Elképesztő, hogy már eltelt egy hónap és itt járunk… “be-déliesedtünk” lélekben is. Orrbavágott a déli óceán rögtön, ha esetleg nem emlékeznék, én meg felvettem a kesztyűt. C-vel remekül motiváljuk egymást.
Fa N. Naplo 2: 01 30. 20 30 GMT Első reakcióként, mikor elszállt a tőkesúlyt vezérlő komputer, arra gondoltam, talán meg kellene állni Fokvárosban (egy pitstop a szabályok szerint megengedett) és helyettesíteni. Aztán hála és köszönet, Perényi Petinek, (a Spirit of Hungary elektronikai szakértője és tartalék co-skippere) műholdas távsegítséggel összehoztuk a megoldást. Most egyszerűen és remélem, megbízhatóan fog működni. Talán látszik a trackingünkön is, hogy a megállás csak öt percig volt alternatíva, már szó sincs róla, megyünk tiszta erőből tovább.
- BWR around the planet – the ice zone
- 23/12/2014, Barcelona (ESP), Barcelona World Race 2014-15, Barcelona , Spirit of Hungary (Nandor Fa, Conrad Colman)
- Spirit of Hungary photo ©G M Raget BWR 2015 b
- Spirit of Hungary sailing NANDOR FA skipper, CONRAD COLMAN co-skipper spirithu©onboard photo FA NANDOR skipper, CONRAD COLMAN co-skipper,
MEGLEPŐ, hogy ennyi fizikai és szellemi, idegrendszeri terhelés mellet sem vagyok fáradt, sőt, talán még motiváltabb, mint a rajtnál. DE! Attól még érzékelem, hogy a 100 %-os teljesítmény mit követel manapság. Nagyon más elképzelni hazulról, még az én óceáni előéletemmel is, és itt lenni, megélni ma azt ami, itt történik a déli vizeken.
Orrbavágott a déli óceán rögtön, ha esetleg nem emlékeznék, én meg felvettem a kesztyűt. C -vel remekül motiváljuk egymást, ő is iszonyúan kemény, mások számára elképesztően nehéz ember lehet, de mi jól erősítjük egymást. Ő sem tűri a lustaságot és a középszerűséget, ahogy én sem. Mindennap nyomjuk tiszta erőből, a mindennapi újrakezdéshez szigorúan kontrollált időbeosztással, pihenéssel és táplálkozással. Ezért a menetért jöttünk mindketten ide!
- BWR positions http://www.barcelonaworldrace.org/
Napló 1: 01 30, 11 45 GMT
Éjszaka aránylag stabilan, jól haladtunk az esti vitorlázattal, nem ért bennünket nagyobb löket. Reggelre viszont gyengült kicsit, ami az előrejelzésnek megfelelő, kireffeltem. Mire C felébredt, már fel kellett húzni a reachert is, azóta jól haladunk.
Mostanra fogalmazódott meg bennem, hogy mi is az, amit mi csinálunk itt. Vitorlázunk, persze, de hogyan? Bár volt fogalmam arról, hogy milyen irányban változott a vitorlázás úgy általában, a mi műfajunk különösen, de ilyen markánsan nem szembesültem vele, amíg ide nem értem. Tudtuk, ismertük, használtuk a routingot, használjuk a sail-chartot, mostanra kombinálva a routinggal és mégsem állt össze a kép, hogy ez mit is jelent a valóságban addig, míg ide nem jöttem újra a déli vizekre. Már harmadik napja robogunk, és ez nem az a robogás, amit én tizenéve csináltam, megtanultam. Adva van a hajó, amit maximális teljesítményre terveznek, építenek, kifejezetten a bő szeles futtatásokra koncentrálva, óriási nyomaték, sikló héjforma, könnyű, magas rudazat, hatalmas és nagyon specializált vitorlázat. Mindez a paraméterhalmaz ott van a polár görbében és a vitorlatérképben, a komputer kíméletlenül megmutatja, hogy mit tud a hajó, mit kíván tőled a program a maximális teljesítmény érdekében, és mit csinálsz te.
Nem elég fejben készülni, itt szembesülnöm kellett vele, hogy a mai teljesítmények a korábbiakhoz képest még messzebb vannak az emberi komfortlimittől, még a mi, az ehhez szokott, az ezeket a vitorlázó kondíciókat szerető emberek komfortlimitjétől is. Vágtatsz az éjszakában az igen hullámos óceánon valahol délen, semmi jót nem ígérő zivatarfellegek között 20 csomó feletti sebességgel, már bőven kívül vagy a biztonságosnak gondolt limiten – képzeletben veregeted a saját válladat, hogy bizony milyen fasza gyerek vagyok – és ránézel erre az istenverte Adrenára* és azt látod, hogy ki kell reffelned, solent helyett reachert kell húznod, mert alul vagy vitorlázva. És még az a vigaszod sincs meg, hogy rövidesen odaérsz, mert majd két hónap múlva érsz oda. Bizony kellenek ide azok a fiatalok, akiknek az idegrendszere, a tudása már ilyen irányban fejlődik. Nem véletlen, hogy az én generációm már nem villog itt.
Most alszom kicsit és folytatom.
Délutánra A3-at kellett a reacher helyett húzni, amúgy minden rendben, bár a legyengült szélhez még a korábbi hullámzást élvezzük. Úgy döntöttünk, habár nem volna szükséges, hogy a motorral töltjük az akkumulátorokat, járatjuk két órát. A leginkább azért, hogy a meleg motorom megszárítsuk a zoknikat, esetleg a csizmát. Indulástól eddig, egy hónap alatt 12 L üzemanyag fogyott a 210 L-ből. Ez ügyben jól állunk. Fantasztikus a hidrogenerátor, észrevétlenül tölt.
19 10 GMT-kor a pozíciónk 42° 24,4′ S, 003° 59,9′ W.
Most C pihen, én megeszem a spagettimet, amit áztatok már 15 perce. Békésebb most a menet, 9 – 12 cs, hajnalban valamikor majd hauzolunk és holnap délutánra már erősebb, északias szelet várunk, és újabb vágtatás vár ránk, készek vagyunk rá.
*Adrena: eredetileg – az azóta 2xVendée Globe győztes – Michel Desjoyeaux (“a professzor”) óceáni vitorlázó együttműködésével, a hivatásos óceáni versenyhajósok számára fejlesztett speciális navigációs és útvonaltervező szoftver – mely a hajóadatok és vitorlakombinációk, valamit a hajó képességeinek programozásával tesz ajánlást a hajós számára az optimális teljesítmény elérése érdekében)