Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Spirit of Hungary Conrad Colman hajónaplója Február 23. … homlokán mély seb, melyből folyamatosan csöpögött a vér

“Csak nem egy kis háborúzás, kishaver? – mondaná édesanyám, kenőcsöt kenegetve egy frissen lehorzsolt térdre vagy könyökre. Hát most én is háborúztam egy kicsit mostanában, csak nekünk egy kicsit több kellett mint kenőcs, hogy meg legyünk foltozva.

Spirit of Hungary Conrad Colman co-skipper hajónapló – Február 23. – az a bizonyos árboc akció a co-skipper állásból

Pozíció: 50 fok 05 Dél, 152 fok 13 Kelet (Tazmánia és az Új-Zéland déli szigete között)

A “beszorult nagyvitorla monda” ma is folytatódott, borzalmas következményekkel. Éjszaka  úgy vitorláztunk, hogy a vitorla felső része nem volt az árbochoz rögzítve, mivel a beszorult kocsi megakadályozta hogy lereffeljük a szükségeset. Nándor és én összeállítottunk egy tervet a kocsi szétszerelésére, kiszedjük belőle a záró mechanikát, illetve a felhúzó kapcsolódási pontját is kicseréltük, hogy zár nélkül könnyebben használhassuk a vitorlát. Látta, mennyire élveztem az elmúlt négy árbocmászást, így most ő akart felmenni és megcsinálni a munkát.

Felhúztam az árbocra, sisakomat visszautasítva, (kicsi a neki rendelt sisak mérete is, mint ahogy a méret szerint kellene) de az én ötletem alapján ő is a karabínerrel kapcsolta rá magát egy kifeszített felhúzóra, hogy megakadályozza az ábroctól való ellendülést.

Sikerült széthúznia a csúszka kocsit mely végül néhány kalapácsütéstől kijött. Ezután lejjebb eresztettem egyéb magasságokba, hogy kicserélhesse a felhúzót közvetlen emelőből 2:1-re. Nagyon nehéz dolga volt, mert az elmúlt napok erősebb szelei által kialakított hullámzás borzasztóan csapkodta a hajót. Aztán láttam, ahogy többször is kitépődik a fogásból és ellendül az árboctól minden alkalommal nagy csapódással visszaérkezve. Kicsatolta a karabínert, ami megnövelte ezzel a hinta amplitúját, így a becsapódások is erősebbek voltak. Borzalmas volt ott állni a decken, nézni ahogy körbe körbe lengett, én pedig tehetetlen voltam, nem segíthettem, csak hallgattam a küzdésének hangjait és fájdalmas nyögéseit.

Végül befejezte a munka utolsó részét és szólt, hogy engedjem le. Vércseppek hullottak, mielőtt a deckre ért volna. Majd mikor leért, teljesen lefagyasztott a látvány. A kék szemei fájdalomtól összeszorulva néztek rám egy teljesen vérbe borított arcból !! Felemelte a sapkáját, s homlokán egy mély seb tárult elém, melyből folyamatosan csöpögött a vér. Bevittem a cockpitbe, megmostuk az arcát, majd a sebet is lekezeltem betadinnal, mielőtt összevarrtam négy öltéssel. Hála az orvosi kiképzésnek, melyet a BWR rendezők szerveztek nekünk, illetve vitorlavarró tapasztalataimnak, csinos sebhelye lesz a jövőben. Azt hiszem, egy darabig nem kérek paradicsomszószt !

Míg Nándor visszanyerte eszméletét a sok zúzódás közepette, én előkészítettem a nagyvitorla foltozó készletet. Csak hogy amikor megpróbáltam leszedni a nagyvitorlát, megint beakadt! Én is újra felmásztam az árbocra és megküzdöttem vele, sikertelenül. Így levágtam és most ismét az elején vagyunk.

CONRAD COLMAN co-skipper Spirit of Hungary  - as ship's surgeon - closing the wound of head of skipper Nandor Fa injured during 27 m mast work on the Souther Ocean

CONRAD COLMAN co-skipper Spirit of Hungary – as ship’s surgeon – closing the wound of head of skipper Nandor Fa injured during 27 m mast work on the Souther Ocean

Conrad Colman co-skipper ,  profi sebészként látja el Nándor fejsérülését. A BWR technikai tréningek egyike volt a Medical Tréning – ami akkor a felkészülés során sok időt vitt el a skipperektől, de íme itt a jelentősége. Az hajó egészségügyi készletét a BWR versenyszabályok szerint a VMSZ állította össze.

Köszönjük Conrad,  Nándor nevében is, hogy alaposan elláttad a baját 🙂

Kitárgyaltuk a lehetőségeket, és elhatároztuk, hogy Invercargill-ba megyünk Új-Zélandra, egy 24 órás pit stop-ra (technikai megállóra) Maradjatok velünk !”

BWR hivatalos infomációk/ official news/ http://www.barcelonaworldrace.org/en/