napló részlet: ….” előjel nélkül érkezett 39 cs, abban a pillanatban felnyomta a hajót és lefektetett. … az éjszaka meglátogatott egy sötétbarna, úszólábú kismadár… a hullámok mostanra megnőttek úgy 5 – 6 méteresre
FA N. UJ NAPLÓ BEJEGYZÉS hamarosan itt – részlet: “… Kiültem a fedezékbe kicsit melegedni, mint a gyíkok. Meleg is, amíg süt, de ha elmegy, visszajön a jégkorszak. Már csak egy makk, meg a motkány hiányzik innét…hauzolni készültem, mikor kint rendeztem a köteleket egy nagy reccsenéssel egybehangzó buffanást hallottam, mintha szakadt volna valami….”
07. 13. kargók napja 18:50 GMT, délután,
Kialakult egy stabil szél, már amennyire egy szél itt stabil tud lenni. Kb 300°-ról fúj 14 – 20 cs között, 90 – 100°-os TWA-n vitorlázom 10 – 17 cs között. Az átlagsebesség 13 cs. Viszont kutya hideg lett, úgy öltözöm, mint a déli vizeken. Ha valamilyen csoda folytán ágyba kerülök, csak a vízhatlant veszem le és dupla takaró. Folyamatosan jönnek a fröccsök, a legcsekélyebb állításhoz be kell öltözni. Végre olyan a menet, hogy félórákra is bent lehet maradni. Túl vagyok az egyharmad úton. Nem nag ydolog, de most mégis Már lassan egy hónapja vízen vagyok . Newport csak arra volt jó, hogy kirakjam a srácokat, elkapjak néhány holmit, és uccu neki, vissza LSdO-ba.
Hálás vagyok az időjárásnak, azok után, hogy keményen elbánt velem tegnap délelőtt. Egész éjszaka aludtam. Na, nem egyfolytában, azt itt nem lehet, de órás megszakításokkal. Megfordultam az ágyon, így fejjel hátra rálátok a műszerekre, és csak akkor ugrok, ha kell. Háromszor öltöztem be egész éjszaka, mert kint kellett állítani. Egyszer ráhúzni és kétszer ráereszteni a kötelekre. Muszáj volt.
Milyen csudás az ember agyának a vegetatív memóriája. Van vagy 23 éve, hogy utoljára ilyen rövid periódusokban kellett megoldani a pihenést. Akkor egy hét után azt hittem belepusztulok, aztán átestem egy holtponton és ment hónapokig. Így persze a végletekig ki lehet zsigerelni magát az embernek, de én azt rég tudom, hogy nem azok a limitjeink, amikbe belekényelmesedtünk civilizációs körülményeink között. Szóval, most egy éjszaka kellett folyamatosan órával ébredni, másnap és az óta megy óra nélkül, automatikusan ébredek – de tényleg fölébredek -, tudom, hol vagyok és mi a dolgom, ha kell, majd rendesen visszaalszom.
Továbbra is 17 – 24 cs-val fúj 320°-ról, 100°-os TWA-n haladok 12 – 20 cs között. Az ég továbbra is a szürke különböző árnyalataiban, itt bent, most hogy már kivilágosodott 10°C a hőmérséklet. Ennyi lehet a víz, de éjszaka sokkal hidegebb volt.
Szembe jött velem a Glen Canyon Bridge nevű 300 m-es cargo hajó, megszólítottam őket. Azonnal válaszoltak. Jól esett hallani rendes beszédű embert , nem valami, ma szokásos beszédű, alig érthető angolságú személyzetet. Miután arról jönnek, amerre én megyek, rákérdeztem, mit tudnak a jéghegyek jelen pozícióiról. Ahol most vitorlázom, az egy hónapja, a New York – Vendée versenyen zárt zóna volt jégveszély miatt. Nem mehetek más felé, erre visz a routing, mert erre van szél. Azt válaszolták, hogy az egy órával ezelőtt kiadott jelentés szerint ez a környék tiszta, jéghegyek csak sokkal északabbra vannak, nem kell aggódni. A hőmérséklet és a korábbi óvatosság kérdeztette velem, de így megnyugodtam, kevésbé lesem a radart.
