Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Fa Nándor

  • 1953-ban Székesfehérváron született.
  • 1993 óta a város és Fejér megye Díszpolgára, a Magyar Köztársaság Tiszti Keresztjének birtokosa.
  • Lokálpatrióta, kötődését a hazájához és kultúrájához erkölcsi, filozófiai és pozitív érzelmi kapcsolat jellemzi.
  • Hajótervező és -építő, óceáni szólóvitorlázó, a Fa Hajó Kft. tulajdonosa és vezetője.
  • Háromszor kerülte meg a Földet, ezek közt két szóló földkerülő vitorlázóversenyt teljesített.
  • Háromszor kerülte meg a köznyelv által rettegettnek tartott Horn-fokot.
  • Hatszor szelte át Egyenlítőt.
  • Ötször kelt át az Atlanti-óceánon.

Eredményei saját tervezésű és építésű 60 lábas versenyhajóival

1990-91 B.O.C. Challenge 11.hely, Special Award Spirit of BOC Challenge

1992-93 Vendée Globe 5.hely, az első “nem francia”, aki teljesítette a vitorlázás “Everest”-jét, ráadásul maga tervezte, építette és saját maga kormányozta hajóval.

SPORT MÚLT – története – korábbi eredmények

1964-70 között testvérei nyomán birkózik, majd térdsérülés miatt kajak sportágra váltott.

1970-től a Köfém SC (későbbi nevén: Alcoa Köfém SC) versenyzője – kajak-kenu sportág – kenus. 1979 és

1984 között a Finn dinghyben válogatott, 1989-ben az S-jolle, 1993-ban a Laser hajóosztályban versenyzett.

1983 – 85 között barátjával, Gál Józseffel a balatonfüredi hajógyártól vett üres hajóhéjból megépítette a 31 láb hosszú Szent Jupát nevű túrahajót, amellyel 1985-87-ben délről kerülve a Jóreménység- és a Horn-fokot – a klasszikusan nehéz útvonalon – körbevitorlázták a Földet.

1988 – “A Szent Jupát 700 napja” címmel a fentebbi útról jelent meg – a hajónaplót és saját kéziratát alapul véve – Fa Nándor méltán bestsellerré vált írása a Szépirodalmi Kiadó gondozásában.

1987 – a Szent Jupát útja során, a Horn-fok közelében, amatőr rádiós kapcsolat során, Fa Nándor belehallgatott az épp akkor futó BOC Challenge négy szakaszos földkerülő verseny ‘86-87-es mezőnyének hivatalos kommunikációjába. Ezt a versenyt neki találták ki – gondolta. Elkezdődött az álmodozás időszaka és már a vízen, a Szent Jupát fedélzetén elkezdte megrajzolni az általa elképzelt 60 lábas magyar versenyvitorlást.

A Szent Jupát útja végeztével országos élménybeszámoló-sorozat következett, majd a ma már ritkaságnak számító Szent Jupát – könyv megírása után szakmai utazgatásai követték egymást.

1987 tavaszán Fa Nándor Ausztráliába repült, ahol felkereste a világ akkor leghíresebb hajótervezőjét, Ben Lexcen-t, aki tervezőirodájában bepillantási lehetőséget adott a munkájába a messziről jött ambiciózus fiatalembernek.

1988-89 között Fa Nándor megtervezte és megépítette az első magyar 60 lábas óceáni versenyvitorlást. A hajó Fa Nándor szülővárosának történelmi nevét kapta. Az Alba Regia versenyhajó Székesfehérváron, a KÖFÉM egyik gyárcsarnokában épült, majd sikerrel teljesítette a BOC Challenge elnevezésû, négyszakaszos, egyszemélyes földkerülő versenyt.

1990-91 – Részt vett a BOC Challenge versenyen az Alba Regia 60 lábas hajóval. A verseny során számos technikai problémával megküzdve, egyedüli közép-európaiként teljesítette a távot. Egyes szakaszokon az Alba Regia és hajósa a négy leggyorsabb hajó közé tartozott,

– a fokvárosi rajt után kormánytörést szenvedett a hajó – szakmai körökben is nagy elismerést váltott ki az ezt követő bravúros, kb. 2000 km-es kormány nélkül visszavitorlázás a dél-afrikai Port Elizabeth kikötőbe, ahonnan a javítási munkák után újra folytatta a versenyt

– a kormánytörés okozta időveszteség miatt az összesítésben 11.-ként, de sikerrel ért célba a magyar hajó az amerikai Newportban

– az Eurosport 20 perces portrét sugárzott a magyar versenyzőről (amely film elkészítéséhez a Malév is támogatást nyújtott)

1991 nyarán Newportban, a verseny hatalmas nemzetközi figyelemmel kisért, impozáns záróceremóniáján Fa Nándor a versenybizottság szakmai elismerését, az ő teljesítménye nyomán alapított “SPIRIT of the BOC Challenge” különdíjat kapta.

