Vendée Globe  

VG 2016 Fa Nándor TOP 10-ben – SOH77′ második havi Vendée Globe krónikája “…egy kép a SZERENCSÉRŐL” 30-38 csomós szél, 431 tmf/ 24h/800km, 18 cs átlagsebesség, 4-5 m hullámzás

Dec.11. MA HAJNALRA TOP 10-ben találtuk a magyar hajót a VG ranglistán!  “A jóból sohasem kapunk sokat… rohanunk, mint a TGV” –  a legfrissebb SpiritHUN Imoca60′ skipper-napló az Dél-Indiai-óceánról elsőkézből mindig itt olvasható  – ÚJ fotók Fa Nándortól

Dec11. 04:00 UTC FA NÁNDOR a VENDÉE GLOBE TOP 10-ben vitorlázik 

a magyar IMOCA 60 lábas hajó a Dél-Indiai óceánon a ma hajnali hivatalos versenyadatok szerint. A szóló non-stop földkerülő verseny ezen szakasza a jéghatár közelében zajló Antarktisz kerülés. A Spirit of Hungary saját 24h távolsági rekordját – 431 tengeri mérföld – a Vendée Globe-on szombatra érte el: (csaknem 800 km)

FA NÁNDOR HAJÓNAPLÓJA itt a képek alatt olvasható.

SOH_Fa_Nándor_onboard_around_antarctic_10Dec2016 G0130338

SOH_Fa_Nándor_onboard_around_antarctic_10Dec2016 G0070322

Fa Nándor és a Spirit of Hungary napok óta szoros emberfogásban tartotta az alatt alig 5- 10 mérföldre vitorlázó fiatal dél-francia versenyzőt, Stephane de Liraisont. A párharc persze folytatódik, és akár percenként is változhatnak a pozíciók, Stephane sem alszik az Antarktisz kerülő csatában amit a VG hivatalos versenyinfók alapján naponta többször követhetünk.
A térségben két napja kialakult erős időjárási front a szélerőt 30-35 csomóra emelte, goromba időjárási viszonyok, helyenként 40-45 csomós befújásokkal, 4-6 m es hullámzás alakult a Dél indiai óceán ezen térségében.

Az azonos helyi szélviszonyokban vitorlázók között ilyenkor árnyalatbéli különbségek is nagy szerepet játszhatnak, ki mikor, mire hogyan és milyen gyorsan,  biztonságosan reagál. A vitorla beállítás, precíz haladási szög, a komputer navigáció ajánlata és a hajós tapasztalatának optimális kombinációja, egy pillanat alatt meghozott jó vagy rossz döntés, a hajósok 24 órában aktív kreativitása, a vitorlák beállítása és stabil hajóvezetés, no meg óriásai tapasztalat, koncentráló képesség, a fáradhatatlanság és a hajó optimális terhelésének megválasztása hozhat együtt is és külön is olyan haladási különbséget, amely ebben az egy hete folyó párversenyben, vasárnap hajnalra Fa Nándor és a SOH77  TOP 10-be jutását eredményezte.

No persze tisztelnünk kell a szerencse faktort is, mint tudjuk, a Vendée Globe november 6-án elrajtolt mezőnyének 29 hajójából idegen tárggyal ütközés és egyéb hajósérülés miatt mára csak 2 szólóvitorlázó van versenyben. A kiesett skipperek mindegyike brilliáns hajós, nagyszerű versenyző és hajóik szinte hibátlanra tesztelt, nem túlzás állítani, hogy no-limit felkészítéssel (lásd Rotchild) álltak a rajthoz és a brillián felkészültéségű skipperek az utólsó pillanatig nagyszerű teljesítményt nyújtottak.

A szerencsétlenül járt versenyzők és környezetük azóta szigorú elemzésekben  töltik a napajaikat a miértek és a hogyan tovább megfogalmazásáért. A legújabb fejlesztésű szárnyas uszonyos IMOCA hajók tervezésében és gyártásában érdekelt szakemberekneknek, no és az IMOCA szabályalkotóknak, nagy fejtörést okoznak az események – ami kockázat be volt programozva – hogy a 60 lábas hajók csúcsversenyének  jelentős, több hétig tartó szakasza a déli óceánokon zajlik, és az óceánok szennyezttsége eddig is sok kárt okozott a sebesség érdekében egyre könnyebb, gyorsabb és egyre sérülékenyebb high-tech versenyhajókban. Csakhogy egy nyerőre szerződött projektek, a nyerőesélyesre tervezett épített hajók és a csúcsragadozó óceáni vitorlázó személyiségek vesztesége projektenként euró milliókban és versenyzői presztízsben, akár karriervesztésben is mérhető. A versenyhajóipar piaca goromba, de a nyerés érdekében a vitorlázó viszi a bőrét a vásárra.

A Spirit of Hungary 60 lábas (18,28 m) hajó skipperének beszámolója szerint, sem az időjárás szigorúsága miatt, sem a szoros párharcban nem tanácsos egy ilyen szituációban hibázni mert, azonnal elveszíti az ember az előnyt. Így járt a Barcelona World Race-n Nándor kormányostársaként megismert, kiváló hajós intelligenciával rendelkező újzélandi Conrad Colman, aki a napokban lemaradt az ún.” időjárás vonatról” és ez többszáz mérfüldes hátrányt jelent neki. A markáns időjárásban egy kicsi hiba is nagy károkat okozhat a hajó működésében is, elhibázni a széltaktikát pedig egy – két nap alatt többszaz mérföldes veszteséget jelenthet.

