“tőlünk DNy-ra alakul egy igen goromba ciklon…a Ny-i ágában 50 – 60 cs-s szelek látszanak… Mindent elkövetünk, hogy haladást sikerüljön produkálni… lassan Montevideo magasságába érünk, ami fantasztikus, mert agyilag még kicsit a Horn fok küzdelmeiben vagyok.”
BWR info március 21 reggelén:
Március 20. A Spirit of Hungary Horn-fok megkerülése óta először került sor BWR videókonferenciára a hajó és a Barcelona World Race versenyigazgatóság között.
FA NÁNDOR-ral, Spirit of Hungary kormányosával rögzített felvételen az MTI-től átküldött kérdésekre magyarul is választ kaptunk. A riporter Andi Robertson. Köszönjük a felvételt a BWR TV csapatának. (a felvétel videóváltozata is látható a Spirit of Hungary youtube csatornáján)
A hangfelvétel szöveges leírata:
Fa Nándor: “Jó napot kívánok mindenkinek, jó reggelt ! Igazából itt hajnal van a hajón, ebben a pillanatban. Túl vagyunk a Horn-fokon, nekem ez volt a negyedik, Conrad-nak a második. A Horn-fok kerülése mindig nagy öröm egy vitorlázó számára, főleg akkor ha ez nem csak az egyik oldalról a másikra megy, hanem az egész déli óceáni kört körbe vitorlázza előtte. … [satellit adatátviteli zavar] … Természetesen érzi az ember ezt a két hónap vitorlázást az Ócáenon, annak ellenére, hogy igyekszünk karbantartani magunkat. Sok idő ez kint vízen, és nekünk elég kemény útunk volt minden szempontból, technikailag is és szél-taktikailag is. Bennünk van ez a hetven valahány nap, és persze az ember szívesen kiül mostmár a napra, ha lehet. Fáradunk, de annyira nem, hogy problémát okozna. Kifejezetten élvezzük, ahogy kapaszkodunk itt felfelé az Atlanti Óceánon, és egyre jobb körülmények közé kerülünk. Ilyen szempontból semmi gondunk nincs, nyomjuk tovább, van még legalább három hét vitorlázás és fel is vagyunk erre készülve.”
A.Robertson: Milyen állapotban van a hajó?
Fa Nándor: “A hajó kiválóan bizonyít, minden rendben van vele, de tengernyi apró problémánk van – ezek a bizonyos gyermek betegségek, amiken egyrészt túlvagyunk, másrészt fokozatosan megoldjuk. … [satellit adatátviteli zavar] … Nagyon jó sebességgel haladtunk mindenhol, de rengeteg technikai problémánk volt, van, és mostmár a befutóig lesz is mert itt nincs lehetőségünk megjavítani. Összességében nagyon kellemes élmény nekem ezzel a hajóval vitorlázni. Összehasonlítva a korábbiakkal, lényegesen nagyobb teljesítményű, és sokkal jobban tudja azokat a követelményeket, amiket annak idején is szerettem volna – mint irány-stabilitás, a nagy hullámok között való vitorlázás, a nagy sebességgel való, hosszan tartó vitorlázás. Mindenféle szempontból ez a hjó jóval nagyobb teljesítményű, mint a korábbiak, és nagyon kezes, élvezet vitorlázni vele.”
És egy gyönyörű, friss SOH napfelkelte a Dél-Atlanti Óceánról – Barcelona felé – Március 20-án
Fa Nándor hajónaplója 03 20, 03 30 UT,
Egész délután küzdelmes menetünk volt, még az éjszaka első felében is. Valamikor a helyi éjfél után visszacsendesedett a szél 26 cs környékére, gondoltam, itt az idő, jóvá teszem a szamárfüles reffelésemet. Előrementem az árbochoz átkötni az első szemet, persze mindjárt megtakart három hullám, viszont mire visszaértem a kormányállásba 30 cs fújt ismét. Kireff lefújva, én el az árbochoz visszakötni a szemet, három hullám a nyakamba, mire visszamegyek 26 cs. Ezt pepitába eljátszom 10 perccel később, hangosan és keresetlen szavakkal beszélgetek közben az elemekkel. Harmadszorra úgy álltam neki, hogy akkor is kireffelek, ha 40 cs fúj. Kireffeltem, azóta 23 – 26 között fúj, néha picit kevesebb. Most kacérkodok a J2-vel, kíváncsi vagyok hányadszorra sikerül megtalálni az alkalmas pillanatot.
