Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

HAJÓNAPLÓ és hangfelvétel Fa Nándortól – 100 napja az óceánon, mostmár hazafelé ÁPR 9-10

“100 napja az óceánon – Sorban futnak be a hajók. Mindegyiküknek gratulálunk egy rövid e-mailben, mindegyiük meg is érdemli. Nagyon szép, fegyelmezett, biztonságos vitorlázást mutatott a középmezőny összes hajója…

BWR info Ápr 10.

Fa Nándorral, a Spirit of Hungary  kormányosával az Egyenlítő átszelése után csak a Barcelona World Race videokonferenciáján keresztül kaptunk riportot. Ezúttal műholdas telefonon jelentkezett az Atlanti-óceánról, a vele készült hangfelvételünk itt hallható (magyar nyelven):

A Barcelona World Race 100 napja – Conrad blog bejegyzése nyomán:

2 és fél nap technikai megálló szárazföldön Új Zélandon
Megtett út a vízen: 25 640 tengeri mérföld
Elhasznált gázolaj mennyisége: 60 liter (a dízelmotort csak az akkumulátorok töltésére használjuk, és sohasem hajtottuk vele a hajót)
Egy gallonra jutó megtett út hossza: 1855 tengeri mérföld
100 km-re vetített fogyasztás: 0,12 liter
Átlagos sebesség: 10,6 csomó
Megfigyelt állatok: delfinek, albatroszok, viharmadarak, északi szulák, repülőhalak ezrével, tintahal, portugál gálya medúza, és többféle (nekünk) ismeretlen tengeri madár. Se bálna, cápa, vagy óriás tintahal, sajnos.
Azon alkalmak száma, amikor eltalált egy repülőhal: 1, és az éppen elég volt!
Tőkesúlyra akadt halászhálók száma: 2
Legnagyobb halász flotta: 30 kínai tintahalhalász hajó a Falkland szigetek mellett
Árbocmászások száma: 20 felett
Teljes holdciklusok száma: 3
Varázslatos naplementék száma: 50
Azon alkalmak száma, amikor megkérdeztem magamtól, mit keresek itt: számos
Sós vizes vödör zuhany: 12
Maximum/minimum tengervíz vízhőmérséklet: 28,2/5,4 Celsius fok
Legjobb fagyasztva szárított étel: spenótos farfalle tészta gorgonzola mártással. Nyami!
Legrosszabb fagyasztva szárított étel: „Bella Italiana” tészta, azaz apró nudlik fehér ragacsos szószban. Jajj!
Elfogyasztott fagyasztva szárított étel adag: 224
Tartósított élelmiszer fogyasztása a következő 6 hónapban: zéró!

Fa Nándor naplója: 04 09, 00 10, UT, éjszaka,

Fordult végül a szél, most 70 – 80°-ról jön, mi a 15 – 20°-ot tudjuk tartani. Ez már jobb, ez az előjelzés, a 15 – 17 cs-s szélben 11 – 11,5 cs-s a sebességünk. Így már hazafelé megyünk, nem el, és ez a 100. nap környékén már számít.

Időről időre kialakulnak zivatarfelhők, amik 20 percre, félórára megbolygatják a szelet, de visszaáll a rend, ahogy kiérünk a hatászónájukból.

Délelőtt. Az áramlatok nekünk olyanok, mint bringásnak a szél. Mindig szembe jön. Nem emlékszem egész útunk alatt, amikor egyértelműen segített volna bennünket valamelyik áramlat. Nem kikötői bejáratról beszélek, hanem az óceáni áramlatokról. Vagy nem érzékeltünk semmit – pedig a műszerek mindent észrevesznek -, vagy nem voltak. A mostaniakat figyelem Falkland óta, és végig elvettek tőlünk, soha nem adtak. Most is így van, kb 0,5 – 1 cs dolgozik ellenünk, de folyamatosan.

Volt egy markáns zivatarunk reggel. Amíg mentünk át rajta, vagy 3 cs, vagy 18 cs fújt, közte semmi. Mögötte a szokásos új foundlandi szelet találtuk, ezért úgy döntöttünk, hogy kifordulunk. Lassan kezdhetjük gyűjteni a magasságot a kanáriak felé. Nem sokat gyűjtöttünk most, mert 15 perc elteltével Senegált húztuk, így visszafordultunk. Most egyik csapás sem igazán jó, itt É-ot tartjuk, és ez kevés a boldogsághoz.

