Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary – BWR 74. nap – SIKERREL VETTÉK A HORN-FOK-ot. Viszlát Déli-Csendes-óceán! Fa Nándor hajónaplója épp a küszöbről érkezett, március 16.

SUCCESFUL CAPE HORN ROUNDING of  Spirit of Hungary IMOCA 60′ BRAVO  NANDOR AND CONRAD ! GRATULÁLUNK A SIKERES HORN-FOK MEGKERÜLÉSÉHEZ és a Spirit of Hungary első Antarktisz-kerüléséhez!

SOH BWR CAPE HORN 2015 03 16 ©Spirit of Hungary  DSC_0951-1

Spirit of Hungary BWR 2014-15 CAPE HORN 2015 03 16 ©Spirit of Hungary DSC_0951-1

Official Information by BWR Race Direction: Spirit of Hungary Nandor Fa 16/03/2015 06h13 UTC crossed Cape Horn after 74d 18h 13min of sailing.

HORN FOK GYŰJTEMÉNY NÁNDORTÓL ÉS CONRADTÓL

Fa Nándor négyszer kerülte meg vitorláshajóval a Földet, ebből ezúttal harmadszor versenyben – kétszer szólóversenyben

  • Szent Jupát (31 láb hosszú kétszemélyes túravitorlással – társa Gál József
  • BOC Challenge 1990-91 ALBA REGIA (saját tervezésű és építésű 60 lábas hajó)
  • Vendée Globe 92-93 KHBANK-MATÁV  (60 lábas saját tervezésű és építésű 60 lábas hajó – az Alba Regia átépítve a Vendée Globe-ra)
    • Fa N. ekkor nemzetközi elismertségre tett szert az 5. helyezésével. miután az első „nem-francia” volt, aki egyáltalán teljesítette a Földkerülő versenyek Forma 1-ét, a megállás és külső segítség nélkül teljesítendő szólóvitorlázó versenyt.
  • Spirit of Hungary Imoca 60′ (60 lábas karbonhajó-Fa N. tervei alapján Déry Attila közreműködésével, Pauger Carbon építette)

GRATULÁLUNK! NÁNDINAK a NEGYEDIK-, CONRADNAK a MÁSODIK HORN-FOK KERÜLÉSÉHEZ! Az alig egy éves 60 lábas Spirit of Hungary-nek az első sikeres Antarktisz-kerülője eddig. BRAVÓ!

FA N. Napló: 03 15- 16 .

“01 00 UTC-kor a pozíciónk 56° 02′ S, 068° 23,8′ W, még 1° a Horn-ig. Most jutottam oda, hogy leírjam a napot. Mellékelek egy képet, amin a háttérben a Cordillerák hófödte csipkés csúcsai talán láthatók. Gyönyörű őstermészet. Rideg és gyönyörű! Kár, hogy nem látjuk majd a fokot, azt hiszem még éjszaka lesz mikor elmegyünk alatta. Majd meglátjuk.

07 20 UT,
Nagyon jól haladunk eddig, az előjelzéseknek megfelelően. A most du. vett legújabb előjelzés kicsivel több szelet ad nekünk a haladáshoz, és kicsit több időt a foknál a meneküléshez. A mostani kép szerint lesz kb. 5 – 6 óra előnyünk.

Egész délután az egyre levett nagyvitorlával és a reacherrel jöttünk, jó irányba, jól. Este úgy látszott helyesnek, ha a reachert a J2-re cseréljük és úgy megyünk az éjszakába, ami élesedést és erősödést ígér. Már benne vagyok az éjszakában és erősödött, illetve apránként élesedik is, bár az most nekem nem hiányzik, jó így, ahogy van.

