Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary – HORN-FOKRA KÉSZÜLÜNK – 2015. március 14 -15-16. FA NÁNDOR ÉS CONRAD COLMAN naplója a Horn-fok kerülés előtt

FRISS: SPIRIT OF HUNGARY – HORN-FOK KERÜLÉS – VÁRHATÓAN  MÁRCIUS 16 -án 04-08 UTC

BARCELONA WORLD RACE INFO: A MAGYAR IMOCA 60 LÁBAS VERSENYHAJÓ a VÁLTOZÓ IDŐJÁRÁS MIATT LEGHAMARABB Március 16-án REGGELRE VÁRHATÓ AZ AMERIKAI KONTINENS LEGENDÁS, RETTEGETT JELZŐVEL ILLETETT HAJÓZÁSI VONALÁRA.

by BWR info: Spirit of Hungary ETA 0H50 utc the 16/03 . Speed : 12,9 nds 111 nauticals milles

Fa Nándor rövid üzenete: “Üdvözlet a kies délről! Egész éjszaka zötyögősben jöttünk, de tartjuk a tempót. Ránk fújt egy 30 cs-s É-i, ami nagyjából az előjelzés. Még abban vitorlázunk, bár kicsit már fordul mögénk és pár csomót gyengült. Méltó módon búcsúzik tőlünk a Pacific, kevés széppel ajándékozott meg bennünket, de végig jól haladtunk.  Most, 19 00 UT-kor van még a fokig 110 SM-ünk, úgy gondolom, hogy 02 00 környékén passzáljuk a vonalat. Akkor itt már sötét van, csak abban a pici, maradék holdban bízhatunk, ami vagy előjön, vagy nem.
A vihar teljes egésszében a sarkunkban van, nem lazíthatunk, pontosabban annak az előszelével haladunk most, de a kemény rész a foknál holnap déltájban várható. Jól vagyunk, most váltottunk, én jöttem, C ment pihenni. Főzök valamit, mert éhes is vagyok, meg telik vele az idő.”

Spirit of Hungary heading for the Cape Horn BWR info 2015-03-15 - 21.05.37

Spirit of Hungary heading for the Cape Horn BWR info 2015-03-15 – 21.05.37

 

Rövid idézet a skipperektől

Fa Nándor: “Amikor a 10 órás átlagunk 18,4 cs volt, megállás nélkül siklásban robogtunk 20 és 24 cs között, aránylag egyenletes szélerő, és nagyon kedvező hullámzás volt hozzá, szinte sohasem állított meg, nem forgatott ki bennünket…büszke vagyok a hajóm teljesítményére, öröm számomra, hogy átélhettem ezt az érzést itt lenn a déli óceáni vizeken személyesen. … Közelítjük a hírhedt fokot és mindig van tennivalók, mint kötést cserélni a lasy jack-en, amit elrágott a boom, cserélni szakadt köteleket, mint a stay lehúzója. Ezekből naponta tíz jut és egyre inkább, ahogy minden fárad, kopik, öregszik. Itt csak mi nem fáradhatunk, muszáj életben tartani a hajót, másképp nem ér célba. …CC:Itt most a sebesség a barátunk. Ahogy a hulámok felemelik a hajó hátulját, mi úgy csúszunk le a hullámon mint egy karcsú táncos – egy olyan táncos, aki az életéért küzd.”

A BWR versenyrendezőségnél most látható adatok szerint ma késő estétől – reggelig tartó időszakra tehető, hogy a magyar versenyhajó eléri a Horn-fok vonalát. Ezidőtájt mintegy 400 tengeri mérföldre vannak a Horn-foktól.
BWR Satellite VIDEOKONFERENCIA (HUN) – a Spirit of Hungary kormányosa, Fa Nándor beszámolója magyar nyelven a déli-Csendes-óceánról – a Horn-fok kerülésére készülve, március 14-én:





Március 15 – A Magyar Szabdságharc napja! Tisztelgünk a 48-as szabadságharc minden ismert és ismeretlen résztvevője előtt.

