Fa Nándor interjú – 2013. július 9.
A hangfelvétel leirata:
Mixpress: Hosszabb beszélgetésekre azért nem tudtunk rávenni az elmúlt közel két hónapban, mert olyan aprólékos munkákról volt nap, mint nap szó, hogy gondoltad ez igazából nem a publikumnak számító információ, sokkal inkább szakmai. Azt láttam tegnap az arcodon, hogy megelégedettebb vagy, ugyan a hajó még nem vízrekész, de a sok apró részletnek egy jelentős csomagja megint készen van. Az összefüggések most hogy néznek ki?
Fa Nándor: Egy picivel lassabban épül a hajó, mint ahogyan azt elterveztem annak idején, de olyan elemekből áll össze ez a késés, ami igazából tőlünk független. Az nem teljesen tőlünk független, hogy én egy picit alábecsültem a hajó építésének az igényességét és a részletességét. Abból indultam ki, amikor legutóbb hajót építettem, de ez a hajó lényegesen szofisztikáltabb, mint az előző volt. Rengeteg olyan apró veretelő előkészítést kell csinálni, ami annak idején nem volt. Most van egy olyan „kávédaráló” csörlőrendszer a hajóban, ami iszonyúan sok apró részletes karbon-veretet igényel, hogy minden a helyére kerüljön és precízen működjön, ugyanakkor a hajó belsejében is, beleértve ebbe a tőkesúly hydraulikát- ami nekem korábban soha nem volt. Olyan részletességgel kell mindent megcsinálni, ami sokkal több kézimunkát, szobrászatot igényel. Szépen, csöndben mennek bele munka százórák, úgy hogy az ember észre sem veszi.
Azért nem meséltem az elmúlt hónapokban, mert úgy gondoltam, hogy amit éppen csinálunk, az nem túl látványos, nem túl izgalmas, érdektelen részletek, de ugyanakkor ez a két hónap összességében már nagyon nagy változást okozott a hajóban, szerkezetkészek vagyunk. A festés az alsóhéjon már kész, ez négy réteg többszöri gittelés, csiszolás, festés, sok-sok stációból áll össze, legalább négy réteg van a hajó alján, kezdve egy kontakt-réteggel és utána épül fel a rendszer, úgy ahogy azt a nagykönyvben megírják. Ugyanez a fedélzeten, most épp a kockpitnál járunk. Most rengeteg olyan apró munka volt a hajó belsejében, amit be kellett fejezni ahhoz, hogy végül bezárhassuk a bejárati ajtó felől a falat, ami a bejárati ajtókat tartalmazza és amibe becsatlakozik a kötélcsatorna. Előtte ott van a középkonzol, ehhez be kell tenni a motort és a térképasztalt is a hajótérbe, mert ezek már nem férnek át az ajtón. Végül úgy tettük be a motort, hogy nincs még kész, mert ott olyan technikai problémák vannak, amit egyelőre nem sikerült még orvosolni. A Volvo eredetileg olyan alternátorokkal szállította a motort, ami nem való hozzá, de mi közben úgy döntöttünk, hogy lithium ionos akkumulátorokat teszünk a hajóba és ehhez való elektronikus rendszert, ami 24V-os komplett és más fajta alternátorokat igényel. Most ezek az alternátorok megvannak, de nem tudjuk egy az egyben a motorra szerelni, mert ehhez szükséges a Volvo támogatása és a Volvo egyelőre még minket ezzel a szettel nem támogat. A támogatást nem az anyagiakra értjük, hanem hogy egyáltalán legyen, mert ha én nyúlok hozzá, akkor elveszítem a garanciát. Tehát én most nem nyúlhatok hozzá a motorhoz, nem csinálhatom meg ezeket a szerelékeket, így aztán várunk, hogy a Volvo ezt megcsinálja majd. Még nincs teljesen a helyén, de a hajó belső terében a mai nappal pont be tudjuk tenni a helyére a főbejárati falat, beragasztjuk és elkezdjük az utolsó elemet beépíteni. Egyébként ami elkészül, az hihetetlenül szép, szívet melengető minőség.
