Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

SOH77 Egyenlítő átszelés nov.18. 22:27:05 UTC – a déli félteke következik, a Vendée Globe azon szakasza, egyre komorabb az időjárás – élő telefonkapcsolás – onboard video – audio

SPIRIT OF HUNGARY skipper üzenet : “22:27:05 UTC-kor átléptem az Egyenlítőt. “– Vendée Globe web TV – Fa Nándor a vonalban – audio – “Imádom a holdat is, de így fölötte az Orionnal, gyönyörű páros”  M4 Sport TV adás

2hete rajtolt 29 versenyhajó Les Sables d’Olonneból

FA NÁNDOR a telefonvonalban: műholdal telefonkapcsolat

Nov. 20. a Spirit of Hungary reggel az M4 SPORT TV -ben kezdte – a vendég Varga Lajos

Fa Nándor a magyar építésű és fejlesztésű Spirit of Hungary hajóval tartósan a 19. helyen halad azon a Vendée Globe-n, ahol az indulóknak egyedül, kikötés és külső segítség nélkül kell versenyben körbehajózni a Földet. A Spirit of Hungary csapat képviseletében Varga Lajos, Fa Nándor tesztcsapatának mérnök-logisztikus tagja egyebek mellett az idei futam eddigi történéseit a is elemezte a Sportreggeliben. Az adás itt a kép alatti linkre kattintva visszanézhető. Köszönjük az M4 SPort TV stábnak a tartalmas beszélgetést.

M4 SPORT TV - ma reggeli adás - Vendéeg Varga Lajos SOH csapattag

M4 SPORT TV – ma reggeli adás – Vendéeg Varga Lajos SOH csapattag

http://www.m4sport.hu/2016/11/21/fa-nandorek-gladiatorokhoz-melto-teljesitmenyt-nyujtanak/#


Nov. 19. 21:30 UTC, este Az elmúlt két órában kétszer cseréltem egymással a C1-et és J2-t.
Alkonyatkor átment rajtunk egy esőfelleg, ami fölnyomta a szelet jócskán 20 cs fölé, muszáj volt J2-re váltanom. Aztán elment és kevés lett. Vártam 20 percet, de annyi volt, amennyi, kevés. C1 vissza, és nagyon szépen vitt is bennünket, egy óráig, aztán sok lett ismét. Viszont most úgy fúj 20 cs, hogy nincsenek felhők, tehát J2 újra.

Bertrand de Broc, MACSF bejelentette, hogy olyan sérüléseket szenvedett a hajója külső héjszerkezete, hogy azzal nem lehet folytatni a versenyt. Sajnálom őt is, mert ő az egyetlen, akivel mi már 1992-ben is versenyeztünk, de akkor sem volt szerencséje. Most indult neki negyedszer és egyet tudott befejezni.


Az előttem haladó hajók érzékelhetően, de nagyon minimális mértékben gyorsabbak nálam. Nem tudható, hogy alapvetően gyorsabbak, vagy jobban nyomják, Egyedül Conrad-nál gondolom, hogy annyit présel ki a hajóból, amennyit csak képes, ő egy könnyű, gyors hajót választott, készített fel. Most kell neki bebizonyítani a leendő szponzorai felé, hogy méltó a támogatásra, a többiek ambícióit nem ismerem.

A szamurájról viszont, aki itt átgázol közöttünk, nem gondolom, hogy kicsavarná a lelkét a hajónak. Az a hajó ennyivel gyorsabb ilyen körülmények között. Ezt a hajót Sebastien Jossenak tervezték, építették és BT néven a mezőny egyik leggyorsabb hajója volt, nekem is a kedvencem. Később Boss lett és Alexék is hozzátették, amit lehet, tehát egy nagyon kiforrott, megbízható, könnyű, gyors hajó került Kojiro alá, akit ráadásul Roland Jourdin, “Bilou” készített fel erre a VG-ra.

Én  azt a ritmust vitorlázom, ami a hajónak még nem árt. Nem tartalékolok, de nem is vagyok agresszív, viszont szeretnék lőtávolban maradni a csoporthoz. Sok van még hátra, és a végén is kell még puskapor. Ezt a közhelyet persze itt mindenki fújja, mégis nyomják. Ilyen a verseny.