Amint partot ért, fejben már a non-stop földkerülő versenyre készült. A következő évi non-stop, a versenyek versenye, a Vendée Globe érdekelte, amelyet Philippe Jeantot, a korábbi BOC-versenyek győztese alapított. “Új hajót építeni már nincs idő, de az Alba Regia átépítve, a szerzett tapasztalatok alapján a szükséges módosításokkal, alkalmas lehet a non-stop földkerülõ versenyre is.” Megszületett a döntés, a szponzorai az új felkészülést szintén támogatták. A hajó a magyar vízijárművek elnevezésének gyakorlatához képest kissé szokatlan nevet viselt, de a versenyt követő, az eseményeket figyelő közönség itthon és külföldön hamar megtanulta a nevét. Bő egy éve volt a novemberi rajtig, de az idő sürgette, mert a BOC ‘90-91 nyári záróceremóniája után kb. egy hónap csak “hazavitorlázni” az Adriára – és máris nyakán az ősz.

1991 szeptember – a Hungarocamion Special Transport Team-je – ekkor már hagyományosan felvállalva Fa összes eddigi hajószállítását – ismét rekordidő alatt a KÖFÉM-be ill. akkor már ALCOAKÖFÉM- be szállította az utakon külön engedéllyel szállítható közel 20 m-es versenyhajót.

1992-93 – Részt vett a Vendée Globe non-stop földkörüli szóló vitorlásversenyen az immáron “K& H Bank – MATÁV” nevet viselő 60 lábas hajóval – amit ugyancsak saját maga tervezett és kivitelezett

Földkerülő verseny – mintegy 45 ezer km – kikötés és külső segítség nélkül! A “szólóvitorlázás Everestjének” hívják, valamint Antarktisz-kerülő versenynek is nevezik – specális térképszemlélettel nézve, a “Föld alulnézetéből”.

Rajt- és célkikötő: az Atlanti-óceán partján fekvő francia kisváros, Les Sables d’Olonne.  Az első Vendée Globe győztese a francia Titouan Lamazou volt – ma világhírű festőművész

A hajó felkészítése: egy év megfeszített munkájába került az általában háromtagú, de nagyobb létszámot igénylő munkák esetén alkalmilag, barátokból, korábbi KÖFÉM-sporttársakból 10-15 fõre kiegészülő csapatnak, hogy a verseny rajtjánál ismét készen álljon a hajó.

A neve ezúttal: K& H Bank – MATÁV – mint profi vetélytársai közül sokan, a hajó a versenyző főszponzorai nevét viselte.

1993. március 30. – 128 nap alatt teljesítve a távot 5. helyezettként ért célba Les Sables d’Olonne-ban, ahol harmincezer érdeklõdő várta – francia iskolák osztályai, többezer francia vitorlázást tisztelő ember és mintegy száz magyar: szponzorai, szülővárosa képviselői, újságírók, tv- és rádióstábok, a vele kapcsolatot tartó amatőr rádiósok és barátok.

A Vendée Globe ’92-93, Fa Nándor első non-stop földkerülõ versenye ugyan nem nehézségek nélkül, de a világhírnevet hozta meg számára. Elismerést a hajótervezőnek, a hajóépítõnek és a szóló non-stop földkerülõ vitorlázásban nagyszerû teljesítményt elért, tenger nélküli ország fiának, akit ma a világ legjobb hajósai között tart számon a szakma.. Első külföldiként sikerült a francia profi vitorlázók közt teljesíteni a versenyt, ötödik helyezettként célba érve. Les Sables d’Olonne városa szinte saját honfitársaként tiszteli. Az iskolás gyerekek – akiknek egyébként ezeknek a versenyeknek minden mozzanata iskolai tananyag a versenyek folyamán – kedvenc hőseik között Fa Nándorról is írtak dolgozatot.

1993 – Hazatérése után Göncz Árpád köztársasági elnök a Magyar Köztársaság Tiszti Keresztjét adta át Fa Nándornak az őt megtisztelő állami ceremónián.

Szülõvárosa, Székesfehérvár akkori városvezetése nevében Balsai István polgármester a Székesfehérvár Díszpolgára címmel honorálta, hogy elősegítette szülőhelye ismertségét szerte a világon. Fa Nándor a következő Vendée Globe-ra már mint a versenyrendezőség által meghívott hajós került a listára.

