Vendée Globe  
93 days 22 hours 52 minutes

New York – Barcelona Ocean Masters – a győztes: HUGO BOSS

1. HUGO BOSS, A NY-BCN OCEAN MASTERS győztes hajója – Pepe Ribes (ESP) és Ryan Breymaier (USA)

teljesítményük: 14 nap 2 óra 44 perc 30 mp

2. NEUTROGENA – GUILLERMO ALTADILL & JOSE MUNOZ teljesítményük: 14 nap 6 óra 55 perc 17 mp

HUGO BOSS csapat: http://www.alexthomsonracing.com

Pepe Ribes (ESP) 2013 decemberben csatlakozott az ALEX THOMSON nevével fémjelzett HUGO BOSS vitorlázó projekthez, 2014-ben pedig már tudott volt, hogy a korábban Virbac Paprec 3-nak nevezett hajó NY-BCN részvételéhez csatlakozik Ryan Breymaier (USA) is, hogy átvegye a babával várandós felesége mellett maradó Alex Thomson helyét – így rajtoltak – és így nyertek.

Látszatra milyen egyszerű. De utánanézve az eredményeknek, a csapatnak, szinte felvázolhatatlan az az óriási költségvetés, támogatottság és pontos létszámot nem is tudható csapatmunka, amelynek teljes körű felelős igazgatói posztját, a non-stop odafigyeléssel és lelkiismeretes technikai-logisztikai-média koordinációval megbízott Stuart Hosford látja el.

A 2014. június 1-én New Yorkból öt hajóval elrajtolt OCEAN MASTERS 60 lábas versenyhajók mezőnye közben 3 hajóra csökkent.

A felkészülési nehézségek senkit nem kerültek el – ki-ki-csapat- és költségvetés-függően megoldotta, amit tudott.

A BOSS csapatát talán a legnagyobb feladat elé állította, hogy az “odafelé” hajózás során az árbocukat törték – ezt Newportba érkezve kellett ismét újraépíteni, amelyet egy helyi szakemberekkel kibővített profi árbocépítő csapat éppcsak időre el is végzett. A közel 10 fős csapat pedig, beleértve a skippereket csörlők, csigák, vitorlák etc. felkészítését végezték.

Míg a többi, szintén Európából átkelt versenyhajó 2-3 hete már Newportban készülődött a rajtra, a Spirit of Hungary 60 lábas vadonatúj magyar vitorlás, ami a mezőny legfrisebb gyártású, új IMOCA szabályok szerint, elsőként megépült épült hajója – több probléma, és azok okozatai miatt – közel egy évet veszített az eredeti felkészülésből és tervből.

A NY-BCN Atlanti-óceán-átszelő verseny már a bevitorlázás és tesztversenyeket követően került volna sorra, de a csúszások miatt szó szerint az utolsó órákban ért át, épp a rajt előtti napon érkezett meg óceánátkelő kvalifikációját teljesítve New Yorkba. Az egy-két hetet igénylő versenyfelkészülés, amelyet az OSM igen alapos előszervezésében Newport kikötője biztosított, már nem fért a magyar versenyző páros idejébe. New York – és annak a luxushajókra berendezkedett, csak a rajtra előkészített impozáns kikötője ipari munkákra, hajófelkészítésekre nincs berendezkedve.

Az óceán átkelés után a Fa Nándor-Goszleth Marcell vitorlázó párosnak még arra sem volt elég a rajtig hátralévő felkészülési idő, hogy az ennél sokkal rövidebb, tengerpart-közeli vitorlázások után mutatkozó egyszerűbb rutinjavításokat, sótalanításokat, ellenőrzéseket elvégezzék.

A rendezővel megegyezve – a versenyszabályok szerint a rajt után visszafordulva az anyakikötőbe  egy-két napi lehetőség kínálkozott a vadonatúj építésű hajón folytatni a továbbvitorlázásra a felkészülést, de egy újabb óceán-átkeléshez annál sokkal több időt és több embert igénylő munkák adódtak – ahogyan a versenytársaiknál is így történt. Fa Nándor visszalépett a versenyből. Nehéz döntés volt – de az egyetlen felelős lépés.

A Spirit of Hungary visszalépése után 4 hajó maradt versenyben.

A SAFRAN Sailing Team története gazdag és változatos – sikerek-kudarcok-kis híján tragédia –  de főként nagy szakmai tudás, széleskörű, nagy támogatás és óriási publicitás jellemzi.

A NY-BCN párosa: Marc Guillemot (FRA) és Morgan Lagraviere (FRA)  http://www.safran-sailingteam.com

Számos óceáni versenyrészvétel során fejlődött a hajó és a projekt – a versenyek és sikerek közül csak a legnevesebbek Transat Jacques Vabre, Route du Rhum, Transat BtoB, Vendée Globe, Atlantic rekord.

Épp ezért igazán sajnálatos, hogy a szinte hibátlanul vitorlázott SAFRAN kormányosa, Marc Guillemot egy rosszul sikerült hullámkombinációban végzett éjszakai manőver során olyan súlyosan megsérült, hogy fel kellett adniuk a versenyt.

A SAFRAN kiesése miatt három hajó maradt csupán versenyben.

Átvette a vezetést a HUGO BOSS. Kiváló vitorlázással, nagyszerű teljesítménnyel, de  folyamatos “hátratekintgetéssel”, mert az óceánok kipróbált üldözői, a NEUTROGENA párosa is ott van mögöttük.

A HUGO BOSS, azaz az Alex Thomson Racing Team a hírek szerint “no-limit” lehetőségekkel rendelkezik, csapatlétszámuk is talán a legnagyobb a jelenleg futó 60 lábasok között, de az utóbbi napokban már ők is arról nyilatkoztak, hogy szinte felsorolhatatlan mennyiségű technikai problémával küzdöttek a két hetes óceáni menetük során. A parti csapattal hosszú éjszakai konzultációk során igyekeztek (sokszor pihenés nélkül is) a hajót versenyképesen tartani – sikerült nekik.

Írásunk pillanatában mindössze pár mérföldre vannak a céltól, mögöttük alig 10 mérföldnyi távolságra a szintén profi  üldözők,

a NEUTROGENA párosa: Guillermo Altadill (ESP) & Jose Muñoz (Chile)

A Neutrogena  nagy múlttal rendelkezik, beleértve a Nyugatról Keletre teljesített transzatlanti rekordot, a Route du Rhum 2010-es győzelmet.

Skippere hat Föld-kerülő versenyen vett részt csapatban, Guillermo Altadill pedig a legtapasztaltabb spanyol óceáni vitorlázónak számít, mintegy 400.000 mérfölddel és jónéhány sebességi rekorddal a háta mögött.

Egy napi 60 lábas hajózásra jön mögöttük a GAES versenypárosa.

Anna Corbella kormányossal a látványos NY-i rajt után következetesen jól vitorlázott át az óceánon, de épp a verseny spanyolországi szakaszán, Gibraltárt elhagyva, a halászhálók fogságába esett, ami komoly visszaesést jelentett. Anna egyik nyilatkozata szerint a vitorlázás egy álom, de a hazai pályán, Anna Corbella (ESP) & Gerard Marin (ESP) ezt az álmot ezúttal nem élvezhette. A 12 napos transz-Atlanti rekordot ők sem dönthették meg. Teljesítményük így is nagyszerű, a vezető hajó mögött 300 mérföldre hajóznak a győztes befutása idején.

Transz-Atlanti (óceán átkelő) rekordok: link