Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary Fa Nándor Hajónapló Február 06-án – porzott, bömbölt minden..

“Ma is rövid leszek, mert nagyon zötyög. Olyasmi, mintha egy bakoló vadló hátán lennénk a kanyarban. Mert erősen dől…Az éjszaka volt egy kis küzdelmünk, le kellett cserélni a solentet a stay-re, mert ránk fújt egy 30 + cs-s szél, porzott, bömbölt minden.”

Fa N. “Napló: 19 35 GMT, Ahogy lassan fordul a szél, úgy kanyarodunk mind jobban É felé. Valamikor, majd holnap déltájra teljesen szembe fordul, akkor fordulunk mi is és bal csapáson folytatjuk, eleinte élesen, ahogy az elmúlt napokban aztán talán félszelezünk is, ha nem áll le.

Már nem élek érzelmi életet a szelekkel, az irányukkal, a hiányukkal, tesszük legjobb tudásunk szerint és jutunk valamire. C-n még látom, hogy hergeli magát, illetve hallom, amikor kint mondja magában. Persze frusztráló, hogy egy hét küzdelmének az eredménye elúszik és nem tehetünk semmit. Mindenki robog, csak mi ásunk itt, mint egy napszámos.

Itt a vizes, hideg délen annó, pvc köpenyben kezdtem az óceáni vitorlázást és azóta igazán értékelem a mai kor fejlesztéseit. Két termékcsalád darabjaiból áll a kollekcióm, attól függően, hogy mire van éppen szükség. A TBS természetes, hisz az mi vagyunk a Fa Hajó Kft., velem van minden olyan öltözet, amit már otthon is használtam korábban és tudom, hogy igen megbízható, meleg és praktikus. Itt a déli vizeken hagyományosan MUSTO-t viselek, amiket régebben kedvezményesen, most pedig támogatásképpen kaptunk a Peter Frisch GmbH-tól, jórészt a személyes barátság okán. Hálás vagyok mindkét támogatónak, mert itt igazán nincs kompromisszum, még a kiváló holmikban is lefagyunk.

A csizma, bár nem gondolnánk, az egyik sarkalatos darabja az öltözéknek. Eddig még nem volt jobb csizmám, mint a Musto HPX, de most az utolsó pillanatban küldtek a Frisch GmbH-tól két pár Zhik csizmát, ami túltesz minden eddigi minőségen. Nem ázik be, kényelmes, meleg, könnyû és praktikus.

Most, ahogy itt ülök az éjszakában az alábbi rétegek vannak rajtam: alsó, felső vékony polár, fölül egy vastagabb középréteg, kívül pedig egy nagyon bolyhos ujjatlan hosszú, kívül szélfogó réteggel, – amit még a 92-es VG-n használtam – meleg zokni, csizma. Ha ki kell menni, minderre rájön a vízhatlan alsó, felső és sapka.

02 06, 07 00 GMT, kora délelőtt,

Az éjszaka volt egy kis küzdelmünk, le kellett cserélni a solentet a stay-re, mert ránk fújt egy 30 + cs-s szél, porzott, bömbölt minden. Kicsit összekuszálódtak a behúzó kötelek, így nem tudtunk gyorsan reagálni.  Van itt hat behúzó és a hullámok percenként rendezik át az összegyûjtött köteleket. Ugyanakkor a szél felőli ágakon ott fekszik két db mázsás vitorla szorosan lekötözve, azokat sem könnyű mozgatni. Végül persze megoldottuk, rendben lecseréltük a vitorlát a kisebbre és ismét rendet tettünk. Eleinte a stay-nek durván berregett a hátsó éle, muszáj volt kétszer is kimenni ráhúzni a feszítő kötelére. C úgy volt öltözve guminyakúban, kiment, meghúzta. A vitorla csere óta, 7 órája 26 – 34 cs-s szelünk van és várjuk, hogy forduljon. Fordult már sokat, de nem eleget. 12 -13 cs sebességgel haladunk, de a VMG-nk, a hasznos irányba haladásunk nagyon szerény, max. 5 – 6 cs.

Az előttünk álló forduló meglehetősen szerteágazó feladatokat jelent: A két kinti, felső vitorlát előre húzzuk középre, lekötjük, el ne vigyék a hullámok, majd átrakodjuk az alsó oldalra az orrban lévő összes vitorlát. Bent leengedem a ballaszt vizet az alsó tartályba. Most csak úgy tudunk teljes munkát végezni, ha egyikünk kint van a másik bent. Az egyik fordul, hátsó merevítőket és behúzó köteleket vált, a másik átmozgatja a tőkesúlyt az új oldalra. Ha már  az új csapáson haladunk, elrendezzük a kinti vitorlákat a hátsó, felső sarokba, lekötjük, majd bent a kabinban áthordunk mindent, a teljes élelmiszer készletet a felső oldalra. Aztán mehetünk.

Gondolkodtam, hogyan tudnám jellemezni a mostani viszonyainkat fizikailag. Olyasmi, mintha egy bakoló vadló hátán lennénk a kanyarban. Mert erősen dől.

Reggeliztem, szokás szerint a padlón, onnan nem esünk le.

02 06.-án, 07 50 GMT-kor a pozíciónk 39° 55′ S, 037° 06′ E. A VMG-nk szerény.”

BWR Febr. 06. napi videóösszeállítás – benne Fa Nándor riportja angol nyelven és videófelvételek a Spirit of Hungary hajóról, az Indiai-óceánról: http://youtu.be/Hz_k8sFBkMw

BWR pillanatképek Fa Nándor video riportjából:

BWR hajókövetés a térképen: http://www.barcelonaworldrace.org/en/race-live/barcelona-world-race-2014-15-tracker