Vendée Globe  
93 days 22 hours 52 minutes

FRESH NEWS – SOH – Nandor Fa skipper’s message – Spirit of Hungary near the Canaries – safety first – első a biztonság

SOH – Barcelona World Race  12 April 2015  further broken keel bolts discovered by Nándor – újabb tőkesúly csavar sérülés – possible material problem – csavar alapanyaghiba lehetséges (artical in Eng and Hun)

MOSTMÁR CSAK ÓVATOSAN, a BIZTONSÁGRA VITORLÁZVA  HAZAFELÉ

BWR INFO APR 12th evening

Nervous times for Spirit of Hungary

If the final miles in the Mediterranean look mildly frustrating but neverthless straighforward for Jorg Riechers and Sébastien Audigane as they close in on sixth place in the Barcelona World Raceon Renault Captur, so the last 1600 miles which stand between Nandor Fa and Conrad Colman and seventh place will be sailed with extra care as the Hungarian-Kiwi duo report today that a second keel bolt is damaged. (more info in Eng find below)

ÁPR 12 ÜZENET Fa Nándortól:

Újabb tőkesúly csavar sérülést fedezett fel Fa Nándor az új-Zélandi pit-stopban kicserélt anyaghibás tőkesúly csavarokon kívül. A Bluff-ben elvégzett munkák óta 2 másik csavar tört el. Az első észrevétel, amit kb március közepén tapasztalt Nándor, még nem jelentett a menetelben nagyobb aggodalomra okot, de mindenképp folytonos kontrollt, odafigyelést igényelt, de a többi tartó csavarral együtt és annak folyamatos ellenőrzése mellett biztonságosan lehetett haladni.

Ápr 12-én reggel jött az a levél a SOH fedélzetéről, ami már az óvatosabb haladásról szólt, majd a technikai okoról és a részletekről is sikerült a Spirit of Hungary skipperekkel levelezni.

Fa N.: “Ma felfedeztem, hogy egy ideje a jobb első tőkesúly csavarok közül a második is eltört. Elöl a jobb oldalon nem maradt csavar, csak a másik oldalon. Ott megvan mind a kettő. Most teljesen ki van a tőkesúly billentve, így biztonságosnak érzem….
Sajnos nekem ez már anyag problémára utal, de itt semmit nem tudunk csinálni. Óvatosan folytatjuk az utunkat. Értesítettem a BWR versenyigazgatóságot és kértem, hogy az MRCC-vel (Maritime Rescue Co-ordination Centre) vegye fel a kapcsolatot, figyeljenek ránk.  Megegyeztünk Conraddal, hogy csakis a biztonságra vitorlázunk.

Közben lett egy könnyű brízünk ÉNy-ról, C0-al jól tudunk haladni, és főleg csöndes, sima a menet. A mostani routing-unk egészen Gibraltárig hasonlóan elfogadható és halad is.

Ezzel a menettel elvileg péntek reggel érjük el a szorost. Majd meglátjuk még, mert ahányszor levesszük az előjelzést, annyiszor mutat mást. Mára túl vagyok az első sokkon, teszem ami, csak megtehető, hogy mentsem a hajót. Természetesen nekem első a hajó, és csak azután jöhet a befutó és annak ideje.

Jövünk amennyire csak tudunk és amennyire biztonságosan tudunk vitorlázni.

ENGLISH VERSION

Sailing slower and more carefully

The skippers of Spirit of Hungary has discovered further broken keel bolts since the pit stop in Bluff, making two bolts that have broken in addition to the two bolts changed during the stopover. The first one he detected back in the middle of March, did not pose a threat. Although it required constant control and attention, the skippers decided it was safe to continue the race with all the other bolts still in place.

The letter came in the early morning on 12th April from the Spirit of Hungary, about having to sail even more carefully now.

N. Fa: „Today I discovered that the second keel bolt of the front pair on the right has been broken for a while. Now there is no bolt remaining on the right side, only the port side. There we have both of them. Now the keel is canted to the maximum, so I think it’s safe.
I notified the BWR RD and asked them to get in contact with the MRCC to pay attention to us.

In the meantime we got a light breeze from the north-west, we could go well with the C0, it’s a calm and nice ride. Our latest routing until Gibraltar seems similarly acceptable and we’ll be able to keep going. Theoretically, with this ride we’d arrive to the srait by friday morning. We’ll see, because every time we download another routing, it shows something different. Today I’m over the first shock and I do what I can to save the boat. Naturally, for me the boat is first. We are progressing as much as we can, and as safe as we can.”