Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary – Egyenlítői program: kipipálva. Jan.16-17. és Fa Nándor hajónaplója 01.16.

GOOD MORNING SPIRIT OF HUNGARY, YOU CROSSED THE EQUATOR!
Sprit of Hungary passed Equator at 7H45 UTC. Have a good day!

Tete en bas (vagyis ami franciául  – fejjel lefelé). Talán viccesebb lenne a kép, ha nem látszódna hogy a bummról lógok.

Napsütéses viszonyok, de nagyon változékony szelek – sok vitorlacserére kényszerítenek.” – C

Greetings from the southern hemisphere, or the Tetes en bas (heads upside down in French).  Maybe the photo would be more funny if it was cropped a little closer to show less that I am hanging off the boom.
Sunny conditions but very changeable winds makes for many sail changes. (C)

Ma reggel a mi hajósaink is kiszabadultak az Észak-Atlantiról és 5 nappal az akkor vezetö hajók egyenlítöi áthajózása után, folytathatják útjukat a Déli féltekén a BWR MEZÖNYBEN.

JÓ REGGELT KÍVÁNUNK a SPIRIT OF HUNGARY  60 lábas MAGYAR VERSENYHAJÓNAK, és CSUPA JÓT A FA NÁNDOR – CONRAD COLMAN KORMÁNYOS PÁROSNAK A DÉLI FÉLTEKÉN, ami szerencsésen viszi öket a Passzát zónából a nyugatias szelek birodalmába. Nagyon más fegyverzettel folytatódik ott lenn a csata az elemekkel.

Korábbi, az Egyenlítő-i átkeléssel kapcsolatos bejegyzéseink, valamint

FA NÁNDOR 01.16.-i NAPLÓJA itt olvasható:

F.N. ” 1° 34′ N, 27° 36 W-en vagyunk. Az éjszaka megállt a levelező szolgáltatás a műholdas rendszereinken, nem ment egyik vízkészítő sem, 8-szor indítottuk újra a computert és a rendszert. Reggel mesélte a szolgáltató, hogy ne aggódjunk, minden rendben, csak meghekkelték a szerverüket. Ó, drága hekker barátaim…

2015,01.17. kora reggel – Spirit of Hungary, átjutni a Egyenlítőn! Egész éjjel dolgoztak a skipperek a sebességért a szél akarata ellenére. A legutóbbi szél és sebességadatok már biztatóak. A táblázaton 8-9,7 csomós sebességet is látunk. Talán mire ezt hírt kiadjuk, át is jutotnak a Déli féltekére.

BWR NEWS: SOH continues to transition out of the Doldrums and into the South Atlantic Trade Wind.
Weather Forecast Barcelona World Race Issued 0300Z 17-JAN-2015 OVERVIEW: The lead boats are now working their way through the transition from trade winds to westerlies, with some complex patterns to navigate over the next couple days. Mid-fleet, the E’ly trades hold, though some areas of showers embedded within flow will create areas of unstable wind.
SYNOPSIS 00Z SATURDAY (17-JAN-2015):
1) Little change in the SE/ESE trade winds from the Doldrums, south to about 15S. There will be lighter E’ly winds now over the waters south of the doldrums to about 3S.

FA Nándor naplója: 01.16. 15 GMT  “Tegnap késő du-án 5 perc leforgása alatt kifutott alólunk az É-ÉK-i passzát, minden megállt, kivéve a hullámzást és a vitorlák csattogását. Mire besötétedett tökéletes “doldrums” viszonyok alakultak ki, zivatarfelhőkkel körben. Rettenetes, amikor csattog minden, többet árt a hajónak mint egy vihar. Azt lehet kezelni, ezt nem. A hullámok annyira bevernek a cockpitbe, hogy az alsó ajtót be kellett csukni. Szél alatti oldalra billentett tőkesúllyal kicsit kevésbé, de döng így is.

