2017. febr. 8-án Fa Nándor sok ezer magyar és francia szurkoló üdvrivalgása és dudaszó kíséretében ért partot a Vendee Globe szóló földkerülő vitorlásversenyen.
Öt évvel azután, hogy a Zoltek amerikai-magyar karbon-gyártó cég felajánlása nyomán megfogant a Spirit of Hungary projekt ötlete, és közel 3 évvel a trieszti hajóavató után, 93 napos versenyzés végén 8. helyen célba ért Fa Nándor a Vendee Globe szóló földkerülő vitorlásversenyen.
A befutó napján ragyogó napsütés fogadta a hajót, felhőtlenül tudott együtt örülni a sok ezer szurkoló, támogató, barát, és elsősorban a család. A magyar vitorlás tökéletes időzítéssel érkezett a franciaországi Les Sables D’Olonne partjához, a hatalmas hullámok és az északias szél ellenére is hamar és gond nélkül tudott behajózni a dagálytól feltöltött csatornába, hogy 93 nap 22 óra 52 perces versenyzés után kiköthessen a legendás Port Olona öblében, a célba érkezőknek fenn tartott vörös szőnyeges mólónál.
Az eredmény talán mindenki várakozását felülmúlta, Nándor maga sem számított előzetesen ennyire előkelő helyezésre, bár a 100 napon belüli teljesítés kimondottan is ott szerepelt saját elvárásaként. A 29 fős mezőnyben Nándor a 9 nem francia szkipper közé tartozott, hajója pedig a 22 foil (szárnyszerű oldalsó uszony – DSS rendszer) nélkül épített IMOCA versenyhajók sorát gazdagította.
A november 6-i rajt után kivételesen ideális körülmények között vághatott neki a flotta a távnak, bő szélben szelték át a Biscayai öblöt, majd kevés manőverrel haladtak jó sebességgel egyenletesen az Egyenlítő fölötti szélcsendes zónáig. A Doldrumson szerencsésen, különösebb megtorpanás nélkül haladt át a Spirit of Hungary, később viszont a Dél-Atlanti óceánon a flotta egy nagyobb csoportjával együtt hosszan küzdött az előrehaladásért egy hatalmasra kiterjedt magasnyomású zónában. Míg a gyorsabb hajókból álló élmezőny éppen el tudott haladni ez előtt, Nándoréknak nem maradt egyéb opciójuk, mint keserves munkával áthámozniuk magukat rajta.
A Jóreménység fok felé közeledve kedvező pozícióban sikerült kiszabadulni a gyenge szeles térségből, majd az Indiai óceán elején egy kiváló taktikai húzással másodmagával (Stephane La Diraison) elszakadt a csoportjától. A Leeuwin fokig végig magas átlaggal tudott haladni, december 10-én 432 tengeri mérföldet teljesítve megfutotta saját személyes és a hajó 24 órás távolsági rekordját.
A Csendes óceánon egy komisz időjárási helyzet lassította napokon át, miközben aggodalommal tekintett hátrafelé, hogy az őt üldöző Conrad Colman, aki komoly viharba keveredett, nem szorul-e segítségre. A Csendes óceáni menet egyik izgalmas epizódja volt, amikor Nándi egy alkalommal elaludt a kormányállásban, és csak azt követően ébredt, hogy pár száz méterrel megsértette a versenyzők elöl elzárt jégzóna határvonalát; a szabályszegés korrigálása több órás kitérőt követelt.
A magyar vitorlás január 9-én kerülte a Horn fokot, Fa Nándor vitorlázó karrierje során ötödik alkalommal (Szent Jupát 1987, BOC Challenge 1991, Vendee Globe 1993, Barcelona World Race 2015, Vendee Globe 2017). A Dél-Atlantin való felfelé kapaszkodás ugyan követelt egy keleti kitérőt, de összességében jó átlagsebességgel haladt az Egyenlítőig. A Doldrums ismét kegyes volt a Spirit of Hungary-hez, onnan viszont még több próbatétel nehezítette az utat a célig. Először hosszú nyugati kerülőt kellett tenni kemény szembeszeles hullámzásban, majd át kellett vergődni az Azori magasnyomású zóna folyton csapdába ejtő északnyugati szélcsendes nyúlványain, hogy végül a gyors mozgású nyugatról érkező viharok között elérje a Les Sables D’Olonne előtti déli bójánál feszülő célvonalat.
