A TJV 2015. október 31. ÁRBOCTÖRÉST SZENVEDETT A SPIRIT OF HUNGARY IMOCA 60’ a délutáni órákban – Fa Nándor legutóbbi beszámolója – audio és naplóbejegyzése. A TJV IMOCA mezőnynek már kevesebb, mint a fele van versenyben.
– ideje: 2015 10 31 körülbelül 1700hrs UTC
– 15 csomós É-NY- szélben hajózott mintegy 65 tengeri mérföldre MADEIRA SZIGETÉTŐL.
2015. 11. 03. A HAZAÉRKEZÉS
Néhány gondolat Fa Nándortól – ami az árboctörés tényének szikár közlésekor, az akkori legfontosabb tennivalók miatt érthetően nem hangzik el az esetet bejelentő interjúban, de a megérkezésükkor, miután kérdésünkre, mert megannyian az okokra és az összefüggésekre voltunk kíváncsiak – hozzátette:
Fa N: “Árbocvesztés, hogy miért, ez jó kérdés … ha egy árboc ledől, az történhet a dominóelv szerint. Árboctörés következménye lehet akár egy kis méretű rig-, vagy bármely összekötő elem károsodásának. Az elemzés és a levonható követekeztetés az odaveszett árboc, állókötélzet és a vitorlázat elvesztése miatt még várat magára. Minden ott van négyezer méterre az óceánban – ami megmarad, azt persze majd megvizsgáljuk és próbáljuk megállapítani az okokat és a tanulságokat. Szerencsére a hajó nagyon jó, nagyon erős, szinte semmi sérülési nyom nem látszik rajta, pedig kapott szegény eleget”
friss interjúnk – hangfelvétel – feldolgozás alatt
2015.11.1.
HANGFELVÉTELFA NÁNDORRAL és PERÉNYI PÉTERREL az árboc ledőlésének, törésének részleteiről: (audio/ magyar nyelven/©mixpress)
Fa Nándor skipper:
Beszélgetés Perényi Péter co-skipperrel:
Képek Madeira szigetéről – a biztonságban behajózott Spirit of Hungary-ről, a magyar skipperekről és első pillantás a veszteségekre.
Galéria – köszönet a képekért Mérei Tamás csellóművész szervezésben Marcio Serrado Fernandesnek. photo©M.SerradoFernandes/SOH_Imoca60
FA NÁNDOR HAJÓNAPLÓJA az árboctörés esetének részleteivel – amint a SOH skipperek a hajót biztonságba helyezve motorral haladtak Madéra irányába – Nándor nekiült a gépnek és – íme a beszámoló az esetről:
” 2015.okt. 31. 19:30 A második és egyben az utolsó napló az idei TJV-ről UTC
A Spirit of Hungary versenye a 2015-ös TJV-n, illetve az arról szóló napló rövidre sikeredett. Pontosan egy hét, 2 óra 30 perccel a rajt után Madeirától 60 SM-el É-K-re tetört az árbocunk.
130°-os TVA-n vitorláztunk jobb csapáson 16-24 cs-s szélben, nagyvitorla egy reff, A7 fent, 12-17 cs-s hajósebességgel surrogunk. Kb 6 – 8 m-es swell É-Ny-ról, élvezetes, gyors, biztonságos menet. Nem a 45 cs-s szembeszélben pár napja, nem a tegnapi, szintén 46 cs-s széllökésben való nagy fetrengésben, nem! Most ebben a vitorlázók álma szélben dőlt le az árbocunk.
A kormányállás két ülésében ültünk Petivel, egymással szemben, kanalazva ebédünket, beszélgettünk. Süt a nap, felhőfoltos az ég, már nem fázunk, igen kellemes minden. Pont arról beszélgettünk, hogy merről érdemes kerülnünk Madeirát. Ejtünk és hátszélben elmegyünk mellette K-ről, de jobb fölélesíteni és inkább Ny-nak, arra több szél látszik a szigetek után.
