Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Fa Nándor Hajónapló Február 06. Hogyan is érvényes az IMOCA szabály?

“Az elmúlt napokban rettenetesen elfáradtunk ebben a reménytelen küzdelemben. Kivételesen szembeszélben zuhogunk, 20 mp-ként csaknem sikerül lefejelni a monitort. Nehéz elviselni, hogy az eleje már Ausztráliánál jár, mi meg a fele távolságért széthajtjuk magunkat és a hajót.”

FA N. Hajónapló 02 07 00 00 “Sokat beszélgetünk C-vel az új generációs hajókról, amelyekhez elvileg (!) az én hajóm is tartozik. Ahol ő él, belelát a fejlesztések filozófiai és tervezői perspektíváiba, ki, hogyan értelmezi az új szabályokat, hogy használja ki a “sorok közötti” lehetőségeket, uram bocsá’ magyaráz bele olyan lehetőségeket, amik az eredeti IMOCA szándékokat ismerve nem lehetnének benne.

A szabályok és a felmérési protokol egyértelműen rendelkeznek a jövő hajójában lehetséges nyomatéki potenciálról. Ez leírva, szabatosan és egyértelmûen 25,5 T/m. Mi százados pontossággal ezen a limiten vagyunk. Ehhez a nyomatékhoz rendelte a szabályzó a standardizált tőkesúlyt és a szintén standardizált árboc mindkét típusát, hagyományos és az alsó szálingos profil árboc típusokat egységesített gyártással.

Aztán valahol, valamikor bekerült a szövegekbe, a köztudatba valamely értelmezési vita kapcsán egyetlen szó a nyomaték elé: “statikus” nyomaték. Ebben a pillanatban megnyílt a lehetőség a tervezők és a nagy csapatok ambíciói számára a “dinamikus” irányba való fejlesztések számára. Már jó ideje figyeljük, beszélünk az “L kifelé” formájú uszonyok teljesítményéről és a mi hajóinkba való adaptálásáról. Csak a szabályok nem tették lehetővé, amíg (!) e fenti szócska meg nem jelent a kötelmeinkben.

Azért van még egy pici gond a “dinamikus” nyomatékkal. Akkora nyomatéki túlerő keletkezik a rendszerben, amekkorát a standardizált hagyományos árboccal nem lehet követni. Nyilván ezért van, hogy a most épülő hat új hajó mindegyike “dinamikus” nyomatékkal növelt teljesítménye mellé profil árbocot terveztek, mert egyedül ezzel követhetőek le a megnövekedett erők. A retorika szerint minden korábbi hajóba beépíthetőek az új uszonyok, de azt nem teszik hozzá, hogy az egységesített hagyományos árboc és álló kötélzete nem bírja ki a megnövekedett nyomatéki terhelést.

Végigültem számtalan IMOCA közgyűlést, meghallgattam megszámlálhatatlan hozzászólást az osztály biztonságosabbá és olcsóbbá tételéről, mindenki helyeselte az alapirányokat és a részleteket is, többen megkérdezték szavazás előtt az én álláspontomat is, titkos szavazáson elfogadtuk a módosításokat és azok befagyasztását 2017 májusig. Az új hajó tervezői becslések szerint 6 – 8 %-al gyorsabb lesz a megelőző hajókhoz képest -a  költségekről nem is beszélve.

Hajózunk. GMT-délben megfordultunk, pontosan úgy, ahogy feljebb leírtam. Most K-DK-et tartjuk, de még nem azon a szögön, amin szeretnénk. Előjelzés szerint bármely pillanatban megkaphatjuk a tovább fordult szelünket, amivel már tartható a routing szerinti irány. Egyenlőre még szembe megyünk annak a hullámzásnak is, amiben jöttünk, így meglehetősen zötyögős ismét csak a menet. Talán ötödik napja vitorlázunk szembeszélben és olyan hullámzásban, amely az ilyen nagyon elkötelezett embereknek is sok, mint mi vagyunk. Jellemző is a hangulatunkra.

Végre ismét a falon alszom, nem szeretek a ponyvában lenni. Az óceán itt 17,9°C meleg, ennek megfelelően megenyhült a levegő is. Persze benne van az is, hogy már nem a jéghegyek felől fúj. Nincs bajom az itt léttel, csak keserves a folyamatos küzdelem a nagyon kevésért. Megszokhattam, hisz egész életünkben ezt tesszük, küzdünk a kevésért. Majd leszünk ennél pozitívabbak is!”

BWR pozícók, adatok, időjárás kép Február 6 – 7.

http://www.barcelonaworldrace.org