Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

2014. május – A Spirit of Hungary 60′ elvitorlázott Európából – óceáni kvalifikáció New York felé – Hírek, hajó pozíciók, időjárás előjelzés képek

Spirit of Hungary Atlanti óceán átkelő vitorlázó kvalifikáció hajónak és hajósnak IMOCA szabályok szerint

POZICIÓ- HAJÓNAPLÓ – rövid tudósítások és nyilvános időjárás térképek alapján

(tracking info by OSM and PassageWeather.com)

2014.05.29. 

Fa Nándor:  “335 sm-re jarunk ebben a pillanatban, nekunk NY 280 fokra van.

Palackorru delfinek szegodtek mellenk, egyebken jo iranyu jo szellel hasitunk jo ianyban. Mar beertunk a sekely víz fole, igy azt remelem, hogy mar kint vagyunk az aramlatbol. 4000+ m-es vizbol jottunk ki 80 m-esbe napkelte ota es nem csak a hangulatunk valtozott meg, hanem a korulmenyek is. Szinte sima tengeren vitorlazunk.

Bar tudjuk, hogy le fog allni a szel, megis azt gondolom, hogy holnap estetol holnaputan reggelig valamikor megerkezunk.”

 

Spirit of Hungary rövid videó a fedélzetről…

2014.05.27.

Fa Nándor levele a Spirit of Hungary fedélzetéről:

Amiota nem irtam kemeny dolgok tortentek erre. Kikerulhetetlenul belementunk egy szembol jovo 40-45 cs-s frontba, helyenkent 50-el orditott, monszun szeru eso, latasi tavolsag 100 m. Gyakorlatilag szet pofozott bennunket, tenyleg a tulelesert vitorlaztunk.
Azota a szel lecsendesedett de a hullamzas meg ma reggel is megkeseritette az eletunket. Sok a feladat a hajon, igencsak megmutatta, hogy hol vannak a gyenge pontok.

Most mar bekesebb vizeken kozelitunk, ber lesz meg 30 koruli szelunk, de haromnegyedes iranybol, ami most segit bennunket. Ennek az eleresehez kellett eszakabbra vitorlaznunk. Itt mar a Golf aramlattal is kalkulalnunk kell, mert kulonben elvisz bennunket Uj Funlandba.

Ebben a pillanatban 609 sm van hatra, 12 cs-val megyunk vonalban NyY fele. Ebben a tempoban 2,5 nap lenne meg odaig. 41, 08′ .960 N, 060, 31′.200 W
Nem ertjuk honnet, de teliesen hideg van. Itt a Golfnak mar ervenyesulnie kellene, melegebbnek, mint az ocean masutt. Az aramlast erzekeljuk a muszereken, de a hohatast nem.

 

2014. május 26. túl az Atlanti átkelés 2/3-án… újabb harci megpróbáltatásokról Fa Nándortól

Igazi tesztelo idonk volt az ejszaka embernek, hajonak egyarant, illetve tart meg reszben most is.

 

Egyre erosodott a szel, csokkentettuk a vitorlazatot, raadasul zivatarok tarkitottak a sotetedo eget. Villamfenynel vodroztuk a nagyvitorla reff bugyraibol a vizet, mert a folfroccseno permet hamar telerakta es megterhelte az egesz rendszert.

Marci alig fekudt le, mikor lattam, hogy a lenti, dolgozo kormany furcsan nagy nyomdokvizet ver fol. Teljes harci diszben – vizhatlan, mentomelleny, harness, stb + fejlampa – hatra vonultam megtanulmanyozni az okot. Nagy zold szorny tapadt ra, amit persze 13 cs-s sebesseg mellett megfogni sem egyszeru. Bedugod a kezed a vizbe es azonnal hatramossa. Egybol felvettem a hydro generatort, nehogy kart tegyen benne. Leragasztottam a vizhatlan dzseki ujat, kes a kezbe, hogy levagom. Benyulni sem tudtam, de a víz az foltalalt a dzseki ujjaba egeszen a bokamig. Ez igy nem megy, gondoltam akkor kifarolok a hasalasbol, de elakadt a mentomelleny hata a hydro propellereben. Se elore, se hatra. Nem ugy, reggel megtalal itt a Marci es ha nem rohogi magat halalra, akkor kiszabadit. Vegul valahogy hatranyultam es kiszabaditottam magam. de a kormanyert aggodtam, ezert ugrasztottam Marcit oltozzon, havaria van. Jott es 30 cs-s szelben, 4-5 m-es hullamzasban foldobta a hajot, hogy lelessuljon. Harmadikra lejott a szorny, egy regota uszo, erosen osszetort muanyag kanna. Nagy megkonnyebbules, most itt van darabokra vagva a hatso kabinban, visszuk NY-ba.

