Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

UNESCO World Heritage Program – Barcelona World Race 2014

A Barcelona World Race 2014 versenyzői viszik véghez az UNESCO legújabb küldetését! 2014. December 16. (cikk a BWR2014 Hírek nyomán) 

Nagy nemzetközi média rendezvény keretein belül a nap nyitó eseményeként Barcelona város polgármestere kívánt jó szelet a Barcelona World Race versenyzőinek az IMOCA 60 lábas hajók pontonján. Xavier Trias, Barcelona polgármestere sorra látogatta a Barcelona World Race versenyzőit a BWR2014 pontonon. A 16 szkipper összesen kilenc nemzetet képvisel. A versenyzők a felkészülési munkák utolsó simitásait végzik a 8 IMOCA 60-as hajókon, mielőtt december 31-én elrajtolnak a  24.000 mérföldes non-stop földkerülő versenyt.

Barcelona egy olyan város, mely arccal a tenger felé néz.” — mondta Xavier Trias, Barcelona polgármestere — “Nagyon büszkék vagyunk, hogy harmadszorra rendezhetjük meg a Barcelona World Race-t. Nagyon köszönjük nektek szkipperek, hogy a versenyben való részvétel mellett tudományos projektekben is szerepet vállaltok, és hozzájárultok Barcelona hírnevéhez szerte a világban.”

Minden versenyzőt és hajót egyenként mutatott be a Katalán főváros polgármesterének  a rendezvény moderátora. A delegációt Maite Fandos helyettes polgármester — egyben a FNOB elnöke —, és Sixte Cambra, a Port of Barcelona igazgatója kísért.

A földkörüli verseny megtétele során a szkippereknek különleges küldetést kell teljesíteniük: egy előre programozott adatgyűjtő jeladót kell egy meghatározott helyen a vízbe bocsátaniuk, mely különböző tudományos vizsgálatot végez majd az óceán mélyén, s nagyban hozzájárul több UNESCO kutató projekthez. A ceremónia során a jeladókat minden hajónak hivatalosan adták át, egyenként bemutatva a csapatoknak kiszabott különböző kutatási projekteket.

A párosok személyesen találkoztak Luis Valdés-szel, az UNESCO Ocean Sciences Intergovernmental Oceanographic Commission (IOC) elnökével, valamint a kutatókkal és a Barcelona World Race-szel együttműködő szervezetek képviselőivel: Jordi Salat-tal és Jaume Piera-val — Sciences Institute of the Sea (ICM), Higher Council for Scientific Research (CSIC); Salvador Borrós-szal a Chemical Institute of Sarria (IQS)-tól és Luigi Ceccaroni-val — Barcelona Digital Technology Centre (BDigital); valamint Xavier Torras-val — a We Are Water Alapytvány elnökével.

Mindegyik team kapott egy-egy grafikon-táblázatot, mely összegzi az általuk képviselt projektet. Minden csapat egyforma Argo jeladókat kapot, melyek 18 kg-t nyomnak. A jeladó által gyűjtött adatok hozzájárulnak, hogy a kutatások eredményeit feldolgozva jobban megérthessük a globális éghajlatváltozás okait.

folytatás a képek alatt …

Ki-kicsoda a Barcelona World Race mezőnyében:

Hugo Boss (GBR),Alex Thomson (GBR), 43, és Pepe Ribes (ESP), 40: Egy duó, egy közös cél: győzelem.
Thomson második volt az első Barcelona World Race-en, Ribes pedig negyedikként végzett az Estrella-Damm-on 2011-ben. Hajójuk az a VPLP-Verdier dizájn, mely az utolsó versenyt nyerte Virbac-Paprec 3 néven Jean-Pierre Dick-kel és Loick Peyron-nal.

Renault Captur (ESP), Jorge Riechers (GER) 46, és Sébastien Audigane (FRA), 46:
Tapasztalt páros, akik korábban már versenyeztek együtt Class 40 kategóriában, s csak pár héttel ezelőtt jutottak hozzá IMOCA 60-as hajójukhoz. Audigane földkerülő tapasztalatokkal bír, Riechers először Mini-ből Class 40-be, majd onnan jutott fel az IMOCA kategóriába. Finot-Conq tervezésű hajójuk a volt Brit-Air, valamint Autour du Monde.

Neutrogena (ESP) Guillermo Altadill (ESP) 52, José Munoz 42 (CHI):
Altadill hatalmas tapasztalattal rendelkezik világszerte, de 2007-8-ban nem fejezte be a versenyt. Társa a chilei Munoz, aki másodikként teljesítette a Global Ocean Race-t. Két közös Transz-Atlanti vitorlázást már maguk mögött tudnak, s rendkívül versenyképesnek mutatkoztak az IMOCA Ocean Masters széria új versenyében, a New York Barcelona versenyben. Farr tervezésű hajójuk Hugo Boss-ként harmadik volt a Vendée Globe-on.

