Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

És akkor most a válasz a Spirit of Hungary fedélzetéről Fa Nándortól a róla szóló, annyira szakértői informátorra támaszkodó annyira tényfeltáró irományra

… tisztelettel Fa Nándor a Csendes-óceán közepéről.  51° 07′ S, 152° 20′ W, ahol épp most, ha másra nem is, hát a türelemre-tanításra alkalmas az időjárásunk.

Ez itt nem a Hajónaplóm.

Médiaképviselőm küldött egy cikket, ami a minap megjelent egy internetes hírlapban. Nem minősítem, kidobtam úgy, ahogy volt, nem ér annyit, mint amennyi helyet elfoglal. Egy dolog miatt azért mégis reagálok rá, és az nem feltétlenül a tartalma, hanem egy jelenség, ami egyre jobban elharapózott a mi világunkban és nagyon sajnálatosnak vélem.

Ez a cikk is, mint még sajnos annyi másik, egy üggyel kapcsolatban egyetlen elemre koncentrál, a pénzre. Esetünkben, hogy mennyibe kerül az, hogy mi itt hajózunk. Nem tárgya az értékteremtés, nem tárgya az a sok ezer munkaóra, ami a hajóban van, nem tárgya az a szellemi tőke, amely létrehozta (még, ha nem is repül szárnyakon), nem tárgya az a küzdelem, amit akaratlanul is kénytelenek vagyunk vállalni, a legtöbb esetben tőlünk független okok miatt, nem tárgya az a nagyon lelkes és pozitív és felbecsülhetetlen értékű nemzetközi szakmai kapcsolatrendszer, ami mögöttünk van, nem tárgya mindaz, ami akár ma és majdan a mi erőfeszítéseinkre ráépíthető, és igazából semmi sem tárgya, kivéve, hogy “sok pénzért” most itt hajózunk.

Drága cikk író embertársam, sorolja fel kérem nekem, ha majd szemtől-szemben is találkozhatunk, mindazokat, akiket a mi erőfeszítésünk valamiben sért, vagy megkárosít. Aki hozzátett az ügyhöz valamit, az vagy érdekből, vagy jó szándékból tette és eddig még senki nem jelezte, hogy bánja. De kinek érdeke bennünket lejáratni és sértegetni vajon? Hol vannak ők felsorolva? Ja, vagy ő vagy ők együtt a szakértő informátorok?

Ahhoz nem kell szakértő informátornak lenni, hogy valaki megállapítsa mindazt, amit én írtam vagy mondtam, és ezáltal közöltünk a honlapunkon. A legtöbb részletet, már rég tudott és elmondott, amikre most menetközben jövök rá, azokat most közüljük naprakészen. Azokat a szakmai, vagy emberi észrevételeimet sem titkolom el, amelyek az én hiányosságaimat fedik fel.

A szakértő informátor jól látta – amikor nyájasan elfogadta meghívásunkat -, hogy cégem a Fa Hajó Kft. nincs ellátva hajóépítő munkával, már csak azért sem, mert mi már 17 éve kizárólag kikötők építésével foglalkozunk, abból meg mindig lesz annyi, hogy megéljünk, – de a gazdaság forgandó, ugye tudja a szakértő.

A hajóról: Igen, a hajóm nehezebb a többinél, amelyek ellen versenyzünk, ennek okait már régen leírtam, talán sokkal többen tudják, mint a szakértő, és nem a spórolás, anyagminőség, vagy technológiai hiányosság a magyarázat, hanem azok az ISO szerkezeti és panel szilárdsági szabályok, amelyek ISAF és az IMOCA követelményei, és amiket mi tiszteletben tartottunk a tervezéskor. A szakértő informátornak ezt tudnia kellene, vagy ha nem, hát kérdezzen utána, ma már mindennek utána lehet járni. A média képviselőm rendkívül értékes szakmai kapcsolatokat ajánlott az ön informátorai figyelmébe is, mint ahogy más média szerkesztőségek munkatársainak is.

Igen, a most épülő hat hajó, amelyeket már L kifelé uszonyokkal építenek, és bevallottam 7 t alatt lesz a súlyuk, gyorsabbak lesznek a mostani flottánál. Hogy miként lehetséges ez a súly a fent említett szabályok ellenére, az megérne egy tényfeltáró cikket, akár az Indexen is, de az nem az otthoni zsebekben való turkálás műfaja.

Igen, volt úgy, mindjárt az első éjszaka a rajt után is, mikor alulvitorlázott volt a hajó. Az első elemzéskor ezt világossá tettük. A szakértő informátornak ezt is tudnia kellene.

Igen, vannak alapvető hiányosságaink, vitorlában, uszonyhasználatban, és főleg bevitorlázásban, amelyekről folyamatosan informáltuk az érdeklődőket. A szakértő informátornak erre is emlékeznie kellene.

Igen, elmúltam 60 éves és egyetlen pillanatra sem hittem azt, hogy majd a mezőny élén fogok nyargalni, céljaim a korommal és állapotommal összhangban vannak, ennek megfelelően egy innovatív, de konzervatív hajót építettünk, és egyetlen pillanatra sem állítottam mást. A szakértő informátornak erre is emlékezni kellett volna.

Nem vagyunk lassúbbak a mezőny derékhadánál, vagy ha igen, akkor az a problémáinkból fakad. Aki figyeli a hajó mozgását és a történéseket az látja, érti. A szakértő informátornak ezt értenie kellene.

Mi, sajnos már régen nem versenyzünk, a mezőnyben mutatkozó helyezésünket nézve, ha nem vették volna észre. Aki kicsit is odafigyelt a kommunikációnkra, már a legelején világos volt, hogy számtalan oknál fogva jelentős hátrányban vagyunk a mezőny többi hajójával szemben, és az egyetlen választásunk, menni előre. Ha valaki, akkor mi pontosan tudjuk, hogy mik a hiányosságaink. Ha nem vállaltuk volna ezt a versenyt így, akkor a továbbiakra sincs esély, mert az igazi felmérés csak itt, ilyen körülmények közt lehetséges, versenyben. A szerencse-faktort nem szeretném elemezni, az olyan amilyen, a szakértő szemén kívül is mindenki látja.

Összegezve: sajnálattal és szánakozva gondolok a cikk írójára és főleg a szakértő informátorára, ha az elmúlt három év erőfeszítéseiből, csak annyit sikerült észrevenniük, amit leírtak, hacsak nem a nézettség generálása volt a cél, bár azt el tudnám képzelni máshogy is, vannak erre olyan celebek, akik megoldják hatékonyabban,  minthogy bennünket kelljen lejáratni. Ha meg a szakértő személyes érdeke volt, azt maga is megírhatta volna, van rá felülete elég – és neve is van még talán …

Üdvözlettel, Fa Nándor a Csendes-óceán közepéről. 51° 07′ S, 152° 20′ W ”

minden jog fenntartva © Spirit of Hungary – Fa Nándor