Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

2014.06.20. New York-Barcelona rendezvény záró nap Barcelonában – Fa Nándor nyilatkozata a hajószállítás előtt

2014.06.20. BARCELONA – NY-BCN Ocean Masters vitorlázóverseny záró napja 

Fa Nándor nyilatkozata a hajószállítás előtt a New York-Barcelona verseny zárórendezvényén

Minden NY-BCN Ocean Masters versenyző Barcelonában tartózkodik a mai napon – ma este zajlik a New York-Barcelona óceánátkelő verseny hivatalos záróeseménye. Itt kapja meg a győztes Hugo Boss kormányosa és másodkormányosa, Pepe Ribes és Ryan Breymaier a nekik járó egyedi tervezésű, művészi kivitelezésű díjat.
A rendezvény este 7 órakor kezdődik, a Barcelonai Yacht Clubba közel 200 meghívott vendéget várnak. Fa Nándor nem sokkal a rendezvény előtt érkezett meg Newportból, a kikötői versenyigazgatóság munkazajában kértük pár mondatra mikrofon elé.

(a nyilatkozat leirata a kép alatt olvasható)

kép: Fa Nándor (jobbról) és Goszleth Marcell – Barcelonában a Barcelona World Race sajtóközpontjában.

 

2014.06.20. Barcelona, Fa Nándor nyilatkozata

“A mai napig is próbálom értelmezni, hogy mi történt az én hajómmal. Próbálok hasonlóságokat találni más hajókkal, hogy ők mit csinálnak, mit terveztek, hogyan építették meg, milyen minőségben, milyen következményekkel, és ez mivel járt. Nagyon sok információval lettem gazdagabb, de ezzel együtt is már rettenetesen frusztrál az amerikai ottlét. Már jönnék haza és csinálnám a hajót. Szállítani kell, és aztán nekiállni a javításoknak.

Ez az a pillanat, amikor arról kell beszélnünk, hogy mi a baja a hajónak. Ennyi idő után már elég precízen körül tudjuk írni. Először csak azt érzékeltük, hogy a hajó első szegmensében, az ütközőzónában, a vízvonal alatt kifejezetten nagy felület delaminálódott, ami annyit tesz – a kevésbé hozzáértők számára – hogy a szendvics-szerkezet rétegei elváltak egymástól. Abban a pillanatban egy szerkezetben töredékére csökken az az erő,  amit képes viselni. Ilyen körülmények között a hajó nem terhelhető. Nem lehet úgy meghúzni az árboctartó köteleket — első merevítőt, hátsó merevítőt —, és nem lehet beleesni hullámokba, mert egyszer csak kettétörik a hajó.

Vitorlázás közben annyira kiterjedt ez a probléma a héjszerkezetben, hogy arra sem volt már esély, hogy nem versenyben, hanem csak úgy, nyugodtabb tempóban hazavitorlázzak vele, vissza Európába. Muszáj egy szállítóhajón elhozni. Hogy pontosan mi okozta ezt a szétválást, azt még nem tudjuk. Ha hazaért a hajó, kivágunk belőle paneleket, megnézzük, megtanulmányozzuk — az építő, jómagam, és független szakemberek. Akkor tudjuk majd megállapítani, hogy mi okozta ezt a problémát, addig csak találgatunk, amit meg nem akarunk.”

szerk: Ez újabb időt fog igénybe venni. Egyrészt tudni kell, hogy a hajó mikor ér haza, aztán az azt követő munkák vajon mennyi időt igénylenek. Belátható ez?

F.N.:

“Ez elég precízen tudható. Két nap múlva fölteszem a hajót Newportban egy szállító hajóra. A hónap első felében megérkezik Olaszországba, Róma mellé. Rómától még körbe kell vitorláznom Trieste-be. Majd kinézzük a szép időket, amikor nincsenek nagy hullámok, és akkor a part közelében meg merem vitorlázni. Körülbelül ez a program. Úgy remélem, hogy július közepére hazaér a hajó.”

Szerk: Itt kell megemlíteni, hogy minden szóbeszéddel és az elterjedt rémhírekkel ellentétben, szó sincs a szerkezet megnyílásáról, szó sincs a hajó széteséséről – ezt a New Yorktól Newportba vitorlázás során és odaérkezéskor készült képek hűen mutatják. Felhívjuk minden téma követő olvasó, hallgató, weboldal-látogató figyelmét, hogy a Spirit of Hungary és Fa Nándor hivatalos nyilatkozatait – manipuláció mentesen, a még fel nem mért összefüggések miatt inkább kevesebbet, mint valótlant – első kézből itt találják a spiritofhungary.hu oldalon.

Megkérjük a hozzá nem értő valótlan hír-, vagy egyéb okok miatt aktív rémhírterjesztőket, hogy hagyjanak fel a valótlan hírek gyártásával. Semminemű idegen vagy manipulált hír és hírkreáció megjelenéséért, illetve annak következményéért sem a Spirit of Hungary projekt, sem Fa Nándor nem vállal felelősséget.

(mixPRess)