Nagy reccsenés és csak azt látom ültömből, hogy kimegy a képből a boom a nagyvitorla sarkával. Azonnal tudom, hogy mi történt. Ledobtam az edényt és reflexből megnyomtam a tőkesúly vezérlőjén a közép gombot. Mire felálltam már minden a vízben volt. Boom félig a decken és a kabintetőn, a hátsó része kilóg a víz fölé, de tartja a behúzó kötele. Az árboc alsó 3 métere fekszik a fedélzeten balra kifelé, aztán törés és már lefelé lóg minden, tartják a felhúzó kötelek. Kötelek minden honnét a korláton át kifelé a vízben lebegő árboc, vitorla egyveleg felé.
Mindketten szerszámokért ugrunk, bár inkább csak a kés és a vasfűrész kell. Most fontos, hogy ezeket a baromi erős és alig vágható köteleket gyorsan vágjuk, ahol kell. Azonnal megegyezünk, hogy biztonság, és menteni, ami menthető. Peti kamerával a fején teszi hátul, én középen és elöl. Lefűrészelem a még tartó carbon merevítőket, leoldom a csappal rögzített első bekötéseket, fűrészelem, bár nagyon nehezen az egyetlen állandó első merevítőt. Vastag, beleszorul a fűrész és folyamatosan rángat, ahogy a hajó táncol a hullámok között. Peti jön segíteni, hogy megtartsa, amíg vágom. Egy nagyobb hullám meglódítja a hajót, Peti elkapja a korlát kötelét, de az már nincs ott, lenyomta pont az a merevítő, amit vágunk. Hanyatt esik a fedélzetről az orrom előtt. Jobb lába beakad a merevítőbe, a balt elkapom én, aztán a kezét és felhúzom. Beütötte és meghúzta a lábát, egy percig ül és fogja. Egyben vagy, Kérdezem tőle, de csak bólogat, komoly fájdalmai lehetnek.
A kamera az összes felvétellel megy már lefelé az itt alig 4000 mély fenék felé. Újabb perc múlva már ismét vagdossuk a köteleket úgy, hogy csak az menjen, aminek muszáj, menthetetlen. Már minden elszabadult, csak hátul látom még az A7 sarkát egy kötél végén. Próbálom behúzni, hátha menthető az alig 4 órát használt gyönyörű, új, sokat vágyott vitorlámat, de a másik végén egy majdnem egész árboc húzza és ő az erősebb. Fájó szívvel levágom azt is.
Bementjük a sértetlen boomot és a maradék árbocot, lerögzítjük a korlát mellé, rendrakás és kész. Alig egy óra telt el és megváltoztatta az életemet, a következő hónapok, talán évek eseményeit.
Minden kommunikációs eszközünk működik. A szabályoknak megfelelően hívom a verseny igazgatóját, bejelentem, hogy mi történt velünk és, hogy vége a versenyünknek. Aztán Irént hívom, egyrészt, mint a családomat, másrészt a krízis kommunikációs folyamat következő lépéséeként, mint a program kommunikációs vezetőjét és elmondok neki részletesen mindent.
Ahogy mindezzel végeztem, Petivel összeölelkezünk, gyanúsan vörösek a szemei, nem jönnek a szavak, aztán visszaülünk a be nem fejezett ebéd mellé, egymással szemben.
Motort indítottunk és megindultunk Madeira felé, ami pont 60 SM-re van, a kikötő kicsit többre. Holnap reggelre odaérhetünk.
Sylvie Viant versenyigazgató szerint a St Michel-Virbac emberei még ott vannak, talán tudnak majd segíteni, már ismerik a helyet.
20:50 UTC van, mikor ezeket, már korom sötétben írom. Dohog a motor, hátradőlök a székben és a jövőn gondolkodom. Ha már így történt, mit hogyan lehet… de az már egy másik napló lesz.
Okt. 31.: Délután – az árboctörés – Fa Nándor azonnal értesítette a TJV versenyigazgatóságot és a parti kommunikációs csapatát.
A magyar skipperek jól vannak, sem ők sem a hajó nem sérült, motorral tartanak Madéra felé.
Több részletet a hajósok biztonságos partot érése után tudunk közzétenni.