Ettol az ejszaka persze nem lett konnyebb. En talpig vizesen faztam mint a kutya, Marci pihenes nelkul kezdhette ujabb ugyeletet.

Irdatlan dongos volt egesz reggelig, nincs jo allitas, minden felol jonnek a hullamok.

Az elojelzesnek megfeleloen fordul a szel, teljesn szembe, igy most Ny-ENy fele tartunk legalabb meg masfel napot, amikor majd elvileg kapunk egy valtot es onnet mar vonalban, boszelben roboghatunk a cel fele.

Az ejszaka atleptuk az 1000-es hatart, most kb 950 sm-re vagyunk meg. Persze most is szoritjuk a szelet, dong ami a csovon kifer. Szoval pihentek nem vagyunk, de egyre kozelebb, ami jo erzes.

 

Spirit of HUNGARY onboard images  60 MAY2014.05_26  © FA HAJO Ltd.

Spirit of HUNGARY onboard images 60 MAY2014.05_26
© FA HAJO Ltd.

 

 

 

 

 

 

 

 

2014.05.25. a nap folyamata

FA NÁNDOR KORA DÉLUTÁN ÉRKEZETT LEVELE A SPIRIT of HUNGARY fedélzetéről:

F.N: “Nekunk itt megjobban bedurrant a szelunk az ejszaka masodik felere, 30 cs koruli majdnem szembol, baromi zotyogos, pofozos lett a menet, hiaba reffeltem megegyet. A hullamok kilokik a hajo orrat a vizbol es belebukdacsol a kovetkezo haromba, pont rossz frekvencian.

Nemigen tetszett, ezert kiprobaltam az elso central ballasztot. Baszippantottam 1400 l tengervizet, ami kicsit elore vitte a sulypontot, lenyomta az orrat es lass csodat, mintha kisimitottak volna a tengert. Csak neheny igazi interferalt hullam csap alank, tobbnyire oldaldol, de az a korabbi nonstop zotyoges megszunt.

Egyre tobb mindent uzemelunk be, probalunk ki, mindig tobbet tudunk a hajorol. Ugyanakkor sok elvezetes orat toltok azzal, hogy a kesobbi finomitasok, atalakitasok milyenek legyenek. A Marci egyutt el a hajoval, vannak nagyon hasznos eszrevetelei. Jo vele kidumalni a reszleteket.

Most epp O valtott, amit azzal kezdett, hogy a 22 cs-ra visszagyengult szelhez kireffel egyet. Igy mindjart jobban megyunk, ismet folyamatosan 10 cs felett es jo iranyba.

Meg mindig nem azt fogom meg, amiert nyultam, allandoan elrantjak elolem. Ez jo koordinacios trening, mozgas kozben modositani az iranyt es nem oda mozdulsz ahova eredetileg szandekoztal, hanem kergeted a celpontot. Ahogy most kergetem a billentyuket.

Nem hallottunk az eltunt hajosokrol, de adozunk nekik mi is. Szomoru.

Marci szerint 30.-ara odaerhetunk, olyanok az elojelzeseink. Ugy legyen!

Mixpress: Kértük a napokban Marcit, hogy pár szóban összefoglalhatná, milyen érzés vajon számára 60 lábassal szólózni, amikor Nándi pihenőben van?

 

…. és JÖTT MARCI LEVELE, BEINDULT A SKIPPEREK TOLLA

NEW YORK-OT KÖZELÍTVE

GOSZLETH MARCELL, FA NÁNDOR kormányos társának írása

“Az eddigi, igen csekely, inkabb csak benyomasnak, mintsem tapasztalatnak nevezheto erzeseimet vettem szamba alabb.

Motto: Vasarnapi gondolatok a szolovitorlazasrol.

Bar a tojashej a fenekemen, megis megosztom par benyomasomat, melyet az elmult bo hetben szereztem arrol, milyen is ez a shorthanded vitorlazas. Gondolom mindenkinek az elso kerdesei kozott lenne, mennyire faraszto ez, hogyan s mennyit lehet pihenni. Mindez az idojarastol, illetve a nem vart helyzetek (technikai bonyodalmak) megoldasanak surusegetol, szuksegessegetol fugg. Neha bizony keves az alvas, avagy nem olyan pihenteto mint egy szalmaszoke szepseg kore csavarodva szunditani egyet a lagy szello simogatta reten…

Gyors es hullamos menetben a hajo sokszor nagyokat repul. Az ember osztonosen egy erosebb alaptonusban van, amely mas minosegu pihenest engedelyez a szervezet szamara, mint nyugodt vizen.

Az alvasmegvonas tuneteinek szamba vetele a pszichologusok dolga. Nos lehet, hogy maskent mukodik az agyam az atlagosnal, de nalam produkal ez egyedi dolgokat, melyekrol nem emlekszem, hogy olvastam volna (vagy csak szokasos figyelmetlensegem uz velem trefat?). Itt van mindjart a gondolat, mely az embert az allatok fole helyezi (mar akit…). A faradtsag  nalam kinyitja a „hulyesegek” feliratu fiokot a fejemben. Megfigyeltem, hogy ilyenkor  aztan hatartalan mennyisegben kepes dolni belolem az okorseg. Lehet, hogy csak arrol van szo, faradtan lefeslik a megfeleles kenyszere… Vegre szabad az agy, hogy kiontse magabol azt a sok salakanyagot, amelyet rossz ervek, indokok menten  a hetkoznapokban hibasan belefeszitunk. Az offshore vitorlazas sajatos ritmusa okozta faradtsag (rovid pihenok, tobb reszletben a nap kulonbozo szakaiban) par nap alatt kepes ezt a mentalis allapotot produkalni.

Apropo gondolatok: Ez a hosszu vitorlazas, a vele jaro bezartsag es monotonia ohatatlanul magad fele iranyitja a figyelmed. A potcselekvesek kore gyorsan bezarul korulotted, s lassan eletre hivja azt a folyamatot, amit csunya kifejezzessel csak szellemi emeszteskent tudnek aposztrofalni. Egy ilyen menet egyfajta meditacionak biztosan megfelel. Maskent: Utazas ez a javabol a szellem szoknyajanak kulobozo bugyraiban.

Erdekes es uj vilag ez a magamfajta szamara, akinek amugy nehezere esik akar fel percig is egyhelyben maradni.

Bekes vasarnapot mindenkinek! Udv, Marcell

ps: Rettegj New York J.”

————————–

NP -NEW YORK PROLÓG  – NEUTROGENA A GYŐZTES!

GRATULÁLUNK Guillermo Altadill and Jose Munoz! A SAFRAN ÉS KÖZTÜK MINDÖSSZE 1 PERC 7 MP VOLT A KÜLÖNBSÉG.

– helyi idő szerint du. 2 óra – FA NÁNDOR ott élő barátai kimentek a Verazanó hídhoz, hogy lássák az IMOCA  mezőny három hajójának befutóját.

Az IMOCA Ocean Masters NY-Bcn Transz-Atlanti vitorlázó versenyre az öt benevezett IMOCA 60 lábas versenyhajó közül BOSS Nwportban dolgozik a törött árboc javításán, hogy elindulhasson a NY-Bcn -junius 1-i rajtján, a magyar hajó a kvalifikációját telejesíti az Atlanti óceánon – számítások szerint 30-ára érhet be NY-ba.

A versenyrendezőktől kapott híreik szerint  a Newport -N.Y . ún. prológ futamban a SAFRAN áll a három IMOCA  hajó versenyében nyerőre. A nap során megküzdöttek mindhárman a partközeli szembeszeles viszonyokkal,  de a befutót valószínűleg a tervezett Manhatteni befutónál előbb, a Verazanó hídnál jelölik ki a szél leállta miatt.

