Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

SoH77 Vendée Globe – november 6. óta úton a szóló-nonstop földkerülő vitorlázó mezőny. Irány Dél!

A 29 indulóból 25-en vannak versenyben – New York times –  VG’Blog77  Fa Nándortól elsőkézből az óceánról a 14-16 helyről és fedélzeti videoüzenetek

Nov. 28. Fa Nándor rövid videóüzenete a Dél-Atlanti óceánról,  ahol a zord időjárási viszontagságokról hallottak közé a szélcsend is beleférhet – ami nem feltétlenül nyugtatja meg a vitorlázót – főként versenyben nem! video©N_Fa_Spirit of Hungary


NOV 27. VENDÉE GLOBE OFFICIAL VERSENY ADATOK  tér-kép-riport és video a Spirit of Hungary skipperétől.

Szép vasárnapot mindenkinek!

SOH Hajónapló nov. 27. 04:30 UTC, éjszaka,

Percre pontosan 22:30-kor, ahogy a routing javasolta, megfordultam. Nem változott a szél, sem ereje, sem iránya, de ahhoz, hogy lent optimálisan beleérjek egy igazi Ny-i áramlásba, ahhoz lefelé kell menni. Számtalanszor lefuttattam az elemzést, és mindig ugyanaz lett a végeredmény, nyomás D-nek.

Látom, hogy a fiúk alattam még mindig húzzák K-et, várják a szélfordulót, de mire az ideér, már ismét kialakul alattunk is egy gyengülés. Lehet, hogy az első kettőnek még bejön, és még áttérnek előtte, de sokáig ők sem várhatnak.

Az éjszaka első felében, rendben haladtam, majdnem a routing vonalán, de a második felében, eleinte csak elmentünk 10°-ot Ny-nak, aztán néhány nagy felleg társaságában le is gyengült a szél. A tetejébe, rövid, meredek swell érkezik lentről, pont szemben, jókat döngünk rajta. Nincs más választás, a másik csapás sem jó, vissza sem fordulhatok. Most már kitartok a döntés mellett.

A döngés természete: Jönnek a hullámok pont szemből, 40 – 60 m hosszúságú, 4 – 5 m magasságú görgetegek, amiket 40 – 50 cs körüli szél korbácsolt valahol jóval délebbre. A hullám megemeli, inkább föllöki a hajó orrát, míg az még fölfelé tart végigszalad a hajó alatt, megemeli az egész hajót, majd mikor a hajó fara alá ér, az orr alatt már a következő hullám völgye van, amibe nem csak úgy beleesünk, hanem belevágódunk lendületből. Óriási pofon, döngés először a hajó orránál, aztán a faránál ismét, néha ott nagyobb, lévén sokkal nagyobb felület. A tőkesúly ettől az impulzustól lengeni kezd, remeg az egész szerkezet, és addig teszi, amíg a következő pofon más ütemű energiája ki nem oltja. Mindez percenként többször, annak megfelelően, hogy a hullámok hogyan interferálódnak az én szelem hullámaival. Van úgy, hogy hosszú másodpercekig csönd, aztán minden megy tovább, amíg majd a szélirány változása lehetővé nem teszi a más szögű haladást. Persze a hajó erre tervezve van, csak mi emberek nem.

Otthon a családom adventi hangulatban tölti a hétvégét. Mindig fontos volt, hogy a karácsonyi ünnepeket családi körben, hitünk és kultúránk szerint töltsük. Eleinte, elsősorban a gyerekek miatt, de ők felnőttek és az ünnep, annak a varázsa megmaradt családi. Ha valamikor az út folyamán, akkor ezeken a nevezetes napokon nagy a hiányérzet bennem.

Pont azon a szélhatáron megyünk, amikor a J2 időnként kevés, a C1 meg sok. Kénytelen vagyok a J2-vel menni és engedni a tőkesúlyból, hogy ne döngjünk annyira. Akkor döngünk a leggonoszabb mértékben, ha talpon van a hajó. Ha dől legalább 25°-ot, sokkal könnyebben veszi a hullámokat.

Délután közepétől gyengült a szél. Ugyan folyamatosan fent tudom tartani a C1-et, de annyira forgolódik, hogy időről időre elveszítem az erőt a vitorlákból. Fölpörög, az automata utánamegy, aztán hirtelen szembevágva visszapörög. Ilyenkor 10 – 20 másodpercre is lelassulunk, ami fáj a lelkemnek. Nagyjából az történik, ami az előrejelzésben volt, megyünk vele.

Poz: nov. 27. 18:30 UTC, 27° 23,4′ S, 015° 53,9′ W, minden rendben.


