Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary Március 12-13-14. kemény déli-Csendes-óceáni viszonyokban tart a 60 lábas magyar versenyhajó Horn-fok felé – Fa Nándor és Conrad Colman hajónaplója

“Közelítjük a hírhedt fokot és mindig  van tennivalók, mint kötést cserélni a lasy jack-en, amit elrágott a boom, cserélni szakadt köteleket, mint a stay lehúzója. Ezekből naponta tíz jut és egyre inkább, ahogy minden fárad, kopik, öregszik. Itt csak mi nem fáradhatunk, muszáj életben tartani a hajót, másképp nem ér célba.

Március 14.

4 napja 35-50 csomós Ny-i szelekkel vitorlázik a magyar Imoca 60′ versenyhajó. A csökkenő erejű szélben is 45-60 csomós befújásokkal számolva, 6-8 méteres hullámzásban igyekszik az optimális útirányon, a jéghatárral szűkülő átjárón biztonsággal közelíteni a dél-Amerikai átkelőt, hogy a Horn-fok megkerülésével az Atlanti óceánon folytassa a Barcelona World Race következő versenytávját.

Déli Csendes óceáni fotokollekció a régi képekből, köztük Fa Nándor Vendée Globe-n készült díjnyertes dia felvétele, amit a nemzetközi média ma is sokszor közöl – ha a déli óceáni szólóvitorlázást tárgyalja. (photos all rights reserved©Nandor Fa

A Barcelona World Race kétszemélyes földkerülő vitorlázóverseny eddigi dél-Csendes óceánig tartó szakaszán komoly terhelést kaptak a hajók, más versenyzők is a hajók és anyagok fáradásáról beszélnek, az élbolyban vitorlázó skipperek is jelezték, hogy inkább lassítanak a hajóik biztonsága érdekében, mert a célba érés az egyetlen, ami a helyezések mellett fontos. Tudjuk a kormányosok beszámolójából, hogy a Spirit of Hungary felszerelésében is elég sok kár és sérülés keletkezett. Drukkolunk a magyar hajónak, Fa Nándornak és Conrad Colmannak, hogy a legjobbat hozzák ki magukból és a fáradt hajóból, és sikeresen kerüljék a Horn-fokot.

 

Március 13. Fa Nándor hajónaplójából:

Vitorla cserével kezdtem a napot. Még mielőtt C elment volna aludni kértem segítsen. Felsodortuk a reachert és helyébe húztam a solentet. Erősödik a szél és nem merem nyomni. Meg-megsiklik a hajó és olyankor nagyokat zuhanunk, ami jelentősen igénybe veszi a felfüggesztést. Most így kicsit lassúbbak vagyunk, de remélhetőleg biztonságosabban haladunk. Reggelizek, már megérdemlem.

Többnyire Ny-i szeleink vannak, igyekeztünk úgy megválasztani az útvonalat, hogy sem túl erős szélbe, sem túl gyengébe ne szaladjunk a maradék bő két napban.

A tegnap esti hauzolás után már együtt futottunk a kialakult hullámzással, így az éjszaka aránylag simán telt, jól haladtunk, kevés zötyögéssel. Most ÉK-nek vitorlázunk bal csapáson és valamikor délután, este felé hauzolunk vissza a DK-i irányú menetre, ami közelebb visz bennünket a célhoz, de kell hozzá a magasság.

Muszáj még ennem valamit, mert mindenem lefagy. Ami ruhát fölvehet az ember, anélkül, hogy nagyon zavarná a mozgásban, az rajtam van. Már csak a belső fűtésben bízhatok.

A víz 7°C, de a levegő még hidegebb annál is. Reggel cseréltem a boomon egy kötést, összesen 10 perc volt, de úgy lefagytak a kezeim, mintha egy órát hógolyóztam volna kesztyû nélkül otthon a lányokkal.