Transat Jacques Vabre kétszemélyes Atlanti-óceánátkelő verseny. Spirit of Hungary hajónapló – hírfolyam
– a négy hajókategóriájában rajtolt 42 egységből számos hajósérülést jelentettek a skipperek – több vitorlázó-duó feladta a versenyt vagy technikai megállóra kényszerült. Első SOH telefoninterjúnk a rajt óta ma este hallható —- Telefoninterjú és üzenet a magyar skipperektől, pozíció képekkel itt a hírfolyamban.
A TJV mezőny élén egy kivétellel, főként a korábbi építésű, évek óta versenyző, folyamatosan fejlesztett, átépített Imoca hajók haladnak az élen és a középmezőnyben látszólag probléma mentesen, komoly létszámú és tudású technikai csapattal és időjárási routing szolgáltatás háttérrel, a fedélzeten pedig sokszoros óceáni győztesekkel, Imoca világbajnokkal, Vendée Globe győztesekkel, akik az év 365 napját az óceánon élik. A rajt óta 3 Imoca hajó hivatalosan feladta a versenyt. Több hajó technikai problémák miatt a legközelebbi szárazföld felé vette az irányt, hogy az odaírányított parti csapatok felmérhessék, elemezhessék a hibát illetve a sérülést, hogy mennyi idő alatt oldaható meg a probléma és a javítás után folyathatják-e a vitorlázók a versenyt?
31. reggel, 06:30 UTC
Délután visszaerősödött, most É-Ny-ról. Gyönyörű surrogós menet, nagyvitorla, J2. Aztán erősödött, egy reff le, de suhantunk tovább jó irányban 120°-os TVAn. Végig voltak felhők is, néha egy-egy zivatar.
Estefelé kitisztult az idő, elvonultak a fellegek, a szél maradt, sőt. Időnként minden előjel nélkül ránk fúj 30 cs körül, de ilyenkor ejtünk kicsit, amíg visszaáll. Nem éreztem biztonságosnak a szettet, féltem, hogy egy erősebb pöff felnyom bennünket, ezért levettük a J2-t (szolent) és kihúztuk a J3-at (stay).
Így jó volt egy ideig. Addig, míg köszönés nélkül lecsapott ránk egy 42 cs-s löket, de olyan gyorsan, hogy nem volt időm ejteni sem. Fölnyomta a hajót szélbe ledőltünk kb 60°-ra, lobog, csattog minden. Peti ugrik alsónadrágban a hálózsákból, de ordítom neki, hogy öltözzön be, amúgy sem tudunk semmit sem tenni, amíg vissza nem gyengül. 10 perc múltán enyhül a nyomás, sietve leveszünk még egy reffet. Így most 2 reff, J3. Lehetetlen optimális vitorlázatot húzni ennyire instabil szélre, 16 cs-tól a – később – 45 cs-ig. Azért ez most jó kompromisszum, a gyengébben is haladunk és a lökésekben is kezelhető.
Ezen az éjszakán leszaladtunk Lisabon vonalától Rabat szélességére, nem sokkal előttünk Madeira, amit jó lenne K-ről kerülni.
Sorban jönnek a hírek a sérült és kiálló, vagy csak javításra kikötő hajókról. A legtöbb az IMOCA osztályból, ahol az “új generációs” hat hajóból – ebbe sorolom magunkat is – már csak mi vagyunk a Bank Populaire-el. A St.Michel-Virbac épp most köt ki Madeirán, belső szerkezeti törések miatt.
Ma jókat ettem minden körülmény ellenére, jön vissza már az energiám is.
07 00 UTC, 35°01,2 N, 014°34,2 W
Sajnálom is a srácokat a sok sérülés miatt. Nagyon igyekszünk elkerülni a hasonlókat, mindent megteszünk a biztonság érdekében, de ez verseny.
Okt 30. 3:30 UTC
Fa Nándor:
Kisütött a NAP!
Ötödik napja brutális viszonyok között hajózunk, 90 %-ban szembeszélben és nagyon agresszív hullámzásban. Embernek, hajónak igazi teszt, sőt ez annál több, mert a hajón már komoly sérülések vannak. Mi egyszerűen tesszük a dolgunkat folyamatosan fogyó energiával, amit egyelőre nem tudunk pótolni. Akkor érzem, ha odaállok a kávédaráló mellé és pillanatokon belül kapkodom a levegőt, néha meg kell álljak.
