Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Fa Nándor hajónaplója Február 10-én – jó széllel Keletnek a Dél-Indiai-óceán közepén

“Egy hasznos, szinte szép napon vagyunk túl. Teljes nagyvitorla 160 m2 és az A3 300 m2 körül, van fent, ajándékként 18 – 20 cs-s szél fúj hozzá…vezetünk a routing előtt 18 SM-el…megyünk a 460 m2-el bele a nyirkos,ködös, vaksötét éjszakába”

Spirit of Hungary BWR febr. 10.  Fa Nándor hajónapló: 02 09, 03 15 UTC,

“Még alig egy napja haladunk nem szembeszélben, és máris megváltozott a közérzetünk. C-t mosolyogni láttam! Elégedett volt a vitorlaválasztással annak ellenére, hogy a sail-chart mást mond. Jócskán van még mit változtatni a chart-on.

A mikroelektronika minden eleme meghalt a hajón, csak az olyan nagyon egyszerű dugaszok működnek, mint az USB. Ami ennél finomabb érintkezőkkel rendelkezik, azt a sós pára kivégezte. A kis vízhatlan walkman-em után a tablet töltése is megszűnt, és nem is tudjuk feléleszteni, pedig mindketten, mindent elkövettünk. Nekem már csak a képzeletem maradt, mint szórakoztatóipar, de az jól működik, annak a töltése megoldott.

20 SM-es távolságból követjük a zárt zóna határát, és teljesen olyan érzésem van, mintha valami kerítés mentén haladnánk. Továbbra is sűrű köd, de annyira, hogy a radar olyan képet mutat, mintha zivatar lenne körülöttünk. Néha kicsapódik belőle valami permet, néha csak nyirkos, de a hajó belsejében csorog a víz a falakról. Egyedül az orrész száraz. Tegnap ismét végigellenőriztem a hajó elejét bordáról-bordára, falról-falra ez után az egy hetes pofozkodás után és örömömre mindent a legjobb egészségben találtam. Az orrész annyira szigetelt, hogy ha nyomás különbség alakul ki, nem lehet kinyitni az ajtót. Befeszítem az ajtó valamelyik sarkát, hogy kiegyenlítődjenek a viszonyok és csak azután nyitható. Na, ott elöl minden száraz.

Az elmúlt öt nap táplálkozási mérlege: 10 elfogyasztott zacskós készétel + egyebek, kiadós mennyiségek, és mindössze max. egy sajtos makaróninyi az egyenleg a másik oldalon, hova lett a többi. Ugyanakkor – nem dicsekvésnek szánom -, ha összecsippentem a hasamon a bőrt, jó ha van 1 cm. Talán elégett a többi?

Ellenőrző utam ma délelőtti célja a hátsó traktus volt, a kormány kivezetésénél mindig beszedünk némi vizet oda. Apokaliptikus viszonyok fogadtak. Sajnos a hajón semmi, sehol nincs örökös biztonságban, pattog, csúszkál minden, ahogy dőlöngélünk és alánkvernek a hullámok.  Az egyik ládában a különböző tartalék olajok, a másikban az epoxy es egyéb lamináló felszerelések. Valamelyik nagyobb aláverésnél a gyantás ládából kiugrottak a kannák, zacskóban a karbon-szövet, ecsetek és szinte minden. Az alapgyanta dobozának teteje folyathatott, és egy része a gyantának alácsorgott a búvárfelszerelést tartalmazó zsáknak, némi tengervízzel keveredve. Ahogy csúszkáltak a holmik, szinte mindent összekent gyantával, ragadós furcsa színű kupac lett belőlük. Hirtelen azt sem tudtam hol nyúljak hozzá.  Nyilván könyékig összekentem magam, de a búvárfelszerelést meg tudtam menteni. A táskája, fél köbméter ragacsos papírral, néhány ecsettel, ragasztószalagokkal, egyéb segédeszközökkel egy dupla szemeteszsákban várja a barcelonai kihajózást. Most, hogy békés a menet, meg tudtam mindezt csinálni nagyobb károk nélkül.

Tegnap este óta nagyvitorla mellett a reacher van fent, ezzel tudunk 120°-os szélszögön optimálisan haladni. Egész éjszaka és délelőtt élményszerűen haladtunk, a tegnapi sűrű vitorlacserékhez képest.