A Spirit of Hungary hajó helye Manhattan-20140525-00205 NY

A Spirit of Hungary hajó helye  – Manhattan NY  – 20140525-00205

Nándi barátaitól kaptunk egy telefonos képet is arról a pontonról, ami a Spirit of Hungary-t várja a Manhattan exkluzív kikötőjében.

No jó, hogy (!) panaszkodtunk – no inkább csak informáltuk az érdeklődőket

…miközben a Newport-New York bemutató versenyen 3 hajó halad a NY felé,ime ránk is figyelnek köszönettel – itt is  vannak az új nyomkövető képek a kvalifikációt teljesítő  magyar hajóról…

és látható a Rhode Islandből induló 3 hajó – amint lefelé tart New Yorkba.

New Yorkban egyébként nagy a készülődés – Memorial day – és ennek a legimpozánsabb rendezvényei és az óriási közönség …. épp elég lesz az IMOCA hajóknak benavigálni a gyönyörű történelmi _ és  kereskedelmi hajók, a felvonuló hadihajók és a túrista nézőhajók  özönében ….no de ezt ott nem bízzák majd  a véletlenre.

itt tervezzük az eseményeket követni… http://www.imocaoceanmasters.com/news

2014.05.24. este

Hajónapló Fa Nándortól:

“Maceras lett ismet az elet, bal csapason szoritjuk a szelet, hogy tartsuk NY magassagat, nem szeretnenk nagyon fole tartani, mar csak azert sem, mert a golf aramlat meg majd arra visz bennunket. Szoval zotyogunk. Epp valtottam a Marcit, eddig pihenom volt.

Az ejszaka igen dolgos volt, folyamatosan valtozott a szel ereje is es iranya is. Gyonyoru idonk volt napkozben, de ahogy lemegy a nap, lehul a levego, korben kicsapodik a para es komoly esofelhok fejlodnek. Ezek aztan befolyasoljak a szelet is.

Egy ideig probaltam huzd meg, ereszd meget jatszani a nagyvitorlaval, de amikor mar 35 fokokat doltunk muszaly volt lereffelnem egyet. Azota is ugy megyunk.

Lent van a jobboldali uszony fele es erezhetoen emeli a hajot szel iranyba. Hasznos es hatekony.

Itt olyan koradelutan lehet, ismet sut a nap es zotyogunk tovabb.

A boss versenyre mar azert sem nevezunk, mert nem erunk oda addigra. Most ugy gondolom, latva az elottunk levo szeleket, hogy 30.-a elott nem leszunk ott.

Most megyek eszem valamit es kezbe kapom a (!) schottot.”

 2014. 05.24. 17:00

Sajnos a magyar hajót mutató OSM térkép infok jelenleg nem foghatók – minden bizonnyal a NP-NY ú.n. prológ versennyel van a csapat elfoglalva (@Guillaume Evrard photo)

IMOCA OCEAN MASTERS prologue race NP -NY  2014 05 24 photo by Guillaume Evrard

IMOCA OCEAN MASTERS prologue race NP -NY 2014 05 24 photo by Guillaume Evrard

 

 

 

 

 

2014. 05.24. 13:05

2014. 05.24. 00:05

2014. 05:23. délután  Egy hete vannak úton…  “túl vagyonk a felén”

LEVELET KAPTUNK a HAJÓRÓL:

Legutobbi bejelentkezesunk ota volt reszunk oromben s banatban egyarant. Utobbit a nagybani piacon is jegyzett mennyisegu megrohadt narancs folott erzett fajdalmunk okozta. Mindenesetre elhelyeztunk egy komoly narancs-akadalyt visszafele, aminek csak mi tudjuk a helyzetet, igy narancs aknara futtathatjuk ellenfeleinket J…

A szel trukkos volt az elmult 2 napban. Eloszor bovult s leallt. Ezen felbuzdulva ravettem Nandit , hogy huzzuk fol a gennakkert, persze ejjel kettokor. O ugyan rutinosan probalt ervelni, hogy instabil az ido (az volt), de szerintem unta hallgatni a vernyakolasomat s inkabb beadta a derekat…