Az ifjú korában bírkózóként, majd a Los Angeles-i olimpiára készülve (szovjetek áltak bojkottált olimpia) Finn dinghy olimpiai válogatottként ismert Fa Nándornak a szoros emberfogás sosem jelentett problémát.

A 63 éves, négyszeres Föld kerülő magyar vitorlázót és Vendée Globe mintájára idehaza általa alapított TBS NAGYDÍJ szóló-nonstop Balatonkerülő verseny győztesét a küzdelem inkább feltüzelte, mint sem kifárasztotta.

Tudjuk, az Antarktisz-kerülő hosszú még! A versenyállás sokkar többször is változhat a napok során, mint amit mi a VG hivatalos adatközlésekből láthatunk. NO DE A TOP 10 és a TOP 11 együtt mozognak napok óta .. ez egy földkerülő versenyen elképesztő párharc. Ha percekre is bekerül a TOP 10-be egy versenyző, az világhír pl.a F1-ben- is. A több méter magasan porzó sós, óceáni hullámzásban és szélben az ‘”Üvöltő Negyvenesek” világában elképesztően kitartó, kemény menetet produkál a Spirit of Hungary és Fa Nándor. Szerencsés versenyzést, biztonságos hajózást kívánunk minden versenyzőnek – a virtualistáknak is!


A 2 napja kialakult erős szeles menetben tegnap a Spirit of Hungary megszerezte új sebességi rekordját is, 431 tengeri mérföld / 24 óra alatt, amely megközelítően 800 km. (váltás: 431nmi= 798.2120km)

A magyar tervezésű és építésű Spirit of Hungary a Vendée Globe elméleti távjának a több 38%-án van túl.

Most zajlik a Vendée Globe legkeményebb szakasza,  az “Antarktisz-kerülés”, közel a jéghatárhoz, ráadásul a verseny szabályok szigorúan zárt zónájába büntetés terhe mellett is, a hajók és a skipperek védelmében, saját érdekükben tilos vitorlázni.

Az élen haladó, vadonatúj fejlesztésű- építésű  rohanógépek, a két szár-nyuszonyos hajó túl van a verseny elméleti távjának felén. A mezőnyt Armel Le Cléach (FR) vezeti,  második helyen Alex Thomson (GB) halad, aki egy videóüzenetében a körülményeket egy szóóval “BRUTAL”-nak nevezte. (Alex videója a VG weboldalon)

Minden hajósnak a legjobbakat kívánjuk, ott lenn a déli vizeken már senkinek nem legyen baja! Szerencsés utat mindenkinek az Antarktisz körül.

Vendée Globe hivatalos verseny adatok : vendeeglobe.org

A Magyar Vitorlás Szövetség oldalán olvasható aktuális szkamai összefolaló Ruják István írása: VG2016 gyeni-rekordokkal-az-indiai-oceanon – FA NANDOR


Dec.10. este versenyinfó 21:00 UTC  – a képek alatt ismét egy nagyon izgalmas SOH77 hajónapló – nem is értjük, hogy ekkora rohanásban lévő vitorláshajón, munka, navigáció hullámzás, zötyögés …hogy születnek ezek a szinte már ott irodalmi minőségben megírt, érdekfeszítő naplóbejegyzések? 

Dec.10. hajnali adatok és nyomkövető térképfotók. 30-35 csomós szélben, helyenként erősebb befújásokkal, 4-6 méteres hullámzásban, 1-1,5 hullámnyi (1-1,5tmf) látótávolságról számolt be Fa Nándor, a Dél-Indiai óceánon 11. helyen vitorlázó magyar Ocean Masters skipper. Harcos a déli menet, ahogy ő fogalmazott egy beszámolójában.

FA NÁNDOR HAJÓNAPLÓJA DEC. 9-10.

A közösségi portálokon és levelekben kapott jókívánságokat, üzeneteket egy-egy csokorban továbbítjuk a magyar versenyhajóra. Így reagált Nándor röviden: ” Köszönöm a hozzászólásokat, aranyosak, az ilyenek jöhetnek, segítenek jól lenni. A TGV megy tovább. Tudom hogy az Antarktisz nagy és hosszú megkerülni, de haladunk. Köszönöm, hogy izgulnak, drukkolnak értünk!”

SOH77 Napló: Dec. 09. 19:20 UTC, 
Kicsit gyengült a szél, lassultam, amit most nem engedhetek meg magamnak. Kimegyek a zuhany alá és visszacserélem az oly küzdelmesen kihúzott J3-at a J2-re. Meglódulunk annyira, hogy a külső sottot már nincs időm föltenni, méter magasan megy ott a víz. Fél perc, beejtek, hogy föltehessem, mert fontos. Ilyen ejtett menetben a fok behúzási pontja nagyon bent van, ha oda húzom a vitorlát, csak dönt, és nem visz. Van nekem kint a korláton kívül egy “hugóm”, amibe egy alkalmi sottot fűzők és arra átterhelem a J2-t. Sokkal jobban húz és sokkal kevésbé dönt. Előre megyek, csak egy pillanat az egész. Ott állok kezemben a sottal, a hajó siklásba jön, fejmagasságban jön velem szembe egy hullám pont 20 cs-s sebességgel. Úgy viszi ki a lábam, hogy vízszintben lobogok, tiszta erővel kapaszkodom az uszony lehúzójában, ami vékony, de erős, kibír. Aztán befűzöm és kész, mehetünk tovább.