A földkerülő utat komolyabb technikai probléma nélkül sikerült teljesíteni. Az árbocra ugyan egyetlen alkalommal sem kellett másznia a veterán magyar hajósnak, de kisebb veszteségek és nehézségek persze akadtak az út során. A verseny első heteiben rejtélyes komputer gondjai voltak, egy időben az elektromos töltés nem működött kifogástalanul pár napon át. A Jóreménység fok közelében a rakoncátlankodó robotpilótát kellett szerelni. Az ilyen típusú hibák javításához Perényi Péter co-skipper, a csapat elektronikai szakembere állt nonstop telefonos készenlétben Magyarországon.
A Spirit of Hungary-t a 27. napon érte a legfájóbb vesztesége: egy kemény szeles, nagy hullámos menetben elszakadt az A7-es vitorlája. A verseny további részében sokszor hiányzott ez az erős szeles genakker. A 38. napon egy közelmúltbeli ütközésről számolt be Nándor, aminek nyomán megsérült és levált a tőkesúlyának profilfeltöltése. Ez statikai sérülést nem jelentett, a hajó biztonságát nem veszélyeztette, viszont némi rezonanciát és ellenállás-növekedést okozott az út hátralévő részére. Pár nappal később a fővitorlán jelentkezett kisebb területen kopás, amit többszöri kísérletre sem sikerült megerősíteni az erre való javító foltokkal. A 45. napon több nehézséggel is szembesült Nándi. Egy napon vált véglegesen használhatatlanná a már második földkerülését teljesítő reacher orrvitorlája és főtt meg a motorja. Utóbbit egy több órás olajos szereléssel sikerült orvosolnia. Az 55. naptól mindkét fő GPS jeladóját nélkülöznie kellett, és ugyan a tájékozódási képességét egy áthidaló megoldással sikerült megtartania, de a navigációja attól fogva komplikáltabb lett.
Minden nehézséget és megpróbáltatást kárpótolt viszont február 8-a, amikor sok ezer magyar és francia drukker üdvrivalgása, integetése özönében, dudaszó és hajókürt hangversenyében a Spirit of Hungary végighajózott a kikötőcsatornán. A család, csapattagok, barátok, ismeretlen ismerősök ölelése hamar visszahozta Nándit a „humán oldalra”. Ahogyan a pódiumbeszélgetésen fogalmazott, a verseny idejére át kellett kapcsoljon „gép” üzemmódba, hogy el tudja viselni az állandó stresszt, a metsző hideget, a szüntelen figyelem terhét, és a természet embertelen kirohanásait. Ahogy mondta, a megérkezés óráiban olyan mennyiségű felszabadító boldogság éri a hajóst, amiből legjobb lenne egy nagy halommal elraktározni valahogyan a következő hónapokra, évekre.
A Spirit of Hungary útjának sarokszámai:
– 8. helyezés
– Versenyidő: 93 nap 22 óra 52 perc 9 másodperc
– Vesenytávra vetített átlagsebesség: 10,9 csomó
– Megtett távolság: 27850 tengeri mérföld
– Tényleges átlagsebesség: 12,35 csomó
– Les Sables D’Olonne – Egyenlítő: 12 nap 10 óra 25 perc
– Egyenlítő – Jóreménység fok: 15 nap 13 óra 52 perc
– Jóreménység fok – Leeuwin fok: 12 nap 6 óra 51 perc
– Leeuwin fok – Horn fok: 23 nap 11 óra 28 perc
– Horn fok – Egyenlítő: 15 nap 10 óra 49 perc
– Egyenlítő – Les Sables D’Olonne: 14 nap 17 óra 27 perc
– 24 óra alatt megtett legnagyobb távolság: 432 tengeri mérföld (2016. december 10. Indiai óceán)
Köszönjük Nándor nevében minden SOH77 földkerülő verseny követőnek, hogy a Spirit of Hungaryvel tartottak jóban-rosszban a Föld körül. Köszönet a magyar óceáni projekt fő támogatójának, támogatóinak, a szakmai pertnereknek a projektben való részvételét.
