Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary – Rövid megálló Brindisiben és Messinában – aztán irány Barcelona!

14: 00 RÖVID MEGÁLLÓ MESSINÁBAN és IRÁNY BARCELONA

 – üzemanyagfeltöltés után ideje elkapni a beigért könnyű szeleket és  irány a Barcelona World Race !

audio – rövid hangfelvétel :  Magyar nyelven és/and English language

Pit-Stop – azaz egy ellenőrző célú rövid megálló Brindisiben

Telefon interjú a kormányosoktól mielőtt kihajóznak a Földközi tengerre

Fa Nándor beszámol néhány biztonsági ellenőrzésről, kötélzet igazításokról, étkezésről, a hajósok munkabeosztásáról… egy gyors zuhany aztán irány tovább, a cél a Barcelona World Race anyakikötője.

A technikai ellenőrzések után – kihajózás előtti pár mondat Fa Nándortól:

 Telefon interjú Fa Nándorral a fedélzetről / magyarul

 

Onboard audio skipper Nandor Fa and co-skipper Conrad Colman (ENG):

 

SOH short pit-stop map cikkbe Brindisi 2014-12-02.jpg
Interjú írott verzió:

Fa Nándor:

“Ez itt a Spirit of Hungary. Nagy keserves három napos vitorlázás után — végig szembe fújt, nagyon komplikáltan leállásokkal, 30 csomós szelekkel. Muszáj bemennünk Brindisibe, mert az árbocon állítani kell. Ugyanazzal az állítással indultunk el, mint amivel New York-ba vitorláztunk, de muszáj ráhúzni. Itt kint a vízen ezt nem tudjuk megtenni, mert ahhoz el kell engedni az árbocot — ezért bemegyünk pár órára. Ha az időjárás, akkor után megyünk is tovább. Egyébként minden nagyon rendben van, a hangulat fantasztikus, a Conrad is és a Peti is zseniális társak, nagyon jól tudunk vitorlázni, jól tudunk együttműködni. Nagyon élvezem a menetet annak ellenére, hogy fárasztó.”

Megkérlek, hogy ismételd meg még egyszer — mert elúszott korábban néhény hang —, hogy az árbocállításnak mi az oka?

F.N.:

“Annak ellenére, hogy az árbocot ugyanarra az árbocállításra raktuk vissza, mint amivel annak idején az Atlanti-óceánon mentünk, az árboc tetején a kötélzet laza. Muszáj elengedni az árbocot, ráhúzni a tetejére, és újra aláékelni. Ezt nem tudjuk megcsinálni a tengeren, nem engedhetjük el az árbocot, úgyhogy ki kell menni kikötőbe.”

Mikor terveztek onnan továbbmenni?

F.N.:

“Szerintem ha az időjárás olyan lesz, lent az Otrantói saroknál, hogy tudunk vitorlázni, akkor még szerintem az este folyamán kivitorlázunk és megyünk tovább.”

Milyen volt a rengeteg halászhajó közötti közlekedés éjszaka, nem igazán kedvező szélviszonyok között? Reméljük, nem kaptatok el senkit és semmit sem víz alatt, sem víz fölött.

F.N.:

“Küzdelmes volt a menet e-miatt is, mert a halászokat nem nagyon zavarta az, hogy mi ott megyünk. Próbáltam néhánnyal rádiózni, de még a rádiót sem veszik fel, nehogy véletlenül reagálni kelljen. Megértem őket is, mert ha húznak egy 400 méteres hálót, akkor nem nagyon tudnak irányt módosítani. Ugyanakkor ezekben a zivataros viszonyokban nekünk is nehéz volt helyenként manőverezni. Jópárszor ki kellett fordulnunk ilyenek miatt. Ez az egész menet a szelekkel, halászokkal, a hullámzással, mindennel együtt eléggé küzdelmes volt.”

Hogy sikerült felkészülni?

F.N.:

“Még benne vagyunk az egészben, úgyhogy nagyon nehéz erre válaszolni. A hajót percről percre állítgatjuk és “kóstolgatjuk”, de van nagyon sok vakfolt. Most egyelőre indulás óta csak szembeszélben vitorlázunk és a bőszeles képességeinkről a világon semmit nem tudunk. Talán később még ki fog derülni. Az az egyszerűbbik verzió, az inkább csak munkás, de sok rejtelmet nem tartogat számunkra. A szembeszél az eléggé kemény, volt vele problémánk éppen elég.”

Az étkezésetek eléggé vegyes olyan értelemben, hogy Conrad vegetáriánus, ti mindenevők vagytok. Reméljük egymást nem eszitek, ahogy azt korábban ígérted Conradnak. Hogy tudjátok megoldani abban az icipici, szinte zsebkendőnyi konyhában, egy fél literes fazék méretű főzési lehetőséggel?

F.N.:

“Az étkezést nagyon egyszerűen oldjuk meg, mert mindenki a maga idejében, a maga módján főz és eszik. Néha egy teát vagy kávét főzünk közösen és azt megisszuk este vagy reggel, de kevés a közös étkezési idő, mert mindenki a saját ügyeletében teszi amit tesz.”

Milyen időbeosztással dolgoztok a kormánynál, kint a fedélzeten, vagy odabent a navigációs asztalnál, a műszerek körül? Hogy osztjátok be a munkát?

F.N.:

“Mi a Conraddal szigorúan négy órás váltásban voltunk de ez azt jelenti, hogy amikor olyan művelet van, akkor ugrasztom, ha olyan van akkor ő ugraszt engem. A Peti pedig mindenhova besegít — gyakorlatilag folyamatosan ügyeletben van, megy aludni amikor jól esik neki, vagy amikor szüksége vagy lehetősége van rá. Egyébként meg állandóan talpon van és teszi a dolgát. Mi már úgy vitorlázunk a Conraddal, ahogy majd később akarunk.”

/Fa Lili