Letört az árbocon lévő csörlő carbon kötélvezetője, így sajnos kétemberessé vált, vagy egyik kéz húzza a kötelet, a másik teker. Viszont így nehéz 29 m magasba felcsörlőzni egy vitorlát. Sajnos nincs tartalék, ez is javított volt.
Egy fordulóban azt látom, hogy valami korongszerű repül a levegőben. Mire leért a vízre látszik, hogy a radar antenna teteje. A lobogó stay odavert neki és attól repült. Ezt a fedőt kb. nyolc csavar tartja, amik mostanra kirázódtak és a maradék fedélrész letört. Most olyan mint egy nagy gyümölcsöstál a árbocon, szedi a vizet, ami a finom elektronikának jót tesz.
Mostantól nincs radarunk és később, főleg Brazília közelében nagyon fog hiányozni.
Ma, így az ötödik nap hajnalán kezdett a szél mellénk fordulni. Még szorítjuk, de már jó felé megyünk egy csapáson és úgy tűnik, marad hosszabb távon.
A “Francia brigád” a rajt után egyenesen meghúzta nyugatot, el Írország alatt, ki az óceán közepe felé, ami óriási többlet mérföld első pillantásra, de így szépen körbevitorlázták bő szélben azt az óriási ciklont, aminek mi a felfelé fújó ágában ástunk lefelé sokkal lassabban.
A hírek szerint, volt a rajt előtt egy meteo szeansz a Fr skippereknek, de gondolom nem mindenkit hívtak meg maguk közül sem, mert többen mentek más útvonalon, azok nem részei “a csapatnak”.
Csak a szépre emlékezünk majd, ami eddig még nincs. Illetve az, hogy kisütött a nap és telefonon beszélgettem Irénnel, a verseny központtal és Peti meg az övéivel. Nagyon jól estek ezek mind. Kicsit melegedtünk, mint a gyíkok, de nagyon nem, mert még mindig vizes.
2015.okt.30.
Délben elkészült első telefonos interjúnk műholdas kapcsolat útján a Spirit of Hungary skipperével, Fa Nándorral és kormányostársával Perényi Péterrel.
Transat Jacques Vabre – esti pozíció képek
SOH Imoca60′ fedélzeti fotók
Délelőtti pozicók, időjárás- és térképfotók.
2015 okt.30. reggeli pozicók és időjárási kép.
Fa Nándor egymondatos éjszakai üzenete:
A Spirit of Hungary az elrajtolt 20 Imoca 60 lábas hajó közt a 11. helyen vitorlázik a világ legsikersebb szólóvitorlázóiból álló egységei közt.
“Itt most nagyon zötyögős a menet 35 cs-s szembeszél, 6 m-es hullámok velünk szemben.Sajnáljuk a Bosst és ugyancsak a többieket.”
Hajóbiztonsági beszélgetésünk Szedlák-Kun Péterrel:
Október 29. Perényi Péter SOH co-skipper napló:
Ismét túl vagyunk egy kemény napon, illetve éjszakán és hajnalon. Előzőleg azt írtam, hogy 1-2 órán múlik az átjutásunk egy szélcsendes forgolódós szakaszon, de itt kb 2 órára bennragadtunk, megálltunk, csapkodott minden. Szerencsére az alsó szélében voltunk, így pár fordulóval kijutottunk onnan. Rengeteg energiába került vitorlákat cserélni, kireffelni, fél óra múlva visszacsinálni ,- ezt eljátszottuk párszor.
