02 09, 05 05 GMT Fa Nándor február 9-i, hajnali rövid tudósítása az Indiai-óceánról a 6 napos szembeszeles küzdelem után: “Még csak egy napja csinálunk úgy, mintha rendes vitorlázók lennénk és máris jobban érzem magam. Most épp jár a motor, szárítunk ami csak ráfér.”
BWR HÍREK /NEWS : Nandor Fa skipper’s log in English http://www.barcelonaworldrace.org/en/news/emails-from-the-boats/from-nandor-fa-today
BWR hivatalos naprakész adatok, pozíciók: http://www.barcelonaworldrace.org/en/race-live
Fa Nándor Naplója a Dél-Indiai-óceánról: ” 42° 35′ S, 046° 47′ E. Tudjátok milyen vagyok, már álmodozok a jövőről és jól érzem magam. Az elmúlt hét nagyon megterhelő volt, de már a múlté..
02 08, 07 35 GMT. Tegnap du. olyanok voltak a viszonyok, hogy lehetett pihenni, hagytam hát C-t hosszabban az ágyban. Annyira felfrissült tőle, hogy egész éjszaka kint volt és vitte a hajót. Konkrétan ez egy kireffelésből és a solent J1-re váltásából állt, de engem szintén hagyott hosszabban pihenni.
Mi az indulás óta rugalmasan kezeljük a váltást, nem ragaszkodunk a szigorú időrendhez. Eredeti elhatározásunk szerint a négy órás ügyeleti rendszert követjük, de ezt nem mindig tartjuk be. Ha kell, ugrasztjuk egymást és ha lehet, hagyjuk a másikat hosszabban pihenni. Ez a módszer mindkettőnknek megfelel, agyilag, fizikailag ráálltunk és működik.
Reggel ébresztés nélkül keltem és kellemes – a korábbiakhoz képest értendő – kellemes kép fogadott. A szél csakugyan befordult és mi jó irányba vitorlázunk egycsapáson. Amióta átvettem az ügyeletet még tovább fordult É-nak és visszaerősödött 20 cs környékére. J1 helyett vissza a solent, egy ideig békésen, gyorsan haladunk. A látótávolság 100 m. Egész nap megy a radar annak ellenére, hogy sem hajó, sem jéghegy nem lehet előttünk. Valahogy jobb ez így, ha már vakrepülünk.
Elvileg kifújt, egyenletes szelünk van, a valóságban 14 és 27 cs között minden, sokszor kell a J1 – J2-t cserélni. Már csak 10 – 12 perc intenzív sport egy-egy csere, nagyon belejöttünk. Próbáltuk a cserét – nagyot kisebbre, erősödéskor – irányban haladva, szél felé felnyomva, leejtve, de csak az ejtés a jó taktika, el a széltől különben kijön a szemünk olyan erő van a kötélen. Néha attól félek, hogy letépjük a besodró kötelet – ami igen nagy baj lenne, főleg a C0, vagy az A3-nál, amiknek a dobja az orrsudáron van -, pedig 8-as dynema, 2,5t szakító szilárdsággal.
Mindezekkel a feladatokkal együtt is, maga a mennyország a mostani menetünk az elmúlt hét bármely órájához képest. 10 – 16 cs közötti sebességgel haladunk jó irányba a változó erejű, de alapvetően oldalszélben.
Aggódunk a gázmennyiségünk miatt. Bár az elején nagyon bíztató adatokat számoltunk, de meglepően nagy különbség van tartály és tartály között. Az egyik 7 napig is bírja, míg a másik 3 nap alatt kiürül, pedig nagyjából ugyanaz történik. Két forralás ételhez, két forralás italhoz, ketten, esetenként 4 dl víz, ez 8 x 30 mp. Ide a déli, hideg világra talán elegendő lesz.
Egy sziget sziluettjétől eltekintve nem láttunk szárazföldet Gibraltár, vagyis 4 hete. Ha minden rendben alakul, márpedig minden törekvésünk erre irányul, akkor a Horn-fok lesz a következő szikla, amit közelről szeretnénk megszemlélni.
Reggel furcsa, sárga csíkokon vitorláztunk át, valamilyen alga lehetett.
Mintegy 80 SM-re vagyunk egy nagyobb csoport jéghegytől, itt a vízhőmérséklet 10°C, ott állítólag 9°C. Mikor utoljára erre jártam a jéghegyes zóna jóval délebbre volt és ott 4°C volt a víz.
Melegszünk, nem kérdés.
02 08.-án, 14 00 GMT-kor a pozíciónk 42° 38,9′ S, 048° 25,3′ E. Minden rendben van, haladunk és jól érezzük magunkat. Mi egyre erősebbek leszünk minden megpróbáltatástól. A következő 5 napban dolgos, de hasznos szeleink lesznek, reményeink szerint jól haladunk majd.”
02 07, 12 00 GMT, itt kora délután. 6. napja, hogy szembeszélben vitorlázunk. Ahogy mind jobban szembefordult, úgy egyre inkább tartottunk É-nak mindaddig, amikor tegnap megfordultunk, mert a déli csapás vált pozitívvá. 6 nap, 144 óra. Egészen határozottan az az érzésem, hogy a maradék életemet már itt töltöm a Dél-Indiai-óceánon, szembeszélben, 5-6 m-es hullámok között zötykölődve. Megértem, hogy emberek hasonló körülmények között megrokkannak. Volt rá példa a Vendée Globe történetében is. Gerry Roofs nem a szembeszélbe rokkant bele, hanem a viharos Óceán végtelen sivatagába, a távolság reménytelenségébe. Sohasem tudjuk már meg mit élt át akkor. Egyike volt azon barátaimnak, akik végleg itt maradtak.
Ebédidő után elaludtam és arra ébredtem, hogy irtózatos pofonok tesztelik a hajót. Valahonnét meredek hullámok jöttek szembe. Jó érzéssel hallottam, hogy a szokásos buffanásokba semmi olyan hang nem vegyült, ami valami szerkezeti problémára utalna. Van egy érdekes percegő zaj az árboctalp felől már a vízre tétel óta, de ez nem utal nekem semmi egyébre, mint hogy minimális mozgást végez, miközben 15t-ás statikus és ugyanennyi dinamikus terhelés van rajta. Szú kizárva.
A hajó két oldala, mint két különböző rókalyuk, egyikőnk sem jó szagú. Tiszta szerencse, hogy ilyen széles a hajó, megvan a kellő védőtávolság.
Kint köd, 100 m-es látótávolság, bekapcsoltam a radart. Visszacseréltem a stay-t a solentre, már csak 18-20 cs-s szél fúj, de még mindig nem jó irányból.
02 07.-én, 16 20 GMT-kor a pozíciónk 41° 51′ S, 043° 19′ E.
Február 07-i BWR adatok: