Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Fa Nándor Hajónapló – szivárványos Dél-Atlanti sebességben – Conrad fejesugrásával a kokpitbe – márc 21

“..még el sem rendezem a fejem alatt a párnát, mikor robajt, jajgatást hallok C oldaláról. Ugrok, úgy ahogy vagyok, C a bejárat alatt fekszik kitekert pózban a földön, csönd. Már nem jajgat.”

Március 22- i BWR infók, sebesség statisztika, meteo térkép:

FA NÁNDOR Hajónaplója: 03 20, 22 20 UT,

“Délután C volt szolgálatban, de semmit nem változtatott. Egyszer nekiállt egy vitorlacserének, de úgy járt vele, mint tegnap én, félúton meggondoltatta vele a szél. Úgy egyébként 80 nap vitorlázás után igen fárasztó ez a menet, a Horn óta éles menetben dőlünk és döngünk, csak az teszi széppé, hogy jó felé megyünk jó sebességgel. Néha kicsit bővülünk, akkor gyorsabbak vagyunk, de ugyanúgy dőlünk, csak még jobban döngünk. Most éppen 80°-ról kapjuk a szelet, és pontosan úgy bukdácsolunk, mintha 60°-ról jönne. A korábbi szél hullámzása.

Korom sötét este van, teljesen befelhősödött. A víz 19 fokos a levegő is kellemes, egy szál trikóban vagyok, szinte hihetetlen!

Reggel még rátettünk egy lapáttal, élesedtünk a szél felé, hogy magasságot gyűjtsünk. Látszott, hogy kicsit nyugatabbra jóval előbb megkapjuk a bő szeles váltást. Szorítottuk, kerül, amibe kerül, kő kemény pofozkodást vállalva egészen kora délutánig. Érdekes volt látni, ahogy előttünk tiszta az idő, süt a nap, mögöttünk zivatarok, szürkeség, és az jön éppen ránk. Viszont ez a zivataros, keményszeles váltás hozta a Ny-i szelet, amit úgy vártunk. Mindjárt 43 cs-val mutatkozott be és ez még nem lett volna baj, sőt, hanem megindultunk vele azonnal, mint egy vaddisznó, szembe a hullámoknak. Nehézsúlyú meccs kezdődött megint, muszáj volt beejteni, amennyire csak lehetett. Ettől kicsit lassultunk és jobb szögben vettük a hullámokat is.

Az első fél óra elteltével gyengült a szél, pontosan úgy, ahogy elő volt jelezve. És az is, hogy újabb óra után erősödik megint. Mindegy, kireffeltük a harmadikat. C éppen szolgálatba állt, haladtunk rendben, ahogy a körülmények engedték, még mindig nagyon pofozósan, szembe a kialakult hullámoknak. Ez a 4 – 5 m-es hullámzás nem fordul át, csak hosszú órák, napok alatt.

Spirit of Hungary good South Atlantic speed back to Barcelona BWR_Atlantic©spiritHu_FAN march21GOPR1200

Spirit of Hungary good South Atlantic pace back to Barcelona BWR_Atlantic©spiritHu_FAN march21GOPR1200

Levetem a vízhatlant, bebújok az ágyba, de még el sem rendezem a fejem alatt a párnát, mikor robajt, jajgatást hallok C oldaláról. Ugrok, úgy ahogy vagyok, C a bejárat alatt fekszik kitekert pózban a földön, csönd. Már nem jajgat. Óvatosan próbálom – ahogy tanultuk – elrendezni és folyamatosan beszélek hozzá. Már észnél van, de nem egészen. Homlokán zúzódás, bal karját nem tudja emelni. Apránként kiderül, hogy a hajó beletorpant egy hullámba, megcsúszott a lába és fejjel jött be a kabinba a lába helyett. Csak gondoljuk, hogy a homloka ért először le a középső bordára, majd a válla, felkarja.

Kell fél óra, mire végigmegyünk minden tagján és megállapítjuk, hogy nem tört, nem ficamodott semmi, csak fáj. Homlokán lett egy akkora púp, mint egy félbevágott tyúktojás. Mikor lefényképezem, filmezem, már tud bágyadtan vigyorogni. Megitatom  mézes teával, amit magamnak csináltam, de valahogy megmaradt és hagyom őt ott a padlón pihenni egy órát.