Nov.26.Vendée Globe tracking screen – hivatalos adatok: tér-kép-riport

este Fa Nándor 14. helyen halad, Alex visszaszerezte a vezetést.

Napló Nov. 25-26. 19:45 UTC, este

19:15-kor eljött az idő, és a kedvező szélszög, és meghauzoltam. Sikerült előtte még átrakodnom, így meg sem szakadtam a vontatásban. Ezek a vitorlák olyan óriási táskákban vannak, amiknek az alja bivaly erős hálóból van. Ezen át kifolyik a víz és jól lehet rajta vontatni a fedélzeten, nem sérül egyik sem.

Ismét fellegek gyülekeznek az égen, majd meglátom, hogy mit hoznak. Ma egész nap volt valamennyi, nem meglepetés.

Először van meg bennem az érzés ezzel a hajóval, hogy összenőttünk. Sok tapasztalatom volt már eddig is, rengeteg módosítást megcsináltunk, egyre kezelhetőbbé vált a hajó, de nem volt a zsigereimben. Akkor enyém a hajó, ha azt érzem, hogy a testem megnövekedett részévé válik, érzem, ami a hajóval történik, bármelyik zugában. Még van hova fejlődni, de idő is van rá, és jó úton haladunk.

Reggel,

Munkás éjszakám volt. Tudtam, hogy egy markáns szélforduló van előttem, egy-két órán belül beleérek, vártam, felkészültem rá. Ilyenkor, főleg éjszaka, vak sötétben, azt sohasem lehet tudni, hogy milyen idő párosul a változáshoz, de többnyire felhős, esős. Elbóbiskoltam a babzsákon és arra riadtam, hogy esőcseppek verik a fedélzetet. Fölnéztem a műszerre, és ÉK-nek tartottunk, tehát itt a forduló. A2 le, ami sohasem egyszerű, sötétben esőben mag még kevésbé az. Ezt a vitorlát akkor húzza fel az ember, amikor szükség van rá, normálisak a viszonyok. Viszont le már más a helyzet. 10-ből 9-szer kényszerhelyzetben szedjük le, mert muszáj. Megküzdöttem vele és érte most is. Beejtettem 160°-ra, de még így is össze-vissza lobogott, rátekeredett, amire csak tudott. Nehezen jött a tölcsér a zoknival, mert minden vizes és tapadós és szelet fogott, ahol csak érte. Persze, hogy akkor fúj rád egy pöff, amikor küzdesz az A2-vel. Mindegy, lent volt, ha nem is iskolapélda módjára. J2 ki, szeletfogok, fölélesedek, robogunk 20 percig jó irányban, aztán legyengül a szél 8 cs-ra. Nincs mese, fel kell húznom a C1-et, az a megoldás. Tempósan elrendezek mindent, fölhúzom, kihúzom, megyünk kiválóan 13 cs-val. 20 percig. Beerősödik 15 cs-ra, dőlünk és vágtatunk az éjszakában veszettül, nem látom, hogy mi van felettünk, minek a szele. 10 perc fetrengéses robogás után belátom, hogy nincs értelme kockáztatni semmit, föltekerem, J2 ki. Nem folytatom, ettől kezdve félóránként cseréltem őket, a szél kénye-kedve szerint. Már hajnal, mikorra annyira stabilizálódik, hogy otthagyom a J2-t rendben, és ledőlök a babzsákra. Világos van, mikor arra ébredek, hogy remegek, vacog a fogam, fázom. Minden vizes rajtam és komolyan lehűlt a levegő. Átöltözöm és csinálok egy kávét, vége az éjszakának.

Koradélután,

Látom a monitoron, hogy egy hajó közelít hozzám keresztben, D-DNy -i irányt tartva. Megnéztem közelebbről, gondoltam egy cargo, más nem lehet itt. Meglepetésemre, Conrad volt. Tegnap, miután elment alattam, már vagy 10 SM-re volt előttem, mikor hauzolt. Közel abban az időben én is megtettem ugyanezt, és nyomtuk D-nek. Érdekes, hogy a különböző időben és pozícióban kihauzoló hajók mind más pályán mozognak a D-i csapáson. C volt a legkeletebbi hajó a bolyban, és ő ment a legtompábban. A Bureau Vallée indult D felé először, ő megy a leginkább Ny-on és a legélesebben. Hajnalban C ugyan jócskán fölöttem, de vagy 30 SM-re előttem haladt. Szóval, most megjelent mögöttem irdatlan negatívot húzva. Átszóltam rádión, hátha be van kapcsolva. Be volt. Kérdezem tőle: mi a fészkes fenét keres itt, neki máshol kellene lenni. Hibáztam- mondja szomorú hangon, és most igazít. Nem nehéz hibázni, ahol úgy fúj, mintha a kannarózsából jönne.