Az éjszaka, mondanám eseménytelenül zajlott, ha annak nevezhető, hogy 16 és 26 cs között robog a hajó, annak függvényében, hogyan jönnek a hullámok. Most már van reményem arra, hogy benne maradok ebben a szélcsíkban, van mögöttem még legalább 70 SM-nyi szél, és nagyjából egyforma sebességgel haladunk. Átlag 16-ot kell hozni hozzá, és én 17 fölött jöttem már egy ideje.

Nehogy úgy járjak, mint egy kedves barátom húsvéti nyula. Kitették a kertbe, had eszegessen, de valahogy kiszabadult a rotveiler a kenelből és rávetette magát. Beindult egy ház körüli élet-halál üldözés, amiben a nyúl volt a gyorsabb, és nagyon meglepődött, mikor utolérte a kutyát.

Mögöttünk Conrad és az Arnaud már lelassultak, más szelük van. Mi ketten Stéphene-al tudtuk egyelőre benne maradni. Egy héttel korábban kottára ugyanez történt, akkor Louis, Bureau Vallée ugyanilyen szituációban benne maradt a szélben, és lelépett. Mi lekéstük és 300 SM lett a különbség három nap alatt. Ő most tőlünk 350 SM-re DK-re ugyanezzel a széllel vágtat lassan már Kergulen fölött.

UTC 7:00 -tól 7:00 -ig most is 407 SM-et jöttem.
Valami csoda folytán talált egy lyukat a nap és lenézett rám. Többszörös páncélt kell, hogy áttörjön, mert a zárt felső felhőzet alatt egy zárt alsó felhőzet is takar, de a felszínen még van egy masszív ködréteg is. Még a fény sem nagyon jött be eddig nem, hogy a napsütés. Élvezem, ahogy pont az ajtónyíláson át besüt a kabinba, rá a babzsákomra. Itt vagyok én, és éppen olvasok. A hajó vágtat a hullámok között 16 – 25 cs közötti sebességgel, sem hozzátenni, sem elvenni nem tudok, illetve nem akarok. Had menjen. Van, amikor minden egyes mérföldért meg kell küzdeni, most épp visszakapok ebből a kreditből.

A jóból sohasem kapunk sokat, most sem kaptam a napsütésből többet 10 percnél, de a lelkemnek táplálék sokáig. Közben be is esteledett, nem csak a köd miatt van szürkeség. Töröm a fejem egy vacsorán és felkészülök az éjszakára. Valahogy mostanság minden kemény feladat estére, vagy éjszakára jutott. Nem törvényszerűű, csak változik ez is.
Poz: dec. 10, 15:10 UTC, 42° 56,2′ S, 064° 50′ E, jól vagyunk.

Folytatás holnap.


MA, DEC 10-én délután RÁDIÓMŰSOR  ONLINE – hangfile feltöltés később

FA NÁNDOR és a Spirit of Hungary és a VENDÉE GLOBE ismét “porondon” a TRENDFM RÁDIÓ Sportexpress c. műsorában. A műsor szerkesztője a tervek szerint élő beszélgetésben kapcsolja Fa Nándor SOH tesztvitorlázó társát, és TBS Nagydíj Balatonkerülő szólóvitorlázó győztest, az SOH77 csapat tagját, Varga Lajost. A műsorterv szerint
a tervezett beszélgetés ideje: 16:20 (élő adás, +/- pár perc)
Az adás online is hallgatható: http://myonlineradio.hu/gazdasagi-radio

Fa N. dec.9-i naplója és a VG web tv élő kapcsolásának felvétele, benne a magyar skipper telefon-riportja és a legutóbb küldött SOH77 fedélzeti fotó, egy szép suhanós, itt alább található.

DEC. 10. Vendée Globe délelőtti hivatalos versenyinfók képekben. SOH677 FA NÁNDOR a 11.helyen, 415 tengeri mérföld az elmúlt 24 órában, 30-35 csomós szél,4-6 méteres hullámzás- és a front rohan velül keletnek – Nándor a Vendée Globe távjának 35%-nál tart. Az élen vitorlázó 2 szárny-uszonyos hajó a táv felét teljesítette. Ez az Imoca Ocean Masters Szóló Antarktiszkerülő!

Fa Nándor harcos időjárási viszonyok közt, szorosan tartja a pár mérföldre alatta vitorlázó fiatal francia Stéphane Le Diraison-t, mögötte BWR-es skippertársa, a fele annyi idős Conrad Colman igyekszik megcsípni a magyar hajót.
Vendée Globe délelőtti hivatalos versenyinfók képekben. Kellemes nézelődést a térképen, irány körben az Antarktisz körül a Vendée Globe IMOCA 60 lábas hajók nyomában.
BŐVEBBEN: Fa Nándor hivatalos weboldalán olvashatók a naponta megküldött hajónaplók: spiritofhungary.hu
Izgalmas vitorlázást, szép hétvégét kívánunk!