A hajó egy óriási konténerszállító volt, pont szembe mentünk egymásnak. Kölcsönösen kitértünk jobbra, így elmegyünk egymás mellett 1 mérföldre. Irigykedve nézem, hogy rezzenéstelenül halad, mintha nem egy pályán mozognánk, pedig mindketten oldalról kapjuk a hullámokat. Örömmel hallottam tőlük, hogy már 10 mérfölddel előre látták az AIS jelemet.
Vizesek a hajóink, ilyen sebesség mellett nem is lehet másként. A hajó orra fölveri a vizet, aztán alászaladunk. Olyan az élet a hajóban is, mintha egy ugráló háztetőn lennék zivatarban. Minden dől és ugrál, egyetlen mozdulatot nem lehet tenni kétkezes kapaszkodás nélkül. Ha szükség van a kezemre, csak itt a térképasztalnál, vagy kitámasztom magam a konyha környékén. Pedig csak 20 cs az átlag szél. De nagyon jól haladunk, az elmúlt 10 óra alatt megtettünk 150 SM-et. Az elején elmaradtam a routingtól, de mostanra rávertem néhány mérföldet.
Ahhoz, hogy szeresd az amerikai ízeket, oda kell születni. Vettem egy rúd paprikás szalámit, helyi olaszok csinálják, jó kemény volt és eláll egy ideig. Kömény és valami beazonosíthatatlan íz, nagyon más, mint amit vártam. A teljes kiőrlésű búzaliszt kenyér édes, a méznek olyan íze van, amilyet virág még nem látott. Begyűröm őket, mert kell az energia, de hobbiból nem eszek. Egyedül az almának van alma íze, de az lehet, hogy európai.
16:00 Z, a helyzet változatlan. Ugyanazzal a széllel haladok hasonló tempóban. Az ég szürke, de nem esik, van helyette bőven tengervíz. Időnként elmegy mellettem egy cargo. Most éppen egy svájci hajó, tőlem északra. Nem nagyon szoktam figyelni ezeket a hajókat, mert van belőlük bőven, inkább csak a jégveszély miatt. Ahol ezek járnak, ott nincs jégveszély, a biztosításuk nem engedi meg.
16:00 GMT, 45° 34,6′ N, 042° 55′ W, minden rendben.
07. 12. 12:50 GMT, déltáj,
Az előjelzés 18 – 19 cs-s szeleket mutat, ami a valóságban 26 – 33 cs. Még nem tudom, hogy ez jelent valamit, máshol tart a ciklon, mint kalkulálják, vagy csak egyszerűen erősebb szelek fújnak benne. Nagyon jól haladnék, ha az áramlatok nem lassítanának immáron több mint egy napja. Ebben a zónában ellenáramlat csak a Golf visszaörvénylései lehetnek, de azok meg nem ekkora kiterjedésűek. Vagy mégis?
Az itteni viszonyok, hullámzás és hangulat nagyon emlékeztet a déli vizekre. Talán picit több a kék folt az égen és rövidebbek a hullámok, amúgy, mintha ott lennék. Jó tréning, kijön egy sor apró hiányosság, amik egyébként nem kerülnének elő. Ezek, bármilyen meglepő is, inkább programbéli apróságok, beállítások, amik már megvoltak, mielőtt elveszett az árboc. Most újra kell mindent kalibrálni és az nem egynapos feladat. Főleg az automata kormány és az őt kiszolgáló periféria összhangja, ami még nincs meg. Most sok mindennel kísérletezek, de a végső állapotig még sok van hátra. Talán úgy véli a kívülálló, hogy vannak bizonyos tuti állítások és kész. Az automata kormány beállítása teljes mértékben a hajó karakterisztikájához igazodik. Milyen sebesség, milyen szélszögön, mekkora hullámzásban, mekkora kormányaktivitással, hogyan reagál a hajó, mindegyik másként.