Néhány órán belül nekem is fordulnom kell, a routing szerint 22:30-kor, ami még vagy 50 SM innét. A szél még kb 20°-ot kellene, hogy forduljon D-K-felé, akkor mehetek én is lefelé. Eddig, főleg ebben a zónában sem az előrejelzések, sem a routing nagy butaságokat nem mutattak.

Poz: nov. 26. 19:10 UTC, 24° 19′ S, 015° 26,4′ W, minden rendben.

nov. 26. 14:00 UTC

Fa Nándor és Spirit of Hungary a DÉL_ATLANTI ÓCEÁNON a 15. helyen vitorlázik – egymáshoz képest csak tizen-mérföldes távolságban csatáznak az egy rajban szólóvitorlázók, a déli óceánok világába tartó IMOCA 60-asok.
Az élen öldöklő küzdelem, se éjjel, se nappal, és Alex Thomson hoszú vezető pozícióját elragadva, élre tört Armel Le Cleach és a Bancq Pop! Alex a BOSS-szal most üldözővé válthat – ami lehet, hogy kicsit pihentető?

Köszönjük, hogy ezen a hétvégén is velünk tartanak.

Hivatalos hajópozíciók, versenyinfók, fotók: http://www.vendeeglobe.org/en


Nov. 25. Fa Nándor SOH77 hajónapló részlet “Ismét egy eseménydús, meleg nap, és már lassan vége is lesz. Úgy látom nekem az éjszaka is eseménydús lesz, de már megszoktam.” VG 3. heti  naplók a Spirit of Hungaryról itt legörgetve olvashatók.


NEW YORK TIMES a Vendée Globeról – ELSA BUTLER és  CHRIS MUSELER  Nov. 25, 2016 | 2:09 

Racers Depart for the Open Ocean

Sailors in the Vendée Globe race left Les Sables d’Olonne, France, to the cheers of fans. It’s one of the most difficult ocean races, with skippers helming their boats solo for three to four months as they sail around the world.

http://www.nytimes.com/video/sports/sailing/100000004783334/racers-depart-for-the-open-ocean.html


Nov. 25. A mai Vendée Globe rádió – Fa Nándor jó hangulatú élő bejelentkezése a Dél-Atlanti óceánról magyar nyelven  itt visszahallgatható: http://www.vendeeglobe.org/en/audios

FA  NÁNDOR SOH77 blog Nov. 24. 21:00 UTC, este

Conrad itt vitorlázik 5 SM-re tőlem DNy-ra, szinte egész nap láttam a horizonton. Este küldött egy üzenetet, hogy kapcsoljam be a rádiót. Örültem neki, beszélgettünk vagy félórát. Érdekes, nosztalgikus érzés, hogy legutóbb itt még egy hajóban mentünk ugyanezen az úton lefelé. Vacsora közben épp arra gondoltam, hogy milyen volt még együtt, néhány perccel később aztán jól kitárgyaltuk.

Éjszaka komolyan befelhősödött, korom sötét van, nehezebb látni, olvasni a történéseket. Egyszer fölerősödött a szél 20 cs-ig, már a határán volt, hogy le kelljen venni az A2-t. Jó ideig kint álltam ugrásra készen, de nem erősödött tovább, hanem inkább legyengült 12 cs-ra, ami meg kevés már az eddigi szép haladáshoz, de az irány még jó. Routing szerint már 60 SM-el korábban hauzolni kellett volna, de szél nem fordult el, ez a csapás továbbra is a pozitív, maradtam itt, húzom, ameddig csak érdemes.

Reggel,

Az éjszaka második fele úgy telt, hogy az egyik kezem a csörlőkaron, a másik a gennaker behúzó kötelén. Az A2-nek a felső limitje – nálam – 20 cs-s szél. Most 22 – 23 cs fújt, de látom, hogy fellegek nyomják, gondoltam majd visszaáll a korábbi 18 – 20 cs-ra. A felettem lévő felleg eltűnt, részben elvonult, részben felszívódott, de egy másik, nagyobb, előttem vonalban még nagyon sötéten néz ki. Nyomásban még mindig sok, de talán kezelhető. Nem nekem, hanem a kormánynak. Hajnalban kétszer nyomott fel széllökés, jól megfeküdtem, csattant párat a vitorla, visszaejtettünk és megyünk tovább. Levehetném az A2-t, de nincs szívem hozzá, nagyon lelassulnék.