Most visszatért a szél ismét (30 csomó), és honnan? Persze hogy szemből! Sajnos az egyik fordulónál az orrvitorla letörte a radarantennánk fedelét, úgyhogy felülről nyitott az egész,, és mostanra már biztosan tönkrement. Ettől még biztonságosan hajózunk, a többi műszerünk rendben van. Nem vagyunk elkeseredve mert a routing-unk holnap délutánra bőszelet ígér, ami meg is marad egészen Teneriféig. Lassan vizes az összes ruhánk, kívülről a tenger mossa, belülről izzadunk, ha csörlőzni kell. Már nagyon vágyunk egy kicsit békésebb menetre és egy kis napsütésre. (folyamatosan esik az eső és szürke minden) pos: 41’31.955 013’38.045
Október 28. Perényi Péter, Spirit of Hungary co-skipper üzenete:
Először is bocsánat, hogy nem jelentkeztünk, de ilyen hullámzásban 5 percnél tovább nem bírjuk a gép előtt, azt a kevés időt pedig az időjárással töltjük. Már megszoktam, de még mindig nehéz eltalálni a betűket. Brest óta szemben megyünk a széllel, kemény, 6-7m szembejövő kevert hullámzással. Ezt úgy kell elképzelni, hogy pl 170 fokról fújó 30 csomós szél 8 órán keresztül kialakult 6-7 m hullámmal, majd irányt változtatva 270 fokról fúj 25 csomó egy más irányú hullámzással. Nos, jelenleg ebben vagyunk – próbára tesz minket is, és a hajót is.
A hajók nagy része a ciklon nyugati ágát kihasználva halad dél felé, mi a keleti oldalon ragadtunk, innen már nem lehet átjutni nyugatra. Az előrejelzésünk szerint aki a ciklon közepe felé halad, annak kijut egy kis szélcsendes rész. Mi éppen ezt a szituációt szeretnénk elkerülni itt keleten, és ha minden igaz, akkor megússzuk. Ez 1-2 órán múlik, úgyhogy igyekeznünk kell! Több zivatarzónán jöttünk keresztül, amik jelentősen változtatják a szél irányát, erősségét. Ja, és víz alulról és felülről!
Pozíció: 42’ 56.250 013′ 05.000
Fa Nándor, Spirit of Hungary kormányos hajnali naplója: Örülök, hogy meglettünk a trackingen otthon is, mert itt megvagyunk. Hosszú idő óta most barátságos annyira az idő, hogy egyáltalán ide lehet az asztalhoz űlni. Most sem könnyű eltalálni a betűket, de célzok erősen. Bár nem szokott, de most nagyon rossz lett a gyomrom, besokallt a zötyögéstől, és csak annyit tettem, amit muszáj volt.
A bresti kiszögellés után mi is húztuk nyugatot, ahogy a többiek, aztán a routingunk azt javasolta, hogy maradjunk a ciklon keleti felében, ott is le tudunk jönni a Finisterre-fok felé. Elhittük, most itt vagyunk. Most éppen félszelezünk szemből jövő hullámokban, ami nagyon pofozós. (A túloldalon ennél is jobban pofozna, csak másképp)
Egyébként, nem gondoltam, hogy a francia brigád körbejárja a ciklont és átmegy a másik felére, semmi információnk nem volt róluk, eltűntek az AIS-ről is.
Mi megyünk azzal, ami van, és haladunk legjobb tudásunk szerint.
A hajó egyelőre jól van, és remélem így is marad. Annyi sérülésünk van, hogy a rajt után pár órával letört az árboc csörlő kötélvezető füle, mert elakadt benne a solent “shott” egy fordulóban. Csörlőzni persze lehet, csak kicsit macerásabb.
Az elmúlt két napban főszerepet kapott a vízballaszt is és az uszonyok, igazi teszt volt. Mindegyik jól bizonyít, az igazi változás majd félszélben fog kiderülni.
Most van előttünk egy kis szélcsend, aztán egy időre visszakapjuk a szembeszelet. Talán Marokkó magasságában érünk bele abba az É-Ny-i szélbe, kb. két nap múlva, ami lerepíthet bennünket a Kanáriak felé. Onnan talán egyszerűbb a képlet, de másnak is.
Nem viselt meg ennyire a nyirkos hideg a BWR-en sem. Itt most igazi tél volt, de már érződik a melegedés. A levegő és a víz is melegebb.
Peti igazán klassz srác, jó társ, jó vele együtt vitorlázni.