Másik ok miatt is késik a program, ez tőlünk teljesen független. Az utolsó Vendée Globe olyan műszaki tapasztalásokat hozott, ami még korábban nem volt. Az, hogy négy hajó kényszerült tőkesúly-törés miatt feladni a versenyt, az döbbenetes információ illetve mindenkinek elgondolkodtató és erre rá is lépett az IMOCA, összehívott egy közgyűlést ezzel kapcsolatban és nagyon komoly technológiai viták zajlottak tervezőkkel, metallurgusokkal, szakemberekkel, magam is ott voltam ezeken a vitákon. Végülis a döntés az lett, hogy a jövőre nézve, azaz január 1-től már csak és kizárólag tömör, rozsdamentes acél tőkesúly testeket, pengéket engednek meg, mert a korábbi akár hegesztett acél, akár egy darabban készült, de nem rozsdamentes vagy karbon, az mindegyik megbízhatatlan és mindegyiknek beláthatatlan a fáradási határideje. Ezért most az IMOCA olyan tőkesúly-penge anyagot követel meg, aminek tervezhető és a lehető leghosszabb az élettartama. Mire megszületett ez a döntés, mire megszövegezték a szabálykönyvbe való szöveget, elvárásokat, illetve a felmérési protokollt, addigra eltelt egy kis idő és amikor én leadtam a megrendelést, ehhez képest a legeslegrövidebb határidőre a Thyssen nekem augusztus közepére vállalta az alapanyag gyártást. Ebből szeptember közepére lesz tőkesúly, úgyhogy ennél hamarabb semmiképpen nem tudom vízre tenni a hajót.
Mixpress: Mennyiben módosul a versenyprogramod, a versenyterved, ami 2013 őszén megkezdődött volna az első óceán-átkelő versennyel és nyilvánvalóan nem csak az óceán-átkelő verseny, hanem a bevitorlázás, az előkészületek. Mi minden késik és mennyire?
Fa Nándor: Minden késik egy kicsit ezzel, hogy a hajó később kerülhet vízre. Hogy mennyire, azt egyelőre nem is tudom megítélni. Annyira biztosan, hogy az idén november 3-án rajtoló Transat Jacques Vabre-on nem tudok ott lenni, szerettem volna nagyon, hogy odaérjünk és az első nagyon szép tesztverseny lett volna, de erre nem csak én nem érek oda, hanem még néhányan nem érünk oda, akik már az új tőkesúlyra koncentrálnak és a régi tőkesúllyal már nem akarnak menni. Elvileg a régi, már meglévő hajók még mehetnek a régi tőkesúlyaikkal ezen a versenyen, de én azt látom, hogy a mezőny fele már nem akar ilyen módon versenyezni, építik át a hajókat és már a jövő évi szabályrendszer, tehát a 2016-os Proto- így hívják az új hajótípust, ami már az új szabályrendszer szerint épül, aminek az első hajója valószínű az enyém lesz, de már erre a Proto előírás rendszerre készítik fel a hajókat és a hajók fele nem lesz ott ezen. Úgy gondolom, hogy ha van az IMOCA világbajnoki kiíróiban jóérzés, akkor törlik a listából. Ha nem, akkor az ez elveszett.
Tavasszal, nyár elején én úgy gondolom jelen pillanatban, hogy a Rolex Fastnet versennyel kezdjük meg az évadot, de az is lehet, hogy előtte még valahol találok egy olyan versenyt, amit én megvitorláznék. Ha nincs ilyen, akkor úgy gondolom, hogy valamikor tél vége felé, tavasz környékén egy transz-óceánit megyek, egy Egyesült-Államok oda-visszát és kíváncsi vagyok, hogy a hajó hogyan viselkedik.