“Két óra hosszat döngtünk, de a tőkesúlyt tartotta a hydraulika megbízhatóan, ami megnyugtató, bár folyamatos feszültség van bennem.” – Fa Nándor és Conrad Colman BWR conferencia – hangfelvétel – magyarul és angolul
A Fa Nándorral április 15-én készült riport – a BWR videokonferenciája során rögzített hangfelvétel a Spirit of Hungary kormányosával itt hallható magyarul.
A Nándorral és Conraddal készült angol nyelvű riportok a Spirit of Hungary angol oldalán hallhatók a hírekben. link– feltöltés folyamatban
Időről-időre, akaratomtól függetlenül visszatérnek a gondolataim, amikben az erőket elemzem. Ha innen fúj, akkor arra dőlünk, a hydraulika erre nyomja ennyi tonnával és akkor a pofontól a tengely arra akar menni, és ott megtámasztja n %-ban a karbon fészek, akkor mennyi erő és ütés esik a felfüggesztő elemre, és így tovább, megállás nélkül. Álmomból felriadok és futnak a számok és erőirányok a fejemben. Ez kb 1000 SM-el a Horn-fok előtt kezdődött, amikor a második csavar is eltört és rá kellett jöjjek, hogy nem egyedi sérülés volt a korábbi törés, hanem általános anyaghiba, ami esetünkben és a kiválasztott anyag estében nem lehet más, mint gyártási hiba. Professzionális metalurgus kerestetik, aki, vagy amely cég rozsdamentes anyagokban jártas.
Szóval döngtünk az éjszakában a nem létező, de fújó K-i szélben, ami érkezését követően 18 cs-ra erősödött. Próbáltam csökkenteni a terhelést a hajón, ezért lereffeltem a másodikat, és maradt a solent. Még korábban, mikor fekete fellegek erősen húzták be a rolót fölénk, fölhúztuk a stayt is, hátha szükség lesz rá. Végül nem volt.
Háromórányi döngés után kezdett a szél fordulni É felé, amikor elértük az optimális szöget, a 335°-ot, kifordultam. Ez már a szinoptikus szélnek látszott, ereje, iránya pont az, fölöttünk csillagos, tiszta az ég. Déli irányban, elmenőben még volt néhány pamacs az égen, de csak a horizont közelében láttam összefüggő felhőzetet, nagyon messze. Az új csapáson tisztán Madeira irányát húztuk a friss, 13 – 16 cs-s szélben, oldalról jöttek a hullámok és már nem pofoztak bennünket, egyből megszépült az élet. Az előrejelzés szerint továbbfordul a szél ÉNy-ra és mi félszélben vidáman ügethetünk napokig Gibraltár irányába.
Egy teljes órán át tartott a királyság. Hirtelen gyengült a szél, kiugrottam megnézni mifene történt. Pontosan fölöttünk a semmiből, előjel és ok nélkül kialakult egy szép nagy felhőpamacs, alatta semmi, megálltunk. Nem taglalom, nem lehet a napló része annak a monológnak a tartalma, amit hirtelen, csakúgy felkészülés nélkül elmondtam, a fene tudja kinek. Nyilván magamnak.
Fél óra himbálózás, lábmosás után – ha megáll a hajó, hátulról bevernek a hullámok a kormányállásba -, lassan visszaszivárgott a szél, újabb félóra múltán ott folytattuk ahol korábban abbamaradt, jól haladtunk.
Most, délelőtt 11 50 UT-kor elhaladtunk Funchal, Madeira legnagyobb kikötője alatt, de a teljesen hátszelesre fordult menetben még 20 SM-et kell haladnunk, hogy a DK-nek húzódó 15 mérföld hosszú sziklasor alatt is elmenjünk, aztán szabad az út Gibraltár felé.
Túl vagyunk a sziklákon, de még mintegy 10 mérföld, hogy teljesen tiszta szelet kapjunk. Így, kb 20 mérföldre a szigettől, még érződik az 1500 méter körüli magasság hatása a szélen. Gennakerrel haladunk, de néha, ezen a 125 – 130°-os szélszögön kezd sok lenni. Előbb, utóbb visszatérünk a J1-hez.
Egy újabb kapun túl vagyunk, a következő útpont Gibraltár, innen pont 550 SM.
Megtörtént, kaptunk egy mégerősebb löketet, az meggyőzött bennünket a cseréről, a J1 ismét szolgálatban.
Ha pihenni akarok, ezen a csapáson, amin megyünk, a falon fekszem az alsó oldalon. Semmi baj vele, még szeretem is, csak zajos. Olyan, mintha a fülem mellett zuhogna folyamatosan a víz, mint ahogy mintegy 35 mm választ el tőle. Már próbáltam zsebkendő darabkával betömni, de kényelmetlen és átjön a zaj rajta. Ha valamit nem felejtek el legközelebb hozni, az fülvédő, vagy füldugó lesz, fölírtam.
Szóval próbáltam pihenni kicsit, de nem tudtam, ezért fölkeltem, kimentem és nem láttam semmit. Madeira úgy eltűnt, mintha ott sem lenne, pedig nem kicsi.
04 14.-én, 18 10 UT-kor a pozíciónk 32° 34,5′ N, 015° 29,2′ W,