03 13.-án, 17 00 UTC-kor a pozíciónk 54° 00,1′ S, 089° 20,5′ W, még 24° a Horn-ig.

http://www.barcelonaworldrace.org/en/race-live/barcelona-world-race-2014-15-tracker


Március 13 BWR pozíciók és meteo infók

A Spirit of Hungary Horn-fok kerülésre készül – a 3 napja tartó 35-50 csomós Ny-D-Ny-i szelekkel felgyorsult magyar Imoca 60′ igen szép teljesítménynel többszáz mérföldet hozott be a élen haladó hajókhoz  képest. Mára relatíve mérsékeltebb (?) de még mindig erős, helyenként 45-50 csomós befújásokkal tarkított, főként nyugati szelekben,  6-8 méteres hullámzásban közelíti Tűzföld térségét. A fok eléréséig mintegy 850 mérföldnyire haladnak, a szélirány és az egyre keskenyedő átjáró miatt legalább 3-4 irányváltásra lesz szükségük, hogy a BWR jéghatárt betartva az optimális szögre vitorlázzanak. A napok óta rendkívül kemény időjárásban nagyszerű teljesítményt mutató magyar hajó,  kormányánál Fa Nándor és Conrad Colman vélhetően e hétvégén hajózik el a dél-amerikai kontinens legdélibb vonalán, hogy megkerülve a rettegett jelzővel felruházott fokot, csatlakozzon a Barcelona World Race Atlanti óceáni szakaszán hajózó versenytársakhoz.

Fr Denis SpiritHu 13 March

Fr Denis SpiritHu 13 March https://www.facebook.com/francois.denis.184?ref=ts&fref=ts

 

 


Március 12 Fa Nándor naplója:

” 03 12, 00 50 UTC, Napközben volt egy hullámunk, aminek pont az útjában voltunk. Felkapott bennünket és egyszerûen áttett 20 méterrel odébb. A teteje persze átsöpört a fedélzeten és elkapta a stay alját, ami nem engedett, engedett viszont a lehúzó kötele, aminek a külső kevlár körszövése a fék előtt leszakadt és a belső teherviselő mag kiszaladt. Kb. egy méter magasan állt meg a besodró dob és az egész úgy nézett ki, mint egy mini erősszeles gennaker. Csörlővel visszahúztam és most a helyén mûködik, csak szakadt külsővel. Első lehetséges alkalommal ki kell cserélnünk, de az nem ma lesz. Ahányszor legyengül a szél 30 cs alá és elhatározzuk magunkat a kireffelésre, annyiszor erősödik 40 cs-ra, mire kiérünk. Így persze marad a 3 reff, stay.

13 00 UTC, Végül este C kireffelte a 3.-at, úgy jöttünk egész éjszaka. A szél ezt egyáltalán nem respektálta és maradt az, ami volt addig is, nyomásokban 40 cs, sőt, inkább az a rövid időszak, amikor alágyengül. Most én vagyok és vágtatunk a hullámok között, szó sincs gyengülésről.

Már negyedik napja jövünk ugyanazzal a ciklonnal. Előttünk kb 500 SM-re fúj az erős szele, ahol mi követjük már gyengébb, de fogalmam sincs mennyivel, mert itt is időnként 50 cs fölött volt. Viszont a hullámzásnak biztosan volt mitől felépülnie. Gyors, de azért hosszabb távon igen fárasztó a menet, egyetlen pillanat pihenőt nem adnak a hullámok. Ha a szél gyengül is néha kicsit, a hullámzás az nem, visz bennünket, mint fokszi a lábtörlőt.

Az előző előjelzés még ígért gyengülést, az új már nem, csak egészen közel a fokhoz.

03 12.-én, 16 00 UTC-kor a pozíciónk 54° 03,6′ S, 098° 44,4′ W, még 31° a Horn-ig.”


Conrad Colman hajónaplója nyomán : Pozíció: 53 fok 34 Dél, 101 fok 07 Nyugat – még 1000 tengeri mérföld a Horn-fokig

A hidegről beszélni már korábban is hallhattak. Most, hogy a víz hőmérséklete 7 Celsius-ra csökkent, miközben az Antarktiszról felnyomott hideg vizes szakaszon kelünk át, egyre hidegebb van. Bár nem az a fajta vagyok, aki csak ül és reszket. Elmesélem, milyen módon igyekszem kényelmet teremteni itt lent, hogy képes legyek teljesíteni.

