Vendée Globe  
93 days 22 hours 52 minutes

Fa Nándor üzenete a Hölgyeknek – skipper’s Message for the Ladies – Napló Március 8-án a déli Csendes óceánról

“Today is the International Women’s Day on the whole planet – let me send my best wishes to all the ladies around the World  from the Southern Pacific Ocean.

“Március van, otthon, egy fél planétával odébb, lassan kinyílnak a házunk körül a kökörcsinek, elborítják az apró vadvirágok hátul a domboldalt, és pont ilyenkor, az újra éledő világban van nőinknek, a világ csodás nőinek a napja. Családom hölgytagjai és minden nő, az Isten éltessen benneteket! Nektek nyílik a domboldal!”

A Hajónapló: 03 07.-én, 18 45 UTC-kor

Kinéztem, és szinte megijedtem. Koromfekete fellegek úsztak előttünk, a vízszinten fehér pamacsokkal, amik a vízből nőttek ki. Mintha falnak vitorláznánk. Azonnal körbe villantottam a hajóban, hogy minden rendben van-e, nem repül semmi, ha úgy adódna. Húsz perc múltán nem volt ott semmi más, csak a körben megszokott szürkeség. Nem mesélhető el!

Nagyon változó a szél, majdnem annyira, mint a felhőzet. 12 – 21 cs, 50°-os tartományból. Nem lehet vitorlázattal követni, legalábbis mérettel nem. Állítással követem, de nem változtatok a már fent lévő taklin. Ha majd egyértelmûvé válik és világos lesz a feladat, akkor kitalálom az optimálisat, vagy követem a sail-chartot, ami most félpercenként mutat mást.

Ezek ellenére jól haladunk, jó irányban, és vezetünk a routingnak!

Vajas, áfonyalekváros pita kávéval, apró falatonként, a kávét kanállal szürcsölve, a fenéken ülve. Ez a reggelim. Közben lefagy a kezem.

Water and air temperature  Spirit of Hungary _of_Hungary_20150308 - BWR  exclusion zone

Víz és levegő hőmérséklet a jégzóna közelében – Water and air temperature Spirit of Hungary _of_Hungary_20150308 – BWR exclusion zone

Kaptam indulás előtt egy duplafalú fedeles poharat Iréntől, azt használom azóta is. Lecsavarozható a feneke és ízlés szerint bármilyen kép beletehető a duplafal közé, átlátszik. Nagyon szerettem volna egy képet beletenni a családomról, hogy minden használatnál velem legyenek, de valahogy mindig elmaradt. Most minden szigetelés ellenére teljesen bepárásodott a belső rés ebben a hidegben, jó, hogy nem vagytok benne, sajnálnám, hogy le is fagytok, meg el is áztok egyszerre.

hidegérzet-táblázat

Az elmúlt órákban a szél valóban fordult, csak nem úgy, ahogy azt az előjelzés mutatta, hanem pont az ellenkező irányba. Dél – délnyugat helyett keletiesedett, ami egyenlőre nem igazán zavaró. Bizonyosan fordul ez majd arra is, csak később.

Órák óta ülök kint és megállapítottam, hogy tisztán filozófiai alapon a vitorlázás a víz és a szél, valamint a hajó konfliktusa. Ebből a szél lekövethető a vitorlák méretével, állításával, de a hullámzás nem, az marad konfliktus. Minél nagyobb teljesítményű egy hajó, annál hevesebbek a találkozásai a hullámokkal. Nem véletlen, hogy a fejlesztések során nem a viharos erejű szélben való teljesítményeket növelik, hanem a könnyű és közepes kondíciókra figyelemmel történnek ezek. Mi vitorlázók csupán annyit teszünk, hogy igyekszünk a hajót eljuttatni a-ból b-be, minél gyorsabban és minél konfliktus mentesebben. A feladat nem egyszerű, a hullámzás nem kegyelmez senkinek. Nekünk sem.

A rendezőség az étkezési szokásainkra kíváncsi. A reggelimet már vázoltam. Ebédre föláztattam egy liofilizált ételt, ami történetesen magyar marha volt tésztával, vegyes fűszeres szószban. Ízletes és laktató. Nem több egy adag mint 15 dkg, hozzáadunk 3,6 dl forró vizet és várok 10 percet. Megeszem. Desszertnek némi szárított datolya, hozzá egy pohár tea.
Vacsora valami hasonló, csak még nem tudom, hogy mi lesz a zacskóban.
Főétkezések között többnyire nassolok magvakat, szárított gyümölcsöt, egy doboz halsalátát, esetleg pár keksz szerű száraz süti egy forró itallal. Kávé, vagy tea. Összesen a 24 órában talán 3000 – 3500 kalória. A hobbi, vagy unalomevés itt nem megy, nincs mit.

Álmomból úgy ébredtem, hogy egyik fülem a párnán, amin át minden kinti zaj bejön. Jóleső hallani, amint surrog alattunk a víz, most éppen csöndesen brummognak a kormányok és alig hallhatóan muzsikál az árboc kötélzete, néha egy renitens hullám alánk ver kicsit. Kellemes harmónia, állapítom meg magamban. Aztán a másik fülemmel hallom, amint C ügyködik odakint, kerreg a csörlő, és oda a harmóniám.

Március van, otthon, egy fél planétával odébb, lassan kinyílnak a házunk körül a kökörcsinek, elborítják az apró vadvirágok hátul a domboldalt, és pont ilyenkor, az újra éledő világban van nőinknek, a világ csodás nőinek a napja.  Családom hölgytagjai és minden nő, az Isten éltessen benneteket! Nektek nyílik a domboldal!

Elérkezett a vitorlacsere ideje, ahogy egyre jobban fordul mögénk a szél. Semmi új, vagy nehéz nincs benne, rutin, ha meglepetés nélkül megy. Először leszedtük a J1-et, amivel eddig jöttünk, elcsomagoltuk, hátrahúztuk a kormányállás mellé. Majd ugyanúgy a a C0-al, batyu, hátra nehezéknek. Előszedtük az A3-as gennakert és fölhúztuk, most azzal megyünk jó irányba, jól. Mindez egy jó órás munka az orrfedélzeten, azt is megszoktuk már, de az új, hogy miközben lefagy az ember keze, arca, aközben teleizzadja a gúnyát a vízhatlan alatt.

03 08.-án, 14 20 UTC-kor a pozíciónk 52° 02′ S, 136° 30,7′ W, még 69° a Horn-ig.