Dec.9.FA Nándor bejelentkezését hallhattuk a Vendée Globe tv élő kapcsolásával a magyar OCEAN MASTERS IMOCA hajó fedélzetéről a Dél-Indiai-óceánról – beszélgetés Andi Robertson vezetésével angol nyelven zajlott, a nagy szél,  és a hajózajok miatt sajnos a kérdéseket nem mindig hallotta Nándor, de végül magához véve a szót,  nyilatkozott a hajó és a maga állapotáról, és a kemény időjárási viszonyokról. A beszélgetés végén magyarul is szólt a nézőkhöz-hallgatókhoz. Elmondta mindkét nyelven, hogy nagyon erős érzelmekkel viseli, hogy mintegy 30 mérföldre vitorlázik napokban kimentett francia skipper társa, Kito de Pavant sérülten, gazdátlanul sodródó  hajójától.

A VG WEB TV adásban elhangzott FA Nándor bejelentkezése az Dél-Indiai-óceánról – hangfelvétel – itt meghallható. A teljes adás is itt a képek alatt visszanézhető.



The Vendée LIVE of the 9th December / Vendée Globe by VendeeGlobeTV műsorvezető: Andi Robertson (GB)

Napló Dec. 08. 16:50 UTC,

Tartósan 25 cs fújt, mikor úgy gondoltam, itt az idő, reffelek egyet. Tudat alatt benne van az is, hogy erősödést várok.  (Ezen a szögön a széltérkép szerint 23 cs-nál kell levenni az elsőt.) Még nem végeztem, mikor legyengült 22 cs-ra. Komolyan elgondolkodtam, hogy visszahúzom, de a megérzés és a logika győzött, első le. Bejöttem, 27 cs-s a szél, 23 cs a sebesség, jól van ez így.

Reggel,

Nagyon igyekeztem jó, szoros csomagot csinálni reffelés után, összekötöttem mind a négy helyen a vitorlát, az éjszaka mégis talált a víz helyet magának. A harmadik és a negyedik kötés között a felső anyagrész nem fedte le az alsó részeket teljesen és egyből összegyűlt a víz. Ha egy kicsi megáll, már csinálja a helyet a többnek, és lesz is több, csak idő és fröccs kérdése, abból meg van elég. Szerencsére, mert lassú menetnél nincsenek ilyen gondjaim. Kimertem, átrendeztem, remélem most jó lesz.

Fordult és erősödött a szél, de nem folyamatosan. Éjszaka volt egy erős gyengülés esővel, de hamar visszajött az igazi. Egyszer csak látom az AIS-en, hogy a Stéphane 7 cs-val megy. Már kezdtem aggódni, hogy valami baja van, de hamar én is megtudtam az okát. Olyan köd van, mint Írország mellet volt a nyáron. 50 métert látok, ez másfél hullám, elég bensőséges a közeg.

Nagyon hálás vagyok a ruházatomnak, farkas ordító hidegtől véd meg. Élénken él bennem életem azon élménye, mikor a St. Jupáttal jártunk itt és folyamatosan csonttá fagytunk, mindenük, állandóan vizes volt. Egyedül a lábam hideg, akármit csinálok. Nem tartok a két zokninál, mert a két vizes zokni ugyanolyan hideg, mint az egy. Nem víz folyik a csizmámba, hanem a láb párájától átnedvesedik, kiszáradni meg nem tud.

Pont most elvitorláztam egy törési sarok fölött, ami a zónahatárban van. Innétől mehetnék lefelé egy alsó főköri ívre egészen Kergulenig, az rövidebb lenne. Én pont az ellenkezőjét csinálom, egy felső ívet vitorlázok, így maradok végig jó szélben. Az alsó ív nagy halál, három napon belül ott megáll minden. Kialakul egy kb ezer mérföld hosszúságú magasnyomású sáv ÉNy – DK irányban, ferdén keresztben előttünk. Aki a maradék széllel tempóban tud maradni, az nem ragad benn. Az én routingom épp a szélében, de átér.

A második reffel ugyanúgy jártam, mint az elsővel. Levettem, aztán legyengült a szél. Mikor úgy döntöttem, hogy leveszem, 34 cs fújt, és sok volt 125°-os TWA-n. A gyengülés után visszaállt 31 cs környékére, ami nem sok, nem kevés, de tartom vele a routingot és ez fontos.

Helyi, nem tudom mennyi az idő, elvesztettem. Világos van, ami most sötétszürkeséget jelent, és már régen volt reggel, viszont nincs agyam most kiszámolni.

