Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Földkerülő óceáni versenytávok – a vitorlásversenyek elméleti pályahosszúsága és a megtett valós távolság – hogy is számolandó?

Lássuk, mik azok az ortodromikus távolságok – grafikonok – Baric Ádám összeállitása 2016. December 30.

A vitorlásversenyeknek létezik egy elméleti pályahosszúságuk, aminek meghatározása egy földkerülés esetén picit bonyolultabb, mint egy partmenti pályaverseny során a bóják közötti távolság összeadogatása, de adott egyezményes módszertan alapján azért elvégezhető. Ilyenkor a megkerülendő szárazföldi fokok közötti vízfelületen mért legrövidebb utakat (azaz ortodromikus távolságokat – a földfelszín két pontja közötti legrövidebb távolságok, amit a Föld felszínén a két pontot összekötő főkőr mentén mérünk) adják össze. A Vendée Globe esetében a kalkuláció során még figyelembe veszik a jéghatár vonalát is, és így jön ki az adott versenyre az elméleti pályahossz, jelen esetben ez mintegy 24500 tengeri mérföld.

A pillanatnyi helyezéseket, a megtett és a hátrelévő út hosszát mind ezen elméleti úthosszhoz viszonyítják, ezeket láthatjuk a napi hat alkalommal frissülő pozíciójelentésekben.

Természetesen a versenyzők nem képesek pontosan az elméleti legrövidebb útvonalon haladni, de ami fontosabb: nem is akarnak azon haladni, hiszen ők a leggyorsabb útvonalat keresik, így pedig az erősebb és kedvezőbb irányú szelek felé tartanak, még ha így hosszabb utat is kell megtenniük. Többször előfordul az is, láthattunk erre példákat ezen a versenyen is, hogy valamilyen kényszerű okból távolodnak el az ideális ívtől, akár egy vihart elkerülendő, akár egy szélcsendet keresendő egy javítás elvégzéshez.

Összességében tehát önmagában nem sokat jelent, hogy ki mennyivel megy hosszabb útvonalon a lehetséges legrövidebbnél, de mégis igaz, hogy az optimális út nem lehet lényegesen több annál. Korábbi versenyek adatai azt mutatják, hogy a nyerő taktikához a ténylegesen megtett útnak általában nem kell meghaladnia az elméleti úthossz 110%-át.

Mintegy érdekességként megnéztük, melyik versenyző mekkora mértékben tett meg hosszabb utat az elméleti útvonalhoz képest. Az adatok 2016. december 26-át tükrözik, tehát még azt az állapotot, ami Pieter Heerema Ausztrália alatti keringése és Enda O’Coineen Új-Zéland felé való visszafordulása előtt volt.

A főbb érdekességek:

– A holland versenyző a minimumnál 25%-kal hosszabb utat járt be, ez pedig extra ráfordítás, általában is, és e konkrét versenyben a többiekhez képest egyaránt. Nem véletlen, hogy jelenleg már az utolsó helyen halad.

– A legtakarékosabb vitorlázó a rangidős amerikai Rich Wilson. Neki többször hangoztatott stratégiája, hogy a hajó képességeinek határán bőven belül vitorlázzon, ezzel csökkentve a kockázatok számát. Lassabb sebességét rövidebb úttal kompenzálja, nagyon ügyesen, mert jelenleg is együtt halad a középmezőny végét adó öt fős csoporttal, közöttük több olyan hajóval, amelyeknek tényleges átlagsebessége nagyobb.

– Az ír versenyző szignifikánsan hosszabb utat tett meg, mint a mezőny meghatározó többsége. A kerülői között volt hasznos és kártékony egyaránt, ezek nagyjából kioltották eddig egymást, ezért haladt együtt olyanokkal, akik tartózkodtak ezektől a vargabetűktől.

– A versenyben az ötödik és hatodik helyen haladó két klasszis francia vitorlázó nem csak gyorsaságának, de az ezzel együtt járó kiemelkedően taktikus versenyzésének is köszönheti a kiváló pozícióját.

– A helyezések és megtett út aránya között látható némi összefüggés, azaz akik előrébb vannak, azoknak jellemzően rövidebb útvonalon sikerült megtenniük a pálya adott szakaszát. Természetesen az elért átlagsebesség e szempontból meghatározóbb, de például a StMichel-Virbac közelebb lehetne az elsőhöz, ha picit hatékonyabb nyomvonalat követett volna.

– A tényleges átlagsebességeket megnézve ugyanez igazolódik: az ír és a holland versenyzők az elért átlagsebességük alapján kilógnak abból a csoportból, ahol az adatok vizsgálatának pillanatában álltak.

– Fa Nándor ténylegesen megtett úthossza 110%-alatt állt karácsonykor, ez pedig általában véve is és adott versenyben is nagyon jó teljesítmény, és bíztató mutató a verseny további részére nézve.




grafikonok_Baric_Ádám

Baric Ádám, statisztikus – szociológus összeállítása a Spirit of Hungary weboldalon