Ráadásul, mindkét kormánylapom napos oldalán, még indulás előtt LSdO-ban, nőtt kb 3 mm-es zöldmoszat, amit csak a felső harmadáról tudtam lekotorni indulás előtt – olyan hideg és koszos volt a víz a kikötőben, hogy nem volt kedvem belemenni -, és sokkal jobban kihat a kormány hatásfokára, mint gondoltam.
Kiértem az ellenáramlásból, sőt, most visz is egy kicsit. Hurrá! Megváltozott a hullámzás, nem kisebbek, de kevésbé meredekek, könnyebben fut a hajó, azonnal megváltozott a sebességem a pöttyhöz képest, most szerzem vissza az elvesztett mérföldeket, és megváltozott mindettől a hangulatom. Annyira, hogy még az étvágyam is megjött.
Mintegy 10 SM-re alattam is és fölöttem is megy egy-egy teherhajó, mindegyik kb 13 cs-val tart Európa felé. Nem bírnak velem, délelőtt óta majdnem ugyanaz a pozíciónk egymáshoz.
22:00 UTC, négy napja vagyok úton. Éjszaka egy darabig szépen haladtunk ugyanazzal a széllel, aztán kialakult fölöttem, szél felől egy szurok fekete tömb. Sokkal rosszabbat vártam, mint ami jött, de ami jött azt sem szerettem. Befújt kicsit, aztán elmosott nagyon és elvitte a szelemet. A szél iránya maradt, bár elvileg befordul majd É-ra, viszont nagyon legyengült.
Éhgyomorra fölcsörlőztem mindkét reffet a nagyvitorlán és fölhúztam a reachert. Akkor még 16 cs.s szél fújt, ez már csak 12, és lassulunk. Lehűlt az idő, itt már nem érzem a Golf melegítő hatását, a víz kifejezetten hideg, ha nem süt a nap, a levegő is.
Ez jó kis edző nap, mindenhogyan, fizikailag és mentálisan, hozott tanulságot is.
A szél csak annyit csinált, hogy lassan leállt és közben elfordult, aztán lassan visszajött és tovább fordult. Nekem ez a következőket jelentette:
Kezdődött azzal, hogy mindkettőt kireffeltem, aztán a J2 helyett kicsomagoltam és felhúztam a reachert. Ment fél órát, még vizes sem lett, a szél gyengült reacher felsodor, le ereszt, elcsomagol, A3 kicsomagol, felhúz. Mire végeztem vele, látom ám, hogy közben leestünk 30 fokot, élesebben kell menni. A3 felsodor, le ereszt, elcsomagol. Code 0 kicsomagol, felhúz, és fantasztikus, hogy ment vagy egy órát mielőtt teljesen leállt a szél. Vagyis nem teljesen, csak legyengült öt csomóra, fent hagytam. Aztán erősödött a szél, C0 felsodor, de fent hagy, nagyvitorla egy reff le. Gyengülés, várok fél órát, gyenge, kihúzom a C0-t. Megy egy órát erősödik, C0 felsodor de ott hagy, J2 ki. Most tartunk itt, egy reff, J2, 20 cs-s szél 110° TWA-ról, megyünk átlagban 14 cs-t, helyenként 20-at.
Mindez, amit leírtam, a vitorlák ki – becipelésén túl, a behúzó kötelek befűzésén, kihúzásán túl csak csörlőre vetítve: az árboccsörlőn kb 800 tekerés, a kávédarálón kb 1000 tekerés. Ja, és 40 kör a fedélzeten. Hogy ez mit jelent, csak azok tudják igazán, akik már vitorláztak hasonló hajóval.
Tanulság: a reacher hugóját (vagyis, behúzó kötél kontroll pont), előbbre kell vinni egy méterrel. Mikor mindezzel megvoltam, úgy déltájban, ettem reggeli gyanánt egy chili con carne-t zacskóból és ittam sok vizet. Reggeltől legalább 4 liter vizet ittam, amiből 3,5 litert kiizzadtam azonnal.
Kint bőg a hydro generátor, fel kell venni. Folyamatosan van hangja, de ha telítődnek az akkumulátorok és nem veszik már a töltést, más, bőgő hangot ad. Felvettem.
