1953 Székesfehérváron született.
1993 óta a város és Fejér megye Díszpolgára, a Magyar Köztársaság Tiszti Keresztjének birtokosa.
Lokálpatrióta, kötődését a hazájához és kultúrájához erkölcsi, filozófiai és pozitív érzelmi kapcsolat jellemzi.
Hajótervező- és építő, óceáni szólóvitorlázó, a Fa Hajó Kft. tulajdonosa és vezetője.
Háromszor kerülte meg a Földet, ezek közt két szóló Föld kerülő vitorlázóversenyt teljesített.
Háromszor kerülte meg a köznyelv szerint rettegettnek tartott Horn-fokot.
Hatszor szelte át Egyenlítőt.
Ötször kelt át az Atlanti óceánon.
Eredményei saját tervezésű és építésű 60 lábas versenyhajóival
1990-91 B.O.C. Challenge 11.hely, Special Award Spirit of B.O.C. Challenge
1992-93 Vendée Globe 5.hely, az első “nem francia”, aki teljesítette a vitorlázás “Everest”-jét, ráadásul maga tervezte, építette és saját maga kormányozta hajóval.
SPORT MÚLT – története – korábbi eredmények
1964-70 között testvérei nyomán birkózik, majd térdsérülés miatt kajak sportágra váltott.
1970-től a Köfém SC (későbbi nevén: Alcoa Köfém SC) versenyzője – kajak-kenu sportág – kenus. 1979 és
1984 között a Finn dinghy-ben válogatott, 1989-ben az S-jolle,
1993-ban a Laser hajóosztályban versenyzett.
1983 – 85 között barátjával, Gál Józseffel a balatonfüredi hajógyártól vett üres hajóhéjból megépítette a 31 láb hosszú Szent Jupát nevű túrahajót, amellyel
1985-87-ben Délről kerülve a Jóreménység és a Horn fokot – a klasszikusan nehéz útvonalon – körbevitorlázták a Földet.
1988 – Szent Jupát 700 napja – túravitorlázás 31 lábas magyar hajóval – a hajónapló és a saját kézirata alapján, erről az útról jelent meg Fa Nándor, akkor méltán bestsellerré vált írása a Szépirodalmi Kiadó gondozásában.
1987 – a Szent Jupát útja során, a Horn-fok közelében, amatőr rádiós kapcsolat során, Fa Nándor belehallgatott az épp akkor futó B.O.C Challenge négy-szakaszos Föld – kerülő, ‘86-87-es mezőnyének hivatalos kommunikációjába. Ezt a versenyt neki találták ki – gondolta. Elkezdődött az álmodozás időszaka és még a vízen, a Szt. Jupát fedélzetén kezdte megrajzolni az általa elképzelt 60 lábas magyar versenyvitorlást.
Szt. Jupát útja végeztével országos élménybeszámoló sorozat következett, majd a ma már könyvritkaságnak számító Szt. Jupát könyv megírása után szakmai utazgatásai követték egymást.
1987 tavaszán Fa Nándor Ausztráliában repült, ahol felkereste a világ akkor leghíresebb hajótervezőjét, Ben Lexcen-t, aki tervezőirodájában bepillantási lehetőséget adott a messziről jött ambiciózus fiatalembernek a munkájába.
1988-89 között Fa Nándor megtervezte és megépítette az első magyar 60 lábas óceáni versenyvitorlást. A hajó Fa Nándor szülővárosának történelmi nevét kapta. Az ALBA REGIA versenyhajó Székesfehérváron, a KÖFÉM egyik gyárcsarnokában épült, majd sikerrel teljesítette a BOC Challenge elnevezésû, négyszakaszos, egyszemélyes földkerülő versenyt.
1990-91 B.O.C CHALLENGE – az Alba Regia 60 lábas hajóval A verseny során számos technikai problémával megküzdve, egyedüli közép-Európaiként teljesítette a versenyt.
– egyes szakaszokon az Alba Regia és hajósa a négy leggyorsabb hajó közé tartozott,
– a Fokvárosi rajt után kormánytörést szenvedett a hajó, szakmai körökben is nagy elismerést váltott ki a bravúros, kb. 2000 km-es kormány nélkül vissza vitorlázása a Dél-afrikai Port Elizabeth kikötőbe, ahonnan a javítási munkák után újra folytatta a versenyt.