Vannak fellegek a körzetben, de ezek szokásos, ártalmatlan kisebb, nagyobb pamacsok. Aránylag kifújt ÉK-i 16 – 18 cs hajt bennünket 14 – 15 cs-s sebességgel. Az Adrena folyamatosan váltogatja a vitorlákat, J2, C1, Reacher, néha percenként, ahogy valami változik. Irány, erő. Én kitartok a C1 mellett, amíg nem lesz sok.

Visszatértem a motor ellenőrzéshez. Tegnap nem tűnt fel, mert teljes volt a töltöttsége az akkumulátoroknak, hogy nem töltenek a generátorok. Levélben kérdeztem a Petit, az elektromosságom Atyját és tudóját, hogy mi a teendő. Lehet, hogy csak egy biztosíték, mert minden más a helyén és működik. Várom a válaszát.

Dög meleg van ma is, főleg itt bent a térképasztalnál. Egy szál vékony trikó van rajtam a napsütés miatt, de ez is sok. Annyiban javult a helyzet, hogy a páratartalom talán már nem annyira magas.

Reggelire megettem az utolsó darabka Gelencsér féle brióst egy tejeskávéval. A tejeskávé egy kanál granulátum, némi cukor, sűrített tej tubusból, és sok víz. Nem rossz, de otthon nem ilyet iszom. Holnap kényszerűségből visszatérek a különböző müzlikhez.

Gyengült a szél, most 12 – 16 cs fúj ugyanonnét, nagyobbak a fellegek is. Vitorlaváltoztatásra még nincs ok.

Viszonylag élénk lett a hajóforgalom. Nincs olyan időszak, nappal, vagy éjszaka, hogy ne lenne hajó a 30 SM-es AIS mezőmben. Brazília, Dél-Amerika nagy forgalmat bonyolít a világ többi részével.

Szinte percre két hete vagyunk úton és Recife előtt járok. (Te jó ég, már két hete úton vagyunk?!) Nem csinálok számításokat arról, hogy a remélt 100 napon belüli teljesítményhez milyen részteljesítmények kellenek, de úgy érzem, nem állok rosszul.

Olvasmányaim: bemelegítésként Jules Verne, Rejtelmes Sziget c. könyve, angolul. Gyermekkorom mindenképpen kellemes és izgalmas regénye inkább csak nyelvi gyakorlásként volt hasznos. A második könyv már nehezebb műfaj, Michel Houellebecq, Behódolás c. könyve már megüli egy időre az ember lelkét. Európa és benne Franciaország eliszlámosodásának a közeljövőre vetített víziója. Természetesen fikció, de a következő két évben játszódó történet, a ma pozícióban lévő vezető európai politikusok áldásos, vagy kevésbé áldásos működésének tükrében, annak logikai következményeiként egy francia felső-értelmiségi szemével nézve. Most, pihenésképpen Marcus Aurelius Elmélkedéseivel folytatom, ami jobban illik az itteni környezethez, hangulatomhoz és főleg értékrendemhez.

Ettem egy finom Chicken Korma Potato nevű zacskós ételt a nedves ételcsaládból. Ezekhez nem kell adni semmit, csak fél liter forró vízbe merítve melegítjük, belapátoljuk. Édesség: P. Sz. Peti kézműves csoki szalámijából egy darab. Petikém, nagyon finom a fejlesztés!

Egy félórára begyengült a szél 10 cs alá. Tőkesúlyt alulra billentettem, hogy ne legyen a hajó teljesen talpon, mert akkor nagyon verik a hullámok. Most visszajött 12 cs-ra, 11-el haladunk.

Akárhogy vizsgálom az előttünk álló 5 napot, semmiképpen nem ígérkezik egyszerű feladatnak átlépni a DNy-i szelek birodalmába. A vezető hajók 20 cs-val levágtattak, mintha zsinóron húzták volna őket, de erre a vonatra csak nekik volt jegyük.

Délután egy igazi vödrözős fürdést tartottam, kellemes, langyos óceán vízzel. Holnap, ha ilyen marad az idő, föláldozok pár liter édesvizet és kimosom a trikóimat, mert már sok izzadság száradt beléjük és érződik.

Tiszta időben, legyengült széllel ért az este, kíváncsi leszek, hogy mit hoz az éjszaka.

Poz: nov. 20. 19:50 UTC, 09° 10,9′ S, 031° 39,4′ W, minden rendben.

— —

November 20. VendéeGlobe – Fa Nándor – Spirit of Hungary 

2 hete rajtolt a világ legnehezebben teljesíthető Földkerülő verseny – #IMOCAOCEANMASTERS szól-nonstop vitorlázóverseny. 