Van úgy, hogy órákig is elmegy a hajó anélkül, hogy bármit kellene tenni, van, amikor meg folyamatos feladat.
18:40 GMT, 42° 39,9′ N, 048° 20,7′ W, minden rendben.
07. 11. 19:30 GMT, délután,
Koradélután úgy gondoltam letöltök egy új GRIB-et, kétnaponta érdemes megnézni a frisset. Ha már van új forecast, akkor lefutattam egy routingot is, lássuk, merre menjünk. Úgy kezdte, hogy hauzoljak ki és menjek 340 mérföldet É – K-nek, fel egészen a jégzóna határáig, nehogy kiszaladjak a szeles zónából. Lefutattam mindjárt háromszor, különböző beállításokkal, de nem tágított, hauzolni kell. Kimentem és meghauzoltam, azóta É – K-nek tartunk. A szél változatlanul 27 – 30 cs-val fúj, semmi jele annak, hogy kiszaladnék belőle. Az is igaz, hogy a valóságos szél pont 10 cs-val erősebb, mint az előjelzett.
Átment fölöttünk két gerenda, irányuk, kinézetük arról győzött meg, hogy szélerő és szélirányváltozás következik. Az elsőnél gondoltam, ha erre a 29 cs-ra még rájön valami, akkor sok lesz a nagyvitorla, hát levettem a másodikat. Nem változott a szél, de nekem kényelmesebb lett a menet, pedig nem lassultam. A második gerendánál inkább csak eső volt, talán egy picit változott a szélirány, de nem számottevő. Még lehet ez nagyobb változás is, mert előttem még nagyon aktív a felhőzet.
Reggel.
Éjszaka többször cseréltem orrvitorlát a szélerőnek megfelelően, így a hajósebesség végig 12 – 18 cs között volt, Az sajnos tény, hogy egy makacs szembeáramlás folyamatosan elvesz tőlem 2 – 3 mérföldet óránként. Vezet nekem a routing, pont annyival, amennyit veszítek az áramláson. Nincs alternatívája ennek az útvonalnak, tegnap több verziót vizsgáltam, de ez a fölfelé irány mindegyikben egyformán benne volt.
Este végül ettem. Többször nekikezdtem, de valahogy mindig máshol kötöttem ki. Közben persze rágcsáltam ezt, azt, és megittam legalább 4 liter vizet, de rendes ételt már sötétedéskor sikerült ‘”főznöm”. Szalonnás, spenótos tészta volt, fűszerekkel, valamilyen szószban, de ízlett és kiadós is volt. Egy mézes tea jólesett utána.
Szakaszosan egész jól aludtam. Egy hajó elúszott előttem vagy 8 mérfölddel, más senki, csak a szél és a hullámok.
A hullámok mostanra megnőttek úgy 5 – 6 méteresre és pont szembe szaladnak az áramlással, így elég rövidek és meredekek, igencsak próbára teszik az automata kormányt, ahogy forgatják a hajót. Most itt helyi 10:00 óra lehet, ettem, ittam, csináltam néhány felvételt a menetről, minden rendben.
12:30 GMT, 39° 57,4′ N, 054° 35’ W,
07. 10. 19:30 GMT, délután,
Átment rajtunk egy sor zivatarfelleg és felhőgerenda, ömlött a víz alulról, felülről és még nem ért véget. Szél alatt folytatják útjukat, fölöttem újak keletkeznek. Mikor egy nagyon fekete nagyon gyorsan jött felénk lereffeltem egyet, mert biztos volt, hogy nem gyengüléssel érkezik. Pont végeztem mikor meglökött bennünket 29 cs-val, még így is muszáj volt 30°-ot ejteni. Elment egy, aztán még egy, aztán még több, mire világosodni kezdett. Most szép az ég, de újabb fellegek gyülekeznek a horizonton.
Éjszaka meglátogatott egy sötétbarna, úszólábú kismadár, alig volt nagyobb egy fecskénél. Bejött a kabinba, menedéket akart itt találni, de ez nem az a hely. Kitettem a kormányállásba, ahol pihent kicsit, aztán eltűnt. Mikor megfogtam, odacsípett, de csak amolyan kedvesen, szinte gyengéden.