Persze neki lett igaza, mert rovidesen rank csokolt egy bo 20 csomo, amiben probaltuk levadaszni a megbokrosodott turbo-feltoltonket. Rovid halaszati tevekenyseget kovetoen – szerencsere balnan kivul mindent fogtunk, igy a Greenpeace sem figyelt fol rank – sikerult rendezni a helyzetet. Jo csapattars modjara hagytam, hogy Nandi probalja lerangatni a zsakot a vitorlara (ez a zokni a bevalt rendszer ezeken a hajokon), en pedig kis kohintesek kozepette hatulrol probaltam atlatni a fustfelhon, amelyet a tenyereben 200-al csuszo kotel sederintett korenk. Itt kijott, hogy uriember, mert en biztosan cifrabbakat mondtam volna a helyeben a remek otletert.  

Kovetkezo huzott kartyank a tengeri Activity-ben taktikai feladatot adott. Donteni kellett, hogy mikor hauzolunk ki balcsapasra, mert a jo helyezkedes tobb 10 merfoldet jelenthet a haladasban pro- es kontra. Eloszor tettunk egy kiserletet befele, de ahogy az lenni szokott, fel oras szabaly ide-vagy oda mire rendeztuk sorainkat a manover utan, gyatra lett a szog. Visszatettuk. Delutan ismet nekifutottunk s kitartoan kezdtuk huzni az uj csapast. Sajnos az elorejelzesben irott deliesedes a magyar foci felviragzasara emlekeztetett: tan eljon, csak ki gyozi kivarni?

Feszultsegunket a konyhaban eltuk ki. Jamie Oliver atugorhat majd NY-ba egy kis tovabbkepzesre, olyan inyencsegekkel licitaltunk egymasra Nandival. Szerencsere csak ideert a varva vart leporges, igy megusztuk a Nagy Zabalas cimu filmbol ismert halaltusak minden formajat.

Csak hogy rangassuk az oroszlan bajszat, felhuztuk a gennakert, de bekeben,  sotetedesig tartottuk fent. Igen jo 4 orat produkaltunk igy.

Ma csodas perceink vannak, mert 15-20 csomo kozotti szelben teljes taklival csapatunk 120-130-as TWA-n iranyba. A nyugis menetben remek alvas utan elokerultek a szerszamok is, par kisebb javitast eszkozoltunk a fractional CO felhuzojan. Az elorejelzes roppant igeretes, ugyhogy probaljuk a gazon tartani a labunkat.

Ps: tul vagyunk a feltavonJ

Udv, M

Itt jon Nandi ’’Bacsi’’!

Az, amit a Marci leirt ugy vot. Persze egy kis uriembersegert neki sem kell messze menni. Ugrasztottam almabol, hogy leporgott a szel, halzolni kell. Ugrott is, huzta, tolta, mindent megcsinaltunk, Marci vissza az agyba. Utolso pillantasa valoszinuleg a muszerre esett, ami szerint D-DK-nek tartottunk. Meg le sem ert a feje a parnara, ugrott ismet, halzolas vissza a kevesbe rossz iranyra.

En mindenesetre elvezem ezeket a manovereket, mint az esti gennaker folkuzdest es lekuzdest illeti – mar ameddig el nem tepunk valamit -, nem csak azert, hogy a Marcellnek bizonyitsak, azt talan nem kell, de tanuljuk a hajot es minden manover hozzatesz ehez. Alapbol en mar tobbszor is meggondolom mikor mit ne csinaljak, ne gyarapitsam az elpuffantott puskapor mennyiseget – jol jon az kesobb meg a korlatnal – de csak igy fogjuk tudni kritikus pillanatban.

Ma, otthoni ido szerit du 2 kornyeken atleptuk a feltavot. Apro, de nekunk fontos esemeny.

Nemreg meg arra vagytam, hogy Triesztben vizre keruljon a hajo. Hol van az mar! Aztan arra vagytam, hogy mielobb Gibraltarba erjunk. Mar az is a mult resze.

Nemsokara ugyanerre ugetunk vissza es majd arra vagyom, hogy mielobb Barcelonaba erjunk. Igy mulnak napjaink. (Fa N.)