Az elrajtolt 29 versenyhajó között jelenleg 19. helyen hajózik a déli óceánok felé Fa Nándor, a 4-szeres földkerülő magyar óceáni vitorlázó magyar tervezésű és építésű 60 lábas versenyhajójával., a Spirit of Hungary fedélzetén.

A mezőnyből technikai okok miatt 2 versenyző feladásra kényszerült. Nehéz döntés és rendkívül bonyolult érzés a versenyzőknek, ha feladásra kényszerülnek. A döntés minden esetben nagyon alapos technikai  ellenőrzés után születik, sokszor a parti csapat, tervező és technikai menedzserrel történt elemzés után. A tóbbéves felkészítő munkák, tesztvitorlázások, edző versenyek, kvalifikációk után, majd az IMOCA OCEAN MASTERS versenszéria csúcsversenyének sikeres rajtját követően a legtorokszorítóbb dolog, amit egy versenyző érezhet, a feladás kényszere. Nincs más választás, a déli óceánokra nem vállalható a kockázat, ha a hajó jelzett és a hibajelzések megalapozottak. A versenyző dönt. Sajnáljuk Tanguy-t és Bertrandt, minden együttérzésünk velük?
A Vendée Globe minden versenyzőjének biztonságos hajózást kívánunk. A sérült hajóknak szerencsés partot érést!

VG info: vendeeglobe.org



Nov.18-án hazai idő szerint éjfél előtt a négyszeres Föld kerülő magyar óceáni vitorlázó ezúttal kilencedik alkalommal lépte át vitorláshajójával az Egyenlítőt. A déli félteke belépője azt jelenti  a versenyhajók és hajósaik számára, hogy megkezdődik Vendée Globe azon szakasza, ahol egyre komorabb időjárás viszonyok közt kell helytállni. Jó utat, biztonságos vitorlázást! ???

— —

Fa Nándor Hajónapló: Nov. 18. este

Végre megindultunk mi is. Láttam az előttem haladó hajók mozgásán, hogy más széllel mennek, mint én. Nyilván erősebb szél kicsit tompább, mint a miénk. Eleinte éltem a gyanúval, hogy C0-al mennek, azért gyorsabbak és tompábbak. Beöltöztem, kimentem, hogy visszahúzom én is a C1-et, nem szégyenkedek itt J2-vel. Igaz, az Adrena is a J2-t írta, de akkor is. Kimentem, álldogáltam az árbocnál kicsit, aztán visszajöttem, levetkőztem, és kicsit szégyelltem magam. De ez nem C1-es szél! Egy óra múlva 20 cs-s szél fújt 20°-al tompábbról és helyenként 17-el surrogunk. Na, ez az!

Csuda tiszta az ég, csak a hold és a csillagok. Imádom a holdat is, de így fölötte az Orionnal, gyönyörű páros.

Délelőtt. 9-kor beszélgettem Párizzsal, ez egy rendszeres, élő, internetes tudósítás a versenyről. Andy ma bemutatott egy új beszélgető társat, a következő hetekben vele fogunk beszélgetni.


Elképzelni sem tudom, hogy a libák hogy fáradnak el, de ha úgy, mint én most, akkor rövid pályafutás vár rájuk a levegőben. Elhatároztam – sokadszor, de most össze is állt -, hogy fölhúzom a C1-et. Nehéz úgy az orron dolgozni, hogy közben 13 cs-val megy a hajó, veri föl a hullámokat a fedélzetre, dől és bukdácsol. Beejtettem 20°-ot, minden ugyan az, csak kicsit kevésbé. Élénkebben csináltam mindent, mint normálisan, hogy ne sokat veszítsek, így volt készig 30 perc. Viszont most 13 cs helyett 15 cs-val megyünk, igaz 10°-al tompábban, ami most így is jó.

Az elviselhetőség határán van itt bent a klíma, de nem lehet szellőztetni, az orrfedél most nem nyitható.

Az előjelzés nem sok jót ígér számunkra a déli 25. szélesség környékén, Rio magasságában. Most óriási robogásban vannak ott a vezető hajók, de mire mi odaérünk, kialakul egy hatalmas magasnyomású zóna, leáll a szél. Még 4 – 5 nap, talán nem pont úgy, ott és akkor.