Kitisztult, nagyon szép volt, jól megnéztem, aztán befelhősödött megint. Érdekes volt a naplemente. Látszott a sűrű párán át a teljes korong, a fényét felfestette az égre, de ő maga alig látszott, aztán vezényszóra beszürkült minden.
04:40 Z, éjszaka,
Most alhatnék, senki a környékemen, de kemény menetben vagyunk, és nem tudok. Kialakult ennek a 25 cs.s szélnek az arányos hullámzása, ami pont akkora, hogy forgatja a rohanó hajót, a kormány keményen dolgozik, hogy irányban tartson bennünket. Ha mélyebbre ejtek, nagyon lelassulunk, ha élesedek, elmegyek az iránytól. Ezen a 140 – 145°-os TWA-n kell maradnom, és hozzá kell szoknom, be kell állítanom a hajót, mert még napokig hasonló következik.
Körülöttem ismét zivatarok, bár nem látom őket az éjszakában, de érzem a szeleiket és látom a radaron is. Amúgy szinte tropikus hőmérséklet van, kifejezetten langyos a szél, valószínűleg a víz is, de egyelőre azzal nincs dolgom.
Aztán odaért és telibe kapott egy masszív zivatar, amit láttam a radaron, felkészültem rá és mégis meglepett. Szél felől jött és minden átmenet nélkül szakadni kezdett az eső, szél ugyanaz a 24 – 26 cs. Gondoltam ezt megúszom, de nem. Előjel nélkül érkezett 39 cs, abban a pillanatban felnyomta a hajót és lefektetett. Fokfeltekerő már a csörlőn, apránként ráengedek a shottra, tekerem fel, ami egy fekvő hajónál másként megy, mint rendesen, de végül megvan, biztonságban. Akkora cseppekben szakad az eső, hogy a vízhatlan ruhán át szinte fáj, ahogy dörömböl rajtam. Hajó a nagyvitorlával, ami egy reffel még 136 m2, erősen dőlve szürtyögve halad, csak néha lobban be, meglepően stabil az állapot. Az első nyomás enged, már csak 30 cs, az automata kezdi beejteni a hajót az eredeti irányra és 10 perc leforgása alatt ismét a pályán vagyunk. Hozzá sem nyúltam a kormányhoz. Először arra gondoltam, hogy a stay-t húzom vissza egy időre, de nem látszott ismétlés a radaron. Vártam kicsit és visszahúztam a solentet. Már rég az A7-el kellene, hogy fussunk, de ebben az instabil, zivataros időjárásban nem kockáztatom meg, kár volna elveszíteni. Az egy ilyen helyzetben másként reagál, mint a lapos fock, keveset, de nagyot lobban és szétrobbanhat miszlikre. Onnan tudom ilyen jól, mert már megtörtént velem, még ha régen is.
Most 12:50 UTC van, itt reggel, és szép idő. Továbbra is 24 – 28 cs a szél, 145 a TWA, süt a nap. A távoli horizonton vannak fellegek, a radar 24 mérföldjén belül semmi, csak egy tankhajó 20 SM-re, elmenőben.
Megúszom a müzlit, mert az egyetlen tej, amit vettem és elvileg eláll három hétig, bontás után két nappal megalvadt. Egy nagy fél gallonos flaska, de arrafelé nem árultak kisebbeket. Meleg van.
Déltáj,
Ülök a fedezékben, kezemben a kiürült vizes flakon és azon meditálok, hogy előrehajoljak-e a helyére tenni, vagy csak leteszem a lábamhoz, ahonnét majd elgurul. Kétórai küzdelem után nincs erőm ilyen fontos feladat megoldásához.
Két nap és 18 óra alatt jöttem 650 SM-et, ami a körülményeket figyelembe véve nem rossz.
15:40 GMT, 37° 35,6′ N, 058° 12,3′ W, minden rendben.