– a kormánytörés okozta időveszteség miatt az összesítésben 11-ként, de sikerrel ért az amerikai New Portban célba a magyar hajó.
– az Eurosport 20 perces portrét sugárzott a magyar versenyzőről – amely film elkészítéséhez a Malév is támogatást nyújtott.
1991 nyarán Newport (RI) -ban, a verseny hatalmas nemzetközi figyelemmel kisért, impozáns záróceremóniáján Fa Nándor a versenybizottság szakma elismeréseként a “SPIRIT of the B.O.C CHALLENGE” elismerért, az ő teljesítménye nyomán alapított különdíjat kapta. Amint partot ért – fejben már a non-stop Föld-kerülő versenyre készült. A következő évi non-stop, a versenyek versenye, Vendée Globe érdekelte, amelyet Philippe Jeantot, a korábbi B.O.C. versenyek győztese alapított. “Új hajót építeni már nincs idő, de az ALBA REGIA átépítve, a szerzett tapasztalatok alapján a szükséges módosításokkal, alkalmas lehet a non-stop földkerülõ versenyre is.” Megszületett a döntés, a szponzorai az új felkészülést szintén támogatták. A hajó a magyar vizijárművek elnevezésének gyakorlatához képest kissé szokatlan nevet viselt, de a versenyt követő, az eseményeket figyelő közönség itthon és külföldön hamar megtanulta a nevét. Bő egy éve volt a novemberi rajtig. Ugyan az idő sürgette, mert a B.O.C ‘90-91 nyári záróceremóniája után kb. egy hónap csak “hazavitorlázni” az Adriára, máris nyakán az ősz.
1991 szeptember, a HUNGAROCAMION Speciál Transport Team-je ekkor már hagyományosan felvállalva Fa összes eddigi hajószállítását, ismét rekord idő alatt a KÖFÉM-be ill. akkor már ALCOAKÖFÉM- be szállította az utakon külön engedéllyel szállítható közel 20 m-es versenyhajót.
1992-93 – Vendée Globe non-stop földkörüli szóló vitorlásverseny
K& H Bank – MATÁV 60 lábas magyar hajó – tervezõ és kivitelezõ: Fa Nándor
Föld kerülő verseny – mintegy 45 ezer km – kikötés és külső segítség nélkül! A szólóvitorlázás “Everesteje” – nek hívják. Antraktisz kerülő versenynek is nevezik – specális térképszemlélettel nézve, a “Föld alulnézetéből”
Rajt – és célkikötő: az Atlanti óceán parti francia kisváros, Les Sables d’Olonne. (Az első Vendée Globe győztese a francia Titouan Lamazou volt – ma világhírű festőművész)
A hajó felkészítése: Egy év megfeszített munka volt az általában három tagú, de nagyobb létszámot igénylő munkák esetén alkalmilag, barátokból, korábbi Köfém sport társakból 10-15 fõre kiegészülő csapatnak, hogy a verseny rajtjánál ismét készen álljon a hajó.
A neve ezúttal: K& H Bank – MATÁV – mint profi vetélytársai közül sokan, a versenyző fő szponzorai nevét viselte.
1993. március 30. 128 nap alatt teljesítve a távot 5. helyezettként ért célba Les Sables d’Olonne-ban, ahol harmincezer érdeklõdő várta, francia iskolák osztályai, többezer francia vitorlázást tisztelő ember és mintegy száz magyar – szponzorai, szülővárosa képviselői, újságírók, tv-rádió stáb, a vele kapcsolatot tartó amatőr rádiósok és barátok.
A Vendée Globe 92-93 Fa Nándor első non-stop földkerülõ versenye, ugyan nem nehézségek nélkül, de a világhírnevet hozta meg számára. Elismerést a hajótervezőnek, a hajóépítõnek és a szóló non-stop földkerülõ vitorlázásban nagyszerû teljesítményt elért, tengernélküli ország fiának, akit ma a világ legjobb hajósai között tart a szakma számon. Első külföldiként sikerült a francia profi vitorlázók közt teljesíteni a versenyt, ötödik helyezettként ért a célba. Les Sables d’Olonne városa szinte saját honfitársaként tiszteli. Az iskolás gyerekek, akiknek egyébként ezeknek a versenyeknek minden mozzanata iskolai tananyag a versenyek folyamán, kedvenc hőseik között, Fa Nándorról is írtak dolgozatot.