Viszont itt és most megállt a szél. Jött egy furcsa, semmilyen kategóriába nem sorolható felhőzet és megölte a szelemet. Jó ideig, miután felhúztam a C1-et, 14 cs körül mentünk. Aztán szépen, lassan halt el a szél. Az ember azzal vigasztalja magát 14 cs-s szélnél, hogy, jó, majd visszaerősödik. E-helyett, gyengül, tovább gyengül és a végén 7 cs-nál még el is fordul. Valahol, elég messze K felé van egy zivatar felhő, de az még sok idő, amíg ideér. Pedig hamar ideért, ráadásul komoly rúgással. Mínusz 20°-ról át kellett billenteni a tőkesúlyt plusz 40°-ra és hirtelen beejteni, hogy ne feküdjünk le. Nem sokáig tartott, talán 5 percig, aztán beállt 10 – 13 cs-ra. Ballagunk 9 – 12 cs-val tovább.

Sajnos mindhárom, szép kerek lila káposztámat ki kellett dobi. Valószínűleg én követtem el hibát, benne hagytam őket a műanyag zacskóban, ahogy vettem. Fekete levet kezdtek ereszteni és rothadás szaguk lett, mert rothadtak.

Indulás óta nem kellett a motor semmilyen okból, de azért nem árt neki, ha időnként elindítják, hát elindítottam és járattam 10 percet. Rendben látszik.

Most jött a hír, hogy a BOSS, Alex Thomson valamivel történt ütközés következtében elveszítette a jobb oldali uszonyát. Csak ülök itt a computer előtt, nézek magam elé és csak az zakatol bennem, hogy sajnálom. Függetlenül attól, hogy mit gondolok az uszonyokról, Alex eddig briliáns pályát futott.

Itt esőfellegek vonulnak, és hol nyomják a szelet, hol ölik, hol 10 cs fúj, hol 24. Föltekertem a C1-et, most épp a J2-vel megyek, ami meg hol jó, hol kevés. Meg kell várnom, hogy ismét kialakuljon valami stabilabb.

Poz: nov. 19. 19:30 UTC, 04° 10,7′ N, 031° 18′ W, minden rendben.

— —

VG web TV élő kapcsolás a versenyhajókra

Nov. 19-én 13:00 órakor (12:00 UTC) – élő adásban beszélgetett Fa Nándorral – is – Andi Robertson szakkommentátor. (English) Rendkívül érdekes, tartalmas, informatív dialógusok, szakmai interjúk hallhatók naponta – angol nyelven du. 01-kor, – naponta beszélnek élő műholdas telefonkapcsolatban a Vendée Globe versenyzőkkel.
MA FA NÁNDOR-ral is sikerült a telefon kapcsolat. Íme a mai adás itt visszanézhető.

The Vendée LIVE of the 19th November / Vendée… by VendeeGlobeTV

A Vendée Globe mezőny 29 elrajtolt hajójából 28-an vannak versenyben, élen a mezőny leggyorsabb Imoca 60 hajója, a szinte már trimaránként rohanó Boss, Alex Thomsonnal. (GB) Az élbolyt és a középmezőnyt rajta kívül  francia uralom jellemzi. Fa Nándor az éjszaka folyamán a 20. helyen szelte át az Egyenlítő, nyomában a “szamuráj” A Spirit of Yukoh fedélzetén. VG tracking és ranglista napobta hatszor frissítve: http://tracking2016.vendeeglobe.org/gv5ip0/

Az Egyenlítőt közelítve minden hajós rémálma az ún Doldrums, a szélcsendes zóna, amelybe napokra is beragadhat a vitorlázó, ha nincs szerencséje, de Dél-Afrika felé hajózva van egy másik, nehezen kalkulálható, ún.állandó  mozgásban lévő szélcsendes terület is. Mint azt Fa Nándor korábbi leírásaiból is tudjuk, a szélcsndes, lötyögős hullámzásban igen sok kár keletkezhet az ide-oda csapkolódó, többszáz négyzetméteres vitorlákban, kötélzetben.

A déli félteke egyik nagy próbatétele ezért, a St. Helena magasnyomású zóna, amelynek elkerülése versenystratégiailag is fontos navigációs feladat. A cél, a dél-Amerikai partokhoz felől közelítve egy “kifli” formában legkedvező módon haladva Dél, majd D-Kelet felé, hogy megkapják a sokéves időjárási statisztika szerint, relatíve kiszámítható, kedvező irányú szeleket. Ezután Dél-Afrika kerülése következik.

