Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary Fa Nándor Hajónapló február 2. – hideg, vizes, ködös itt lenn

Ajándék széllel megyünk éppen, már délután erősen gyengülni kezdett, aztán stabilizálódott és most, így éjfél tájban kifújt 18 cs-s szélben 12 – 14-el haladunk K-nek. Ez irányban, sebességben jobb, mint, amit a routing mond. Valamikor hajnalban jeleznek erősebb gyengülést és egyidőben dél felé fordul. Ha továbbra is szerencsénk lesz, akkor a szél fordul be és nem áll meg, talán valamikor később érkezik a váltás.

Napló: 02 01, 23 40, GMT, éjfél előtt, Nyirkos, hideg és kicsilt lelassult hajóról, de meleg szívvel küldöm a mai krónkát

Ajándék széllel megyünk éppen, már délután erősen gyengülni kezdett, de aztán stabilizálódott és most, így éjfél tájban kifújt 18 cs-s szélben 12 – 14-el haladunk K-nek. Ez irányban, sebességben jobb, mint amit a routing mond. Valamikor hajnalban jeleznek erősebb gyengülést és egyidőben dél felé fordul. Ha továbbra is szerencsénk lesz, akkor a szél fordul be és nem áll meg és valamikor később érkezik a váltás.

Ma egész nap sűrű permet esett, valamennyi még mindig esik. Nem eső és nem is köd, a kettő között, viszont igen hatékony. Kimész “kisdolgodra” a korláthoz és nyirkosan jössz be. Na nem azért, mert rád fújja, bár az is előfordulhat, hanem elázol. A csontjaimban érzem ezt a nyirkos hideget. Ilyen viszonyok között, amiben napok óta jöttünk, nem lehet szárazon maradni, következésképpen állandóan fázol, kivéve, ha éppen erősen csörlőzöl valamit. Akkor viszont én izzadok és minél több gúnyát veszek fel, annál inkább. Reménytelen, el kell fogadni. Ez ellen az egyetlen orvosság, hogy mindig időben egyél és megfelelő mennyiséget. A bevitt kalória az egyetlen hatékony fűtő elem.

Ma jött a hír Marcell Van Trieste-től, (A BWR hivatalosan felkért meteo taktikusa) hogy a vezető két hajó éppen, és kikerülhetetlenül belevitorlázik egy 10-es szeles zónába. Az itt kemény orkán kategória a hozzá tartozó hullámzással. Szorítok értük, hogy ne legyen semmi baj.

A minap a GAES járt úgy, hogy a szélcsend elől csak a zárt, jéghegyes zóna felé menekülhetett volna, persze nem tette, megállt. Még a rajt előtti kormányosi értekezleteken szenvedélyes viták alakultak ki, hogy ilyen esetben mi a fontos. Most pl. a vezető hajók is a jégzóna felé menekülhetnének, de ők sem fogják tenni, vagy legalábbis szándékuk szerint nem. Már most mindketten menekülnek fölfelé, hogy legyen tér alattuk, ha kell.

Most elmegyek és eszem valamit, hogy legyen fűtésem, mert itt a billentyűzeten lefagy a kezem. C közben állig lehúzott sapkában mélyen alszik, nem tudja, hogy én most enni fogok és mit, illetve azt sem, hogy mi van odakint.

No így mindjárt más! Rizses, zöldséges, húsos, igen finom ízesítésű valamit ettem, utána desszertként egy darab mandulával kevert füge gyúrmányt, amit torta szelet formájúra szabva vettünk BCN-ben. Rá, hogy teljes legyen az élmény egy vörösboros teát. A Bagyó Sanyi közvetítésével kaptam a rajtra a Bujdosó pincészettől egy karton igen minőségi vörösbort, amit szinte szégyellek a teába önteni, de még így is hasznosul a minőség, viszont itt tisztán nem borozunk.

Kellemes meglepetéssel tapasztalom, hogy ezek a liofilizált ételek 80%-ban lengyel, cseh, és szlovén gyártásúak. Jól el tudnék képzelni rizses lecsót, marha pörköltet és bármit a magyar konyhából hasonló kiszerelésben, ha már egyszer élelmiszer nagyhatalom vagyunk.

A vitorlák összeszedik a permetet és csorog róluk a fedélzetre. Úgy kopog a fejem felett, mintha szakadna az eső.

Az ágymatracok egy gyönyörű kék, erre gyártott angol anyaggal lettek behúzva, ami könnyen tisztítható és tűri a nedvességet. Nem úgy, mint én. Így nyirkosan olyan hideg, hogy ruhán, hálózsákon át lefagy a derekam. Duplán ráterítettem a nyári polár takarómat, így mindjárt más, hideg helyett meleget sugároz. Fantasztikusak ezek a mai fejlesztésű anyagok. Az új MUSTO aláöltözetem, alsó, felső – hasonló polár anyagból készült és már négy hete viselek egy hármas rotációs váltást. Néha azért rám szárad és nem vonja el a hőt, vagy nem annyira, hogy lefagyjak tőle.

Délelőtt már nem volt tartható az A3, lecseréltük a C0-ra, élesen, de jó irányba haladunk.

Megérintett Rick Csaba barátom elküldött néhány sora, (Csaba és Éva, azaz a Ricky Sport egyben az International festék támogatói kapcsolatom) Íme a levelében küldött rövidke idézet: “A hajóm a mindenségem, Szabadság a Bibliám, Vihar s merészség a törvényem, A hazám az Óceán.”

C-t ma felhúztam az árbocra, mert kitaláltam, hogy a nagyvitorla felhúzó külső, visszatérő ágát megvezetem a szálingoknál egy – egy gyűrűvel, hogy ne lobogjon a szélben, ne kopjon és ne koptasson. Sajnos C felfedezett újabb kopásokat a nagyvitorlán, illetve a karbon állókötélzeti elemeken, amiknek nekifeszülnek a latnik. Nem súlyosak, de jelzés értékűek a jövőre nézve. Előbb, utóbb foglalkozni kell velük.

A legyengült szelünk még egyenlőre kitart és visz 9 – 10 cs-val, de dermesztő, nyirkos hideget hozott.

15 30 GMT van és megálltunk, kimegyek.  És elfordult, már nem megyünk jó irányba, veszítünk mélységet É felé. Nem drámai, de itt minden méter számít.
Pozíciónk 43° 31,15′ S, 017° 13,2′ E.