Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary – Fa Nándor hajónapló 2015.01.12.

Spirit of Hungary néven szólt a csengő az éjjel, váratlan telefonhívást kaptunk a késői órákban. Épp éjszakai váltásra készült a két skipper, csak megnyugtatásképp jelentkezett Fa Nándor, hogy ha nem lennének elég kommunikatívak, nemcsak a satelite költség az oka, de tudatnák az érdeklődőkkel, hogy precíz munkában, nagy erőfeszítéssel dolgoznak non-stop, sokszor a pihenő idő is a következő szolgálati felkészüléssel zajlik, de jól vannak,  jól mennek…

Hangfelvételek a Spirit of Hungary skippereivel folytatott telefonbeszélgetésből – igyekeztünk a kapcsolat során rögzített, érthető hangminőségből a legtöbb percet publikálásra felhasználni.

Fa Nándor (in Hungarian)

 

Conrad Colman ( in English)

 

01.12. 12 30 GMT, HAJÓNAPLÓ Fa Nándortól:

Hajnali kettőkor váltottunk. Mindketten elég fáradtan, miután már egy ideje, váltva, kézzel vezetjük a hajót. Így biztonságosabban tartható a sebesség ezekkel a meglehetősen nagy vitorlákkal. Folyamatosan 14 és 20 cs között haladtunk, a trackingen mégis csak 13.7 a legmagasabb mért átlagsebességünk.
Szóval, váltáskor egyszerre mondtuk, hogy hauzolni kell. És meghauzoltunk. A3 felsodor, nagyvitorlát a szokásos óvatossággal átrakjuk, majd a másik csapáson A3 kihúz. 15 perc mindössze, de megfeszített figyelem és munka. Mindig jó érzés utána, mikor beindul a hajó az új csapáson. Célegyenesben vagyunk, innen irány az Egyenlítő, remélhetőleg már egy csapáson.
Így robogunk, ugyancsak 14 – 20 cs között egész mostanig, mikor is sok lett az A3 az erősödő, 25 – 27 cs-s szélben. Még kézzel vezetve is sok. Épp ugrok pihenőből, leszedjük az A3-at. Sajnos szalajt a besodrója. Kétszer is visszaszaladt a vitorla, mikor megálltunk a csörlőzéssel, lehet, hogy kicsit vékony a kötél. Tanulság: nem szabad megállni. Szóval A3 le, reacher a helyére és szinte ugyanúgy 13 – 19 között haladunk. Most én ügyelek, C pihen. Rá fér, sokat vállal.
A mezőny eleje már a DK-i passzátban halad – bár még lassan -, átlépték már az Egyenlítőt. Nem jó érzés nézni őket, túl messze vannak és egyelőre nem is tudunk mit kezdeni ezzel, nincs rá válaszunk. Még mindig csak a mezőny közepével vagyunk hasonló sebességben, az eleje egyértelműen gyorsabb.
A BOSS produkált 19 csomós átlagot a trackingen, van elképzelésem, hogy miket kell ahhoz menni, de a hullámokon 25-27-eket biztosan. Akármilyen vitorlázattal mennek is, ehhez be kell vállalni és a hajónak is képesnek kell lenni rá. Nyilván ez történik. Mi is a félelmetes és a lehetséges határán nyomjuk és ennyi. Persze sok minden hiányzik még nálunk, az almát hasonlítgatom egyelőre a körtével, de hát körték szeretnénk lenni!

(Egy picit szakmázzunk. A BOSS egy bérelt francia hajó, ami elvileg az IMOCA szabályrendszer szerint vizsgáztatott. A szabvány szerint a hajónak max. 25,5 T/m nyomatéka lehet, ez az egyik leghatékonyabb eleme a súly mellett az elméleti és gyakorlati sebességnek. A tőkesúly és annak billentési szöge megegyezik a miénkkel, de egy elem, a beépített kiegészítő vízballaszt nagyon nem. Voltam a hajóban, láttam, tudom mi van benne. A hátsó, oldalsó vízballasztja 2 x 2000 l, a miénk 2 x 450 l. Ez a különbség nyilván szabályos, felmért, csak én nem értem hogyan. Mi századra a limiten vagyunk.
Másik az összsúly. Az én hajóm az egyetlen ebben a mezőnyben, ami az új szabályok tiszteletben tartásával épült és megfelel a vonatkozó ISO szabályoknak a belső szerkezeti és panel szilárdságra vonatkozóan. A régi flotta hajóinak, amik előttünk mennek, egyike sem tudja ezeket a paramétereket, viszont mind jelentősen könnyebbek nálunk. Legalább 1500 kg-ról beszélek. Talán ez is része a válasznak, nem csak a polár-görbe és a sailchart hiánya.)
Napközben már melegebb van, de vízhatlan nélkül nem lehet kimenni, folyamatosan jönnek a nagyfröccsök. Az éjszaka pedig egyszerűen hideg. Ja és sötét. Már csak hajnalban jön fel a hold és akkor is kevés a fénye. Mikor kézzel vezetjük a hajót, csak a csillagok és a műszer a referencia. A műszert nézni folyamatosan nagyon fárasztó. Egy óra pont elég belőle, kell némi pihenő.
Kint most süt a nap, de csak a fedezék alatt élvezhető.
Nekünk még bő három nap az Egyenlítő, azért haladunk mi is.