Új 60 lábas hajótervek foglalkoztatták ismét

1993 őszén az óceáni vitorlázásban radikálisan újnak számító koncepció alapján megtervezte, majd 1996 márciusáig megépítette a második 60 lábas versenyhajóját.

Vendée Globe ’96-97: A hajó a Budapest nevet kapta, nagyvitorláján a magyar milleneum emlékének szimbólumát viselte. A hajót újfent Fa Nándor tervezte, és cége, a Fa Hajó Kft. kivitelezésében ismét Székesfehérváron, az ALCOA (mindaddig folyamatos támogatói kapcsolat mellett) csarnokában épült meg.

Cél: a “Vendée Globe 96-97″ non-stop földkörüli szóló vitorlásverseny – a vitorlázás csúcsa, szigorú szabályok betartásával, külső segítség nélkül, mintegy száz nap megállás nélkül verseny a világ legkorszerűbb vitorlásaival és legjobb szólóvitorlázóival – teljesítése.

Az új hajó valóságos high-tech, a szponzori támogatásoknak köszönhetően Fa Nándornak és cégének, a Fa Hajó Kft.-nek sikerült a francia nagy hajótervezők és építők nyomába szegődve a legjobb anyagokat és a legjobb technológiát alkalmazva, ünnepnapokat sem kímélve három év éjjel-nappal tartó kemény munkájával, igazi nyerőesélyes, gyors hajót építeni.

A verseny kötelező kvalifikációját a 60 lábas Budapest hibátlanul teljesítette.

A rajt előtti időszakban a nemzetközi média, a Vendée Globe egyik nyerőesélyeseként aposztrofálta, a verseny rajtja után nem sokkal azonban technikai problémák és balszerencsék sorozata hiúsította meg a verseny teljesítését.

A rajt előtti egyik napon algagátló festés közben leejtette a francia daru a hajót, ami technikai és pszichikai hátrányt okozott a későbbiekben.

A rajt utáni technikai komplikációk csak súlyosbították a helyzetet – a Biscayai-öbölben a Budapestet legázolta egy panamai tanker – emiatt kényszerűen visszafordult az anyakikötőbe a hajó megjavítására. Egy heti javítási munkálatok után a Budapest újra rajtolt.

Az új rajtot követő napokban a vadonatúj generátorok felmondták a szolgálatot – megjavítani útközben nem sikerült – és a navigációs műszerek működésképtelensége miatt ismét visszafordult az anyakikötőbe. A rajt óta eltelt idő időközben egyre nőtt, a mezőny a rajt kikötőjétől egyre távolodott, így a verseny teljesítésének feltételei meghiúsultak – Fa Nándor ezúttal a verseny feladásra kényszerült. Nem volt könnyű feldolgozni. A ’96-os Vendée Globe verseny több versenyző kiesését, hajós és hajója tragédiáját hozta, Fa Nándort talán épp a szerencsétlenségek és a véletlenek sorozata védte meg a tragédiától.

A verseny rajtja előtt kikiáltott öt nyerőesélyes közül Christophe Auguin volt az egyetlen hajós, aki sikerrel végighajózta és megnyerte a a versenyt. Technikai problémák miatt kiestek a “nagy menők”: Isabelle Autissier /FR/, Fa Nándor /HU/, Yves Parlier /FR/, és ami a legmegrázóbb, a verseny legdélibb szakaszán hajójával együtt tragikus körülmények között eltűnt a Vendée Globe-ot megelõzõ atlanti-óceán-átkelő verseny gyõztese, a francia-kanadai Gerry Roofs.

1997 – Transat Jacques Vabre – Le Havre (Fr) – Cartagena (Columbia) kétszemélyes transzatlanti (óceán-átkelő) verseny

A Budapest 60 lábas magyar hajó a 4. helyen végzett. skipper: Fa Nándor, co-skipper: Albert Bargues (Esp)

1998 – Ez volt az év, amikor Fa Nándor, ha látszólag hosszú időre is, de átmenetileg visszavonult az óceáni versenyvitorlázástól. Hiába hívták La Rochelle-be, Versaillesba, és a tengerentúli tervező és hajóépítő műhelyekbe. “Ide születtem, miért mennék vendégnek máshová, itt vagyok itthon”-mondta.

Magyarországon megalapította a Fa Hajó Kft. nevű céget. Ezúttal nem hajóépítésre készült. Hajót hoznak épp eleget a hajókereskedők, mondta – de nincs idehaza jó kikötő.