Most 08 30 GMT, helyi dél van. Kicsit legyengült a szél, 15 – 17 cs, sebességünk 11 – 13 cs.  Kisütött a nap, jó átlátszott a felhőkön és a ködön, azonnal belelkesedtünk és kicibáltunk mindent a kormányállásba. Ágyszivacsot, hálószákot, párnát, ruhákat. Mire végeztünk már nemigen láttuk a korongot, de ha már kint voltak, ok, szellőzzenek kicsit. Száraznak látom a hálózsák naposabbik felét, megfordítom. Mire az a fele száraznak látszik, addigra az előző fele nyirkos megint. Tapintani lehet a nedvességet a levegőben. Visszahordtam mindent, olyan nyirkosak, mint előtte voltak.

Ismét ajándék széllel megyünk. Erre a területre 10 – 12 cs-s szelet jeleztek 315 – 320°-ról, ami kiváló háromnegyed-hátszél, de ilyen mélységből lassú még a legnagyobb vitorlákkal is. Teljes nagyvitorla 160 m2 és az A3 300 m2 körül, van fent, viszont ajándékként 18 – 20 cs-s szél fúj hozzá. Még épp fent tudjuk tartani ezeket a könnyűszeles méreteket, viszont 9 helyett 12 – 13 cs-val csusszanunk. Juhé!

Egész délután hasonló kondíciók mellet haladtunk – én pihentem is kicsit közben -, estére beerősödött kissé, de még fönt van ugyanaz a vitorlázat. Most C ment pihenni, én viszem a hajót és megyünk a 460 m2-el bele a nyirkos, ködös, vaksötét éjszakába. Ez az a paramétere az offshore vitorlázásnak, amit igazán szokni, ha úgy tetszik tanulni kell, hogy ennyire idegen, kiszámíthatatlan közegben belerobogjon az ember az éjszakába.

Van az a vitorlázat és helyzet, amikor az embernek a szeme sem rebben, mindegy, hogy lát vagy csak a mûszereket figyeli, robog és kész. De itt a déli Indiai Óceán közepén a jéghegyek közvetlen szomszédságában gennakerrel, a nagyvitorlával ami most teljesen fent van és csak az egyszáras felhúzó tartja a zár helyett, nekem mást jelent mindez. Itt nem kell ahhoz zivatarfelhő, hogy jöjjön a semmiből egy félórás nyomás. Folyamatosan van bennem egy készenléti feszültség, gondolataimban kész lépéssor arra az esetre, ha hirtelen változtatni kell.

Két olyan vitorla van fent, ami azonnali beavatkozást igényel, ha ránk fúj valami. Melyiket először? Reffelem a nagyvitorlát, az 8 – 10 perc, vagy leszedem a gennakert és kockáztatom a nagyfelhúzót addig. Ha indokolatlanul megteszem bármelyiket,  xxx vagyok és nem versenyző, tehát maradnak fent, és surrogunk az éjszakában tovább, a feszültséggel. Talán túl élénk a fantáziám.

Szerencsére hozzá szelídült a hullámzás a szélhez, méretben, irányban egyaránt, egyenletesen futunk, nincsenek olyan megtorpanások a futásban, amik különösen megterhelik a felhúzót. Több mint 3 tonnát tud ez a kötél, de amikor csörlőzzük fel a vitorlát, akkor érezzük, hogy mekkora erők dolgoznak benne.

Azon ritka pillanatok egyike ez most, amikor vezetünk a routing előtt 18 SM-el! Ez az egész délutános gennakeres futás eredménye és remélem meg tudjuk őrizni az előnyünket holnap is. Üdvös lenne jól haladni, mert holnapra ismét gyenge hátszelet mutat az előrejelzés. Ha azon túl leszünk, szerdától erősödő ÉNy-i széllel jó csatlakozás mutatkozik. Itt most kifejezetten pontosak időben is, irányban is a szinoptikus előjelzések, lokális aktivitás nem látszik. A radaron 20 SM-ig látom, ha összeáll valami olyan jelenség, ami fontos lehet a számunkra.

02 09.-én, 20 15 GMT-kor a pozíciónk 42° 49,16′ S, 056° 32’25 E. Ennyi történt, magunkhoz képest jól haladtunk. Most nézek valami “nass-ot” a táskában, mondjuk egy kompótot.

F .N.”

BWR Febr. 10-i nappali és esti pozíció képek gyűjteménye: