Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary Fa Nándor hajónaplója, benne némi infó a routingról Január 25.

Ma egy sokkal szebb napon leszünk lassan túl, mert egyrészt szép időnk volt és már jó ideje úgy haladunk, ahogy illik egy versenyhajónak… 14 – 19 csomó közötti sebességgel robogtunk hajnalig, mikor is ott találtam magam egy újabb front előtt …Igen jól haladtunk, de sok volt a hajónak is és bent C-nek is. Kidugta az álmos fejét: reffelünk?

2015. jan. 26. BWR pozíció képek és egy kedves rajz Conrad barátjától, Francois Denistől:

Fa Nándor hajónapló 01.25. 12 30 GMT, krónika és némi infó a routingról

Nem sokáig örültünk az A2-nek, leállt és elfordult a szél, és vissza a C0-hoz. Az éjszaka első fele a helyben küzdésről szólt, C volt az elszenvedője. Minden szélváltozáshoz tartozik egy zivatarokkal tarkított front, amin nem könnyű átkelni. Hiába tudjuk, hogy ott van a szelünk a zivatarok mögött, a legtöbb esetben nem jutunk át közöttük. Valamelyiknek, vagy többnek a hatása egyszerre megállít, és csak miután megfizettük idővel és billegéssel a vámot, mehetünk tovább. Többször próbálkoztam már úgy helyezkedni, hogy átsurranjunk közöttük, de túl nagyok, nem érek át közöttük. Megfizettük és átvergődtünk az É-i gyengeszeles zónából az erősebb K-i szeles zónába – gondoltuk. De a front mögött még nem az igazi várt bennünket, hanem egy 17 – 20 cs-s ÉK-i. Váltottunk, mire beleértünk.

Úgy indult meg a hajó, mintha beletapostak volna a gázpedálba. Azt hittük ilyen már nincs is. 14 – 19 cs közötti sebességgel robogtunk hajnalig, mikor is ott találtam magam egy újabb front előtt. Fekete volt minden a hajnali derengésben és zivatarok. Nem mertem teljes nagyvitorlával, C0-al belerohanni, mert már előtte is sok volt kicsit. Igen jól haladtunk, de sok volt a hajónak is és bent C-nek is. Kidugta az álmos fejét: reffelünk? – Igen, csak előbb még lecseréljük a C0-at solentre. Bólogat, elmegy beöltözni, én is. Mire fél óra alatt átrendezzük a hajót, legyengül a szél is. Nézzük egymást, aztán megegyezünk, hogy a felhők előtt nem nyúlunk hozzá.. Pár perc múltán 18 cs ismét. Viszont most nem állítottak meg bennünket a felhők, 14 cs-val átcsusszantunk közöttük és csak most értünk bele a K-i be, ami erősebb az előjelzésnél és gyenge a vitorlázatunkhoz. Kireffelés és miután 90°-os TWA-t kell tartanunk a J1 kerül fel a solent helyett. Már órák óta megyünk így, 13 – 15 cs között, süt a nap és csak cirrus felhőket látunk, stabil a környezet.

SpiritHu_G0020588 hands on sail change-1©spiritofhungary

SpiritHu_G0020588 hands on sail change-1©spiritofhungary C. Colman

A vitorlázókat segítő routingról (útvonal-optimalizálás) úgy általában, röviden: (ez többeknek a kis ujjában van – nekem még nem – de másfél évtizednyi szárazföldi tevékenység és ezalatt a nekem megengedhető évi egy balatoni szólóverseny után most törekszem rá!)

A vitorlázás a tapasztalat és a megérzések világából az elmúlt évtizedekben egyre inkább a fejlett műhold-technológia világába került át és a fejlesztésekben az offshore vitorlázás szükségszerűen az élen jár.
Vannak szolgáltatók, amelyek műholdképek alapján modellezik az időjárást, minden lényeges információt valószínűség alapján leírnak, amiből nekünk főleg a szelek ismerete a legfontosabb. Bizonyos feltételek teljesítését követően – nem feltétlenül a fizetőképességet értem ez alatt – letölthetünk kisebb, nagyobb, részletesebb vagy átnézeti, rövidebb – hosszabb idő távú időjárási előjelzéseket, de ötnapos vagy egyhetesnél hosszabbat nincs értelme, annyit változik a tartalom akár másnapra is. Ezek a szolgáltatók többnyire jelentős nemzetközi szervezetek keretein belül végzik a feladatukat, elsősorban a nemzetközi hajóforgalom biztonságát szolgalják.