Ahogy kivilágosodott látom Conradot alattam 6 SM-el. Lassan, de biztosan húz el, gyorsabb ebben a szélben nálam. Jöttünk 200 SM-et fej-fej mellet, de most itt siklás határon számít a súly, és az ő hajója sokkal könnyebb, előbb megsiklik.

A routingom szerint még az esete ki kellet volna hauzolnom D-felé, kicsit lejjebb szembe fordul majd a szél és azzal pár nap alatt el lehetne érni a lenti Ny-i szeleket. Elvileg. Ezzel szemben itt az egész brigád húzza balcsapáson D-K-et, én is, és egy teljesen új pályára kerülünk. Kényes ez a pálya, mert egy keskeny sávban marad csak szél, valahogy benne kell maradni még egy jó ideig, aztán meglátjuk merre azután. Délután leveszem a legújabb GRIB-et és tervezek egy új vonalat a szerint.

Pihenésképen elolvastam Rejtőtől a Piszkos Fred a Kapitány c. örökzöldjét, sokadszor életemben, de még most is ad pár kellemes órát. Egyébkén Marcus Aurelius az olvasmány, de ő nehezebb műfaj.

Van az élelmiszerkészletemben jelentős mennyiségű dupla, vagy megnövelt energia tartalmú étel. Most elkészítettem egy ilyen dupla adagot, de még nem tudom hány alkalommal tudom megenni, akkora.

Ha valami fárasztó, akkor az, ami hajnal óta megy, hogy az A2-t hosszúideig limiten, vagy az fölött megvitorlázni. Minden nagyobb hullámnál olyan érzésem van, hogy felszalad a hajó és megfekszik. Ugrok persze, minden nagyobb hullámnál ugrok, mert az ördög nem alszik, és nem szeretném elveszíteni a vitorlát. Estig megy ez, aztán, ha hinni lehet az előjelzésnek, akkor legyengül és tényleg meg kell majd hauzolnom.

Sorban jönnek a hírek uszadékkal történő ütközésektől származó sérülésekről, tőkesúly, kormány, uszony, hajóhéj sérül súlyosan, ami az esetek egy részében a verseny végét jelenti. Mennyi az esély arra, ha mégoly sok nagyméretű uszadék sodródik is az óceánok felszínén, hogy ezeken az irdatlan felületeken deciméteres pontossággal találkozzunk. Mindig is tudtam, hogy a szerencsének életünkben óriási jelentősége van. Sokáig gondoltam úgy, hogy a tanulással, felkészültséggel lehet a szerencse százalékos arányát előnyünkre változtatni. Már elmúlt, igen kemény eszközökkel verte a fejembe az élet, hogy az arány 50 – 50 %. Felnézek a nagyvitorlámra, és egy óriási négylevelű lóhere néz le rám, emlékeztet, hogy mindig van 50 % esélyem a jóra.

Mögöttem 4 SM-el lekeresztezett a Newrest-Matmut. Ketten már biztosan kihauzoltak, de ahogy elnézem a Fabrice irányát, még kicsit mindig korainak érzem. Próbáltam rádión átszólni, de nem volt bekapcsolva.

A hauzoláshoz két vitorlát át kell a fedélzeten vontatnom a másik oldalra, amíg lefelé kell húzni. A másik csapáson már fölfelé, kétszer olyan nehéz lenne. Jó lenne még világosban, de ezt a szélnek is tudnia kellene, amit egyelőre nem hajlandó.

Poz: nov. 25. 18:50 UTC, 22° 32′ S, 019° 06′ W, minden rendben.


Nov 25. reggel GOOD MORNING, JÓ REGGELT, BONJOUR!

Vendée Globe reggeli pozíciók és szélgrafika, SOH77 a 16. helyen halad 


A VG SKIPPEREK MOSTMÁR MIND A DÉLI ÓCEÁNOKRA TARTANAK. Alex (Boss) vezeti a mezőnyt, az élboly, a legutóbbi fejlesztésű szárny-uszonyos hajókkal Dél-Afrika alatt jár.
Fa Nándor a 16. helyen vitorlázik. A tegnapi nap hírárnyékában, amint megtudtuk, hogy ismét feladásra kényszerült egy, az élen haladó bolyból a Safran – nem tartottuk illdomosnak túl-lelkesedni a Spirit of Hungary feljövetelével.

Nagyon szomorú tudomásul venni egy ilyen ékszer minőségű hajónak és skipperének a fealdását.

Jó volt látni, hogy Fa Nándor tegnap tartósan a 15. helyen vitorlázott.

  

Videókat is sikerült a Spirit of Hungary -ről átküldeni, amellyel már a rajt előtt is sokat küzdöttek, együtt a SOH team menedzser Patrick Viau, Perényi Peti, aki a teljes hajó elektronika atyja, velük tesztelt a műholdas ájátszó rendszer szolgáltatója, majd a software gazdája… mindenki bevetett mindent, de a fleet system hol működött, hol nem, aztán a rajt után meg nem! Közben persze forgalmazott, egy vagyonért… egyszerűsített, de drágább megoldásban küldte Nándor a hajónaplóit, a fedélzeti fotókat és az aprócska méretre tömörített videót. A többit később…


Amint megkapjuk a Spirit of Hungary első fedélzeti videóit, a tervek szerint hétvégén dolgozzuk fel. Nyersanyagként az elsődleges jog a VG médiájé! (szigorú VG media szerződés szabályozza a verseny során készülő fotó-filmek közlési és birtoklási jogait)

Tehát a tartós 15 helyről szóló hírek Nándort sem vakították el, látják egymás haladását a navigációs képernyőn, ismerik egymás hajóképességeit, melyiküké könnyebb, gyorsabb… és ki, hogy taktikázik. 25-re virradóra CC újra rázendített, és visszavette Nándor előtt a helyet. Nemcsak az élen szoros a küzdelem aegymással.

A következő napok a szélcsend elkerüléséről illetve átvészeléséről szólnak! LEGYEN SZERENCSÉNK IS, a lóhere ott van a vitorlán, reméljük ezt a szelek és az óceánok is értik! Szerencsés versenyzést mindenkinek a Vendée Globe -n és biztonságos partot érést Riounak és Morgannak!


Napló: Nov. 23 – 24-én 
 09:20 UTC, este Késő délután a “szokásos” módon erősen legyengült a szél. Sehol egy komoly felhő, csak a horizonton látszik sűrűbbnek, de ott mindig, a látószög miatt.

Szinte csoda, hogy ilyen szélviszonyok mellett haladunk egyáltalán. Délután közepétől 8 cs-s szellő maradt 130°-ról. Ebben a lengében hátulról nem áll ki a vitorla. Ehhez képest 40°-ra szél alá kibillentett tőkesúllyal jól áll a nagyvitorla is és az A3-as gennaker is, haladunk 7 – 7,5 cs-val.

Hosszú idő óta először csináltam most este egy teát. Nincs már annyira meleg, jólesik elkortyolgatni.

Gyönyörű, csillagfényes békés éjszakának indul ez a mai, csak kicsit ront az élményen, hogy szinte teljesen megálltunk. Némi bizakodásra ad okot, hogy egy gerenda közelít É-felől, és talán valami szellő lejön belőle.

Lejött, de később. Az első fellegekkel csak szerény lehelet jött, az is rövid ideig. Később több jött, de nehéz bármihez is kötni, mert már eléggé befelhősödött. Valamikor az éjszaka közepén ránéztem a monitorra és két AIS jelet láttam. Egyik előttem 17 SM-el, egy irányban halad velem, a másik alattam 5 SM-el, és D-nek tart. Az előttem lévő a CLBB, Stéphane Le Diraison, az alattam lévő pedig Conrad. Meglepett, hogy ilyen közel vagyok hozzájuk, mert én sem haladtam túl acélosan, de nem bánom.

24,-e délelőtt, Azért a vitorlacseréhez még mindig meleg van. Az A3-at lecseréltem A2-re, mert esett a szél és gyengült is. 150° -os TWA, 14 cs-s TW, 10 cs-s COG. (TWA: valóságos szélszög, TW: valóságos szél, COG: valóságos haladási sebesség)

Még vitorlacsere előtt láttam a monitoron egyetlen szamuráj barátomat, 13 SM-el előttem. Mire végeztem és fölvettem az A2-es arculatot, látom őt szabad szemmel jobbra, alattam előttem. Messze van és pici, de ő az, gondolom. Most viszont az AIS-en nem látom. Rövidesen kapok pozíciókat és majd meglátjuk hányadán állunk, kit látok a hol.

A Newrest-Matmut volt, ö csorgott el alattam. Élesebb, és kicsit gyorsabb volt nálam. Fabrice, Kojiró, illetve Conrad együtt hárman nagyon közel vannak.

Most is kivesz belőlem egy ilyen hosszú, sok fizikai munkát igénylő vitorlacsere, de mindenképpen könnyebben mennek a műveletek, javul a kondim. Szélfogástól szélfogásig 20 perc. Persze tartozik hozzá 20 perc előkészület és 25 perc utána, elcsomagolni a leszedett vitorlát, elrakodni, köteleket rendbe tenni.