A versenyszabályok szerint a déli féltekén kijelölt ún. jégzónák figyelembevétele minden hajós saját érdeke, mert túl azon, hogy büntetést kap, aki megszegi, a felmelegedés következményeként sokéve úszó, óriás jéghegyek, jégtömbök és úgynevezett borjaik, amelyek akár házméretűek is lehetnek, komoly ütközési veszélyt jelenthetnek, ott ahol a versenyzők csak egymásra számíthatnak. Rendkívül bonyolult vitorlázó periódus, és egyre hidegebb, vizesebb viszonyok közt, gorombább szelekben, egyre növekvő hullámzásban, kemény fizikai megpróbáltatásban telik az elkövetkező két hónapban a Vendée Globe versenyzők élete, miközben a hajók műszaki, technikai felszelelésük épségét és saját fizikumuk, egészségük fenntartása elengedhetetlen.

… és  a “pihenőidőben” születnek a Spirit of Hungary hajónaplók, készül a fotók, filmek műholdas kapcsolatban küldhető konvertálása, ekkor zajlanak az előre egyeztetett Vendée Globe web tv-s élő beszélgetések,  két reffelés, csörlőzés közt talán főznek a skipperek egy teát, majd elküldik a versenyszabályok szerinti, napi kötelező jelentéseket a versenyigazgatóságnak. Mert ha nem, az is büntetéssel jár.

Szigorú menet következik. Drukkoljunk együtt a Spirit of Hungary-nek és Fa Nándornak! Jó szelet, biztonságos hajózást kívánunk minden Vendée Globe versenyzőnek.

Fa Nándor hajónapló bejegyzései nyomán a Vendée Globe verseny mindennapjai itt a Spirit of Hungary weboldalon a hírekben “visszalapozva” olvasható.



—– —– 

21:30 Eu Time 18th Nov SOH77 Fa Nándor’s message – he is near to cross the Equator – in 2 hours. 
Nov.18 este fél 10. friss SoH77 napló érkezett a Vendée Globe mezőny magyar hajójáról.

SOH77 VENDÉE BLOG – Fa Nándor: “mindjárt elérem az Egyenlítőt. Kb 2 óra… itt úgy sötétedik be, mintha leesne a lámpa a szögről… itt alább olvasható



FA NÁNDOR VENDÉE’blog SOH77 nov. 17. 22:30 UTC

Már délután kacérkodtam a gondolattal, hogy leveszem a C1-et. Nem gondolom, hogy most egy ideig kelljen, viszont az egyik legnehezebb vitorlám elöl és feltekerve is rángatja az árboc tetejét ebben a szembe hullámzásban. Valamivel elodáztam mindig, aztán besötétedett, viszont az ott nincs jó helyen, nem hagyott nyugodni. Végül elszántam magam, beöltöztem a feladathoz méltóan, guminyakú fölül. Kellett is, mert elöl az összes hullám feljön, és persze akkor dőltünk, zötyögtünk a leginkább, amikor nekiláttam. Hosszú volna leírni a műveletet, lényeg az, hogy a hurkát át kell szél felé, vagyis fölfelé húzni, hogy az J2 fölött legyen, és ne menjen a vízbe alatta. Erővel ez nem megy. Mikor ráengedek a felhúzóra éktelenül táncolni kezd, és ebben a táncban kell azt a ritmust megtalálni, mikor a J2 előtt van. Akkor hirtelen még jobban ráengedek, hogy ott is maradjon. Ha ezt elérem, nyert ügyem van, ha nem, akkor vissza kell húzni kicsit és kezdeni előröl.

Csörlő az árbocon, én elöl az orrban, kezemben a felhúzóval és vadászom a pillanatot. Másodszorra sikerül, jó helyen van, leengedem. Innét már csak munka, nincs benne kockázat. Elrakom, rendet teszek, négykézláb visszamászok a kormányállásba, mert már állva nem lehet közlekedni. Darabig üldögélek a fedezékben és vízre vágyom. ami egy méterre van tőlem, bent. Eltart 10 percig, mire kihozom és iszom. Jó meccs volt, edzés a későbbiekre.

Vannak fellegek az égen, de nem zivatarfellegek. Amúgy csillagos az ég, de nem lehet kiülni, mert vizes és kényelmetlen. Most nem is akarok, jó itt bent. Ettem egy kis energia utánpótlást, ittam, most írok, aztán ledőlök a babzsákra, mert megérdemlem.