07. 10. 23:30 GMT, este
Egész nap párás, ködös, borús idő volt, 9 – 14 cs-s széllel É – K-ről. Honnan is fújna, hisz arra kellene mennem. … Még haladok, teljes nagyvitorla, C0 az árbocon, és szurkolok, hogy innen minél tovább vigyenek, ne kelljen sokat berregnem.
Tegnap alig ettem indulás előtt, csak egy salátát, még a marinában, aztán elragadtak az események. Ma viszont bepótolom. Ettem reggelit, szokásomtól eltérően valami müzlit – amit itt találtam kibontva – kávéval, aztán ebédet, most pedig vacsora után nézek. Sok minden van, maradt is és vettem is, nem kell spórolnom.
Az államok nagyon megdrágultak, vagy én mentem rossz helyre. Az üzemanyag még olcsó, de úgy beszélnek a dollárról, mint az olaszok a líráról az euró váltás előtt. És valószínűleg van is nekik sok, mert semmiben sem ismerik a kicsit, sem a fagylalt gombócban, sem autókban, sem a hajókban, sem másban. Úgy tűnik, itt a méret kifejezi az egyén társadalmi státuszát, akár használja azt a valamit, akár nem.
Két hajó, egy tanker és egy cargo ment el mellettem és más semmi. A halászok elmaradtak, itt már mély nekik a víz.
Visszatért a Golf-áramlat egyik hatása, meleg lett. A múlt éjszaka dideregtem a nyirkos gúnyáimban, most meg 25°C van legalább, egy réteg vékony polár van rajtam.
Villámlott, dörgött délről és egyik pillanatról a másikra nyakamba szakadt az ég, ömlött az eső, ahogy csak egy ilyen zivatar tud. Nem sokat hagyott mélázni, gyönyörködni az esőben, jel nélkül lecsapott rám egy 36 cs-s nyomás, nyilván az esőé, de előbb szokott jönni és aztán esni. Most az eső pont eltakarta, semmi nem látszott belőle, így váratlanul ért. Orrvitorla nem volt, de a teljes nagyvitorla középre behúzva, lefeszítve, hogy ne billegjünk a hullámzásban. Most, ahogy elérte a löket, azonnal lefeküdtünk, de semmi más nem történt. Bent persze ilyenkor összeborul minden, miután pályára állítom a hajót 10 perc, hogy rendet tegyek. Pont olyan szögből jön a szél, hogy ejtve azonnal elkezdünk jó irányban száguldani. Az első nyomás után beáll 18 – 24 cs-ra, hozzáhúzom a fokot is, had menjen. Van még pár lélegzete, kihagy pár percre, de azóta rendületlenül fúj, és én boldogan száguldok vele K-nek.
Ez volt az előrejelzés, ezért a szélért jöttem D-nek, de örömömre előbb jött és erősebben fúj, mint reméltem. Van velem a szélen kívül mintegy 2 cs-s áramlás, együtt ezzel helyenként 19 cs-s hajósebességet érünk el, ami szép sima vízen.
Ismét müzlit reggeliztem, de ma nem ízlett annyira. Nem leszek rabja, már most tudom. Majd rövidesen eszem rá valamit, hogy felejtsek. Van még egy dobozzal!
Írás közben felnézek a műszerre: SOG 21 cs., BSpd = boat speed, hajósebesség a műszer szerint, SOG = speed over ground, a GPS szerinti valóságos haladási sebesség.
Levettem a C0-t. Milyen egyszerű ezt így ide pötyögni. Az időközben 3 méteresre nőtt hullámokon meg – meggyorsulunk, olyankor ömlik a víz a fedélzeten. Az egyszerűség kedvéért beejtettem 20 fokot, de így is meg megszalad a hajó, jön a víz. Amíg leszedem semmi gond, de amíg betuszkolom a hurkát a fedélzeti ablakon, bent elrendezem, begyűjtök pár vödör vizet, egy részét a nyakamba.
Időközben kisütött a nap, indulás óta 380 SM-et tettem meg és benne vagyok a szélben, minden rendben.
16:00 GMT, 38° 59′ N, 063° 47,6′ W,