Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary közel a verseny féltávján – Fa Nándor Hajónapló Febr.13-14-15. – benne videoüzenet – amikor a magyar hajó a leggyorsabb a mezőnyben

“Change ! – hangzik el a megfellebbezhetetlen felszólítás és két percen belül akcióképesen átveszem az ügyeletet. Elvileg aludtam, gyakorlatilag nem. Nem tudom, hogyan jön össze az ember agyában az, hogy hallja az összes zajt, eseményt, ami a hajón és a hajóval történik, ugyanakkor álmodik is. Nem egyik a másik után, hanem egy időben. Így utólag egyiket sem tudnám felmondani, de erre a kettősségre már korábban is felfigyeltem.

Fa Nándor Hajónapló: 02 13, 21 05 UTC. Miután túl sok tennivaló nincs, így nekiállok vacsorát készíteni és elfogyasztani. Nagyon jól esik ilyenkor kis energia utánpótlás, boros teával utána. A rágás amúgy is felébreszt, illetve jó ébren tartó módszer. Mikor autóval hosszút vezetek, mondjuk Franciaországba, képes vagyok egy szendvicset elrágni 80 km-en át, akkora falatonként, mint egy mogyoró.

A szél kint 28 – 32 cs és fordul mögénk. Még jó tempót megyünk, de már messze nem olyat, mint napközben. Valamikor 4 – 8 órán belül hauzolni kell majd, azután DNy-i, majd Ny-ival megyünk tovább. Ez van megírva.

A hajnali hauzolást megint sikerült jól időzíteni. Az utolsó 20 percben 20°-ot fordult a szél és még tízet az alatt, amíg a műveletet csináltuk. Mire rendbe tettem a köteleket, már 15 cs-s sebességgel tisztán K-nek haladtunk. A VMG-nk alig szenvedett csorbát, mintha egyenesen mentünk volna.
Vitorlázat ua. Délelőtt úgy fordult, úgy gyengült a szél, mintha ismerné az előjelzést. Ha ez ennyire pontos, akkor hamarosan erősödni kezd és befordul DNy.-nak, ami nekünk egy újabb jó kis rohanást tesz lehetővé.

Most kicsit pihenek, mire visszajövök, többet tudunk majd.

Arra ébredtem 2 óra elteltével, hogy dőlünk és meg – meg szörfözik a hajó, 20 cs fújt DNy-ról, most is az fúj. Gyorsan átrakodtuk a vitorlákat az orrban, apróságokkal felkészültünk az újabb rohanós időszakra, kb estétől.

Most eszem egy currys nemtommit, de jót, aztán beöltözöm a feladatokra. C elment aludni.

Elgondolkodom néha a skipper társakon, akarva akaratlanul értékelem őket. Van, akit nagyon könnyű elhelyezni, egyértelműek a kvalitásai szakmailag, emberileg, tudásban, tapasztalatban, fizikailag és habitusát tekintve – elég nagy halmaz azoknak az értékeknek az összessége, amitől valaki a legjobbak egyike lesz -, de van, aki örök talány marad számomra. Ilyen Jean-Le Cam. Nyilvánvalóan egyike a legjobbaknak, tiszteletet parancsoló az eredménylistája, megkérdőjelezhetetlen a tudása, amikor hajón van és vitorlázásról van szó, olyan, mint egy ördög, de ha az utcán találkozol vele, át akarod kísérni a túlsó oldalra. ( 🙂 ) Ő is példája annak, hogy mennyire nem szabad valakit a külseje alapján megítélni. Most éppen Bernard Stamm-al vágtatnak a mezőny élén és jól látszik a teljesítményükön az a plusz, amit Jean tesz hozzá Bernard szintén elképesztő tudásához. Nem sokan képesek 20 cs feletti átlagot produkálni úgy, hogy nem veszítik el a limitet. Jean LC. ilyen.

Távcsővel tanulmányoztam az állókötélzetet és az árboc tetejét és meglepetéssel láttam, hogy a hokiütőn ott van széljelző műszer, megvan a szélkerék, csak a szélirány jelző nincs rajta. Valószínűleg mikor legutóbb kerestük annyira forgott, hogy az miatt nem látszott. Így sem jó, de jó, hogy megvan.

