93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary BWR2015 – Fa Nándor hajónaplója 2015.02.23.

02 23, 04 20 UTC

Hajnalban ránk fújt É-ról egy 40-es szél, jó porzós befújásokkal, ami eldöntötte helyettünk a helyes irányt. Nem, hogy az árbocra nem lehet felmenni, még itt a hajóban sem könnyû egyik oldalról a másikra átmászni. Majdnem szembe megyünk a szélnek és a friss, rendkívül agresszív hullámoknak, kemény tesztelés ez így két hónap vitorlázás után. Viszont jól haladunk Bluff felé, ami a leg délibb kikötő ÚZ-n. C nagy bátyja Aucklandban intézi a nekünk szükséges felszereléseket és mire odaérünk, lehozza Bluffba.

Most érzem a tegnapi napot igazán. Érdekes módon a fejemmel semmi bajom, ha nem verem a falba, vagy nem ázik el, rendben van. Viszont minden más tagom jól emlékszik a kalandra. (Utólag minden kalanddá szelídül, de nem vágyom a tiszteletkörre odafent.) Féltenyérnyi horzsolások, véraláfutás van a felkarom belső felén, amivel a vitorla tetejét igyekeztem megtartani, ugyanez a combjaimon a kötélzettől, erősen fogni most nem nagyon szeretek, a jobb térdem belső fele komolyan fáj, de éjszaka, álmomban jött meg, ezért gondolom nem más, mint valami odaverés és remélem nem szakadás, energiám erősen mínuszba csúszott.

Bár a hajnali vitorlacserék miatt C is már vagy 5 órája alszik és én vagyok ügyeletben, de néhány kötél átrendezésén túl nem volt dolgom. -3 reff és a stay van fent, ezzel 85°-os TWA-n 12 – 14 cs-val, haladunk kikötőnk felé, ahol nem tervezünk többet maradni 2 napnál és sprintelünk a többiek után.

Gyorsan kinéztem, nem szedi-e a vizet a nagyvitorla reff csomagja – kb. 3 m magasam száll a víz -, de szerencsére a szorosra húzott lézidzsek megóvja ettől.

Nagyon sok szépet és jót, bíztatást kapok otthonról, csokorba szedve időnként átjön, köszönöm nektek.

Sokszor gondolkodom azon, hogy szabad-e a maga nyers valóságában leírni és hazaküldeni a küzdelmeinket. Gondolok itt elsősorban a családomra, akik a rajt óta perceket alszanak ölükben a komputerral. De bocsássatok meg, és bízzatok bennünk, mindent elkövetünk egyrészt a tisztességes helytállásért, másrészt, hogy agyatlan kockázatokat ne vállaljunk. Ugyanakkor, ha őszinte képet akarok festeni az itteni életről, az a legegyszerûbb, ha a valóságot igyekszem megfogalmazni, bemutatni és az ilyen. Ennél nem adhatjuk lejjebb a teljesítményt a biztonság érdekében, mert az már súrolná a lelkes amatőr szintjét.

Annak idején, mikor még a tervezési időszakban 3D modelleket csináltunk Déry Attilával, 18 – 20°-os dőlést véltük annak a szintnek, ahonnét már romlanak a sebességi mutatók. Már többedszer vágtatunk éles fél szélben maximális sebességgel úgy, hogy a dőlésmérő 25 és 40° között mozog, és nem lassulunk. Most is, ezzel a két zsebkendővel, teljes nyomaték mellett – tőkesúly a maximumon, vízballaszt feltöltve, az összes vitorla a szélfelőli oldalon -, sokat időzünk a 40° környékén és néha 15 cs mellett mindezt.

Sajnos a papír térképeim eláztak, pedig most kell a kikötéshez. Olvashatóak így is, de nem tesz nekik jót a tengervíz. Nagyon biztonságos helyet találtam nekik, de egy ilyen hajón nincs biztonságos hely.

Radarral megyünk egy ideje, mert semmit nem lehet látni, vagyis 100 m, mintegy 2 – 2,5 hullám. Eső, pára, viszi a tengervizet a szél, igazi nyári időjárás. Az elmúlt héten egyszer láttam a napkorongot a párán át, és egyszer sejlett valami. Most körülöttünk, vagyis előttünk 4 SM-el két zivatar a radar szerint. Vonulnak délnek, mire mi odaérünk, már messze járnak, vagy kimúlnak.

Jött C, kipihenten, üdén, evett, ivott, beöltözött, így én most elmegyek pihenni, még érzek némi adósságot.