2014. 05.23. 13:00

2014. 05. 23. 05:00

2014. 05. 22. 21:00

Spirit tracking to USA by OSM 2014. 05. 22. 21:00

Spirit tracking to USA by OSM 2014. 05. 22. 21:00

Spirit of HUN Tracking to USA 2014-05-22 - 14.26.30

Spirit of HUN Tracking to USA 2014-05-22 – 14.26.30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FA NÁNDOR: HAJÓ NAPLÓ részlet

2014. 05. 22. 12:00

“Itt szep az ido, de pont hatulrol jon a szel igy nem tudunk teljesen jo iranyba menni. Talan majd holnaptol. Meg 1800 sm van hatra, az lehet 7, de lehet 9 nap is. Nem latjuk az idojarast vegig.

A kepekkel a Marci foglalkozik, majd kuldi, most valtunk elvileg, de hagyom aludni …

A so megall mindenen. A decken, vereteken, ruhan, a boromon, lassan soporni lehet. A vereteknek, csorloknek persze nem tesz jot, lehet hogy levodrozom, de az sem biztos, hogy jo otlet.

Na, folebredt a kollega, lassan atadom az ugyeletet es Mac’reggelizek.”

2014. 05.22. 05:00 UTC

2014. 05.21. 21:00 UTC

Spirit of Hun Tracking to USA 2014-05-21 - 23.41.37

2014. 05.21. 18:36

 

Spirit of Hungary Tracking to USA 21MAY _2014-05-21 - 18.33.24  skipper Nandor Fa co-skipper Marcell Goszleth

Spirit of Hungary Tracking to USA 21MAY _2014-05-21 – 18.33.24
skipper Nandor Fa
co-skipper Marcell Goszleth

 

 

 

 

 

 

 

 

’’2014.05.21. kora délután

Ma mindketten megfürödtunk, tiszta gunyat vettunk, ami a teljes megujulas erzeset kelti. Nekem raadasul a hajnali ugyelet alatt más (!) dolgom is volt, ami itt tenyleg nagy dolog. Egyreszrol mert La Linea ota nem volt, masreszrol mert nem egyszeru a muvelet. Olyan hideg volt, hogy eszembe sem jutott letolt gunyaval kikucorogni a hajo hatuljaba. Mar csak a felnyalo hullamok miatt sem. Maradt a vodor es a fedezek mogott valo kaland. Magam ala boritom, vagy sem. Sikerult meguszni.

Tegnapig dongos menetben voltunk, a vege fele egyre inkabb, mert annak ellenere, hogy futtatunk, a hullamok szembol  jonnek. Nagyon igyekszunk dolve vinni a hajot, mert talpon olyanokat vernek a hullamok alank, mintha aknara szaladtunk volna….

Ma reggelre visszafordult a szel E-ra, majd kicsi tovabb is. Ezzel egyidoben, gondolom emiatt komoly zivatarfellegek alakultak ki. Ezek vagy erositik a szelet, vagy megolik, annak tukreben, hogy merre vannak tolunk.

A kovetkezo napokra tovabb gyengulo szeleket jeleznek haromnegyedes, majd hatso iranybol. Elo kell majd hozni a gennakert, bar ahhoz meg nagyok a hullamok, felo, hogy nagyon csattogtatja.

Levelezesben vagyok a New York-i rendezoseggel, hogy mire szamithatunk a keses miatt.

Meg mindig 2 csomo sebesseg kulonbseg van a hajo tenyleges sebessege es a megtett tavolsag kozott a kárunkra. Mar Brindisi ota szembe aramlas rontja a teljesitmenyunket, de nincs mit tenni ellene, menni kell. Talan az út masodik feleben, a Golf aramlatban megvaltozik, illetve visszafele.

Korabban probaltuk felhuzni a reachert, igen fontos vitorla es alkalmas volt az ido. Sajnos nem fogta meg a fenti zar ezert a felhuzo kotelen a nagy ero eltepte a kulso huzatot az also zarban. Ha javul az ido, mindenkeppen meg kell javitani ezt a felhuzot is, es atnezni a zarat, hogy miért ugrik ki.

A hydro generator kivaloan teljesit eddig, Kb az ido 2/3-aban megy es fedezi a teljes igenyunket. Búg kicsit, de meg lehet szokni.  üdv, Fa N.’’