Beerősödött a szél 36 – 38 cs-ra, az már sok a J2-nek. Lecserélem a J3-ra, döntöttem el, nem nagy ügy, egyszerű rutin művelet. Beöltöztem, kimentem, beejtettem 20°-ot, hogy ne csattogjon nagyon egyik vitorla sem, amíg ki, besodrom őket. J2 ről leveszem a külső sottot, felsodrom, rendben. J3-at húznám ki, de csak félig jön ki, nem értem. Előre szaladok, megnézem, a fenti zárnál valahogy elakadt két felhúzó is, és magával sodorta. A vitorla félig kisodort állapotban csattog, a sottjai mint korbácsok csapkodnak, egymásra tekerednek, életveszélyes a közelükbe menni. Behúzni nem mertem, mert akkor a fenti szem még jobban felsodorja a köteleket, esélyem sem lesz kibogozni. Ettől kezdve 20 percig előre hátra szaladgálok a fedélzeten, hogy addig tekerjem ki, vagy be, amíg kiszabadul. Mindenfelé tekertem többször is, de nem szabadult ki. Elhúztam oldalt a felhúzókat, hogy legalább lássam, hogy mit csinálok, de a szemüvegem csupa víz, csoda hogy még megvan. Egyszer leverte a csapkodó shott, aztán elvitte a sapkámat, szájba vert, kézen és még ahol ért, de nem láttam, hogy mi van fent és nem is értettem, mert elvileg semmi nem akadhat el. Annyit látok, hogy valami harmadik kis kötél tartja a felhúzókat a forgószemhez. Rángatom, semmi, állok ott, mint egy idióta és sejtelmem sincs, hogy mi van, és mit tehetek. Fel kellene mászni, de ebben az időben?! A hajó meg, megsiklik így beejtve is, veri a jéghideg vizet a képembe, a nyakamba, már nem érdekel, csak ez a sakk, matt helyzet. Végül úgy döntök, hogy leengedem úgy félig kitekerve, csattogva, nincs más választásom. Alsó lehúzó kienged, fölső zárat kioldom és engedem lefelé az egyre jobban húzó, rázó vitorlát, a fenti kis kötél erősen kapaszkodik a felhúzókba, de azért enged az erőszaknak, lecsúszik rajtuk. Végül lent van és a fedélzeten, nem a vízben, amire igen jó esély volt.

Ezt a vitorlát még a rajt előtt húztam fel, azóta ott van, hol használom, hol nem, de ott van jó helyen. Lássuk a csodát. A fenti zár csapjának a gyors biztosítója kijött (eredetileg le volt ragasztva szalaggal, mint minden ilyen csap) gondolom fityegett egy darabig, majd teljesen szabályosan rákapcsolódott a C1 felhúzóra, ami meg vitte magával a gennaker felhúzót, és mindez így szépen összetekeredett. Mindez idő alatt a stay vitorlát a Jóisten tartotta a helyén, mert a csapnak nem volt biztosítása, csak azért nem esett ki, mert terhelés alatt volt. Kifésültem a köteleket, mindent a maga helyére, betettem egy biztosító gyűrűt a csapba, triplán leragasztottam, aztán elkezdtem a csapkodó vitorlát fölhúzni. Alig mertem a csörlő közelébe menni, csak hátulról, mert a sottok embertelen munkát végeztek. Végül fönt volt, kihúztam, behúztam, pályára álltam, elrendeztem a köteleket, aztán lerogytam a fedezékbe, és néztem ki s fejemből jó ideig. A kezemen alig van olyan rész, ami ne fájna. Még átöltözöm szárazba és már meg is vagyunk a rutin művelettel. Az Adrena szerint egy óra három percig tartott.

A tetejébe, érzelmileg terhelt helyen vagyok. Alig 30 SM-re robogok el a gazdátlanul sodródó, halálra ítélt Bastide Otio fölött. Valószínűleg úszik még, mert jele van a térképen. A CLS még működik, adja a jeleket. Szomorú történet Kitoval, egy nagyszerű vitorlázóval, jó emberrel. Mindketten nagyon pechesek. Kito az előző VG-t is felkényszerült adni, egy halászhajóval történt ütközés miatt. A hajó, eredetileg a Paprec- Virbac, 2000 SM-el az előző VG vége előtt elveszítette a tőkesúlyát, egyszerűen letört. Jean-Pierre Dick zseniális vitorlázással végül célba vitte. Aztán lett belőle BOSS a BWR-re, ahol letört róla az árboc, majd most véget ért a pályafutása.

Nagyon kemény, zötyögős a menet, de tartanom kell a magasságot is, és a sebességet is. Egyszerűbb lenne beejteni és kényelmesebb viszonyok között, még jobb irányba is menni, de ha lemaradok erről a szélről, utána ásó, kapa, nagyharang. Csak ez az irány, amivel benne lehet még két napig maradni ebben az áramlásban, és találni később csatlakozást. Egyfolytában dől a víz a fedélzeten, a kormányállásban, mindenhol, a szél alatti ajtó be van csukva, mert behozza a szél a permetet. Teljesen be kell öltöznöm ahhoz, hogy 10 mp alatt felvegyem, vagy lerakjam a hydro generátort.

Poz: dec. 09. 16:20 UTC, 43° 33,4′ S, 055° 33′ E, jól vagyunk.


… és a bolygónk ma alulnézetből, amint a Vendée Globe skipperek mezőnye körbevitorlázza az Antarktiszt.


DEC. 9 délelőtt: VENDÉE LIVE (EN) DE 12H00 TO 12H15 UTC – NANDOR FA (EN) = VISIO (12H05 UTC) Ez itt a VG tv adások linkje, ahol a korábbiak is visszanézhetők: http://www.vendeeglobe.org/en/web-tv

Izgalommal várjuk a Spirit of Hungary bejelentkezését ma du.1 órától. Reméljük a technikai is segíti  a fedélzeti tennivalókkal egyidőben.

