“Két óra hosszat döngtünk, de a tőkesúlyt tartotta a hydraulika megbízhatóan, ami megnyugtató, bár folyamatos feszültség van bennem.” – Fa Nándor és Conrad Colman BWR conferencia – hangfelvétel – magyarul és angolul
A Fa Nándorral április 15-én készült riport – a BWR videokonferenciája során rögzített hangfelvétel a Spirit of Hungary kormányosával itt hallható magyarul.
A Nándorral és Conraddal készült angol nyelvű riportok a Spirit of Hungary angol oldalán hallhatók a hírekben. link– feltöltés folyamatban
- 23/12/2014, Barcelona (ESP), Barcelona World Race 2014-15, Barcelona Trainings, Spirit of Hungary (Nandor Fa, Conrad Colman)
- 01/01/2015, Barcelona (ESP), Barcelona World Race 2014-15, First Day at Sea, Spirit of Hungary (Nandor Fa, Conrad Colman)
Időről-időre, akaratomtól függetlenül visszatérnek a gondolataim, amikben az erőket elemzem. Ha innen fúj, akkor arra dőlünk, a hydraulika erre nyomja ennyi tonnával és akkor a pofontól a tengely arra akar menni, és ott megtámasztja n %-ban a karbon fészek, akkor mennyi erő és ütés esik a felfüggesztő elemre, és így tovább, megállás nélkül. Álmomból felriadok és futnak a számok és erőirányok a fejemben. Ez kb 1000 SM-el a Horn-fok előtt kezdődött, amikor a második csavar is eltört és rá kellett jöjjek, hogy nem egyedi sérülés volt a korábbi törés, hanem általános anyaghiba, ami esetünkben és a kiválasztott anyag estében nem lehet más, mint gyártási hiba. Professzionális metalurgus kerestetik, aki, vagy amely cég rozsdamentes anyagokban jártas.
- Spirit of Hungary BWR2015 -around Madeira – straight to Gibraltar
- 23/12/2014, Barcelona (ESP), Barcelona World Race 2014-15, Barcelona Trainings, Spirit of Hungary (Nandor Fa, Conrad Colman)
- Spirit of Hungary BWR2015 -around Madeira – straight to Gibraltar ©SOH_onboard phtoto
- Barcelona World Race 2014-15 Spirit of Hungary – skipper Nandor Fa, co-skipper Conrad Colman
- BWR TV live onboard shot
- 23/12/2014, Barcelona (ESP), Barcelona World Race 2014-15, Barcelona Trainings, Spirit of Hungary (Nandor Fa, Conrad Colman)
Szóval döngtünk az éjszakában a nem létező, de fújó K-i szélben, ami érkezését követően 18 cs-ra erősödött. Próbáltam csökkenteni a terhelést a hajón, ezért lereffeltem a másodikat, és maradt a solent. Még korábban, mikor fekete fellegek erősen húzták be a rolót fölénk, fölhúztuk a stayt is, hátha szükség lesz rá. Végül nem volt.
Háromórányi döngés után kezdett a szél fordulni É felé, amikor elértük az optimális szöget, a 335°-ot, kifordultam. Ez már a szinoptikus szélnek látszott, ereje, iránya pont az, fölöttünk csillagos, tiszta az ég. Déli irányban, elmenőben még volt néhány pamacs az égen, de csak a horizont közelében láttam összefüggő felhőzetet, nagyon messze. Az új csapáson tisztán Madeira irányát húztuk a friss, 13 – 16 cs-s szélben, oldalról jöttek a hullámok és már nem pofoztak bennünket, egyből megszépült az élet. Az előrejelzés szerint továbbfordul a szél ÉNy-ra és mi félszélben vidáman ügethetünk napokig Gibraltár irányába.
Egy teljes órán át tartott a királyság. Hirtelen gyengült a szél, kiugrottam megnézni mifene történt. Pontosan fölöttünk a semmiből, előjel és ok nélkül kialakult egy szép nagy felhőpamacs, alatta semmi, megálltunk. Nem taglalom, nem lehet a napló része annak a monológnak a tartalma, amit hirtelen, csakúgy felkészülés nélkül elmondtam, a fene tudja kinek. Nyilván magamnak.
Fél óra himbálózás, lábmosás után – ha megáll a hajó, hátulról bevernek a hullámok a kormányállásba -, lassan visszaszivárgott a szél, újabb félóra múltán ott folytattuk ahol korábban abbamaradt, jól haladtunk.
Most, délelőtt 11 50 UT-kor elhaladtunk Funchal, Madeira legnagyobb kikötője alatt, de a teljesen hátszelesre fordult menetben még 20 SM-et kell haladnunk, hogy a DK-nek húzódó 15 mérföld hosszú sziklasor alatt is elmenjünk, aztán szabad az út Gibraltár felé.
Túl vagyunk a sziklákon, de még mintegy 10 mérföld, hogy teljesen tiszta szelet kapjunk. Így, kb 20 mérföldre a szigettől, még érződik az 1500 méter körüli magasság hatása a szélen. Gennakerrel haladunk, de néha, ezen a 125 – 130°-os szélszögön kezd sok lenni. Előbb, utóbb visszatérünk a J1-hez.
Egy újabb kapun túl vagyunk, a következő útpont Gibraltár, innen pont 550 SM.
Megtörtént, kaptunk egy mégerősebb löketet, az meggyőzött bennünket a cseréről, a J1 ismét szolgálatban.
Ha pihenni akarok, ezen a csapáson, amin megyünk, a falon fekszem az alsó oldalon. Semmi baj vele, még szeretem is, csak zajos. Olyan, mintha a fülem mellett zuhogna folyamatosan a víz, mint ahogy mintegy 35 mm választ el tőle. Már próbáltam zsebkendő darabkával betömni, de kényelmetlen és átjön a zaj rajta. Ha valamit nem felejtek el legközelebb hozni, az fülvédő, vagy füldugó lesz, fölírtam.
- Spirit of Hungary BWR2015 -around Madeira – straight to Gibraltar
Szóval próbáltam pihenni kicsit, de nem tudtam, ezért fölkeltem, kimentem és nem láttam semmit. Madeira úgy eltűnt, mintha ott sem lenne, pedig nem kicsi.
04 14.-én, 18 10 UT-kor a pozíciónk 32° 34,5′ N, 015° 29,2′ W,