Mivel a Spirit of Hungary-t nem lehet fedezék mögül kormányozni — mint számos versenytársunk hajóját —, vagy a kormányállásban kell szembe néznünk a Déli-Óceán ez utóbbi viharával….., vagy  az autopilotra hagyjuk a  kormányzást, miközben egyik kezünk a nagyvitorla shot-on, másik az autopilot vezérlőgombján.

A hideg víz és az általános 50 csomós pöffök közepette nem egyszerű a döntés. Az éppen ügyeletben lévőnek mindig készen kell állnia, hogy bármikor pillanatok alatt be kell avatkozni, szóval folyamatosan vízhatlan Musto overall-ban és csizmában vagyunk, a dzseki mindig készenlétben, hogy csak fel kelljen kapni. Ez alatt én egy-két szigetelt dzsekit, egy vékony polár felsőt és egy hosszúujjú merinói gyapjú alső réteget hordok. Van egy pár vastag gyapjú zoknim is, hosszú szárú merinói alsó nadrág és egy extra vastag középső overall réteg. Mindezekkel együtt is fázom időnként!

Mikor pihenőn vagyok, beugrom az 5 fokos múmia-szerű hálózsákomba, amely a boltban még túlzásnak tűnt, most az elmúlt pár hétben viszont egyáltalán nem. A maradék nedvességtől egy vízhatlan bivvy táskával igyekszem megvédeni, ami egy mini sátor ponyva. A titkos fegyverem egy pár pehelytöltetű hegymászó csizma, hogy melegen tartsam a lábujjaim.

A külső rétegek csak a csata egy része, mivel a belső tüzet kell fűteni, hogy melegen tartsam magam. A fogyatkozó zsírkészlet miatt kulcsfontosságú, hogy nap közben eleget egyen az ember, mivel kevesebb a raktáron lévő energia és a természetes szigetelés!

Itt egy lista arról, hogy mi mindent ettem ma – mely az új-zélandi narancs kivételével nagyjából jellemzi az egész eddigi déli-óceáni étrendem. Adjunk hozzá egy nagy adag mogyorót, és bőven túl vagyok a mai 2500 kalórián. Ez a szám hihetetlen mennyiségű cukor és zsír bombát jelent különböző magok, aszalt gyümölcsök, csokoládé és málna formájában (!), mivel vegetáriánusként elég nehéz  elegendő kalóriát bevinni a csak liofilizált étellel.

Zabkása mazsolával és egy bögre kávéval— Kellogs Nutri Grain Reggeli szelet – 182 kcal— Barley-Lentil Risotto 809 kcal— Fuzion Flapjack 809 kcal (még több kávéval) — Krumpli krémleves 413 kcal— egy friss NZ narancs— Szójás – gombás tészta 387 kcal

Ernest Shackleton South című könyvét olvasom, hasonlításképpen azzal, amit éppen mi is csinálunk. Az egy antarktiszi jég által szétzúzott hajóról, kis evezős csónakokkal való menekülés igencsak az emberiség legnagyszerűbb túlélései közé tartozik, még akkor is ha ez engem a modern világ puhány emberének mutat!

Le a kalappal Nick Bubb korábbi Mini 6.50-es vitorlázó társunk előtt, aki nem rég rekonstruálta az Elefántcsont szigetről való szökést, s az óceáni átkelést South-Georgia szigetére egy nyitott csónakban.


Március 12 reggel

A Spirit of Hungary haladásának térségében még előfordulnak NY-DNY irányú szélviharok, de a Barcelona World Race időjárásjelentése szerint valamelyest enyhültek a viszonyok tegnap óta, amennyiben a maradék 30-35 csomós hátszél-félszél könnyednek tekinthető 6-8 méteres hullámzásban. Az időjárási előrejelzések szerint viszont nem várható könnyű áthajózás a magyar hajó számára sem a Horn-foknál, de reméljük a Renault Capture harcos Horn-fok átkeléséhez hasonló hurrikán erejű szelek és befújások kifáradnak addig.

Fa Nándor Hajónaplója Március 11:  https://spiritofhungary.hu/spirit-of-hungary-fa-nandor-hajonaplo-deli-csendes-ocean-marcius-9-10-11-kemeny-idok-jarnak-arra/