Azon méláztam, miközben a legfrissebb előjelzést tanulmányoztam, hogy a Horn fok előtt kb 1000 SM óta folyamatosan menekülünk valami monster elől. Most éppen tőlünk DNy-ra alakul egy igen goromba ciklon, ami ÉK-nek tart és növekszik, erősödik. A Ny-i ágában 50 – 60 cs-s szelek látszanak, viszont, ha tudjuk tartani a tempót, benne maradunk egy ideig a felső Ny-ÉNy-i középszeles áramlásában. Mindent elkövetünk, hogy haladást sikerüljön produkálni.
Reggel. Most sűrűbben váltjuk egymást, több a teendő, fárasztóbbak a műszakok. Sajnos, az Egyenlítőig, szinte végig, kb. 1 cs-s szembe áramlásunk lesz, ami végig rontja a teljesítményünket. Ezzel együtt is lassan Montevideo magasságába érünk, ami fantasztikus, mert agyilag még kicsit a Horn fok küzdelmeiben vagyok.
Szinte hihetetlen, de “tisztába tettem magam”. Ez még mindig higi kendőt jelent, de így is óriási érzés még Bluffban felvett ruhadarabokat lehántani magamról. C tegnap hámozta le magát, mint egy almát és akkor irigyeltem érte. Már egy rétegben alszom, de még mindig minden vizesben, így is sokkal pihentetőbb, mint vízhatlanba, csizmában.
A légnyomás 1012 hPa, hibátlan tiszta ég, napsütés, a szél kicsit fordult, szembe, de még mindig jól haladunk, 4,5 nap alatt 1200 SM-et jöttünk a Horn óta.
Eltűntek az albatroszok, csak egy fekete sirályfélét látok körözni, azt is csak néha.
Kiszedtem a vizet mindenhonnan, megreggeliztem, lereffeltem egyet az élesebb menet miatt és töröm a fejem egy solent-stay cserén. 24 – 25 cs fúj most, ha tovább erősödik, muszáj lesz.
Aztán 27 cs. lett és lecseréltem. Klassz, hogy itt kint az óceánon minden szélváltozásnak megvan a maga jele a felhőzetben. Mutatta magát, művészi precizitással felfestette az erősödést az égre, csak érteni kell. Nagy, elkent cirrus szerű felhők jelentek meg a szél irányából, amik lassan apró bárányokra töredeztek szét és gyorsan vonultak DK-nek. Fél óra múlva utolért bennünket és erősödni kezdett itt lent is.
Holnap reggel, délelőtt várható még egy erősebb menet ebből a ciklonból és talán kiszaladunk már annyira belőle, hogy bő szelesedni és gyengülni fog. Annál tovább most még nem látok.
03 20.-án, 17 20 UT-kor a pozíciónk 41° 13,3′ S, 046° 12,9′ W,
Március 20 – BWR info
03 19, 10 50 UT,
Mozgalmas éjszakánk volt. Este még szép, tiszta égbolttal, stabilnak látszott, bár már akkor is mutatta magát egy furcsa, vékony gerenda a magasban, jelezve, hogy ott más szelek fújnak, mint lent. Később megjött az a szinoptikus szél, amit vártunk, de kicsit komolyabbra sikerült az is, erősen zötyögtünk és hogy kíméljük a hajót, hajót, feltöltöttük az első centrál ballasztot. Ettől kicsit egyenletesebb lett a menet, lent tartotta a hajó orrát, nem bukdácsolt annyit. Éjfél után, mármint helyi éjfél után beindult egy intenzív zivatartevékenység villámlással, dörgéssel, szakadó esővel és rugdosós széllel. Rég nem láttunk már ilyet. Délelőtt, mikor írom ezeket a mondatokat, még mindig ennek a frontnak vagyunk a hatászónájában, bár esőt már csak nagyon előttünk látok és nagyjából hasonló sebességgel halad, mint mi. Radaron 6 SM-ig látok és nincs benne. Jelenleg 14 – 15 cs-s sebességgel haladunk majdnem tökéletes irányban, ezt szeretem.
