez köteles igazodni minden csapat, ami a versenyszabály része. Ha megtörténik a baj, a skipper kizárólag és elsőként a versenyigazgatót informálja, bejelenti a haváriát, bejelenti, hogy kér, vagy nem kér mentést – ettől a pillanattól a krizis terv  és szabály életbe lép! Percre pontosan időzítve a kommunkiációs lépéseket, a tennivalókat…. minden mozzanat egyeztetve …. az esetleges mentésikényszertől, a versenyző egészségi és biztonsági körülményein át a lépésről-lépésre bővítendő informálandó körről, akit a kommunkiációba bevon a rendező – benne foglaltatik a közvélemény informálásának időzítése – egy sorban – azuitán 2-3 mondatban – majd bővebben. Így történt ez az SOH  TJV-n elszenvedett árboctörése esetén is. Minden más, véletlen, vagy kíváncsiskordó, tolakodó telefonhívás és emailküldés csak akadályozza a skipperek biztonsága érdekében elengedhetetlen kommunikációt.

A bajba jutott versenyző legközelebbio hajóstársakat is bevonhatja a versenyigazgató a mentési akcióban, ha a szükésg úgy kívánja. Ezt a versenyzők tudják, és csapatukkal együtt havária esetekben készenlétben vannak.

AZ SOH parti csapat bejelentkezésére a VG versenyigazgatóságtól perceken belül megkapta választ Patrick Viau, Nándor technikai- és biztonsági menedzsere, és az SOH Mo-i parti menedzsmentje,  miszerint Stephane biztonságban van, nem sérült meg és nem kért segítséget, Nándor folytathatja a versenyt.

Patrick Viau levele Nándornak: “Stéphane LeDiraison does not ask for assistance after dismasting… He cleared the rig and he is safe. He will build a jury rig tomorrow and head to Australia. This is confirmed by the RaceDirection.Continue your way, sail safe”

Nagy szakmai tudás, rátermettség, bátorság, fizikum és kreativitás szükséges most, hogy Stephane egyedül megoldja a hajó és maga biztonságát. Kényszervitorlàzatot készít a megmaradt elemekből, hogy Ausztrália felé vegye az irányt!  Mit is lehet kivánni? Szerencsét mindenképp, a hajósnak mindaddig, míg biztonsággal partot  ér.


Minden további információ: vendeeglobe.org

00:015 Fa Nándor rövid üzenete: itt kora délelőtt van, nagy lett a gombóc a torkomban, amikor olvastam a hírt. Írt Patrick is és a RD is, nem kellek, Stéphane megoldja a helyzetet, megy Ausztrália felé. Most szerintem pihen, aztán elkezd szükségvitorlázatot építeni abból, amije maradt.

Hívtam rádión, de nem válaszolt, aztán írtam neki egy levelet, amit majd megkap később. Megyek tovább, most már egyedül. Nem lesz ugyanaz a menet, nagyon messze van mindenki,  nyomom ahogy tudom, csak ez a kis hamisítatlan verseny nem lesz tovább. Kár érte.

Nem sok napsütést élvezek. Kemény menetünk volt az éjszaka, és nyilván a Stéphane-nak ugyanez. Nagy rohanásokkal, megtorpanásokkal, furcsa, agrasszív hullámzással, amiben hol elkaptak bennünket és vittek, mint a rongyot, hol falnak mentem és árbocig beleálltam a hullámba. Haladok szépen, de nem sétagalopp.

( hangfelvétel készült Perényi Péterrel, Fa Nándor TJV co-skipperével  – amit ma délután itt hallhatnak  -szerk) 



*Dec.16. A magyar szkipper, Fa Nándor dec.16-án este (magyar idő szerint 20:10-kor) a 11. helyen vitorlázva elérte a Leeuwin fok, a Vendée Globe szóló földkerülő verseny második “Nagy Fok”-ának hosszúságát. A 63 éves hajós 40 nap 7 óra és 8 perccel a november 6-i Les Sables d’Olonne-i rajt után ért ide, így a Jóreménység fokától tartó szakasza közel 12 nap és 7 óra volt. (*hibásan kiadott központi info javitása után korrigálva)

Fa Nándorral készült friss hangfelvétel magyar nyelven (Vendée Globe média team sat-telefon felvétele)

FA NÁNDOR VG hangfelvételek: http://www.vendeeglobe.org/en/audios

VG official tracking 2016-12-17 – 13.11.41

Már 11 versenyző a Leeuwin fok vonalán túl hajózik. Stephane Le Diraison és Fa Nándor lassan féltávhoz érnek, és még délebbre húzódhatnak, a jéghatárközeli zárt zóna pereméig. A mintegy 550 mérfölddel előttük járó Lois Burtont üldözve, a párost egy élénk északnyugati áramlás segíti, ami a következő órákban még tovább erősödik. Ez ugyanaz az erős szél, ami 50 csomós nyomásokkal és erős kereszthullámzással múlt éjjel végigsöpört az üldözőkön. Szerencsére nagyobb sérüléseket nem okozott, bár Fabrice Amadeo jelentette, hogy a második és harmadik “reff”  között egy három méteres hasadás keletkezett a fővitorláján. (!)

A legrosszabb hullámzást és szélviszonyokat a három fős nemzetközi kiscsapatnak kellett kiállnia. Az ír Enda O’Coineen, a fiatal svájci Alan Roura, és az amerikai Rich Wilson egyelőre rendkívül zavart vízeken vitorlázik, ami fokozatosan enyhülni fog, ahogy ez történt a mögöttük haladó Pieter Heerema, Didac Costa, Romain Attanasio és Sebastien Destremau esetében.  Costának jelenleg kevesebb szele van, mint üldözőinek.

Miközben Thomas Ruyant már a Csendes óceánon jár, a figyelem az Auckland sziget térségében összegyűlt trióra irányul. Miután Jean-Pierre Dick, aki egy hosszú kitérőt tett észak felé, áthaladva a Bass szoroson, hogy elkerülje a nagy vihart, újra csatlakozott ehhez a csoporthoz, 56 mérfölddel jár Yann Elies mögött, őt pedig 35 mérfölddel követi Jean Le Cam. Egy remek északnyugati áramlásban haladnak most mind kelet felé Paul Meilhat és Jeremie Beyou nyomában, habár még mintegy ezer mérfölddel mögöttük. Beyou egyébként ma reggel a 40 csomót is meghaladó erősségű szélről számolt be az ő térségükben.

Dick elmondta, hogy keményen kellett hajtania a hajóját, hogy újra “ideérjen”, jelenleg gyorsan halad 25-30 csomós szélben, 130 fokos szélszögön. Mivel a támaszuszonyai nem olyan nagyok, mint a Banque Populaire-n, és elég ellenállóak, jelenleg is tudja őket használni, így nem dől be annyira – ami nagyon érdekes. A Horn fokig tartó mintegy 4000 mérföldes útjukat még több csúnya, alacsony és magas nyomású zóna együttese teszi bonyolulttá, amik között reményeik szerint sikerül ügyesen átjutniuk.

Vendée Globe hivatalos info: http://www.vendeeglobe.org/en