Fa Nándor Spirit of Hungary ma elhagyja  a Crozet szigetek területét. Keletnek haladva lassan beesteledik náluk.
Hazai dőnszerint 13:00 órától számítunk Fa Nándor bejelentkezésére a VG web tv élő adásában: http://www.vendeeglobe.org/en/web-tv

A sérült francia hajóból kimentett skipper, Kito de Pavant Bastide Otio nevű hajójának bemért pozíciója fölött, jóval északabbra vette Nándor az irányt. A versenyigazgatóság tájékoztatta a versenyzők közelben elhajózó csoportját a skipper nélkül maradt megsérült Bastid O. poziciójáról.: (09.00 UTC 12/09/2016) : 44°10.8 S / 57°24.53 E
188° fok irányban, mintegy 6 csomóval sodródik.

Dec.9. Jó reggelt mindenkinek! Fa Nándor és a Spirit of Hungary a 11. helyen vitorlázik. Erős szeles nap lesz a mai. Részlet a legutóbbi SOH77 hajónaplóból:  “Egy ideje 23 – 26 cs-s szél visz bennünket 115°-os TWA-ról átlag 17 cs-val, jó irányba. Később erősödni fog, de szerencsére fordul mögénk közben. Kell majd egyet reffelnem, de lehet, hogy kettőt is, ki tudja itt.”

VG 2016 Hivatalos versenyadatok

 

 

 


VENDÉE GLOBE Dec.8. Eltelt egy hónap a rajt óta – mosmár hetekig Keletnek tart Fa Nándor hajója. Ma délután megkaptuk Fa Nándor napi krónikáját.

SOH77 blog Dec. 07. 15:50 UTC, 
Előkerülnek a legmelegebb holmik a táskáimból. Napközben, mikor kint süt a nap, a kabinban 8°C van, és főleg ha az ember nyirkos, márpedig mindig nyirkos, akkor nagyon tud fázni. Dagad a hold. Minden nappal nagyobb és tovább van fent. Valahogy sokkal jobb az éjszakai közérzetem, ha látom a fényét, már ha látom.

Korábban hiányoltam a madarakat. Na, itt már van belőlük minden méretben, színben, fajtában és mennyiségben elegendő. Reggeltől estig, estétől reggelig köröznek. Ami azt illeti, elég egysíkú az életük, nekik nincsenek önmegvalósítási gondjaik. Teszik, amire programozták őket és ezzel jól elvannak.

Ismét eggyel kevesebben lettünk. Sajnos kiszállt a ringből Sebastien Joss is, pedig őt nyerőesélyesnek tartottam, de valamivel állandóan küzdött. Talán Ő az egyetlen, akinek az uszonya, illetve az uszony háza funkcionális használat közben sérült. Már azt sem tudom, hogy hányan vagyunk.

Amennyire csak lehetett, le kellett jönni a határvonalig, mert fölöttem 130 mérfölddel van az a mini anticiklon, amiben semmi szél nincs. Még itt is érzem hatását, erősen legyengült a szél és gyorsan fordult Ny-nak. Közel, 16 mérfölddel a határvonalhoz hauzoltam, a 16 – 18 cs-s szélben teljes nagyvitorla, A3 van fönt. Most egy napig ezzel a Ny-ÉNy-i széllel tudunk jól haladni a Crozet szigetek felé.

VG2016_SOH_onboard©NandorFa/spiritofhungary

08.-a reggel, Túl a csenden, lassan jön vissza a szél. Még az A3 van fent, de lassan fordul szembe, egészen É-ig, erősödik, aztán fordul vissza É-Ny-ra. Ismét átmegy rajtunk egy alacsony nyomású front, meglehetősen kemény szelekkel, de jó irányba visz majd bennünket. Mikor a front átmegy rajtunk, mögötte ugyan az a szél fúj majd gyengébb verzióban. Szinte pontos mása a tegnapelőtti frontnak, de ez most elvisz bennünket a Crozet szigetekig.

A terheléstől sajnos csúnyán megkopott az orrsudáron lévő besodró lehúzó kötélének a huzata. Nem csoda, arra húzok szinte minden könnyű és bő szeles vitorlát, az idő felében az viseli a terhelését. Keller Andrissal a leg-kopásállóbb PBO külső huzatot tettük rá, de csak eddig volt elég. Megpróbálom megjavítani, fölé húzok egy dynema huzatot, de ha nem megy rá, vagy nem segít, akkor lecserélem az egész kötelet.

Ismét ettem egy “BonBag”-et. Ezt az ételfajtát ajánlotta Anne Le Cam, francia versenytársunk, Jean Le Cam felesége, aki kiváló szakács hírében áll. Volt benne egy közepes darab kolbász, pár szelet szalámi, egy egész kacsacomb, bab és sárgarépa, egy kellemes szószban. Egyszerűen isteni volt és kiadós. (Megittam a múltkor megkezdett kólám maradékát hozzá.)

