Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Ez már a hamisítatlan Vendée Globe – Fa Nándor a 12. helyen vitorlázik

29 IMOCA 60 lábas versenyhajó indult útnak megállás nélkül szólóvitorlázó versenben a föld körül – 24-en vannak versenyben. A magyar tervezésű és építésű Spirit of Hungary egyre feljebb lépked a rangsorban Mérei ztamás írása .

 A 8. Vendée Globe az első hetekben a korábbiakhoz képest kegyes volt a versenyzőkkel szemben, és csak ketten (Tanguy De Lamotte, Vincent Riou) kényszerült technikai okok miatt feladni a versenyt. Ahogy azonban közelebb értek a déli óceánok világához megszaporodtak a problémák és nem csak Alex Thomson gyönyörű Boss hajójának tört le az egyik uszonya, de újabb három versenyző (Morgan Lagraviére, Bertrand de Broc, Kojiro Shiraishi) is kénytelen volt feladni a küzdelmet. Emellett a hirtelen változó irányú és erősségű szelek a monstre hullámokkal szinte már mindegyik skippernek okoztak nehéz perceket. 


Többüknek vitorlavesztést kellett elkönyvelniük, van, akinek egyik pillanatról a másikra egy hullámkombinációban megállt a hajója többféle sérülést okozva, de Conrad Colmannál már tűz is volt… Miközben 40-50 kilométeres szél süvít körülöttük, 5-6 méteres hullámok a jellemzők „csendes” időben is és egymást érik a brutális frontok az alacsony-nyomású övezetekben. Nem véletlenül hívják a Vendée Globe-ot az óceánok Everestjének.

Alapvetően, meglepően szerencsésen alakult a 8.Vendée Globe első hónapja. Akik követték a korábbi versenyeket is, hozzászokhattak, hogy már a rajtot követő első éjszaka többen is visszafordulni kényszerülnek. 2008-ban a máig egyetlen kétszeres Vendée Globe nyertes, Michel Desjoyeaux is visszatért Les Sables d’ Olonne Port Olona kikötőjébe, mert vízszivárgást észlelt a tőkesúly mozgató szerkezeténél. Neki szerencséje volt, mert bár viszonylag hamar a többiek után eredhetett, egyszerűen „végiggyalogolt” a mezőnyön, ledolgozva a hatszáz mérföldes hátrányát, az Indiai óceánon átvette a vezetést is, majd úgy futott be elsőként a célba, hogy az őt követő Armel Le Cléac’h egy héttel később érkezett csak meg. Bravúros volt.

Az első hét is mindig kritikusnak bizonyult, a Biscaya öbölben novemberben jellemző erős frontok rendszeresen megtizedelik a mezőnyt. Éppen ezért mondhatjuk, hogy Tanguy De Lamotte és Vincent Riou szerencsétlen víz alatti azonosítatlan tárgyakkal történt ütközéseit leszámítva mindenkinek sikerült belerázódnia a versenyzésbe. Igaz, a katalán Didac Costának is vissza kellett fordulnia, és a javításokat követően csak napokkal később tudott ismét kifutni a kikötőből, mostanra utolérte a mezőny végén hajózó Sebastien Detremaut.

Sajnos, a „nagy” kiesők sora folytatódott, amikor Bertrand de Broc negyedik Vendée Globe-ját volt kénytelen feladni, miután ő is ütközött valamivel, amitől a hajótest olyan sérüléseket szenvedett, hogy nem lehetett vele vállalni a verseny folytatását. Következett az űrkutatásban érdekelt Safran cég hajója, Morgan Lagraviére-rel a fedélzetén, aki szintén eltalált valamit, majd Kojiro Shiraishi árboca nem bírta tovább a megpróbáltatást egy nagyobb széllökésben, ami ráadásul egy szerencsétlen hullám kombinációval párosult, megsérült, letört egy darab árbocból. A rendkívül szimpatikus Kojiro egykori mesteréről, Yukoh-ról nevezte el Spirit of Yukohnak a hajóját. Fa Nándor személyesen ismerte a ’91-es BOC Challenge mezőnyből a japán vitorlázót, így biztosította Kojirot. hogy tovább viszi Yukoh szellemét a verseny további részében.

Az igazi dráma azonban december 5-én következett be, amikor Kito de Pavant olyan szerencsétlenül talált el egy víz alatti úszó tárgyat, hogy szinte leszakadt a tőkesúlya. Ömlött be a víz a hajóba, De Pavant azonnal segítséget, mentést kért a verseny rendezőségtől. Az esti órákban meg is érkezett a Marion Dufresne nevű, mintegy 100 mérföldre a térségben tartózkodó hajó, ami napfelkeltekor remélhetőleg megkezdi a mentést és fedélzetére veszi az élete harmadik Vendée Globe-ján mindeddig nagyszerűen teljesítő francia vitorlázót. Szomorú, hogy eddig egyetlen versenyét sem tudta befejezni…

A kiesőkön kívül a többieknek is rendkívüli nehézségeik adódtak, így például Conrad Colman-nek, – aki a Spirit of Hungary fedélzetén Fa Nándorral a Barcelona Word Race-t a hetedik helyen fejezte be. A 100 % Energie – szimbolizáló hajónak kigyulladt az egyik napelem töltő szabályozója. 

Sebastien Josse is ráijesztett mindenkire, amikor egy ütközés következtében elvesztette az egyik uszonyát, és bizonytalan volt, hogy a hajója fog viselkedni az éppen körülötte tomboló viharban. Ők szerencsésen megúszták a Vendée Globe-ra jellemző veszélyhelyzeteket, de egy biztos, nem véletlen a földkerülő versenyek legfontosabb mondása, hogy ahhoz, hogy nyerj, először is be kell fejezned a versenyt.

Fa Nándor – bár neki is el kellett könyvelnie egy vitorlavesztést – „szép csöndben”, óriási rutinnal versenyezve egyre előkelőbb helyen halad a versenyben. Immáron a 12. pozíció az övé, ami tekintetbe véve egyes projektek szinte korlátlan költségvetését, vagy a legújabb technológiával, a „bajuszokkal” felszerelt hajók hatalmas sebességfölényét óriási eredmény. Nem beszélve arról a tényről, hogy Nándor az egyetlen a mezőnyből, aki saját maga tervezte, építette és most vitorlázza is a hajóját. Nem véletlenül tisztelik annyira őt a többiek. Ha pontosan nem is tudják, azért érzik, mekkora teljesítményt visz végbe a magyar versenyző.

A mezőny eleje, az egymással kergetőző Armel le Cléac’h és a brit Alex Thomson, lidőközben elhagyta a verseny második jealentős fokát, a Cape Leuwint is, több, mint öt nappal megdöntve az előző versenyen Francois Gabart által elért rekordidőt. Előttük tehát a Csendes óceán, a legelszigeteltebb helye a Földnek, illetve a versenynek. Bízzunk benne, hogy mindenki sikeresen eléri majd a Horn fokot, ahonnan „már csak” egy Atlanti felmenetel vár rájuk. Eltelt egy hónap, a Vendée Globe nem hazudtolta meg magát idén sem, fantasztikus tempót, elképesztő izgalmakat és sajnos óriási csalódásokat is tartogatott magában. Ha minden az eddigiek szerint folytatódik, jó pár nappal meg fog dőlni a rekord, de remélhetőleg az indulók közül a versenyt végig teljesítők aránya is.