Modern, jól használható, a hajósok számára a behajózást, kihajózást biztonságosabbá tevő, úszóponton rendszerből álló kikötők tervezésére és kivitelezésére szakosodott.  Új terület, sok felkészülés, előtanulmányok, a rengeteg óceáni tapasztalat és egy francia licence – és elindult a Fa Hajó kikötő-gyártás. Magyarország tavi- és folyami-, Ausztria tavi-, és az Adria tengeri kikötői következtek – Magyarországon tervezték, idehaza gyártották, innen szállították és telepítették.

A Fa Hajó, azaz Fa Nándor időközben annyit fejlesztett a francia licence-gazdának, hogy úgy döntöttek, elengedik egymás kezét. Ezután még évekig a francia fél rendelte a Fa Hajótól azokat a munkákat, amiket itt színvonalasabban kiviteleztek. Itt fejlesztett és gyártott például a Fa Hajó a francia fél megrendelésére kikötőbikákat, vizes és elektromos modulokat a francia és a karib-tengeri kikötők számára.

A hajótervezés és -építés azonban tovább foglalkoztatta Fa Nándort. Kereste azt a hajót a Balatonon, amiben szívesen versenyezne. Behozni külföldről? Ugyan! Levetett ócskaságokat, amikor idehaza is lehet jobbat…Végül tervezett és építetett egyet. Szabadidőben sport-mindenevő volt és egy-két barátja meghívására versenyzett néhányszor balatoni nyári versenyeken. Versenyezni, de nemcsak hobbi szinten, hanem valahogy úgy, mint régen, szólóban, megállás nélkül, ez ismét inspirálta.

2001 – megalapította és megrendezte a TBS Nagydíj Balatonkerülő szóló vitorlásversenyt, amely azóta is évente egyszer minden szeptember utólsó hét végéjén elrajtol. Az esemény az óceáni szóló versenyek filozófiáját átvéve a Balaton legszigorúbb versenye lett. 8 méteres nyitott kategóriára tuningolt hajók számára alkotta meg Fa Nándor. A versenyszabályok mentén innovációra serkentette, szinte provokálta a hajóépítőket és hajósokat. Kezdetben orrsudárnak minősített seprűnyél, szedett-vedett vitorlatákolmányok jellemezték a 8 méteres osztályhajók “nyitott kategóriára díszítését”, majd egyre fejlődött a mezőny szakmailag, a versenyzők egyre elszántabbak lettek. Kialakult a Balaton mintegy 20 fős elit vitorlázó mezőnye.

Nagy támogatásra, mint ahogy sok “buliversenynek” sikerült, ez a verseny nem tett szert. Fa Nándor soha nem fogadta el a celeb-bulvár ajánlatokat, de a szakmai támogatók következetessége, mint a CASON, a nyomkövető jeladó rendszert biztosító cég, vagy a vízimentők szolgáltatása, a Vodafone adatforgalmi támogatása, klubtársai támogatása a csopaki Kereked Klubból épp elég volt, hogy munkatársaival évente 2 erős balatoni szólót megrendezzen.

Sok munka, nagy lelkesedés és szakmai alázat vitte ezt az új versenykategóriát előre, minden hivatalos támogatás vagy elismerés nélkül.  A vitorlázók azonban értékelték a benne rejlő fejlődési lehetőséget. Ma már hatvan  körüli a szólóvitorlázóvá fejlődőtt hajósok száma a Balatonon.

2006-ban Fa Nándor nem bírta cérnával, versenyezni vágyott. Papírra vetette és Déry Attila, fiatal tervezőtársával megtervezte, és a Pauger hajóépítő műhelyben megépíttetett egy saját, 8 méteres, high-tech  karbon versenyvitorlás hajót – amivel azonnal sikere volt: a vízretétel után pár nappal rajtolt szólót ő nyerte. Jöttek az eredmények. Keszthely-Kenese szóló, Balatonkerülő szóló és mintegy varázsütésre  beindult az innovációs láz a Balatonon.

2011-re egy újabb Fa-tervezésű testvérhajó, majd annak egy újabb továbbfejlesztése jelent meg és jöttek a riválisok is a Code-8-cal, ők sikeresek lettek.

2012 – Fa Nándor elérte, amit akart. A balatoni versenyhajó-flotta kezd megújulni, haza gyártású hajókkal, ami erkölcsi elismerést jelent a hazai hajótervező és hajóépítő tehetségeknek. Csopak – Kereked Vitorlás Klub – itt történt minden a visszavonulás óta, ami a vízhez kötötte, ami, ha úgy tetszik, pótcselekvés volt, egyfajta átmenet, de egyben a visszaúthoz is itt kapta meg az igazi ajánlatot az óceánra.