Sorban futnak be a hajók. Mindegyiknek gratulálunk egy rövid e-mailben, mindegyik meg is érdemli. Nagyon szép, fegyelmezett, biztonságos vitorlázást mutatott a középmezőny összes hajója, miközben azért nyomták, versenyeztek, egyáltalán nem a biztonságra való törekvés látszott rajtuk.

Biztosan el voltam kényeztetve a különböző passzátos élményeimmel, de nekem az itteni kép az, hogy szép, fehér birkanyáj legelészik a tiszta égen, fúj mellé, többnyire közepes, meleg, keleties szél és ez a mi sebességünkkel is eltart legalább egy hétig. Hát, most nem ez van. A “birkanyájat” csak a déli oldalon láttuk rövid ideig, itt északon meg egyáltalán nem. Nagykiterjedésû, látszólag álló cirrusok, alatta vegyes felhőzet, amiből időnként zivatarok alakulnak, és ezek megbontják az amúgy sem egyenletes szelet. Mindezzel együtt is békésnek mondható, hasznos menetben voltunk idáig, sem hosszú megállás, sem aránytalanúl erős szél nem jött. A legerősebb szelünk zivatar idején a 27 cs volt, de csak percekre. Tartósan a 10 és 22 cs közötti tartományból jött, kevés vitorlacserével jöttünk 20°-nyit. Az utolsó szakasz Gibraltárig más lesz, azt látjuk már most, vegyes, munkásabb szelekkel.

Ahogy jöttünk itt a passzátban, sokat járt a fejemben Rakonczay Gábor barátom kis kenujával. Magam előtt látom, ahogy a hátsó ülésről evez, meg-megindul a hullámokon, és még ebben a békésebb, szebb időben sem tûnik egyszerû feladatnak hullámon, és irányban tartani a hajót. Volt kenusként tudom, hogy itt a hatékony haladáshoz sokkal inkább a hullámok energiáját kell kihasználni, mint erőből lapátolni lesütött szemmel, mégis, komoly küzdelem ez kérem, a 20 cs feletti szelekben meg méginkább az. Nem véletlen, hogy nem lapátolnak itt kalandokra éhes fiatalok számolatlanúl. Gábor, itt és most a képernyő előtt, ismét megemelem a sapkámat a teljesítményed előtt. (Csak a kenut kellene valahogy hazahozni Hortából, ha már Neptun visszaadta nekünk.)

Ha éppen nem gumicsizmában vagyok, amit mostanában kerülök, akkor kedvenc TBS bőrcipőm van a lábamon. Nem szeretek mezítláb lenni, mert csúszik, és rossz jel, ha elakad az ember lábujja egy kötélben. A cipőm jól tapad, biztonságosan közlekedek kívül, belül egyaránt és zoknival, vagy nélküle is kényelmes. Vizes lesz és megszárad, naponta többször is. Mostanra komoly só koncentráció halmozódott fel a bőrben. Ki kellene édesvízzel áztatni, de az majd a parton történik meg vele legközelebb, hacsak nem jön előbb egy kiadós eső.

Délelőtt volt már egy kisérletünk, fordulni K felé, de akkor gyorsan vissza is fordultunk, mert nagyon lepörgött. Délután ismét elérkezettnek láttuk a pillanatot, ha időlegesen is, de megfordultunk ismét. Igazából csapdában vagyunk az É-i iránnyal, azért erőltetjük. Ha megyünk kényelmesen É felé, az egyre pozitívabbá fog válni és nem tudunk kifordulni belőle, viszont fölfelé kivitorlázunk a szélből. Most kell a fájdalmas K-i irányt erőltetnünk, hogy elérjük az É-i, majd ÉNy-i szeleket, amik majd Gibraltár felé visznek bennünket később.

04 09.-én, 21 00 UT-kor a pozíciónk 23° 39,8′ N, 031° 00′ W,

A BWR versenyigazgatóság kalkulációja szerint a mezőny 6 -ik és 7-ik helyen haladó hajójának befutása az alábbiakban várható. A Gibraltári szoroson áthajózva a Mediterrán térség változó időjárása meglehetősen kiszámíthatatlan, minden  nap újra kalkulják a várható befutást. Bízzunk a segítő időjárásban és a jó haladásukban.

BWR ETA for Renault Captur and Spirit of Hungary:

Gibraltar:

12 april mid day for Renault Captur

16 end afternoon for Spirit of Hungary

Barcelona :

15 april end afternoon for Renault Captur

19/20/21 april for Spirit of Hungary

(friss hangfelvétel Fa Nándorral ma délután itt hallható a Naplóban)