A hajó computerén lévő program ezeket a szelekről letöltött információkat megjeleníti a navigációs térképen, kívánt raszter és kiterjedés, valamint a beállított időegységek szerint léptethető előre és vissza az időben.
Itt jön a routing, amely a hajónk ismerete szerint megmutatja, hogy milyen útvonalon érdemes haladni, mikor, hova érünk és mit találunk ott a továbbhaladáshoz. Ez a program annak függvényében tud helyes útvonalat ajánlani, ha a hajónkról belevitt sebességi adataink a valóságnak megfelelőek. Ezt komplikálja manapság az a bizonyos sail-chart, azaz vitorlatérkép, ami szoros összefüggésben van a hajó képességeivel. (magát a vitorlaktérképet mire megkaptam a vitorlatervezőtőlm, már jócskán versenyeztünk)

Tudja, hogy adott szélerőhöz, szélszöghöz milyen vitorla tartozik. Ha a bevitt adatok helyesek, akkor a routing segíti a lehető legnagyobb teljesítményt elérését. De! a program nem látja a fellegeket, nem érzékeli a hullámokat és végképp nem kalkulál a helyi jelenségekkel, ami a vitorlázó dolga. Ugyanakkor a program leveszi a többi műszerről a pillanatnyi adatokat, szélerő, szélirány és ezek alapján kiírja, hogy hány százalékra teljesítettünk a lehetségeshez képest.

Pár mondat a Spirit of Hungary routingjáról:
1992 óta a MaxSea programmal navigáltam, de abban az időben a routingot még nem kombinálták vitorlatérképpel. Amit ma használok a hajón, a szolgáltató legújabb 3 dimenziós TimeZero verziója, tudja ezeket a követelményeket is. Nekünk még nem volt módunk felállítani a hajó polár táblázatát és a vitorla térképet, mert ehhez sok havi, szisztematikus vitorlázás kell, irdatlan mennyiségű adat, tapasztalat, keresgélés a megfelelő formájú és méretű vitorlák megtalálásához és programba viteléhez. Conrad, aki ezen a versenyen társam, szakmai szinten 60 lábas IMOCA hajókkal dolgozik, számtalan verseny utáni “hazaúttal”, óceán átkeléssel a háta mögött,  az újgenerációs fejlesztésekben elegendő gyakorlatot szerzett az egész földgömbre fejlesztett Adrena Pro programban, ami hasonló szolgáltatást nyújt, mint az enyém, ugyanakkor jobban specializált az olyan típusú hajókra, mint az Spirit of Hungary. Ésszerűnek látszott, hogy föltelepítsük az ő programját a hajóm computerére, így megvan az a routing lehetőség, amit zömében az Imoca 60′ hajóosztály is használ.

Folyamatosan fejlesztjük az adatbázist az én hajóm paramétereivel, teljesítményével, a vitorláink típusával, így mára elmondhatom, hogy közel hasonló precizitással visszük a hajót mint a többiek. Ez a rajtnál még nem lehetett így, ezért eleinte hibáztunk a vitorlák választásnál, illetve olyan vitorlák felhúzását követelte meg a routing, ami itt nincs. Mára elértük, hogy a program a hajón meglévő vitorlákkal kalkulál. Sok idő és sok vitorlakombináció, sokféle időjárásban elvégzett manőver kellett, hogy betanítsuk a programnak a hajót. Megfogalmazhatatlan az az előny, amit ezeknek a szolgáltatóknak köszönhetően a fenti programok jelentenek, amennyiben a használatuk a megfelelő adatbázison alapul és kellő fegyelemmel és a józan ész szerint használjuk. Időközben sajnos csökkent a szelünk, visszakerült a C0, de szépen süt a nap. Ennyit egyfolytában már régen haladtunk megállás nélkül, szenzációs!

20 30 GMT  Pozíciónk 30° 02′ S, 29° 17′ W,  még mindig haladunk és remélhetőleg a következő napokban ez így lesz.