Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

FA NÁNDOR hajónaplójából március 4-én – a Csendes óceánról

“… itt vagyok az óceánon ismét, egy mezőnyben a legjobbakkal, egy önállóan megálmodott, gyönyörű hajóval, ami  sokkal kisebb lépésre van tőlük, mint amennyire a 18 év alatt “kiestem a szakmából”

Fa Nándor Napló: 03 03, 20 40, UTC

Életem egyik legjobb vásárlása volt, amikor a 80-as évek elején Nyugat-Németországban, 125 dojcsmárk-ért megvettem azt a hálózsákot, ami a mai napig szolgál. Talán egyszer kellett kicsit átvarrni, cipzárat cserélni, de amúgy kiválóan teszi a dolgát, kifejezetten szeretem. Egyenes szabású, körben cipzáras, 75 x 210 cm méretű darab, ha kell, hálózsák, ha kell, takaró. Benne van 35 év összes utazása – még a szállodákban is inkább vele takaróztam – és három földkerülő út. Most felfedeztem, hogy a szélénél kezd foszlani az anyag.

Szeretem, és ragaszkodom a tárgyaimhoz, amikkel körbeveszem magam. Csak minőségi holmit veszek, és csak azt, amire szükségem van, viszont azokra vigyázok.
Valamiért hiszek benne, hogy a tárgyak, amik szoros intimitásban körülvesznek, visszahatnak rám.

Sajnos, ha kicsit is, de szivárog az a tőkesúly csavarpár, amik az akkumulátor zónában vannak. Nincs mi tenni, mint figyelni és pár naponta kiszedni. Remélem, csak ennyi.

Egész nap csöndes menetben vagyunk, hajnal óta az A3 van fent. Reggel 10 cs-val kezdtük, most délutánra fölépült a szél 16 cs-ig nyomásokban ugyanonnét ÉNy-ról. Hasonló várható egy ideig még, majd ahogy körbejár az óramutató járásával ellenkezőleg először hauzolunk, majd élesedünk jobb csapáson, egy időre éles menet, majd félszelezés déli szélben, de az még messze van, napok.

17 45 UTC, itt másnap reggel,

Hajnalban C aláhúzta a stay-t az A3-nak, most mi is három vitorlával megyünk. Ez tipikusan olyan szél, amiben hasznos tud lenni a harmadik vitorla.
Kisimult az óceán, a szélnek megfelelő hullámzás van, amihez társul egy finom, hosszú swell É-ról, kellemes, majdnem csöndes a menet. Bent csak a víz surrogása hallatszik a hajó külsején és a kormányok brummogása néha, amikor 10 cs fölé emelkedik a sebességünk. Szinte pihentető, ajándék menet, még ha kicsit lassú is. Most éppen fátyolfelhős az ég, és átsüt rajta a nap, de percek alatt tud változni olyan köddé, hogy 50 m-t látunk csupán. Szinte hihetetlen, hogy ez a víz, amely 50 cs-s szélnél ízekre akarja szedni a hajót, most lágyan ölelgeti, pedig ugyanaz az óceán.

Ha az időjárás és a teendők engedik, sokat beszélgetünk C-vel, mindegyikőnket érdekel minden, de főleg a vitorlázás témaköre. Mikor a hajós szakmáról van szó, minden alkalommal eszembe jut, hogy mennyire messze kerültem attól a bölcsőtől, ahol mindez fejlődik, szinte napról napra, óráról órára. ’97-ig ott éltük az életünket közöttük, percre készen kaptuk az információkat, ha kerestük, ha nem. Akkor nem csak én lestem a francia szürkeállomány működését, hanem ők is tanulmányozták, mit csinálok és miért. Ajánlatokat kaptam az együttműködésre, gondolták én már oda tartozom. Mehettem volna La Rochelle-be társnak egy hajóépítő vállalkozásba, hívtak Párizsba kreatív tervezőnek Pintáékhoz. Idősebbik gyermekünk már “bedolgozta” magát a Les Sables d’ Olonne-i iskolába, míg Lili még csak a járást gyakorolta. Feleségemmel, Irénnel – aki egy személyben szerelmem, gyermekeim anyja, barátom és életem társa -, sokat beszélgettünk arról, hogy az adott helyzetben mi a helyes döntés. Hazamenni, vagy maradni. Hazamentünk.
Most itt vagyok az óceánon ismét, egy mezőnyben a legjobbakkal, egy önállóan megálmodott, gyönyörű hajóval, ami sokkal kisebb lépésre van tőlük, mint amennyire a 18 év alatt “kiestem a szakmából”, és azon gondolkodom, hogy ezt az apró lépést milyen mozaikokból rakjam össze.

Egy óriási kiterjedésű magasnyomás szeleinek kegyelméből haladunk most és a következő napokban, és az összes ujjamat keresztbe fonom, hogy ne essünk ki a ritmusból, ne ragadjunk be. Ha az történik, ami látható az előrejelzésben, akkor két nap alatt kiszabadulunk és friss déli széllel elrobogunk tovább K-nek. Nem lesz ilyen kényelmes, mégis nagyon fogunk neki örülni.

19 35 UTC-kor a pozíciónk 49° 47,5′ S, 156° 37,7′ W,

110°-ra haladunk átlag 10 cs-val, 320°-ról jövő 12 – 14 cs-s széllel.

Barcelona World Race hivatalos oldal: http://www.barcelonaworldrace.org/en/