Ma is trópusi meleg van, jócskán 30° felett a kabinban. Jobban útálok itt egy szál trikóban izzadni, mint lent délen egy kicsit fázni. Lehűteni semmiképp sem tudom magam, fűteni némi ruházattal, étellel könnyebb. (Könnyen mondom, amíg itt vagyok. Majd meglátom, mit gondolok ott.)

Látom az új pozíciókon, hogy a Conrad is közelít alulról. Mögöttem van 6 SM-el, de ő is élesebben jön és pár tized csomóval gyorsabban. Lehet, hogy rövidesen látjuk egymást.

Azt gondolom, hogy ebben a szélben mélységet kell vitorlázni, miután a szél teljesen le fog hátszelesedni és hauzolunk valamikor éjszaka. A routing szerint még 80 SM. Ha most élesebben és gyorsabban fölém szaladnak, az később hátrány lesz.

Egy ideje jól látom Conradot AIS-en, és most már szabad szemmel is. Sajnos, mire olyan közel ér, hogy képet csinálhatnék róla, be fog sötétedni.

Poz: nov. 24. 19:20 UTC, 20° 03′ S, 023° 16′ W, minden rendben.


Nov.24. Megint UFO! Az élboly egyik legbiztosabb hajója, a  SAFRAN ma idegen tárggyal ütközött, a hajó kormánysérülése miatt Morgan Lagravière nem folytathatja a Vendée Globe -ot. Az élbolyban a negyedik helyen vitorlázott. Nagyon sajnáljuk és ez szinte ki sem fejezi azt a bonyolult érzést, amit a Spirit of Hun csapat és Fa Nándor érez a fealdásra kényszerült versenytársai iránt! Tudjuk, mi munka, felkészülés, tudás, erőfeszítés árán lehet megszerezni a Vendée Globe rajt jogosultságot! Sajnáljuk! 



VG 2016 nov 24. a ma reggeli és délelőtti Vendée Globe nyomkövető rendszer adatai szerint  –  a Spirit of Hungary a 16.helyen vitorlázik

vg-official-site-2016-11-24-10-21-00

vg-official-site-2016-11-24-10-21-00

Videó üzenet Fa Nándortól a Spirit of Hungary fedélzetéről (angol nyelven):





 

Fa Nándor a ma reggeli adatok szerint feljött a 16. helyre (!) – közelíti a Baktérítő térségét. Az szélcsendes mozgó buborék most is ott leselkedik ! Mindenki jól van, és legyenek is jól! Az üldözők üldöznek, ha valaki tollászkodik kicsit azzal néhányszáz négyzetméter vitorlával, akkor változhat a menet dinamikája. Aztán hajrá! Conrad sem fogja annyiban hagyni, a 2014-15-ös SOH-BWR páros mindengyike – ezúttal szólóban – egymáson tartja a szemét, egymást inspirálják! Ez jól van így! Az élen Alex Thomson tapossa az utat stabilan (Boss)! És a francia légió persze ezt nem szívesen hagyja. De csak óvatosan ott lenn, ahol már szinte a madár sem jár rajtuk kívül.

Nov.24. Vendée Globe pozíciók – hivatalos tracking foto Fa Nándor a 17. helyen halad a Dél – Atlanti-óceánon

és François Denis (mini6,5 versenyző, illusztrátor) rajza Nándorék csoportjáról, – a karikaturista szemével.


Nov.23. Vendée Globe-os JÓ REGGELT,  GOOD MORNING! 

Reggeli (04:00 UTC) pozíció képek a november 6-án rajtolt szóló-nonstop földkerülő vitorlázó verseny hajósainak helyzetéről. Az elrajtolt 29 hajóból hivatalosa 27-en vannak versenyben. Fa Nándor a Spirit of Hungary-vel a 17. helyen vitorlázik.

SOH77 Blog – Fa Nándor hajónaplója

16_80912 © Thierry Martinez / Sea&Co. LES SABLES D'OLONNE - FRANCE . 6 November 2016. Start of 8th Vendée Globe ( solo sailing race round the world non-stop without assistance). 29 Skippers on starting line. Nandor FA, skipper of "SPIRIT OF HUNGUARY"

16_80912 © Thierry Martinez / Sea&Co. LES SABLES D’OLONNE – FRANCE . 6 November 2016.
Start of 8th Vendée Globe ( solo sailing race round the world non-stop without assistance).
29 Skippers on starting line.
Nandor FA, skipper of “SPIRIT OF HUNGUARY”

Nov. 23. 09:20 UTC, reggel

Estefelé, már sötétedett, mikor kezdtek komor fellegek kicsapódni, és a szél élénkülni kezdett. Először szomorú lettem, mert jóval alattam feketedett be először, és ebből azt olvastam ki, hogy a maradék szelemet is elviszi. Aztán mindenhol felhősödött, felerősödött az É-i szél 13 cs-ig, és megmaradt, azzal surrogunk most is.

