Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary – Túl a Doldrumson – Átkelés az EGYENLÍTŐN – irány Barcelona – Fa Nándor hajónapló Ápr. 1-2. és G. Altadill szavai Fa Nándorról… és Fa N. audio

2015. Ápr. 2-án. a SPIRIT OF HUNGARY az ún. hazafelé úton sikeresen átkelt az Egyenlítőn.
AZ EGYENLÍTŐ VONALÁNAK METSZÉSE: 15 óra 53 perc UTC. A Barcelona World Race földkerülő versenyben megkerülve a Horn-fokot, a Spirit of Hungary visszafelé vezető útján eddig 92 nap 03 óra 53 perc telt el. A Fa Nándorral rögzített fedélzeti interjú (audio) magyar nyelven a Spirit of Hungary egyenlítői átkelése apropóján – a BWR mádia team közreműködésével készült.

A Fa Nándor videokonferencia-interjú film változata is megtekinthatő a BWR video csatornáján.

BWR INFO ÁPRILIS 3.

Fa Nándor április 3-i Hajónapló – feltöltés…

BWR INFO ÁPRILIS 2.

BWR napi hírek: Guillermo Altadillnak, a második helyezett NEUTROGENA hajó skipperének Fa Nándorról szóló elismerő mondatai a Barcelona World Race április 2-i élő közvetítésében hangoztak el, amelyet a BWR a nemzetközi hírlevelében tett közzé: 

BWR hírlevél és BWR weboldal Hírek: A második helyezett spanyol szkipper Guillermo Altadill elismerően jellemezte Fa Nándort erős jelleméért, kiemelkedő energiájáért, és lelki erejéért, így tisztelegve a Spirit of Hungary eddigi teljesítménye előtt.

“Ő egy figyelemre méltó egyéniség. Az ő korában én biztos nem mondhatnám el magamról, hogy ennyi energiám lenne, mint neki. Maga tervezi, maga építi, most pedig a föld körül versenyez a hajójával.”

BWR –  Cape Horn/Horn-fok  – Equator/ Egyenlítő telejesítmény adatok:
1/ Poujoulat    12d 19h57
2/ OPOO         14d 11h19
3/ Neutrogena 14d 20h06
4/ WAW          15d 00h23
5/ GAES          15d 07h26
6/ Spirit           17d 09h40
7/ Renault       17d 18h05

FA NÁNDOR EGYENLÍTŐI HAJÓNAPLÓJA  Ápr. 2.

SOH©EQUATOR_passage_02 04 2015_DSC00413

04 02, 11 40, UT, Beragadtunk. Nem kicsit, épp, hogy csak, hanem nagyon. Még az éjszaka beleszaladtunk egy elkerülhetetlen esőfelhőbe – több tíz mérföld átmérőben hasonló volt minden – radaron ameddig elláttunk mindenütt ugyanaz, és megálltunk, mint a szög. Csöndes eső, 0 szél, és körben teljesen befedett mindent a hínár. Ilyet még nem láttam. A tökéletes csapda.

Délelőtt még minden ugyanaz, bár mutat a műszer 3 – 5 cs-s szelet, de az a valóságban nincs, csak billeg a hajó, azt méri fönt. Rakom a vitorlákat jobbról balra és balról jobbra, mire elrendezem a köteleket, már a túloldalról mutatja, kezdhetem újra. Tudom, hogy becsap, mégis átrakom, hátha mozdulunk valamit. Néha elérem a 0,7 cs-t.

Egy órája, 8:30 UT-kor kezdett valóságos szél fújni, akkor viszont 3 perc alatt fölerősödött 20 cs-ra, nagy örömömre DNy-ról, így most háromnegyed szélben beindultunk. Szerencsére korábban a csattogás és a forgolódás miatt fölsodortam a J1-et és a solent van fenn, az most pont jó.

Eleinte úgy mentünk, mint egy folyami naszád, teljes gázzal, méter magas nyomdokvizet húzott a kormány a rárakódott hínár miatt, de nem volt szívem megállítani, hogy végre haladtunk. Végül muszály volt, nagyon lefékezett. Ilyenkor érezhetően lassúbbak vagyunk és azt sem volt szívem hagyni. Szóval megtolattam és mentünk tovább. Nem tartott tovább, mint 3 perc, és nagyon más érzés volt utána.

Annak, aki nem ismeri a tolatást, mint egyszerű manővert: egyszerűen fölfuttatom a hajót a szélig, ott megáll, és ha jól irányítom a kormánnyal, akkor úgy csúszik vissza, hogy ugyanazon az oldalon maradnak a vitorlák, fogják a szelet és indul tovább. Ha közben átfordul a másik csapásra, az olyan, mintha a garázsból kitolatva betolnám a szomszéd kukáját a virágágyásába. Kicsit kellemetlen, de nem nagy vész.

Az előjelzés szerint szembeszelünk van, de igazából semmink sem volt. A routing pötty ezzel a teoretikus széllel vágtat egy szép nagy Z vonalban, le a képernyőről, valahol már É-on. A pőtty a Z-nek már megtette az alsó vonalát, kb 40 SM-et, mikor mi még meg sem mozdultunk. Aztán jött a szelünk és levágva az egész kanyart a Z közepén utolértük a pöttyöt. Micsoda elégtétel!