2014.05.21. 09:00 UTC (BST)

tegnap esti üzenet a hajóról : “Most kezd beallni az aramlas, igy jobban haladunk. Sokminden az elorejelzestol fugg, de optimalis esetben tudjuk hozni a napi 240-280 merfoldes atlagot – csak ritkan egyenes iranyba a celunkhoz. A sebessegunk 10-14 csomo kozotti volt az elmult orakban.”

2014.05.20. 13:00 UTC (BST)

Fa Nándortól pár szó a mai kondíciókról:

“Itt meg mindig szoritjuk a szelet, ettol baromi zotyogos, alig tudok irni. Holnaptol talan kicsit simabba valik es akkor tudok bovebben.”

2014.05.20. 09:00 UTC (BST)

 Spirit of Hungary transat to USA 20 MAY 2014.05.20. 13:00 UTC (BST)  Tracking  by OSM

Spirit of Hungary transat to USA 20 MAY 2014.05.20. 13:00 UTC (BST) Tracking by OSM

2014.05.19. 19:00 UTC

2014. május 19. kora délutáni adat

2014. május 18. esti adat

kora délután  – műholdas kommunikáció a hajóval

Fa Nándortól kapott információnk:

“Mar ket napja uton vagyunk, de sajnos kevesebbet haladunk, mint amennyit megyunk. Azt latjuk, hogy meglehetosen eros – 2-2,5 cs – szembearamlas visz visszafele bennunket.

Az elso napon, indulas utan valosaggal kirepultunk a szorosbol. Kemeny, poffos, 30 cs-os hatszelben indultunk, ami a szoros utan 40 cs-ra emelkedett. Helyenkent 20 cs felett csusszant a hajo, kenyelmesen es biztonsagban ereztuk magunkat ennek ellenere.

Kozben felelesedett a szel, mar lassabban haladunk, de igy is 10-es atlag felett, csak napi 50 merfoldet elvesz tolunk az aramlas.

Lassan Madeira fole erkezunk, borult hideg ido van, 4 orankent valtjuk egymast es minden rendben van.”

track Spirit of HUN to USA 18MAY by OSM 2014-05-18 - 14.27.26

Tracking image of Spirit of HUNGARY  – to USA 18MAY by OSM 2014-05-18 – 14.27.26

2014. május 18. délelőtt

 

Ilyen változatos az időjárás és hullámzás – mai előrejelzésből – képernyőfotókkal bemutatva

2014. május 17.

A kihajózást követő napi pozíció és hajó teljesítmény képe.

A jelenleg napi 1-2 az IMOCA Ocean Masters rendező intézménye, az OSM -től (Open Sport Menegement) információ és a nyomkövetés (online tracking) hamarosan publikus lesz – erről aktuálisan itt értesítjük az oldalunk látogatóit.

Spirit of Hungary cross-Atlantic qualificaton  trackin to USA 17MAY 2014-05-17 - 14.46.53 by OSM

Spirit of Hungary 60 foot Imoca Sailingboat cross-Atlantic ocean qualificaton sailing
tracking to USA 17MAY 2014-05-17 – 14.46.53 by OSM

 

 

 

 

 

 

 

2014. május 16. kora délelőtt

kihajózott a Gibraltári Öbölből a Spirit of Hungary 60′ Imoca Ocean Masters versenyvitorlás, hogy az éppcsak egy hónapja vízretett hajó megkezdje óceáni kvalifikációját fedélzetén Fa Nándor és Goszleth Marcell versenyvitorlázókkal.

Gyönyörű, szikrázó napsütésben, 30-35 csomós, szinte tisztán Keleti szélben elkötötte a hajót a magyar óceáni vitorlázó páros és percek alatt elhagyta La Líneát (Spain).

A parton az őket a  felkészülésükben mindenben nagyszerűen támogató La Línea-i (Spain) Marina Alcaidesa kikötőjének munkatársai búcsúztak, a kikötő szájánál pedig ott várakozott egy érdeklődő 42 lábas vitorlás, akik a kihajózásra érkeztek.

A friss ismeretséget, akiktől fotókat és riportot kaptuk a Fa Nándor és Goszleth Marcell elvitorlázásáról, nos a véletlen hozta.