1993 Hazatérése után Göncz Árpád Köztársasági Elnök a Magyar Köztársaság Tiszti Keresztjét adta át Fa Nándornak az őt megtisztelő állami ceremónián.
Szülõvárosa, Székesfehérvár akkori városvezetése, Balsai István polgármester, a Székesfehérvár Díszpolgára címmel honorálta, hogy elősegítette szülőhelye ismertségét szerte a világon. Fa Nándor a következő Vendée Globe-ra, már mint a versenyrendezőség által meghívott hajós került a listára.
Új 60 lábas hajótervek foglalkoztatták ismét.
1993. őszén az óceáni vitorlázásban radikálisan újnak számító koncepció alapján megtervezte, majd 1996. márciusig megépítette a második 60 lábas versenyhajóját.
Vendée Globe ’96-97: A hajó a BUDAPEST nevet kapta, nagyvitorláján a magyar milleneum emlékének szimbólumát viselte. tervező: Fa Nándor, kivitelező: FA HAJÓ KFT
Cége, a Fa Hajó Kft. kivitelezésében ismét Székesfehérváron, a korábban KÖFÉM, de akkor már ALCOA (mindaddig folyamatos támogatói kapcsolat) csarnokában épült
Cél: a “Vendée Globe 96-97” non-stop földkörüli szóló vitorlásverseny – a vitorlázás csúcsa – szigorú versenyszabályok betartásával – külső segítség nélkül, kb. mintegy száz nap megállás nélkül versenyben a világ legkorszerűbb vitorlásaival és legjobb szólóvitorlázóival.
Az új hajó valóságos HIGH-TECH, a szponzori támogatásoknak köszönhetően Fa Nándornak és cégének: a FA Hajó Kft-nek sikerült a francia nagy hajótervezők és építők nyomába szegődve a legjobb anyagokat, a legjobb technológiát alkalmazva, ünnepnapokat sem kímélve három év éjjel-nappal tartó kemény munkával, igazi nyerőesélyes, gyors hajót építeni.
A verseny kötelező kvalifikációját a 60 lábas Budapest hibátlanul teljesítette.
A rajt előtti időszakban a nemzetközi média, a Vendée Globe egyik nyerőesélyeseként aposztrofálta.
A verseny rajtja után nem sokkal azonban technikai problémák, és balszerencsék sorozata hiúsította meg a verseny teljesítését.
A rajt előtti egyik napon algagátló festés közben – leejtette a francia daru a hajót – ami technikai és pszichikai hátrányt okozott a versenyzőnek a későbbiekben.
A rajt utáni technikai komplikációk csak súlyosbították a helyzetet – a Biscaya öbölben a Budapestet legázolta egy panamai tanker – emiatt kényszerűen visszafordult az anyakikötőbe a hajó megjavítására – egy hét javítási munkálatok után a Budapest újra rajtolt.
Az újra rajtot követő napokban a vadonatúj generátorok felmondták a szolgálatot – megjavítani útközben nem sikerült – navigációs műszerek működésképtelensége miatt visszafordult az anyakikötőbe. A rajt után eltelt idő egyre nőtt, mialatt a mezőny a rajt kikötőjétől egyre távolodott – a verseny teljesítésének feltételei meghiúsultak – Fa Nándor ezúttal a verseny feladásra kényszerült. Nem volt könnyű feldolgozni. A ’96-os Vendée Globe verseny több versenyző kiesését, hajós és hajója tragédiáját hozta. Fa Nándort talán épp a szerencsétlenségek és a véletlenek sorozata védte meg a tragédiától.