A3 le, solent ki, így csattogunk vagy 3 órát egy helyben.  Ilyenkor is irányban kell tartani a hajót, különben ballag visszafelé, aztán megérkezik az egyik zivatarfelhő szele és 2 órát haladunk vele. Majd megjön a zivatar is, mossa a hajót és C-t is, aki lelkesen szappanozza a zoknijait és magát az esőben. Majd csattogás 4 órán át ismét. Reggel van, mire jön egy nagyon lágy szellő K-ről, C J1-et húz, azzal ballagunk egy ideig. Kacérkodunk a Code zeroval, de várunk egy kicsit erősebb szélre, különben a száling vége ismét kikönyökli a vitorlát a csattogásban.
Más az előjelzés és más a kép, amit látunk. Az előjelzés részleteit nem taglalom, de ha az történne, akkor még három napig itt csattognánk. Eleinte azt gondoltuk, hogy  kellemes kis kóbor szél, de fúj már egy ideje és gyönyörû passzátos felhőzet alakult fölénk. Csak el ne kiabáljam.

1° 34′ N, 27° 36 W-en vagyunk. Erős K-i áramlás visz bennünket Ny-nak, de nem gond.
Tegnap meglamináltam a kormánytámaszték bal oldalát, az készen várja a feladatokat, remélem kitart majd. Most nagyon fröccsös a hajó hátulja a lassú menet miatt, megvárom amíg elérjük a 7 csomós sebességet, ha majd nem csapnak vissza a hullámok, megcsinálom a másik oldalt is.

Az éjszaka több meglepetést tartogatott. Megállt a levelező szolgáltatás a műholdas rendszereinken, nem ment egyik vízkészítő sem, illetve ment csak nem csinált vizet. Telefonálgattunk, az ment, leírásokat tanulmányoztunk a szolgáltatásokról, 8-szor indítottuk újra a computert és a rendszert, semmi. Reggel mesélte a szolgáltató, hogy ne aggódjunk, minden rendben, csak meghekkelték a szerverüket. Ó, drága hekker barátaim, hogy tördelném ki a kezeiteket egyenként és külön, külön!

Aztán a motorral elindítottuk a vízkészítőket is, a nagyobb teljesítmény és a vízrendszer aktiválása eredménnyel járt. C talált egy mondatot a Katadyn leírásában, miszerint az első litert külön kell választani. Most jó a vizünk és van ismét bőven.
Két órát járattuk a motort, de most ismét csönd van.

6 – 7 csomóval haladunk jó irányba Délnek teljes nagyvitorlával és a C0-val, össz. 360 m2. Süt a nap, szép az élet.

Farky, kérdezted telefonon a rajt előtt, hogy milyen stratégiával vágunk neki a versenynek. Akkor azt mondtam: szerintem három hajó lesz – akik nyerésre vitorláznak és joggal – nyomja majd az elejétől, mi pedig a követő mezőnyben szeretnénk lenni valahol lőtávolságba. Hosszú a verseny, érdekes dolgokat produkál. Most ránézek a térképre és bevallom nem erre gondoltam, annak ellenére, hogy vannak történések.

A BOSS kiesése az egyik ilyen elgondolkoztató jelenség. Mindenképpen előny az, hogy a hajó éveket, sok tízezer mérföldet versenyzett, mindent tudnak róla, a legapróbb részleteket is. Többször átépítették már, a legprofibb felkészítéseken van túl. Ez meglátszott a teljesítményen is azonnal. Ugyanakkor nehéz megmondani, hogy hol van az optimum a kiforrottság és a részleges anyagfáradások között. A BOSS -nak a J2-e besodrója tört két darabba, ami az árbocot önmagában tartja, eredeti darab volt, a hajóval egyidős.

Hamar örültünk a szökésnek. Utolért a szélcsend, ismét a csattogásé a terep egy időre, remélem nem túl sokáig. Minden jel arra mutatott, hogy már a D-K-i passzátban vagyunk, egész nap délnek vitorláztunk és most mégis megálltunk ismét.
Még süt a nap, de már esteledik. Haraptam valamit és most lepihenek kicsit.

Ui. kidobtam a maradék kolbászt, megavasodott.