Milyen furcsa a sorsunk a világban. Egy magyar és egy új-Zélandi harcos küzd a déli-Csendes óceán viharzónájában, hogy a napok óta 35-50 csomós szélben megvívott harcukból, helyenként elképesztő sebességgel, időben, biztonságban kimeneküljenek az őket üldöző tornádó erejű vihartömb elől. Harc az idővel, a természet erejével és küzdelem a hajó, a vitorlázat és a maguk biztonságáért. Harc a saját tűrőképességükkel és a szó szerint jéghideg, Antarktisz közeli zónában elszenvedett kimerültséggel és kialvatlansággal. És most irány a Horn-fok!

Barcelona World Race Március 15-i poziciók – a verseny 73. napja

Fa Nándor legutóbbi, – március 13-14-ét összefoglaló hajónaplója a Horn fok kerülése előtti éjjel érkezett:

” 03 13, 19 10 UTC, Minden relatív. Én itt azon vettem észre magam már jó ideje, hogy keresem a hibát, ha gyengébb szeleink vannak 30 cs-nál. A választék a szélcsend és az 50-60 csomó között van. 30 csomó a mi, otthoni, normális világunkban erős szélnek minősül, vihart jelent és sokan ki sem dugjá az orrukat a klubházból. Talán nekik van igazuk, jobban működnek az ősi ösztöneik. Itt már megszoktuk, ha 35 cs-s szelet jeleznek előre egy adott területre, akkor 45 cs-s az alapszél és 50 körüli nyomások tartoznak hozzá.

Előfordult sokszor velem is, mikor más versenyek mezőnyének haladását figyeltem,  hogy a térkép szerinti, szélnek megfelelő haladást vártam a versenyzőktől. Egy magasabb átlaghoz bizony igen komoly rohanásokat kell produkálni. A tracking nem számítja be a hullámok közötti le-fel, jobbra-balra való veszteségeket és azt a kis nüanszot sem, amikor éppen csak pillanatokra, de lemaradunk egy-egy hullámról, aztán robogunk tovább 20 cs-val. Így, 20 – 22 cs-s szörfözéseket produkálva jó, ha összejön egy 16 cs-s átlag. Fontos elem, hogy az ember a széllökésekre választ vitorlát, és ha nagy a nyomások és az alapszél közötti különbség, abból sohasem lesz nagy rohanás. Mikor a 10 órás átlagunk 18,4 cs volt, megállás nélkül siklásban robogtunk 20 és 24 cs között, aránylag egyenletes szélerő, és nagyon kedvező hullámzás volt hozzá, szinte sohasem állított meg, nem forgatott ki bennünket. Ez a szerencsés hullámzás mellett még szerencsés szélszöget is igényel, valahol a fél szél és a háromnegyedszél között, hajója válogatja. Nem titok, az SOH a 120° TWA-t szereti, 32 – 38 cs-s széllel a hozzá tartozó, jól felépült hullámzással, nagyvitorla 2 reffel, reacher. De ilyen ritkán jön össze, és ha igen, akkor sem hosszú ideig. Ha összejön, mondjuk 24 óráig, akkor születnek a rekordok. Kevés hajó és vitorlázó van, akik ennél magasabb sebességeket képesek tartani hosszú távon, ők futják a rekordokat. Sok minden van az ő hátuk mögött, ami most nem tárgya ennek a gondolatsornak. Én büszke vagyok a hajóm teljesítményére, öröm számomra, hogy átélhettem ezt az érzést személyesen itt lenn a déli óceáni vizeken személyesen.

03 14 15 00 UTC, de.

Közepes, 30 cs körüli szélre számítottunk az előjelzés alapján tegnap délutánra és aránylag békés menetre. Lett belőle 40-es alapra időnként 46 – 48 cs-s nyomások. Az első nyomásban C lereffelte a nagyvitorlát a 3.-ra, de a solentet hagyta fent. Délután, estefelé kétszer ugrottunk felsodorni a közel 50-es nyomásban, de amint visszaállt az alapszél, mindig visszahúztuk, hogy haladjunk. Este, harmadik alkalommal, már nem húztam vissza, kihúztam helyette a stay-t, ami jó választásnak tűnik az éjszaka tükrében. Végig 40 fölötti szelekben óriási szörfözések és pofonok özönében vágtattunk. Annak tudatában, hogy az út nagyobb részén túl számos problémánk van, a hajó is  az anyagok is féáradnak,  nekem rémálom volt az egész éjszaka. Hajnalban sikerült kicsit elaludnom, de akkor is arra ébredtem, hogy egy szörfözés végén beleesünk egy hullámvölgybe, 24 cs-val belefúródunk az előttünk lévő vízfalba és kb 35°-ra orra állunk, repül a hajóban minden, én is az ágyon. Három másodperc alatt lassulunk 10-re.

Tőlünk ÉNy-ra kialakulóban van egy nagyon szabályos, de igen keménynek ígérkező ciklon, középpontjában 948 Mb-os nyomással, ami kevés különbséggel fog a fokhoz érni útban DK felé. Ahogy az előjelzésben látszik, csúcspontjában még kicsit megtolják az Andesek, amitől a felénk eső oldalában 60-as alapszél látszik, a valóságban az több lesz. Ha most kímélő tempóban haladunk, elér bennünket pont a foknál. Ha el akarjuk kerülni, akkor most nyomni kell, még ha ésszerû mértékben is. A routing szerint – amennyiben tényleg akkor érkezik mögénk, és nem pár órával előtte -, eliszkolhatunk onnan még az előszeleivel. Érdekes, hogy nem jön túl a fok vonalán, ahogy ütközik a hegylánccal, onnét már délnek halad és valahol föltelik.

35 óránk van még 450 SM-re, benne még egy gyengébb szeles fél nap és egy hauzolás, 12,9 cs-s átlag kell hozzá.

Délelőtt, mikor épp kicsit kezdett gyengülni a széli, kiültem a fedezék alá és figyeltem az esőfelhőket, hogyan alakítják a nyomásokat. Minden felhő rátett egy lapáttal az alapszélre, mikor 30 cs volt az alap, akkor a felhő biztosan 40 cs-vel érkezett. Két óra múltán már csak 36 cs volt nyomásban, akkor visszacseréltem a stay-t solentre. Újabb két óra és kireffeltem a 3.-at, most így megyünk. Rövidesen hauzolni kell, akkor érdemes lesz már az új csapásra a reachert kihúzni.

Mellékelek egy képet az előjelzésről, hogy mit várunk hétfőn reggel a foknál. Az a 4,5 vonalas nyíl, amit az Andesek terelnek lefelé a fok felé, az a valóságban 60 cs-s alapszél, 70 cs-s nyomásokkal. A fekete vonal teteje a Horn fok, és ha minden rendben alakul a haladásunkkal, akkor ott leszünk, ahol a rózsaszín rombusz van, kb 20 SM-el a fok után.

03 14.-án, 20 50 UTC-kor a pozíciónk 55° 47,5′ S, 079° 09,8′ W, még 12° a Horn-ig.”

Spirit of Hungary   - navigacios térkép - Fa Nándor hajónapló melléklet 20150315_075656

Spirit of Hungary – navigacios térkép – Fa Nándor hajónapló melléklet 20150315_075656

 

Conrad Colman – Spirit of Hungary co-skipper Hajónaplója Március 14

“Pozíció: 55 fok 04 Dél, 81 fok 41 Nyugat Visszaszámlálás: kevesebb, mint 400 mérföld a Horn-fokig. Hát, a mai nap meglehetősen lenyűgöző…Nyers…Gyönyörű…Dühös. Nehéz egy szóval jellemezni a jelenlegi körülményeinket. Az elmúlt 18 órában 40 csomós szelünk volt, 45-50 csomós befújásokkal. A hullámzás már hetek óta elég nagy, mostanra hegy méretűvé nőtt. Könnyedén elérik a 8-10 métert, magasztos karnisokkal, melyeket a vihar szele fúj még magasabbra, fölénk tornyosulnak, majd lehajlanak, hogy hangosan mennydörgő csattanással törjenek meg.