Ilyen pontosan még soha nem mentem routingon, mint most. Pont abba az irányba haladok és majdnem azzal a sebességgel, amit ez iderajzolt nekem. Kicsit gyorsabb vagyok a pöttynél, de ez nem zavar.
Fél éjszaka az Adrenával játszottam. Na, nem azért, mert annyira vágnám, vagy szórakoztatna, hanem eltűntek róla az ellenfeleim. Ugyanúgy megjön a lista, hasonlóan az előzőekhez bementi magát egy file-ba, csak onnan a program nem olvassa. …

Reggeli: csokis müzli, tejkrémes hosszú kávé, + egy C-vitamin.
Ahogy eltűntek a képernyőmről a kollégák, úgy vissza is jöttek. Azt sem tudom miért mentek el, és azt sem tudom hogyan jöttek vissza, de most itt vannak megint, nem vagyok egyedül a térképen. Furcsa, de számít, jobb így a többiek között látni magam, mint egyedül.

Az egész flotta körülöttem egy irányba vágtat DK-nek ezzel a szélcsíkkal, az egyetlen kivétel Arnaud, aki annyira beragadt, hogy napokat veszíthet vele. Túl közel ment a magas-nyomáshoz. Nem lehet könnyű átélni, hogy sok helyet és még több mérföldet veszít.

Reggel, alattam 10 – 20 SM-re hatalmas felhőkicsapódások látszottak, még aggódtam miattuk, nehogy fölhúzódjanak idáig. Mostanra szinte teljesen eltűntek, amiből azt olvasom, hogy inkább a szél terjed lejjebb, talán már megkezdődött a nyomás kiegyenlítődés.

Már rég elveszítettem a helyi időt, csak azt látom, hogy hol jár a nap. Nagyjából ebédidő, de meg is éheztem. Előkészítettem az ebédemet, felöntöttem forró vízzel és már csak 10 perc. Viszont közben legyengült és elfordult a szél É-ÉNy-nak, könyörtelenül az áll a monitoron, hogy A3.

Gondoltam, amíg ázik az étel, addig lecserélem a vitorlát. A3 előszed az orrból, C1 fölsodor, leszed, A3 fölhúz, köteleit befűz, kisodor, szelet fog. Aztán C1 gondosan elcsomagol, rendet rak és kész. Mértem, 40 perc tempósan. Volt ideje az ételemnek föláznia, de egy ideig még vár, amíg kicsit kifújom magam, iszom fél liter vizet, és visszajön az étvágyam. Mire a tenyeremen kirojtosodott bőrt is leszedegetem, bő egy óra. Így telnek az unalmas hétköznapok.

Aki nem vitorlázó annak talán meglepetés, hogy a gyenge szelet megvitorlázni sokkal több munka, mint az erőset. Gyenge szélben a legnagyobb, legnehezebb vitorlákat cserélgetjük, sajnos gyakrabban, mint ahogy jól esne. A C1, A3, és az A2 a legnagyobb, legtöbb munkát igénylő vitorlák (többszáz négyzetméter). Erős szélben legfeljebb Reacher, vagy az A7, a legtöbb esetben az orrvitorlák, J2, J3 és a nagyvitorla reffelései. Persze ezt sem az orvos írja fel gyengélkedés ellen, de nekem mégis egyszerűbb feladat, mint az előző garnitúra.
Szóval nagyvitorla és A3 alatt ballagunk jó irányba 9 – 11 cs-s sebességgel.
Poz: nov. 23. 18:10 UTC, 17° 47′ S, 026° 24′ W, minden rendben.

soh-fa-n-sailing-27oct-photo_c-favreau-dsc_0680

soh-fa-n-sailing-27oct-photo_c-favreau-dsc_0680

 