Near to Cape Horn - there are the Cordilleres SPIIRTHU _ 40 SM to CAPE HORN©SpiritHuNFA GOPR1117

Near to Cape Horn – there are the Cordilleres_SPIIRTHU _ 40 SM to CAPE HORN©SpiritHuNFA_GOPR1117

Tegnap el voltam keseredve. Ahányszor előre mentem az orrba, annyiszor találtam több vödör vizet a tőkesúly mellett, folyamatosan szedtem, hordtam hátra a főfalon keresztül. Ilyenkor nem lehet a fedélzeti ablakot kinyitni, ott embermagasságban mennek a fröccsök és nincs szünet, vagy ha van, kiszámíthatatlan. Már próbáltam. Nem értettem honnét jön ennyi víz, mert mikor kiszedem, kiszivacsolom, mindig figyelem egy ideig a csavarokat, folyik -e. Már a többedik alkalommal köröztem a vödörrel, mikor felnéztem valami miatt és látom ám, hogy az ablak rá van csak hajtva, de egyetlen kilincs sincs bezárva. Körben csöppök, friss érkezés. Minden nagyobb fröccs bepréselt az ajtó alá kevéske vizet, így persze összejön a nekem szánt mennyiség. Mondom C-nek a felfedezésemet, vigyorog, talán emlékszik valamire.

03 15, 19 20, UT

Egész éjszaka zötyögősben jöttünk, de tartjuk a tempót. Ránk fújt egy 30 cs-s É-i, ami nagyjából az előjelzés. Még abban vitorlázunk, bár kicsit már fordul mögénk és pár csomót gyengült. Méltó módon búcsúzik tőlünk a Pacific, kevés széppel ajándékozott meg bennünket, de végig jól haladtunk. Igazából, ha 100 %-ig rendben lenne a hajó és versenyben lennénk, egy szavam sem lenne ellene. Most, 19 00 UT-kor van még a fokig 110 SM-ünk, úgy gondolom, hogy 02 00 környékén passzáljuk a vonalat. Akkor itt már sötét van, csak abban a pici, maradék holdban bízhatunk, ami vagy előjön, vagy nem.

A vihar teljes egészében a sarkunkban van, nem lazíthatunk, pontosabban annak az előszelével haladunk most, de a kemény rész a foknál holnap déltájban várható. Jól vagyunk, most váltottunk, én jöttem, C ment pihenni. Főzök valamit, mert éhes is vagyok, meg telik vele az idő.

Egész nap nyomtuk, amit a biztonság megengedett. Jó ideig még, kora délutánig É-i ban szorítottuk a szelet, mikor is fél óra leforgása alatt elfordult Ny-nak, stay-ből solent, abból reacher és hátszélben tovább. A most esti GRIB már azt mutatja, hogy a nyakunkon van a ciklon, sokkal közelebb, mint eddig hittük. Viszont továbbra is megáll a hegyek vonalában és D-nek terjed. Mi már túl vagyunk a Cordillerák vonalán, csak 50 SM van hátra.

Egyetlen pillanatra sem bízom meg az időjárásban, már nem merek reachert húzni, megyünk a nagyvitorlával és a solenttel, viszont nem tudjuk a szikla vonalát vitorlázni, csak fölé, így még kétszer hauzolnunk kell. Az elsőn éppen túl vagyunk, pont jókor, velünk fordult a szél is, majdnem veszteség nélkül megyünk kicsit kelet alá. A következő csapás már a fok felé lesz, de, miután ez a szél nincs az előjelzésben, így bármi lehetséges még.

Nagyon érdekes volt átjönni a mélység váltón. Öt mérföldön belül 3500 méter mélységből kijöttünk a 60 méteres vízbe, ennek megfelelően megszelídül a hullámzás is, aminek most nagyon örülök, nem zuhanunk többet egy darabig.

03 16, 00 35 UT

A legyengült hátszélben lelassultunk mi is, jelen pillanatban még 40 SM van a fokig, 02 UT-kor biztosan nem kerülünk.
Mielőtt teljesen besötétedett volna jól megnéztük az ég alját és eddig semmi nem utalt viharos szél érkezésére, így visszahúztuk a reachert, hogy haladjunk. C most kint ül és figyel. Amíg biztonsággal el nem hagyjuk a zónát, már egyikőnk sem alszik, legalábbis ágyban nem.

03 16.-án, 01 00 UTC-kor a pozíciónk 56° 02′ S, 068° 23,8′ W, még 1° a Horn-ig.

A Horn-fok a Wikipédia alapján: http://hu.wikipedia.org/wiki/Horn-fok