Hálás köszönet az önkéntes szakmai és emberi hozzáállásért, azámos önzetlen segítségükért a hazai és küldföldi barátainknak, ismerősöknek, jóakaróknak.
Köszönjük Károlyi György úrnak, Magyarország párizsi nagykövetének és kollégáinak a megtisztelő látogatását, aki rendkívül izgalmas, tartalmas, francia és magyar nyelven mondott szavaival elragadtatta az Nándort ünneplő francia-magyar közönséget.
Megtisztelő volt Magyar Vitorlás Szövetség részéről Kollár Lajos és Holczhauser András részvétele a Spirit of Hungary befutásán.
Örömteli volt Nándor balatoni vitorlás klubjának, a KEREKED klubnak az aktivitása, akik az általuk bérelt katamaránnal hajóztak Nándor elé és vendégül látták a hajón a SOH77 VIP vendégeit, köszönet Toronyi Andrásnak, hogy SOH csapattagként is azonnal helytállt a Nándor befutását övező szervezőmunkákban. Külön köszönet Kiss Péter úrnak, a ZOLTEK korábbi alelnökének, a Spirit of Hungary of Hungary keresztapjának részvételéért.
Köszönjük Nándor nevében a legváltozatosabb módon eljuttatott baráti üzeneteket, jókívánságokat, gratulációkat.
Köszönjük a Les Sables d’Olonne-ba érkezett média képviseleteknek, hogy a VG befutási és média protokolját követő interjúk során tartalmas, hosszú beszélgetések készültek. Köszönjük a csodás fotókat és videófelvételeket.
Nándor a Les Sables d’Olonne-i megérkezését követő pár napban a Vendée Globe helyszínen a hajóval és a rendezvénnyel, a francia iskolás-gyermekcsoportok fogadásával, a francia médiamegjelenésekkel kapcsolatos számos feladattal lesz elfoglalva, egyenlőre csak apró pihenőkkel, majd a Magyarországi média rendezvény következik, ahol az igények szerint bőséges tájékoztatóra lesz lehetőség.
A Vendée Globe persze nem ért véget a magyar hajó megérkezésével. A még vízen lévő hajók napi története és a hajók pozíciója Vendée Globe hivatlos weboldalán követhető: vendeeglobe.org
- Finish arrival of Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8th of the sailing circumnavigation solo race Vendee Globe, in Les Sables d’Olonne, France, on February 8th, 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe Arrivée de Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8ème du Vendee Globe, aux Sables d’Olonne, France, le 8 Février 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe
- Celebration during finish arrival of Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8th of the sailing circumnavigation solo race Vendee Globe, in Les Sables d’Olonne, France, on February 8th, 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI
- Ambiance channel and public during Finish arrival of Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8th of the sailing circumnavigation solo race Vendee Globe, in Les Sables d’Olonne, France, on February 8th, 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe
- Celebration Mumm champagne at pontoon during finish arrival of Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8th of the sailing circumnavigation solo race Vendee Globe, in Les Sables d’Olonne, France, on February 8th, 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe Celebration au champagne Mumm au ponton à l’arrivée de Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8ème du Vendee Globe, aux Sables d’Olonne, France, le 8 Février 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe
- Podium during finish arrival of Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8th of the sailing circumnavigation solo race Vendee Globe, in Les Sables d’Olonne, France, on February 8th, 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe Podium à l’arrivée de Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8ème du Vendee Globe, aux Sables d’Olonne, France, le 8 Février 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe
- Podium during finish arrival of Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8th of the sailing circumnavigation solo race Vendee Globe, in Les Sables d’Olonne, France, on February 8th, 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe Arrivée de Nandor Fa (HUN), skipper Spirit of Hungary, 8ème du Vendee Globe, aux Sables d’Olonne, France, le 8 Février 2017 – Photo Olivier Blanchet / DPPI / Vendee Globe