Végül odáig mentem a pihenésben, hogy az ágyra dőltem és kontrollébredésekkel reggelig aludtam. Persze most is motoszkált az agyamban egy teendő, kireffelni a nagyvitorlát. Végig ezzel ébredtem, talán álmodtam is, hogy ki kell reffelni, de pont határon mentünk és mikor elszántam volna magam, beerősödött. Most reggel aztán nem hagytam magam, úgy éhgyomorra, ahogy kiugrottam az ágyból odaálltam a kávédaráló mellé és hajrá, fölrántottam. Gyorsabbak lettünk picivel, de ami eddig a határon volt az most túl van rajta. Néha viszi a víz a gennaker csigát a hajó sarkán, az-az indikátorom. Ilyenkor dőlünk vagy 30°-ot. Most csinálok egy kávét!

Még délelőtt van, de már igen meleg. Kifogyóban volt az ivóvíz, beindítottam a pumpákat, hogy csináljanak frisset. Együtt használom a kettőt, így gyorsabban megtelik a kanna, másrészt a nem használatos pumpában megposhad a víz, bezöldül a szűrő és mocsárszagú a tiszta víz is. Így is az első pár litert külön veszem, legalább van miben megtisztálkodni. Másfél óra alatt van tele a 20 literes kanna a falon. Ez a mennyiség, itt a nagy melegben kb 4 napra elegendő.

Ettem, most már a második olyan zacskósat, amin jó túl lenni. Ízesítettem szinte mindennel, de van, ami ellenáll, nem lesz jobb semmitől. Remélem, nem sok ilyen van a készletben, mert a végére sem szeretném hagyni. Pont a végén, mikor már semmi sem esik jól, akkor inkább azok kellenek, amiket szívesebben eszik az ember.

Volt egy óránk, amit útálok. Amikor az egyik vitorlázat már kevés, de a másik lépés még sok. Egyfolytában vitorlát akarok cserélni, de ahányszor kinézek, mindig azt látom, hogy határeset, várni kell.

Rich Wilsonnal leveleztünk, Great American 4, itt jön nem sokkal mögöttünk. Jól tartja magát az “öreg”, ő a legidősebb vitorlázó a mezőnyben a maga 66 évével. Gyors a hajója és jól is nyomja, nem húz különösebben vakokat. Szóval, van egy globális ifjúságnevelési programjuk, több száz iskolával vannak kapcsolatban, így egy magyarral is. Átküldött pár kérdést, amiket a gyerekek nekem szántak. Semmi költői nincs benne, egyszerű érdeklődés alapinformációk iránt. Fontosabb a kapcsolatteremtés, mint a tartalom.

Két kört mentem a hajóban. Az egyiket egy vödörrel és egy szivaccsal, de csak a hajó bal hátuljában találtam kb 3 liter vizet. Ez hamar ment. A másik egy hosszabb feladat, összevadászom azokat a nem tartós ételeket, amiknek vagy az ideje járt le, vagy a hőmérséklet sok nekik. Friss kenyereimnek, sütijeimnek, sajtoknak már annyi, kint tanulnak úszni. Ezek nagyon szép színeket, mintákat tudnak felvenni csomagoláson belül. Főleg a kenyerek tudnak szép vegetációt kitermelni, de a sajtok sem lebecsülendőek. Van, amit ki sem bontok, látszik, sőt, érződik rajta, hogy lejárt rendeltetése

Tegnap is, ma is egy órát az orrban dolgoztam, vitorlákat rendeztem, csomagoltam be. Tegnap az A3-at, ma a Code1-et. Nem tartozik ilyenkor a kedvenc helyeim közé. Ugrál, óriási a páratartalom és 40°C a hőmérséklet. Szakad a víz rólam, mire kiszabadulok onnét. A fedélzeti ablak ilyenkor nem nyitható, mert dőlne be a víz rajta. Lehet, hogy rövid időn belül kicsomagolom a C1-et, de addig sem lehet össze-vissza.

Itt úgy sötétedik be, mintha leesne a lámpa a szögről. Egyik pillanatban még látom a napot, a másikban világítást kell kapcsolni. Szerintem ma ugyanazt a pályát járom be, mint tegnap, csak ellenkező előjellel. Most majd felhúzom a C1-et rövidesen.

Poz: nov. 18. 20:30 UTC, 00° 20,3′ N, 030° 26,7′ W, még 20 SM az Egyenlítőig, minden rendben.