A verseny rajtja előtt kikiáltott öt nyerőesélyes közül, Christophe Auguin volt az egyetlen hajós, aki sikerrel végighajózta és megnyerte a a versenyt. Technikai problémák miatt kiestek a “nagy menők”: Isabelle Autissier /FR/, Fa Nándor /HU/, Yves Parlier /FR/, és ami a legmegrázóbb, a verseny legdélibb szakaszán, hajójával együtt tragikus körülmények között eltűnt a Vendée Globe-ot megelõzõ Atlanti óceáni átkelő verseny gyõztese, a francia-kanadai Gerry Roofs
1997 – Transat Jacques Vabre – Le Havre (Fr) – Cartagena ( Columbia) kétszemélyes transz -Atlanti (óceán átkelő) verseny
A BUDAPEST 60 lábas magyar hajó a 4.helyen végzett. skipper : Fa Nándor (Hu) co-skipper: Albert Bargues ( Esp)
1998 Ez volt az év, amikor Fa Nándor, ha látszólag hosszú időre is, de átmenetileg visszavonult az óceáni versenyvitorlázástól. Hiába hívták La Rochellebe, Versaillesba, és a tengeren túli tervező és hajóépítő műhelyekbe. “Ide születtem, miért mennék vendégnek máshová, itt vagyok itthon”
Magyarországon megalapította a Fa Hajó Kft. nevű céget. Ezúttal nem hajóépítésre készült. Hajót hoznak épp eleget a hajókereskedők, mondta – de nincs idehaza jó kikötő.
Modern, jól használható, a hajósok számára a behajózást, kihajózást biztonságosabbá tevő, úszóponton rendszerből álló kikötők tervezésére és kivitelezésére szakosodott.
Új terület, sok felkészülés, előtanulmányok és a rengeteg óceáni tapasztalat és egy francia licence – és indult a Fa Hajó kikötő gyártás. Magyarország tavi-, folyami-, Ausztria tavi-, Adria tengeri kikötői következtek – Mo-n tervezték, idehaza gyártották, innen szállították és telepítették.
A Fa Hajó, azaz Fa Nándor időközben annyit fejlesztett a francia licence gazdának, hogy egyszercsak elengedték egymás kezét. Ezután még évekig a francia fél rendelte a Fa Hajótól azokat a munkákat, amiket itt jobban megoldottak. Itt fejlesztett és gyártott például a Fa Hajó a francia fél megrendelésére kikötőbikákat, vizes és elektromos modulokat a Francia és a karibi tengeri kikötők számára.
A hajó tervezés és építés azonban tovább foglalkoztatta Fa Nándort. Kereste azt a hajót a Balatonon, amiben szívesen versenyezne. Behozni külföldről? Ugyan! Levetett ócskaságokat, amikor idehaza is lehet jobbat…tervezett és építetett egyet. Szabadidőben sport mindenevő volt és egy-két barátja meghívására versenyzett párszor a balatoni nyári versenyeken. Versenyezni, de nemcsak hobbi szinten, hanem valahogy úgy, mint régen, szólóban, megállás nélkül, ez ismét inspirálta.
2001 – megalapította , megrendezte és azóta évente egyszer minden szeptember utólsó hét végéjén rajtol a TBS Nagydíj Balatonkerülő szóló vitorlásverseny – amely kicsiben az óceáni szóló versenyek filozófiája alapján a Balaton legszigorúbb versenye lett. 8 méteres nyitott kategóriára tunningolt hajók számára alkotta meg Fa Nándor. A versenyszabályok mentén innovációra serkentette, szinte provokálta a hajóépítőket és hajósokat. Kezdetben orrsudárnak minősített seprűnyél, szedett-vedett vitorla tákolmányok jellemezték a 8 méteres osztályhajók “nyitott kategóriára díszítését” – egyre fejlődött a mezőny – szakmailag, a versenyzők egyre elszántabbak lettek. Kialakult a Balaton mintegy 20 fős elit vitorlázó mezőnye.
Nagy támogatásra, mint ahogy sok “buliversenynek” sikerült, ez a verseny nem tett szert. Fa Nándor soha nem fogadta el a celeb-bulvár ajánlatokat, de a szakmai támogatók következetessége, mint a CASON, a nyomkövető jeladó rendszert biztosító cég, vagy a Vízimentők szolgáltatása, a Vodafone az adatforgalmi támogatása, klubtársai támogatása a csopaki Kereked Klubból épp elég volt, hogy munkatársaival évente 2 erős balatoni szólót megrendezzen.
Sok munka, nagy lelkesedés és szakmai alázat vitte ezt az új versenykategóriát előre, minden hivatalos támogatás vagy elismerés nélkül. Egyedül a vitorlázók értékelték a benne rejlő fejlődési lehetőséget. Ma már ötven körüli a szólóvitorlázóvá fejlődőtt hajósok száma a Balatonon.