Gyorsan visszaöltözök és kimegyek, mert erősödik a szél ismét, ahogy jelezték. Ebben a helyzetben nem akarok centizni, azonnal visszareffelem a nagyvitorlát. Minden rendben, nem szamárfüles, kint a boomon is elrendezem a csomagot, ne szedje a vizet. Mikor rakodom el a köteleket azt hallom, hogy surrog a hajó, felnézek és 18 cs, ránézek a szélre 43 cs. Tökéletes időzítés.

C két óra után jelentkezett ügyeletre, végül mégis sikerült aludnom kicsit.

Most este van, újra én vagyok, meglehetősen nehéz körülmények között. A hullámok még vernek bennünket, viszont annyira lepörgött, hogy ki kellene reffelni, de nagyon megbízhatatlan. Várok egyenlőre.

03 21.-én, 22 15 UT-kor a pozíciónk 36° 31,3′ S, 041° 12,1′ W ”

(Itt minden rendben, gondolom C már megírta a kalandját – legfeljebb hiányzik majd belőle a K.O. időszak a padlón, de biztos színes lesz a története.)

Barcelona World Race hivatalos weboldal:http://www.barcelonaworldrace.org/en/
A BWR  2014-15 kétszemélyes földkerülő vitorlázó verseny mezőnyének megverhetetlenül vezető hajója, a Cheminées Poujoulat-Bernard Stamm skipper (SUI) és Jean Le Cam co-skipperrel a fedélzeten ma dél körül éri el a Gibraltári szorost.

Conrad Colman Hajónaplója nyomán – a március 21-i napról

“Olyan itt, mintha egy rodeó lovon ülnék, vagy a hullámvasúton, nagyon heves! 100%-os koncentrációt igényel, nem csak a hajó kormányzása, hanem a fedélzeten való közlekedés. Nagyon erőszakosan mozog. Jelenleg nincs jellemző hullámzás, eléggé rövidek és közel vannak egymáshoz, ezzel meglehetősen kényelmetlenné téve a menetet.”

Ezek nem az én szavaim, hanem az egyik SCA női versenyzőé a Volvo Ocean Race-ben, de tökéletesen leírja a tegnap délutáni kondíciókat. A szél a várakozásnak megfelelően észak-nyugatról fújt, miközben egy napok óta bennünket követő nyomás közeledett felénk. Végül a hidegfront 40 csomós ráfújásokkal tört ránk, özönvíz-szerű esővel, melyek lelapították a hullámokat, s a tarajokat füstös fehérre színezték.

Most is, mint általában, a hideg frontot egy hirtelen szélirány-változás követte, és egy új dél-nyugati fújt ránk, lehetővé téve hogy engedjünk a köteleken és bőszélben vitorlázzunk északnak.

Ugyanakkor, ahogy a fenti idézetben is, a hajó borzalmas csapásokat kapott az összezavarodott hullámok közepette, melyek az új és a régi szél kereszteződésében alakultak ki. Igykeztük a hajót védeni az ütésektől, helyette én is kaptam egyet.
Épp befelé tartottam a kockpit-be, amikor egy különösen óriási pofon kirántotta az amúgy is csúszós kezemből a fogást, s fejjel zuhantam a hajófenékre.

A bal vállamon és a fejemen landoltam, az előbbit kificamítva, homlokomon pedig egy tojás méretű dudort növesztve. Ordítottam Nándornak, aki az ágyából sietett, hogy segítsen felülni. Még csak a fejemet fordítottam el, s gyötrelmemben kénytelen voltam visszafeküdni. Korábban, 2012-ben elmozdult és műtét során helyre rakott jobb vállam után, új sérülésemmel remélem elkerülöm ezt a sorsot. Mindenem jól működik, de jelentős fájdalom- és gyengeség-érzetem van az ízületben. Szerencsére egész irgalmas kondíciók várhatók a következő pár napban, de Nándornak egyedül kell a manővereket végigcsinálni, én csak kötéllazításra leszek alkalmas, egyelőre nem tekerem a csörlőt.

Ez jó edzés lesz neki a Vendée Globe-ra, de azért remélem gyorsan felépülök.
Nem igazán örülök, ha csak a ballaszt szerepét tölthetem be, ráadásul fájdalmakkal!