Itt most a sebesség a barátunk. Ahogy a hulámok felemelik a hajó hátulját, mi úgy csúszunk le a hullámon mint egy karcsú táncos – egy olyan táncos, aki az életéért küzd.

A Spirit belefáradt már a sok nyikorgásba, nyögésbe, s orrát a hullámok közé fúrja.
Annyi vitorlafoltozás, varrás után, vért és verejtéket nem kímélve, annyi kihagyott alvás után, miközben lent a hideg déli szélességeken vitorláztunk, igazi megkönnyebbülés lesz megfordulni és visszatérni a viszonylag biztonságos Atlanti-Óceánra. A végtelen tenger és vitorlázó madarak mellett újra körülvesznek majd bennünket a tartály- és teherhajók, repülőhalak és a hívogató kikötők.

Mindezek ellenére szomorúan hagyom majd itt ezeket a hideg, barátságtalan vizeket. Pezsdítő érzés a Nemo-pont mellett elmenni és ordítani a világnak, tudva hogy senki nem hall, és sehonnan nem jön visszhang. A mi világunkban igazán ritka, hogy valaki teljes mértékben magára utalva, mindenért önmaga feleljen, bármilyen körülmények között. Egyrészt, ugyanakkor ott van a természet nyers szépsége. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy kihúzigáljuk a gyomokat, elegyengessük a földet és elkerítsük az áramlatokat, hogy aztán megelégedve nézhessünk végig az óceánon, mely szabadon hullámzik tízezer akadálytalan mérföldön keresztül, melyet csak a magányos albatross kémlel.

Aztán ott vannak a nedves zoknik, és a tény hogy hetek óta nem zuhanyoztam… Na menjünk innen! De visszatérek…”

 Barcelona World Race hivatalos versenyoldal: http://www.barcelonaworldrace.org/en/

Március 14 este – a Barcelona World Race információi pillanatképekben:

BWR live media conference with the Spirit of Hungary skippers – Video day 74

A NAP #SPIRITofHU FOTÓJA a déli-Csendes óceánról, pár száz mérföldre a rettegett Horn – fokra hajózva.

SPIRITHU Southern Ocean rainbow_DSC00132

SPIRITHU Southern Ocean rainbow©SpiritofHungary_onboard photo 14March South Pacific – heading for Cape Horn

HANGFELVÉTEL készült Fa Nándorral 2015 Március 14-én reggel, kevesebb mint 600 mérföldnyire a Horn- foktól – a skippereket és a hajót is keményen megterhelő időjárási viszonyok közt. (BWR Lve felvétel) riporter: Andi Robertson

Március 14. reggel

4 napja 35-50 csomós Ny-i szelekkel vitorlázik a magyar Imoca 60′ versenyhajó. A csökkenő erejű szélben is 45-60 csomós befújásokkal számolva, 6-8 méteres hullámzásban igyekszik az optimális útirányon, a jéghatárral szűkülő átjárón biztonsággal közelíteni a dél-Amerikai átkelőt, hogy a Horn-fok megkerülésével az Atlanti óceánon folytassa a Barcelona World Race következő versenytávját.

Déli Csendes óceáni fotokollekció a régi képekből, köztük Fa Nándor Vendée Globe-n készült díjnyertes dia felvétele, amit a nemzetközi média ma is sokszor közöl – ha a déli óceáni szólóvitorlázást tárgyalja. (photos all rights reserved©Nandor Fa

A Barcelona World Race kétszemélyes földkerülő vitorlázóverseny eddigi dél-Csendes óceánig tartó szakaszán komoly terhelést kaptak a hajók, más versenyzők is a hajók és anyagok fáradásáról beszélnek, az élbolyban vitorlázó skipperek is jelezték, hogy inkább lassítanak a hajóik biztonsága érdekében, mert a célba érés az egyetlen, ami a helyezések mellett fontos. Tudjuk a kormányosok beszámolójából, hogy a Spirit of Hungary felszerelésében is elég sok kár és sérülés keletkezett. Drukkolunk a magyar hajónak, Fa Nándornak és Conrad Colmannak, hogy a legjobbat hozzák ki magukból és a fáradt hajóból, és sikeresen kerüljék a Horn-fokot.