Nov. 22. egy sokkos délután – amikor PRB az ötödik helyről feladta…

Két kiváló francia vitorlázó, – mindketten idegen tárggyal ütköztek, ennek kóvetkeztében hajósérülésük miatt feladásra kényszerültek: Vincent Riou ((PRB) a 2014-es Vendée Globe győztese és Bertrand de Broc (Mafc). Riou Fokvárosba tart, hogy a hajó megjavítása után visszahajózhasson Franciaországba. Az árboccsúcs sérüléssel a kezdeti napokban visszafordult Tanguy de Lamotte hivatalosan versenyben van, nem jelentette be, hogy feladta a versenyt. Amíg külső segítséget nem vesz igénybe, amíg ki nem köt, addig a verseny kötelékébe tartozik. A verseny hivatalos weboldala: vendeeglobe.org


November 22. itt a reggel, és ott? A 29 indulóból 27-en vannak versenyben, bár hivatalosan egy versenyző jelentette be, Bertrand de Broc. Tanguy de Lamotte hajójával árboccsúcs sérülés miatt visszafordult a VG város anyakikötőjébe. Hivatalosan versenyben van. Az élen a brit Alex Thomson halad, mögötte a francia üldöző sereg. Fa Nándor a magyar tervezésű és építésű 60 lábas Spirit of Hungary versenyvitorlással a 19. helyen halad.

Ma reggeli Vendée Globe helyezések, adatok,  pozíciók. A kép alatt pedig Fa Nándor legutóbbi Spirit of HUN hajónapló bejegyzése olvasható. “… Eszembe jutott a kisveréb és a tehénlepény története a macskával.”


Fa Nándor: Nov. 20. 21:30 UTC, este Besötétedett, de a szél maradt 9 cs. Fél szélben megyek vele 9 cs-val, de ez nem vigasztal.

Azt gondoltam lesz egy szép naplementém, de annyi felhő azért összegyűlt az ég alján, hogy eltakarja. Majd máskor, vagy visszafelé. Fantasztikus, színgazdag naplementékre emlékszem, és eddig még egyet sem láttam.

A reggel viszont szép volt, ha szelet nem is hozott. Sajnos gyengélkedünk, max 8 -9 cs szelem van. 75 – 80°-ról jön, 70°-os TWAn haladok, nagyvitorla, C1-el szorítom, 8 – 9 cs-val haladok.

Feláldoztam 4 liter vizet és kimostam 2 trikót, egy pár zoknit és egy alsónadrágot. Igazából 2 liter volt a mosóvíz és 2 liter az öblítő. Most száradnak.

Cammogunk. Igyekszem nem élni vele érzelmi életet, de nehezen függetlenítem magam. Néha sikerül, rövid időre.

Megtalált a százmérföldes körzet egyetlen esőfellege, ami egy csíkban, mint egy front vonult át előttem. A szél 4 cs-ra csökkent, szinte teljesen megálltunk. Úgy döntöttem megadom magam a sorsnak, megyek, ahogy tudok és kész, nem bosszankodom. Még végig sem gondoltam az egészet, mikor erőteljesen megbillent a hajó és csobogni kezdett. Az óta 14 cs-s szél fúj és 11 cs fölött haladunk. Eszembe jutott a kisveréb és a tehénlepény története a macskával.

(Az út közepén egy hidegtől megdermedt kisveréb gubbasztott. Arra ment egy tehén és lotty, beterítette a kisverebet. Ettől az fölmelegedett és boldogan csivitelni kezdett. Arra ment a macska, kiszedte s kisverebet a sz…ból, gondosan letakarította, és hamm, megette. Tanulság: nem mindenki akar ártani, aki l…r téged, és nem feltétlenül szeret, aki kihúz a s…rból.)

Elvitorláztam egy nagyon furcsa hajó mellett. Nem volt AIS jele és úgy nézett ki, mintha a hátulja félig el lett volna süllyedve. Vagy lassan haladt, vagy nem haladt egyáltalán. Nem voltam annyira közel, hogy többet lássak belőle.

Már jó ideje ismét az egyetlen élőlény fajta körülöttem a bárányfelhő. Még egy madár sem jár erre.

Ma csöndes nap, szerény haladással, ez volt a jellemző. Rövid időszak,  csak pár óra, ami elfogadható volt. Majd holnap, vagy holnap után, előbb, utóbb jól megyünk megint.

Poz: nov. 21. 18:20 UTC, 12° 50,6′ S, 031° 33,7′ W, majdnem minden rendben.

ps:Generátor ügyben – Petivel több levélváltással végignéztünk sokmindent, és mostanra úgy javult meg a töltés, hogy nem csináltam semmit. Most jó és működik. Felélledt csipkerózsika álmából. Jelenleg minden működik, aminek kell. Remélem, hogy ezután sem lesz olyan súlyú gond, amit ne tudnánk orvosolni. Csak szél legyen!

Ma semmi kedvem nem volt többet írni, de nem is volt mit.