Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Fa Nándor Hajónapló Febr. 24. – Pit Stop Új-Zéaland – érkezés helyi idő szerint holnap reggel

Anyám mindig azt mondta, a baj sosem jár egyedül, igaz azt is mondta, hogy, ahol a legnagyobb a baj, ott van a legközelebb a segítség. Okos, bölcs, sokat látott asszony volt, utólag mindig beigazolódtak a mondatai.”  ….és most még a tőkesúly csavar is..

FA N: “Napló: 02 24, 00 10 UTC, Most itt még az első megállapításnál tarunk. A hátsó négy tőkesúly csavar első párja mellett a kezdetektől könnyezett egy nagyon pici víz, de csak annyi, hogy jobb időben elpárolgott, nem állt meg. Itt a hidegben már hetente 2 dl-t kiszedtem szivaccsal, de ez még az a kategória, ami akár kondenzvíz is lehet. Tegnap meglepetéssel tapasztaltuk, hogy két vödör víz van abban a szekcióban, ami már az a mennyiség, hogy keressük az okát. Most, hogy C alszik, egy lereffelés és reggeli után ráérek kiszedtem a vizet és gondoltam leellenőrzöm ismét a csavarokat. Egy hete jártam körbe az összest és csak a bal elsőn tudtam húzni egy felet. Most leveszem a jobb oldaliról a kontra anyát, próbálok húzni az alsón és meg sem mozdul, ez így rendben, visszarakom a kontrát.

Próbálom a balt, olyan mintha leugrott volna a kulcs róla, nézem, hogy visszarakjam rá és olyan érzés fog el, mintha hasba rúgtak volna. A csavar teteje, mindkét anyával ott fekszik az alátétlemez mellett, tőből letörve.

Kemény meneteken vagyunk túl, az utolsó éppen most éjszaka, mikor elfordult a szél és pont szembe mentünk a hullámoknak, irdatlan pofonokba ugrottunk bele 14 cs sebességgel, amíg C gyorsan meg nem hauzolt. Igaz csak egy félóra volt, de szuper nehézsúlyú ellenféllel.
Most, így hátul maradt három csavarunk, aminek illik megtartani a ránehezedő statikus és dinamikus terheket is, de a négy csavar a biztos. Ezekben a zötyögős, pofozkodós menetekben a hátsó tengely rögzítése kapja a nagyobb terhelést, miután a hajó megtorpan az ütéstől, lent 4,5 m-en a 3 tonna meg menne tovább.

Nincs más választásunk, mint most, itt Új Zélandban kiemelni a hajót, levenni a hátsó felfogó elemet – szerencsére pont a hátsót könnyebb levenni, anélkül, hogy a tőkesúlyt megmozdítanánk -, kicserélni benne a törött csavart és visszarakni. Már csak daru kell és csavar, illetve egy egyszerű gépműhely, hogy a beragasztott csonkot kivegyük és az új csavart méretre gyártsuk, a többit megcsinálom. Biztos vagyok benne, hogy egy ilyen vitorlázásra berendezkedett, magasan fejlett országban lesz minden és megjavítjuk gyorsan.

Conrad nagybátjya nagyszerű támogatóként lépett máris elő,  köszönjük neki, amit eddig is intézett, ő is szakmabeli, meglesznek hozzá biztosan a feltételek emberben és eszközben is. Ha C felébred, elkezdjük lelevelezni a daru és csavar lehetőségeket, jobb, ha nem ott hallanak róla először. Biztosan több időt töltünk így a megállásban, mint terveztük, de nincs más alternatíva. Ha már ennek a csavarnak valamiért el kellett törnie, azért örülök, hogy nem a pit stop után tette. Ha valamiben szerencsések vagyunk, akkor a bajaink időzítésében mindenképpen.

Éjszaka még fölébredtem, arra, hogy amikor mozgattam a lábam, fáj a térdem, reggel még érzékeny volt, de rendesen rá tudtam állni, most pár óra mozgás után már egész bíztató. C ugyan a lelkemre kötötte, ha bármi műveletet kell kint csinálni ébresszem fel, de nem volt szívem és mindem probléma nélkül lereffeltem egyet. Pont annyira volt jó érzés ismét aktívnak lenni, mint amennyire rossz korlátozott állapotban nézni, ahogy a társam dolgozik. A bicepszeimben azért generálódott egy jó kis izomláz, de ez szinte jól esik.

Az éjszaka az É-i helyett érkezett D-DNy-i 20 – 25 cs-s szélben igen kellemesen suhanunk most célunk felé, ami még egy nap, ha hihetünk az előjelzésnek. Van még 295 SM hátra,  most átlagban 13-al haladunk, ennek bele kell férnie a holnapi érkezésbe.

Kell-e *vízum nekem Új-Zélandra ? A team managerünk – és kommunikációs képviselőnk otthon igen nagy energiákat tesz bele, hogy a behajózásunk legális voltát felderítse, de ahogy a hírekből kiderül a 21. század bürokráciája nincs egy ilyen “rendkívüli” esetre felkészülve: C Új-Zélandi állampolgár, neki ez nem okozhat gondot,  én, mint európai polgár szintén jogosult vagyok a szigetország földjére lépni  – amennyire tudom – vízum nélkül – mint túrista. Információink szerint a BWR versenyigazgatóság megtette a szükséges koordinációs lépéseket az érkezésünkre. Az első, amit annak idején megtanultam a hajózással kapcsolatban az volt, hogy bármely civilizált ország köteles a tengerről érkező hajóst biztonsága érdekében fogadni, ha máshol nem, hát zárt kikötőjében, a szükséges segítséget megadni a továbbhaladáshoz. Lehet, hogy a világ már túlhaladta ezeket a normákat, csak én ragadtam le itt.

C fölébredt, mikor vadul csörlőztem a reacher cserénél, jött segíteni és jól lecseszett, amiért nem szóltam. Jól vagyok, neked meg szükséged van a pihenésre, azért, mondom. Mosolyogva dohog tovább és csörlőz.

Mikor végeztünk a cserével elmondom neki a tőkesúly csavar esetét, ott hever a padlón. Azonnal ír a nagybátyjának, aki az egyéb ügyeket is intézte, hátha be tud szerezni alapanyagot a csavarokhoz. Gray már a repülőtérre készülődik, mikor veszi a hírt. Egy óra múltán már azt írja, hogy talált egy gépműhelyt, ahol van megfelelő alapanyag és meg is csinálják a csavarokat – csak párban cserélünk -, csak küldjük el a méreteket. Kellő rátartással emlékezetből megadom a méreteket, C aláíratja velem a skiccet. Gray átrakatja a repülését holnap reggelre, akkor már hozza a csavarokat is. Mire mindezt leírom, már visszaigazolják a darut is, már csak nekünk kell odaérnünk.

És beigazolódik anyám második mondása is!

04 15 UTC-kor a pozíciónk 47° 58,3′ S, 162° 39,7′ E, még 246 SM Bluff-ig. Holnap reggelre ott vagyunk a routing szerint.”

——————————

BWR PIT STOP SZABÁLY kivonat (angol nyelven) – rövid kivonatot kértünk a BWR versenyigazgatóságtól a kiegészítésekkel, mellékletekkel bővített rendkívül terjedelmes anyagból.  Miután az IMOCA közgyűléseken az egyik nyelvről a másikra fordítás miatt is sok vita zajlott, a különböző nyelvű értelmezési különbségek miatt – itt csak az angol nyelvű rövidített információt adjuk közre:

BWR RULES for PIT STOP – All is written in the article 11.5 of the Notice of Race

11.5 Technical stops for repairs or medical emergencies:

The Race Management may authorise a maximum of 3 technical stops to a same boat when this is essential for such boat to complete the course safely. The boat can carry out repairs and/or have assistance. The minimum duration of such stops will be indicated in such document. The maximum number of days a boat can be stopped counting all its technical stops will be 8. The Organiser may control any technical stop and all the expenses resulting from such control will be covered by the corresponding boat.

11.5.1 Technical stops procedure

Crews cannot programme before the start of the race the future technical stops: date and place of the technical stop, deposit of

replacement material or equipment anticipated sending of a technical team. The competitor compromises not to programme any technical stop through a declaration attached as Appendix to the Notice of Race.

The crew must inform as soon as possible of its intentions to the Race Management:

· Dates and place of the stop

· Work foreseen, as well as means available for the repairs

· Scheduled date of start

The Race Management may send a representative to control the application of the technical stop rules.

Unless the Race Medical service issues a medical report indicating the need to evacuate a member of the crew and replace the skipper or co-skipper, a crew cannot change one of the members during the technical stop.

When a crew is forced to use the engine to reach the harbour or anchor area for a technical stop, it must:

· Obtain the corresponding permission from the Race Committee.

· Note down the point in which it started to navigate with the engine

· Return –at the end of the technical stop- to the registered geographical point in order to start again, sailing, towards the finishing line.

11.5.2 Duration of the technical stops 24 hours counting from the moment the boat and crew have stopped in the harbour or anchored where indicated, except in the case in which the boat after the start returns to Barcelona, it will not be penalised with the minimum stop time. In this case, the maximum time will be eight days.

 

_______________________________________

*szerk:időközben üzenetet kaptunk köszönettel a Canberrai Magyar Nagykövetség munkatársától, amiben felajánlják szükség esetén a segítségüket – amennyiben bármi kérdés felmerül.

Egy Föld-kerülő hajós versenyen, főként ha megállás nélkül tekjesítendő,  nehezen lehetne a vészhelyzetekre készülve minden kötelező vízumra berendezkedni. Nem is teszi ezt senki. Vannak viszont ebben a nemzetközi mezőnyben, hajókategóriában is és a hazai egyéb sportágakban is számosan – ahogy értesültünk – akiknek “forever”bizalmat szavaztak a világban folytatott elismert sporttevékenységük okán és annak megkönnyítése érdekében – kvázi mintegy dimpomata útlevéllel rendelkeznek. Fa Nándor normál állampolgári útlevéllel és egy szimpla – bróker által nagy nehezen összehozott sima – időlimites utasbiztosítással versenyez)