Mikor az ember összeválogatja az élelmiszert az útra, mindig kimarad valami, mert az adott döntésnél nem tűnik fontosnak. Most igazán jólesne egy meleg húsleves, még zacskóból is…
TJV2015 nyomkövetés, térképfotók, időjárás és vízhőmérséklet itt a minigalériában.(forrás: TJV tracking és sailingweather.com)
SOH IMOCA 60′ galéria – ©c.Favreau/ SOH / ©mixpress
2015. október. 27. Ötödik helyen vitorlázik Fa Nándor és kormányostársa Perényi Péter a Transat Jacques Vabre kétszemélyes óceánátkelő verseny harmadik napjának reggelén az IMOCA 60 lábas hajók mezőnyében a magyar tervezésű és építésű Spirit of Hungary-vel.
A 42 hajós mezőny – maxi és ultim trimaránok, egytörzsű 40 lábas és 60 lábas hajók – vasárnap rajtoltak, kormányaiknál a világ leghíresebb szólóvitorlázó-kormányos duókkal. Az 5400 tengeri mérföldes atlanti-óceáni vitorlázóverseny célkikötője Brazília, Itajai.
A Le Havre-i verőfényes, könnyűszeles, trükkös vasárnap délutáni szakaszt egy kemény szeles éjszaka követte, jónéhányan már a második napon hajósérülésekkel, technikai problémákkal küzdöttek. A nyerőesélyes vitorlázó sztárduók által kormányzott, legújabb IMOCA 60′ versenyhajók közül ketten feladták a versenyt és a legközelebbi partra kormányozták a hajóikat, a trimaránok egyike tegnap éjjel felborult, és két negyven lábas versenyduó is technikai megállóra kényszerült, amelyből az újrarajtolás már jelentős időveszteséget jelenthet a hajósoknak..
Fa Nándor tegnap késő esti rövid bejelentkezéssel jelezte, hogy nagy küzdelemmel telt nekik is az első éjszaka, de jól haladnak. Nem kockáztatnak ésszerűtlenül, épp elég a hajóknak és nekik a már előre jelzett ciklonnal és az azt követő változékony szelekkel megküzdeni, igyekeznek a lehető legbiztonságosabb széltaktikával elkerülni, hogy a verseny folyamán komolyabb gondjaik legyenek.
“Hosszú futam ez a brazíliai Itajai-ig, le az Egyenlítőn. Vigyázunk – ahogy versenyben lehet – a Spirit of Hungary-re. Annál is inkább, mert a túlpartról nekem szólóversenyben kell Bretagne-ba hazajönnöm, amely egyben Vendée Globe kvalifikáció” – nyilatkozta a rajt előtt a négyszeres földkerülő magyar skipper, akinek ez a második Transat Jacques Vabre óceánátkelő versenye. 1997-ben a szintén saját tervezésű, építésű 60 lábas Budapesttel negyedik helyen végzett spanyol co-skipperével, Albert Barguessel.
A TJV tegnapi rövid hírei után a megsérült hajókról, a mentésre szoruló skipperekről, a feladásra kényszerült hajós egységek technikai problémáiról várhatóan a mai nap folyamán ad hírt a TJV 2015 versenyigazgatósága.
A földkerülő- és nagy óceáni versenyek krízis-stratégiája szerint első feladat a nyílt óceánon bajba került, vagy mentésre szoruló hajósok és hajós egységek mentése, segítése, biztonsága. Ezt követően elemzik a csapatok, a verseny zsűrije és a versenyigazgatóság a a skipperekkel a problémákat, az okokat. A TJV kommunikációs igazgatóság köszöni az érdeklődő közönség türelmét, amíg az esetekről bővebb beszámolót lesz lehetőségük közzétenni.
Az IMOCA 60′ húsz hajós mezőnyéből a harmadik napra 18-an maradtak versenyben. Az elmúlt két évben is sokszor változtatott új IMOCA szabályok szerint épült legújabb hajók közül az Edmond De Rothschild – és a Maître CoQ a verseny második napján technikai problémák miatt feladta a versenyt.
TJV 2015 up-to-date online tracking – TJV weboldalon közzétett hivatalos nyomkövetőrendszer térképén megtekinthető a versenyhajók aktuális pozíciója.