Óriási szerencsénk volt egy órája. Természetesen, nekünk már az a szerencse, ha úgy éri valami a hajót, hogy nem okoz nagyobb kárt. Kint ültem a fedezék alatt – szinte folyamatosan kell valamin állítani -, mikor egyik másodpercről a másikra 13 cs-ról lassulunk 5-re, lefejelem a buborék szélét a lendülettől. Azonnal tudom, hogy fogtunk valamit, csak azt nem még, hogy mit és mivel. Ugrok hátra, nézem a kormányokat, de szerencsére azokon nincs semmi, fölkapom a hydro-t, nehogy baj érje, aztán első ötlettől vezérelve kezdem felhúzni az uszonyt. Jön gond nélkül, de ettől még állunk. Szólok C-nek jöjjön, ismét van egy kis tolatásunk. Mire felöltözik, felsodrom a stay-t. Alig tudunk annyi sebességet gyűjteni, hogy felmenjen a hajó, de azért valamennyire felszaladunk, és pillanatok alatt megállunk 0-ra. Békésen sodródunk 10 mp-et, mikor látom, hogy úszik ki a hajó alól egy irgalmatlan nagy csomag háló. Nem akármilyen rongyos, alaktalan valami, hanem szabályos téglaalakú, kb 1,5 x 3 m méretű, párnaszerû valami, ujjnyi vastag égszínkék kötélből. Lóg azért körülötte is valami, de az nem látszik jól a hullámzásban, viszont tele volt már kagylóval, tehát nem tegnap veszítették el. Ha nem a tőkesúlyt találja telibe, hanem éppen elmegy mellette, akkor valamelyik kormányunk ismét áldozatul esik, esetleg viszi a hydro-t is. Valami, ha nem is most, de ütötte az uszonyt is, mert sérült a hátsó éle, pont azon a részen, ahol támaszkodik az alsó csuszkában.
Kis csövecskéket ragasztattam a boomba, hogy a lasy-jack kötelét azokba kössem. A középső cső mintegy 3 cm-t fölnyíródott a húzástól. Nincs rajta nagy húzóerő, pár 10 kg. Gyorsan átkötöttem a boom alá, nehogy nagyobb kárt okozzon. Nem nagy problémák ezek, csak rengeteg van belőlük és lassan rárakódik az ember idegeire, mint az a bizonyos madár kaki.
Jól haladunk, de van ellenünk egy fél cs-s áramlás és kb 20°-al keletebbre megyünk, mint szeretnénk. Ha teljesen fölélesítek, szétverik a hajót a hullámok. Itt még belefér egy kis plusz mélység, később még jól is jöhet, amikor majd hátszeleznünk kell. Érzem, így utólag, hogy a lassuláskor, fejeléskor meghúztam a nyakam.
Délután
Egyenletes szélben, egyenletesen haladtunk, mígnem minden jel nélkül lejött ránk egy 40 cs körüli nyomás. Ugrottam, reffeltem, egészen vad volt. Meglehetősen fölkorbácsolta a hullámokat az erősödés, járjuk a “legényest” ismét egy ideig. Lényeg, hogy haladunk, még ha küzdelmesen is. Talán előbb, utóbb visszacsendesedik ez is.
03 19.-én, 19 10 UT-kor a pozíciónk 44° 31,8′ S, 051° 07,6′ W,