Déltájban levettem az A3-at, mert egyrészről erősödött a szél, másrészről éles volt már a menet. Ha már így alakult, gyorsan kifűztem az orr sudáron lévő besodró dobot, lehúzó kötelestől, és behoztam a kormányállásba. J2-t kihúztam, és az óta több, kevesebb kihagyással 16 cs fölött megyünk. Szól a zene és dolgozom a fedezék alatt, ahova odasüt a nap és kifejezetten jól érzem magam. Rá tudtam húzni egy plusz dynema huzatot a megkopott kötélrészre és eldolgozni mindkét végét. Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, azt gondolom, egy jó darabig jó lesz megint. A besodró dob maga, már több sebből vérzett. Szétszereltem, megegyengettem és kicsit szűkebbre nyomkodtam a “V” perem részét, amiben a besodró kötél megy. Ha túl szűk, akkor szorul benne a kötél és megakadhat, ha túl nyitott, mint most, akkor nem fogja meg eléggé a kötelet, megcsúszik, és kiszalad a már félig fölsodort vitorla. Mostanában többször jártam így. Most szépen, kényelmesen behangoltam az egész rendszert – amire eddig sohasem volt időm – most jobbnak látszik, mint újkorában. Ha lesz valamikor egy picit csendesebb menet, visszaszerelem a helyére, most még nem hiányzik.

Egy ideje 23 – 26 cs-s szél visz bennünket 115°-os TWA-ról átlag 17 cs-val, jó irányba. Később erősödni fog, de szerencsére fordul mögénk közben. Kell majd egyet reffelnem, de lehet, hogy kettőt is, ki tudja itt.

Megcsináltam az idei első világhírű, dél óceáni vörösboros teámat. Egy rendes pohár tea, egy nagy kanál Szomor Józsi féle mézzel és egy vízszintes ujjnyi száraz vörösbor. Romantikába nem mentünk, nincs naplemente, nem lehet kiülni sem, de azért jól esik így is.
Poz: dec. 08. 16:40 UTC, 44° 10,1′ S, 046° 44,5′ E, jól vagyunk, jól haladunk.


Dec. 08. Jó reggelt az Indiai óceánon! Egy gyors pillantás az IMOCA OCEAN MASTER versenyben maradt mezőnyére. A november 6-án, a szóló-nonstop földkerülő vitorlázóversenyben 29 elrajtolt hajóból 22-en maradtak a “pályán”. Fa Nándor a magyar tervezésű- építésű Spirit of Hungary-n a 11.helyen vitorlázik a Dél-Indiai óceánon. A magyar skipper fedélzeti hajónaplóját – első kézből mindig itt olvashatják, ezkluzíve az óceánról – a Spirit of Hungary weboldalon.

Szerencsés utat a déli vizeken a skippereknek! Szép napot kívánunk itthon mindenkinek! SOH csapat.

VG2016 pozíciók képekben.


2016. DEC 07. Vendée Globe porzíciók, versenyadatok:

Dec. 06. 21:10 UTC, Mozgalmas az éjszaka. Először nagy bánatosan láttam, hogy a lereffelt nagyvitorla hátsó bugyra szedi a vizet és egyre nagyobb zsák lóg ki a lézi dzsekből. Ez nagyon nem jó, amikor erősödő szelet vártok és még több zuhatag megy majd rajtunk keresztül.

Amikor lereffeltem úgy gondoltam, hogy elég a vitorla elejét legumizni az árbocnál, a többi védve van. Nem volt, pont a boom hátsó végénél lóg a bugyor. Sokáig törtem a fejem valami trükkön, de nincs trükk, a vizet ki kell vödrözni és összekötni a vitorlát. Fogtam két gumit és egy vödröt, meghúztam kicsit jobban a lézit, és ki a boomra. Árboc felől négykézláb végig a “léziben” ki a boom végébe. Ez 7 méter az árboctól. Menetben bekötöm a második fület, ott még nincs bugyor, aztán tovább. Látványos, ahogy megvilágítja a navigációs fény az alattam 20 cs-val vágtató habokat. 10 perc alatt kivödrözöm azt a 150 L vizet, aztán bekötöm ott is a csomagot, visszatolatok az árbochoz. Öt méter magasan száll a víz, de ha már ott vagyok, leellenőrzöm a felhúzókat, köteleket, aztán visszamászok négykézláb a kormányállásba. Tíz percig üldögélek a fedezékben, hogy lecsorogjon a ruhámról a víz, mielőtt bemegyek.

Egy órával kérőbb megjött a várt erősödés lökésszerűen. Nem erősödött, hanem egyik pillanatról a másikra erősebb volt. A 32 – 35 cs már sok a solentnek, lecserélem, de be kell ejteni vagy 30°-ot hogy normálisan fel tudjam sodorni. Gyorsan kihúzom a stayt és visszaállok a pályára. Nem dőlünk annyira és gyorsultunk. 30 – 35 cs-s szél 100° TWA-ról, 20 – 23 cs-s hajósebesség, nagy gyorsulások, zuhanások, lassulások, a hullámok mind átsöpör rajtunk. Semmi rendkívüli, ilyen a nagy tempó.