Jelenleg 24 cs-s Ny-DNy-i szélben 14 – 17 cs-s sebességgel haladunk 110°-os irányba, nagyvitorla -1 reff, reacher.

Begorombult az időjárás. A délutáni napsütést sötét fellegek váltották, a kellemesnek mondható hőmérsékletet dermesztő hideg és 30 cs feletti szél, 1 reffet 2 reffre… Igaz, jól haladunk, gyorsan jó irányba. Ügyelek, ami egyenlőre annyit tesz, hogy a hálózsákot váltotta a vízhatlan, a vízszintest a függőleges, a kicsit hideget a nagyon hideg. Ami jó, hogy elkészítem a nap második főétkezését és élvezettel, lassan élvezve az ízeket és a melegét, elfogyasztom azt.

Most éppen a routingnak sem a sebességét, sem a mélységét nem tudjuk tartani, előttünk jár a pötty ismét. Megint és már sokadszor olyan a menet, amikor a hiányzó A6-os gennaker kellene, sokkal könnyebben, stabilabban lehetne vele mélységet vitorlázni és főleg gyorsabban, mint a reacherrel.

02 14.-én, 21 20 GMT-kor a pozíciónk 44° 38,7′ S, 091° 30,3′ E. Az utolsó 24 órában 297 SM-et jöttünk. Ha figyelembe veszem, hogy átjöttünk közben egy szélváltáson, kifejezetten jó.

FA NÁNDOR ÉS CONRAD COLMAN videó üzenete a Dél-Indiai óceánról  a TBS  NAGYDÍJ szólóvitorlázóinak és a szólóvitorlázásban érdekelt, vagy arra készülő hajósoknak: http://youtu.be/zlaNJRisJpI

képösszeállítás: a Szólóvitorlázás Facebook oldalán 

Február 15- i BWR hír  – amikor a magyar hajó a leggyorsabb a mezőnyben : 20 csomós átlagsebességgel ! Gratulálhatunk a magyar hajó skippereinek!

BWR news:” Spirit of Hungary’s day today as Nandor Fa and Conrad Colman are clearly the fastest boat in the Barcelona World Race fleet this Sunday morning, making an average 20kts.” lnlk: http://www.barcelonaworldrace.org/news/news/spirit-of-hungary-s-day-in-the-sun

 

DE MIT IS JELENT A HIDEGÉRZET, amiről Nándortól olvashattunk a Naplókban?

HIDEGÉRZET SZÁMOKBAN: Olvasónktól, Verseghy Ferenctől – köszönettel az üzenetéért: idézem

“Ha megenged egy ötletet: A mai hajónaplót olvasva jutott eszembe a Wind Chill (http://www.nws.noaa.gov/om/winter/windchill.shtml) táblázat, … mennyire “nem elég” a Spirit of Hungary legénységének a déli vidékek hűse, hanem azt a számukra kedvező erős szél még mennyire hűti, s valójában mekkora a hidegérzetük.
Az eredeti Wind Chill mérföld/órában és Fahrenheit-ben van megadva, viszont én mellékelem az európai/magyar mértékegységekre átdolgozottat.
További szép vasárnapot! Üdvözlettel:  Ferenc Ifj Verseghy “

http://www.nws.noaa.gov/om/winter/windchill.shtml  hidegérzet-táblázat hidegérzet-táblázat-fehérrel

Köszönjük a linkeket az olvasóink nevében is. Sokat fejlődünk mindannyian a Spirit of Hungary Ocean Sailing Project – 60 foot racing boat téma követése soránmegosztott releváns információk által. Nem véletlen, hogy amerikai, spanyol, francia és egy-két magyar iskola is oktatási céllal követi az óceáni versenyek folyamatát, higy rendkívül komplex élmény-tudásanyag fut át – ha csak olvasunk róla – hátha még utána is nézünk annak, ami nem köztudott. Köszönet érte.