2006-ban már Fa Nándor nem bírta cérnával, versenyezni vágyott. Papírra vetette és Déry Attila, fiatal tervező társával megtervezte, a Pauger hajóépítő műhelyben megépíttetett egy saját, 8 méteres, hightech- karbon versenyvitorlás hajót – sikere volt azonnal. A vízretétel után pár nappal rajtolt szólót ő nyerte. Jöttek az eredmények. Keszthely-Kenese szóló, Balatonkerülő szóló és egyszercsak beindult az innovációs láz a Balatonon.
2011-re egy újabb Fa tervezésű testvérhajó, majd annak egy újabb továbbfejlesztése és jöttek a riválisok is a Code-8-cal. Ők sikert arattak.
2012 – Fa Nándor elérte, amit akart. A balatoni versenyhajó flotta kezd megújulni, haza gyártású hajókkal, ami erkölcsi elismerést jelent a hazai hajó tervező- hajóépítő tehetségeknek. CSOPAK – KEREKED Vitorlás Klub – itt történt minden a visszavonulás óta, ami a vízhez kötötte, ami ha tetszik pótcselekvés volt – átmenet – és egyben a visszaúthoz is itt kapta meg az igazi ajánlatot az óceánra.
A ZOLTEK Corporation nyugdíjba vonult elnökhelyettese, jelenleg műszaki –gazdasági szaktanácsadója , Kiss Péter Attila úr hozta az üzenetet Amerikából. A ZOLTEK támogatja Fa Nándort, ha ismét óceáni projektre szánja el magát. “Ez vicc ugye? ” Pár hónap után visszakérdezett – ha komyolyan gondolják, kezdjünk el róla beszélni. És elkezdték. Az épülő hajó teljes anyagát, minden szükséges karbont biztosít és helybe szállít az új magyar projekthez.
2012-ben zajlik az IMOCA 60 lábas verseny széria aktuális utolsó verseny éve. Ideje készülni a következőre.
Rajzolgatni kezdett, majd lázas elméleti készülődés, felfedezni és újra beásni magát ebbe a majd 20 éve otthagyott óceáni profi világba, ahol ugyan azóta is rendszeresen vendégeskedett, de idén elszántan döntött, ismét belevág. Hónapok óta minden szabad idejében az óceáni visszatérésre készült.
Jelentkezett az IMOCA-nál, beadta a felvételi kérelemhez szükséges dokumentációt, az új Fa hajótervet oda, amely szervezet elődjének, a 60 lábas hajók Világszövetségének évekig elnökeként dolgozott. Közben haladtak társ-tervezőjével, Déry Attilával a munkálatok. Megegyeztek a világ egyik legfantasztikusabb hajóépítő zsenijével, Paulovits Dénessel, hogy a hajót a magyar PAUGER-Carbon műhely építi. Nagy titokban folyt a munka, mert Fa Nándor nem szívesen beszél, amíg nincs miről.
2012 év vége – meg kellett védenie a hajótervet az IMOCA-nál, mint egy “doktorit”. Épp a Vendée Globe rajtjának hetére írták ki a “vizsgát” . A szigorú szabálykönyvet betéve tudta, mire a bizottság elé ült. Nem volt semmi ellenvetésük. A terv megállt a lábán – elfogadták – Fa Nándort a versenyvitorlázó profi világ ismét befogadta. A Vendée Globe 2012 Földkerülő vitorlás verseny rajtján már az övéi között volt, nemcsak mint néző. A publikum számára szakmai kommentátorként dolgozott, a cége, a Fa Hajó által működtetett szolovitorlazas.hu weboldalt tudósította. Hamar elterjed a hír az egy hétig ott dolgozó nemzetközi “médiahad” tudósítói közt, hogy Nandor Fa ismét hajót épít. Nagy lelkesedéssel, nyitottsággal érdeklődte, számos nemzetközi interjú készült.
2012 december – itt az idő, hogy visszatérését az óceánra idehaza is bejelentse. Most itt tart a munka – időközben alakul a támogatói kör, a hajóépítési folyamat során eddig már elkészült a hajóhéj és a válaszfalak.
2013. június….a vadonatúj magyar tervezésű – és építésű 60 lábas karbon versenyvitorlás tervezett vízretételének ideje.
Tekintettel arra, hogy hajótervezői és -építői szempontokat tekintve a hajó megalkotása tisztán magyar produkciónak számít, a hajónévadó előtt a projektnek a “Spirit of Hungary ” nevet választották.