Nandor Fa Imoca Ocean Masters skipper – Spirit of Hungary life onboard: having luch ©DPPI/VG2016

Beültem a “konyhába” – az a zug a térképasztal mögött, ahol a főzőm van – és eszem egy tonhalat némi mustárral, egy szelet kenyér, zöldség konzerv, és egy tea hozzá. Közben azon gondolkozom, hogy egy akkora ütközésnél, amikor kitörik a tőkesúly, hogy nem fejelik ki a hajó orrát. Ehhez is kell szerencse a szerencsétlenségben. Vincent és most Kito is így járt, szerencsére egyiknek sem lett baja.

Megérzés, és az előrejelzés még erősödést mutat a következő pár órára, ezért lereffeltem a másodikat is. Egyáltalán nem kevés, 20 fölött megyünk így is. Vad a szél is, vad a hullámzás is, jeges hideg van, amúgy rendben.

Reggelig sikerült vagy 10 percet aludni, de az is inkább vizes didergés volt a babzsákon, aztán fölpattantam mozogni. Majd kicsit később átöltözöm, de most még korai, csak eláztatom azt is.

Félig már körbejárt a szél, ahogy ezt jelezték, csökkent is picit, de a hullámzás még borzalmas, nincs jó irány. 150°-os TWA-n megyek 15 cs-val ezzel a két zsebkendővel, közben kirázza a lelket belőlünk ez a meredek kereszthullámzás. Majdnem azt írtam, hogy ilyet csak az Indiai-óceán tud, de persze nem, ilyet bármelyik tud, csak itt sűrűn előfordul.

Hihetetlen, kisütött a nap, micsoda élmény!
Jónak látszott és meghauzoltam. Gondoltam csapást váltok, még mielőtt kireffelnék. De nem az történik, amit elképzeltem, így másfél óra után ismét hauzoltam, most már a kireffelt vitorlával. Annyira forgattak a hullámok, hogy képtelenség volt azon a csapáson rendesen menni, félő volt, hogy összehozunk egy kínait. (a spontán, szándék nélküli hauzolást hívják így ) Most ismét balcsapáson húzom K-ÉK-et addig, amíg meg nem változnak a feltételek.

Reggeliztem egy müzlit kávéval, de főleg a meleg étel ital volt valami csuda, nagyon jól esett, szinte életmentő.

Hála a teremtőnek kimentették Kitot. A hajót persze senki nem menti, azt birtokba veszi a természet. Volt egy nagyon elkeseredett nyilatkozata, amit tökéletesen megértek. Céltalanná vált az élete, legalább is most úgy érzi. Az előző Vendée Globe-on egy halászhajóval való ütközés vetett véget a versenyének, most meg ez. Akkor legalább megmaradt a hajója.

Nekünk majd figyelni kell a hajó sodródását, nehogy bajt okozzon. Remélem, hogy a rendezők nem kapcsolják le a nyomkövetést és akkor látjuk, hol jár.

Megnéztem, fönt van a hajó a térképen, K-ÉK-nek sodródik 3 cs-val.

Visszahauzoltam jobbcsapásra, és kireffeltem. Talán már elég a távolság a határvonaltól, hogy meg lehessen a szélfordulót negatív nélkül vitorlázni, és folyamatosan csökken a szél.

Mármint az előrejelzés szerint, mert a valóságban, ahogy kireffeltem, bejöttem pár percre és azt látom, érzem, hogy 32 cs fúj. Igen hirtelen lereffeltem újra, közben egyszer fölnyomott a szél, miközben 23 cs-ra gyorsultunk. Nem szeretem az ilyen reffelés közbeni nagy akciókat, mert abból még semmi jó nem jött ki soha.

Már hosszú ideje meccselünk Stéphane-nal, közel egymáshoz, ami jó is, meg rossz is. Jó, mert doppingoljuk egymást, rossz, mert olyat is megcsinálok a közvetlen verseny hevében, amit biztosan nem tennék egyébként, annak ellenére, hogy mindenképpen óvatos vagyok. Igaz, ez az óvatosság egy kívülállónak másként tűnhetne.

Épp melegítem a mai ebédemet, már éhes vagyok és kell az energia is. Megint egy chicken korma rizzsel, csak egy másik gyártótól, aztán egy darab csoki. A csoki hol Gelencsér, hol Baric, mindegyik igazi csemege, szeretem őket. Az alkotókat is, meg a csokijaikat is.

Délutánra kisütött a nap, kicsit fölszáradtam, és mint megváltás, száraz zoknit húztam. Hihetetlen, hogy milyen kevéske, mekkora örömöt tud okozni. Kicsit stabilabbnak tűnik az idő, és még el is hittem neki, kireffeltem megint. Itt két eset lehetséges ilyenkor, vagy befúj, mint korábban, vagy tovább gyengül, és törhetem a fejem, hogy mit húzzak fel – mert, ami kellene az már nincs, az A7. Majd kialakul. Végül délután valamikor, már nem bírtam tovább és fölhúztam az A3-at, lesz, ami lesz. Ahogy szelet fogtam, kezdett kialakulni előttem szél felől egy gerenda és már 24 cs-ig erősödött. Na, gondoltam, ezzel is tartoztam az ördögnek. Lehet, de eddig még jó.

SOH Spirit of Hungary of Vendée Globe VG2016 onboard©fa_n/SOH NANDOR FA skipper GOODLUCK

Poz: dec. 07. 15:40 UTC, 43° 44′ S, 039° 41′ E,