Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

Transat Jacques Vabre 2015 óceánátkelő rajtra hangolva – 4 hajó kategória, 42 hajó, 84 vitorlázó – Rajt: október 25.

TJV 2015 Le Havre (France) – Itajaí (Brazília)  –  mintegy 20 éve már ez az eddigi, létező leghosszabb transz-atlanti, azaz Atlanti-óceánátkelő vitorlás verseny. (hajókörkép – galéria a cikk alatt tekinthető meg)

Le Havre-ból (Észak-Franciaországból) rajtolnak, kihajóznak a La Manche csatornán, majd dél-nyugati irányban átvitorlázva az Atlanti-óceánt, 5400 tengeri mérföldet tesznek meg versenyben a célig. A TJV 2015 célállomása idén is a brazi Itajaí városa, mely 1000 km-rel Rio de Janeiro-tól  helyezkedik el délre.

A TJV 2015  versenyen 4 különböző hajó kategóriában 42 hajó indul, és 84 vitorlázó indul.  TJV hivatalos weboldal link a versenyzők listájához: http://www.transat-jacques-vabre.com/fr/participants

IMOCA 60′ (egytörzsű, 60 láb hosszú): 20 versenyhajó, 40 skipper

Class 40 (egytörzsű, 40 láb hosszú): 14 hajó, 28 szkipper

Ultime (trimarán, kb 100 láb hosszú): 4 hajó, 8 szkipper

Multi 50 (trimarán, 50 láb hosszú):   4 hajó, 8 szkipper

A versenypályája számtalan meteorológiai trükköt, megmérettetést tartogat a szkipperek számára, hiszen az északi La Manche csatornától a déli féltekén lévő Itajaí városáig rendkívül változatos éghajlati zónákon kell keresztül vitorlázniuk. A Nagy-Britannia és Franciaország közti csatornán való kivitorlázás köztudottan bonyolult és összetett művelet, mely alaposan próbára teszi a tapasztalt vitorlázókat is.

A La Manche csatornából való kihajózás folyamatát az első 24 órában változó irányú áramlatok, nagy teherhajó forgalom, erős szembeszél és kifejezetten nagy méretű hullámok jellemzik. A csatornából kijutva napokig, nagyjából az Azori-szigeteg magasságáig jellemzően erős szembeszél és kemény, meredek hullámzásra számíthatnak a versenyzők.

A legalább 3 hétre tehető verseny útvonala: északkeleti passzát zóna (Kanári-szigetek magassága), Egyenlítő, délkeleti passzát zóna. A meteo-taktikai döntések komoly előnyt hozhatnak, a nagy kültségvetésű csapatok, főként a többtörzsű egységek jelentős és igen költséges meteo-taktikai szakértőkkel dolgoznak. Ebben a francia versenyző egységek már a 90-es évek óta komoly előnyre tettek szert a nemzetküzi mezőnnyel szemben. Ugyanakkor a drasztikus döntések jelentős veszteséget is magukban hordozhatnak, de a győzelemért egyes egységek vállalják a kockázatot.

A verseny utólsó szakaszán, az Itajaí-i célvonalra való vitorlázás szintén komoly tapasztalatokat és sok türelmet igényel a Santa Catarina öbölben, ahol jellemzően bizonytalan, és zavart szelek nehezítik a haladást.
A következő Vendée Globe egyszemélyes földkerülő versenyre készülő skipperek számára, a Transat Jacques Vabre nagyszerű tréning lehetőséget biztosít,  az IMOCA szériában pontszerző versenynek számít. (A transz-atlanti verseny útvonala a földkerülő versenyek első 20%-át teszi ki).

Az Ultime kategóriájú hajók várhatóan 11 napon belül teljesíthetik a távot, míg a legkisebb hajókategória részvevői (Class40) 21-25 nap alatt érhetnek Itajaí-ba.

Ryan Breimayer (USA) Imoca skipper interjú részlet :
“A fő aggodalmat mindig a La Manche csatornából való kijutás jelenti. Utána ott van rögtön az első alacsony nyomású zóna. Vagy belemegy az ember szembeszélben, vagy hátszélben fölötte – most eléggé úgy néz ki, hogy az utóbbi lesz. Ezek az első nehézségek. A nagy kérdés: belemész a frontba vagy nem? Az egy horror, ha az emberek széttépetik az elején a hajójukat. Ezek a fontosabb átgondolnivalók a verseny elején. Aztán hogyan kapaszkodsz bele a passzátba és mennyire mész el nyugatra? Inkább hamarabb elmész nyugatnak mielőtt beérsz a passzátba, hogy aztán jobb szélszögön gyorsabban mehess, vagy…? Utána milyen pozícióban jössz ki a passzátból és hogy mész bele az egyenlítői zónába? Ami a Doldrums (szélcsendes övezet) után következik, abban már kevesebb a tapasztalatom. A délnyugati passzát kevésbé kiszámítható. Onnan a többi már egy gyorsasági verseny. Ha ezeken a kulcspontokon jól átjut az ember, akkor a sorrend már adja magát. Ahogy visszaemlékszem, a Brazil partoknál elég sok lyuk előfordul összevissza, amibe beeshet az ember. Addig nincs vége a versenynek, míg az ember rá nem fordul a célvonalra.”

Transat Jacques Vabre hajókörkép – galéria (foto©mixpress)