Megkopott és elszakadt a csörlőnél a J1-es behúzónak a külső huzata. Kevlár-polyester keverék, erre fejlesztették és jó is, csak már sok benne a km. Most a másik szárat húztam oda helyette, amíg C megjavítja. Már dolgozik rajta. Én meg, így a helyi délutánban megyek és eszem valamit.

5 SM van az egyenlítőig! Mire megebédelek átugrunk rajta.

15 52 UT-kor átzökkentünk a vonalon, megkezdtük utunk utolsó “etapját”. C-nek ez volt a 7., nekem a 8. egyenlítő passzázsa. Már csak egy elnyújtott görbe itt az É-i Atlantin, és már otthon is vagyunk!

04 02.-án, 16 30 UT-kor a pozíciónk 00° 04,8′ N, 029° 52,5′ W, víz 24,6°C,

Spirit of Hungary Atlantic Doldrums skipper_onboardphoto©FA_N_Atlantic_1stApr_GOPR1368

Spirit of Hungary Atlantic Doldrums skipper_onboardphoto©FA_N_Atlantic_1stApr_GOPR1368

Fa Nándor Hajónapló: 04 01, 15 50, UT,

Egészen rendkívüli volt, ahogy átvágtattunk a Doldrums-on. Volt nekem már itt szerencsém ’92-ben lefelé menetben, amikor ugyanígy egy éjszaka alatt átsöpörtem a hírhedt “lóövön”. (Azért hívták a klipperek korában “lóöv”-nek, mert olyan hosszú ideig vesztegeltek itt a hajók, hogy elpusztultak közben a lovak, amiket a katonák vittek magukkal.)

Este megjelentek az égen előttünk a zivatarfellegek, biztos jeléül a felszálló légtömegeknek. Maga a jelenség nem egyéb, mint a DK-i és az ÉK-i légtömegek ütközése, ahogy felkényszerítik egymást, amire rásegít még az itteni nagyfokú felmelegedésből eredő termikus feláramlás is. Ebből egy amőbaszerűen változó szélességű sáv alakul ki, ahol az erősen feláramló, magas páratartalmú légtömekből zivatarok formájában visszahullik a víz. Ez a végtelen szélügyi állóháború a Föld forgásából és a nap hevéből táplálkozik, és miközben irdatlan energiák mozognak, a zivatarok és a föláramlás megölik a szelet.

Szóval, megjelentek a zivatarok és olyan szerencsésen szaladtunk be közéjük, hogy az egymás szelét fölerősítő áramlásba kerültünk, amibe 10 – 16 cs-s sebességgel tudtunk É felé vágtatni. Az éjszaka második felében és hajnalban ez a folyamat folytatódott, én voltam ügyeletben és nagyon élveztem, ahogy továbbra is visz a vonat bennünket. A radaron láttam alattunk és fölöttünk egy – egy óriási kiterjedésű zivatart, amik között vitt bennünket a huzat.

Bár a légtömegek fölfelé áramlanak, a zivatar esőcseppjei lefelé terelik a levegőt és így a két zivatar közé ékelődve elég ahhoz, hogy egy keskeny sávon elvigye azt, aki éppen ott van.

Hajnalra mögöttünk volt a Doldrums sávja, ami most és itt ilyen keskeny volt éppen. A már korábban emlegetett, de megállapíthatatlan előjelű ciklon szele éppen északról fúj, és a hagyományosan ÉK-i passzátszélnek nyoma sincs. Most éppen ÉK-nek tartunk jónéhány óráig, míg visszavált a szél és mehetünk majd az igazi É-ÉNy-i irányba. Talán holnap már ezen a csapáson leszünk.

Megnehezíti az életünket az-az irdatlan mennyiségû hinár, amit itt korábban még sohasem láttam. Úgy érzem magam, mintha a Sargasso tengeren lennék. Óriási szigetekbe verődött, de egyébként mindenfele úszkáló hinár rárakódik az tőkesúlyra, az uszonyra, a kormányra, hydro generátorra, mindenre. Kb félóránként megtolatunk, mert szinte megáll a hajó ettől a tömeggé rakódó bozóttól. Órákig megyünk így, mire ritkulni látszik a lecsó. Ugyan csak 6 – 8 cs-s szél fúj, de majdnem É-ot húzzuk vele, ami nagyon jó. Lopjuk a perceket a 0° szélesség felé.

Délután. Lassan, de biztosan, estére belevitorláztunk egy újabb zivatarzónába, de ez nem olyan, mint a múlt éjszakai volt. Ez frontszerű, minden eleme megvan a frontnak, de erről sem lehet tudni, hogy alacsony, vagy magas nyomású, mert a barométer meg sem mozdul. Az elmúlt percekben épp megtolt bennünket egy felhő 18 cs-s széllel, de látszott, hogy rövid életû, ezért csak beejtettünk, de nem cseréltük le a J1-et. 20 perc múltán ismét 11 – 12 cs fúj, de nagyon megbízhatatlan a környezet, maradunk talpon mindketten.

04 01.-én, 21 45 UT-kor a pozíciónk 01° 35,6′ S, 030° 14,6′ W, víz 25,4°C,