Épp a hajó indulásának előestéjén, a csapat vitorlázást követően Nándisan-Marcisan ráncba szedett fedélzeten,  a napok óta kitartó 35-40 csomós szélben, a lemenő napfényben, szó szerint az utolsó simításokat végezték a fiúk, amikor a hajó iránt érdeklődve egy kedves, napbarnított britisül-magyarul beszélő pár érkezett.

Mosolyogtunk persze, hol-ne-lenne-magyar a világban?

Kiderült, hogy a magyar-angol gibraltári pár, nemzetközi hajósengedélyt adó hajósiskolát működtet La Lineában és Marokkóban, a vitorlázó gyakorlatokat és sok más vitorlázóprogramot az ugyanebben a kikötőben tartott 42 lábas vitorláshajójukkal szervezik.

Mindent tudtak a Spirit of Hungary-ról, lelkesen figyelik a projektről szóló weboldalat,  minden érdekelt őket a valóságban is, kívül -belül.

Ők a sailingschoolgibraltar.com

Miután tudni lehetett, hogy a tervezett másnapi elhajózás idején a projekt hírmondójának  a repülőgépe már ott tollászkodik a Gibraltári szikla tövében – ahová csomag nélkül futva is kb félóra – nem beszélve a spanyol-gibratári határ olyan mértékű gyalogos és autós forgalmáról, amit a párizsi SanzElizé is megirigyelhetne – ja és a beszállási szabályok – nos elkezdtünk beszélgetni a vágyak összefésüléséről.

Ők szeretnének időben kifutni a hajójukkal, hogy,  amíg csak lehet, a Spirit of Hungary 60′ közelében gyönyörködhessenek, láthassák, hogy rántanak egy ekkora vitorlát, hogy néz ki, amikor egy 60 lábas versenyhajó nekilódul a nagy víznek?

Óriási volt a lelkesedésük, szakmai, emberi, Nándor egész élettörténetét kívülről fújták, és a szívük dobogott, hogy mindez Magyarországról!

A hölgy nyakában egy kétség-nem-férhozzá-fényképezőgép, nem kérhetünk lehetetlent.

Röviden, szinte szavak nélkül megegyeztünk. Minden felvételt megküldenek, amint partot érnek.

Amire viszont nem számítottunk, a helyi internet szolgáltatás jellegzetessége. Akárhol voltunk, lehet az hotel, étterem, fizetett netservice – vagy működött vagy nem, és ha igen, akkor gyengén és kiszámíthatatlanul. (Fa Nándor indulás előtti kötelező ügyintézéseit is igen kockára tette)

Azt mondták a helyiek, azért nem működik, mert sajnos nagyon fúj a szél, ….no de itt a szél mindig nagyon szeret fújni.

A Spirit of Hungary kihajózásáról tehát a hírmondó megküldte első fotóösszeállítását.

A helyi internet képességek miatt lecsökkentett fotókat itt láthatják.

GRATULÁLUNK FA NÁNDOR és a Spirit of Hungary csapatának, kitartó, feszes munkatempóban végezték a munkát! A Triesttől Gibraltárig tartó vitorlázás a rengeteg munka mellett talán felejthetetlen élmény is egyben nekik.

A Spirit of Hungary bevitorlázó csapatról és az alkotókkal hamarosan összeállítás készül.

Az Xtrame stúdió bevitorlázás során készült filmje a napokban már látható lesz a Spirit of Hungary video csatornáján és a H2O TV magazinban.

Köszönjük szépen a  sailingschoolgobraltar.com -nak a La Linea-i kihajózásról küldött képeket! Ha sikerül, minivideot is küldenek nekünk.

 (fotó: Berkes) tudósításuk itt angol nyelven:

Alan J Benady and Andrea Berkes sailingschoolgibraltar.com

Alan J Benady and Andrea Berkes sailingschoolgibraltar.com

“Spirit of Hungary has started his maiden voyage crossing the Straits of Gibraltar and heading towards the Azores. They have left the port of Alcaidesa this morning with very fair winds. The eastly wind and the current is all in favore for our sailors. As they reached the Southern side of the Rock, they hoisted their reefed main sail and one of their stays up. They set course and the masterpiece just shifted further and further away from us