A ZOLTEK Corporation nyugdíjba vonult elnökhelyettese, jelenleg műszaki – gazdasági szaktanácsadója, Kiss Péter Attila úr hozta az üzenetet Amerikából. A ZOLTEK támogatja Fa Nándort, ha ismét óceáni projektre szánja el magát. “Ez vicc ugye?” Pár hónap után visszakérdezett – ha komolyan gondolják, kezdjünk el róla beszélni. A történet elkezdődött. A ZOLTEK az épülő hajó teljes anyagát, minden szükséges karbont biztosít és helybe szállít az új magyar projekthez.

2012-ben zajlik az IMOCA 60 lábas versenyszéria aktuális utolsó versenyéve. Ideje készülni a következőre.

Fa Nándor rajzolgatni kezdett, majd lázas elméleti készülődés következett: felfedezni és újra beleásnia magát ebbe a majd’ 20 éve otthagyott óceáni profi világba, ahol ugyan azóta is rendszeresen vendégeskedett, de idén elszántan döntött, ismét belevág. Hónapok óta minden szabad idejében az óceáni visszatérésre készült.

Jelentkezett az IMOCA-nál, beadta a felvételi kérelemhez szükséges dokumentációt, az új Fa-hajótervet. Oda, amely szervezet elődjének, a 60 lábas hajók Világszövetségének évekig elnökeként dolgozott. Közben haladtak társ-tervezőjével, Déry Attilával a munkálatok. Megegyeztek Paulovits Dénessel, hogy a hajót a magyar PAUGER-Carbon műhely építi. Nagy titokban folyt a munka, mert Fa Nándor nem szívesen beszél, amíg nincs miről.

2012. év vége – meg kellett védenie a hajótervet az IMOCA-nál, mint egy “doktorit”. Épp a Vendée Globe rajtjának hetére írták ki a “vizsgát” . A szigorú szabálykönyvet betéve tudta, mire a bizottság elé ült, nem is lehetett semmi ellenvetésük. A terv megállt a lábán, elfogadták – azaz Fa Nándort a versenyvitorlázó profi világ ismét befogadta. A Vendée Globe 2012 földkerülő vitorlásverseny rajtján már az övéi között volt, nemcsak mint néző. A publikum számára szakmai kommentátorként dolgozott, a cége, a Fa Hajó által működtetett szolovitorlazas.hu weboldalt tudósította. Hamar elterjed a hír az egy hétig ott dolgozó nemzetközi “médiahad” tudósítói közt, hogy “Nandor Fa” ismét hajót épít. Nagy lelkesedéssel, nyitottsággal érdeklődtek, számos nemzetközi interjú készült.

2012. december – itt az idő, hogy visszatérését az óceánra idehaza is bejelentse.

 2014 Április – SOH IMOCA 60’VÍZRETÉTEL  – Trieszt (Olaszország)

Tekintettel arra, hogy hajótervezői és -építői szempontokat tekintve a hajó megalkotása tisztán magyar produkciónak számít, a hajónévadó előtt a projektnek a “Spirit of Hungary ” nevet választották.

BARCELONA WORLD RACE 2014-15  7. helyezett az IMOCA 60 lábas hajók kétszemélyes földkerülő vitorlásversenyén. Az IMOCA World Championship világbajnoki szériájának egyik legrangosabb futamát a magyar hajó sikerrel teljesítette. Skipper: Fa Nándor (HUN) co-skipper: Conrad Colman (NZL-USA)

2015-17 Fa Nándor Imoca 60′ versenyprogramja 
2015 Transat Jacques Vabre – rajt: Le Havre Fr.
2016 – tesztvitorlázás – hajó és hajó szóló kvalifikációja  a Vendée Globe-ra (Les Sables d’Olonne- Newport-Les Sables d’Olonne – Port Olona – Atlanti óceán)

2016-17 Vendée Globe – a külső segítség nélkül teljesítendő nonstop-szóló földkerülő verseny, az Imoca Ocean Masters World Championship Világbajnoki széria zárófutama, a világ legnehezebben teljesíthető, legmagasabb pontszámot adó egyszemélyes vitorlásversenye.

Vendée Globe hivatalos weboldala: http://www.vendeeglobe.org/en

Vendée Globe 2016-2017 skipperek: http://www.vendeeglobe.org/en/skippers