One Planet, One Ocean & Pharmaton (ESP), Didac Costa (ESP) 34, Alex Gelabert (ESP), 37:
Újoncok a földkerülésben, mindketten a Mini 6,5 hajóosztálybó ből jöttek. Hajójuk a tiszteletreméltó Owen Clarke dizájn, az ex-Kingfisher. Gelabert egy mérnök, aki felkészítési munkákban dolgozott Corbella-nak és Caffari-nak a GAES Centros Auditivos-on a 2010-11-es verseny előtt.

Cheminées Poujoulat (FRA), Bernard Stamm (SUI) 51, Jean Le Cam (FRA) 55:
Egy igazán félelmetes páros, mindketten hatalmas földkerülő múlttal, s egy Farr tervezésű, rendkívül jó elrendezésű, optimalizált hajóval. Nem sok felkészüléssel, de rendkívül nagy tapasztalattal és tehetséggel rendelkeznek.

GAES Centros Auditivos (ESP), Anna Corbella (ESP) 38, and Gérard Marin, (ESP) 32:
Valamennyi csapat közül ők a legfelkészültebbek, hajójukkal talán a leggyakorlottabbak. Mindketten részt vettek a 2010-11-es BWR-en, külön hajóban. Ez alkalommal azonban a pódiumra pályáznak. Hajó: Farr tervezés, az ex Gitana 80, Renault XE, Synerciel.

We Are Water (ESP), Bruno Garcia (ESP) 47, Willy Garcia (ESP) 42:
Amatőr vitorlázóknak tartják magukat, de tapasztalt testvérpár, a Figaro és Mini kategóriák spanyol úttörői. Bruno 2010-ben Le Cam-mal készült fel és indult el a versenyen, de hajójuk árboctörést szenvedett. Hajó: negyedikként végzett az előző Barcelona World Race-en, Estrella Damm-ként.

Spirit of Hungary (HUN),  Fa Nándor (HUN) 61, Conrad Colman (NZL/USA) 31:
Rendkívül érdekes, lenyűgöző páros: a verseny legidősebb és legfiatalabb versenyzője, akik összesen 4 földkerülő úttal rendelkeznek (Nándor 3-mal, Conrad 1-gyel).

Fa, aki saját önfejlesztéssel  sajátította el a hajótervezés tudományát (a híres ausztrál hajótervező, Ben Lexcen műhelyében tett tanulmányutat), saját maga tervezte és részben építette a Spirit of Hungary-t. (korábbi 60 lábas hajói is mind saját tervezésű és építésű versenyhajók) A legújabb a mezőnyből, a megyar hajó, amely az első,, amely a legújabb IMOCA szabályok alapján épült. Nándor volt az első “nem-francia” óceáni vitorlázó, aki 1992-ben sikerrel teljesítette a Vendée Globe egyszemélyes füldkerülő versenyt.(5.hely) Conrad Colman a Global Ocean Race-t nyerte 40 lábas hajó  kategóriában, minden egyes szakaszon különböző szkipper-társsal vitorlázva.

Idézetek a BWR 2014 -en rajtoló hajók kormányosaitól:

Alex Thomson, Hugo Boss: “Győzelemért vagyunk itt. Mivel az utolsó versenyen másodikként végeztünk, minden más csalódás lenne. Nagyon jó a hajónk, jól felkészítettük, 25.000 mérföldnyi tréning van benne. Épp olyan felkészültnek és magabiztosnak érzem magam, mint minden korábbi versenyemen.”

Bernard Stamm, Cheminées Poujoulat, : “Engem nem kell meggyőzni arról, hogy milyen hasznos egy Argo jeladót vinni a hajón. Korábban is vettem már részt ilyen típusú projektben. Akkoriban a vizsgálatok a vízfelszínen zajlottak, a planktonok egészségének megállapítása volt a cél. Ez igazi hozzáadott értéket képvisel a versenyben. A mi jeladónkat alá is írták a Brest-i iskola diákjai.”

Jörg Riechers, Renault Captur:  “Még az ellátásunkra várunk, hogy megérkezzen. 100 nap versenyzésre való ételt viszünk magunkkal. Én személy szerint ha nem eszem, akkor nagyon rossz hangulatom lesz tőle. Édesség gyanánt lesz nálunk csokoládé és jó sok kávé. Ezek nélkül az élet egyszerűen lehetetlenné válik

Gerard Marin, GAES Centros Auditivos: “Nem a győzelem a cél, de úgy gondolom hogy h jól és következetesen vitorlázunk, jó eredményt hozhatunk ki a GAES Centros Auditivos-ból. Nagyon jó a hajó, másfél éve vitorlázunk vele. Meglátjuk, hogy megy.”

Didac Costa, One Planet, One Ocean & Pharmaton: “Az is célunk, hogy tudományos küldetésünket sikeresen teljesítsük, és sokat tanulhassunk majd belőle. Mindkettőnknek ez az első földkerülő versenye. A Barcelona World Race azért is különleges, mert barcelonai vagyok. Az első két versenyt még csak otthonról követtem, most pedig már a versenyzők között vagyok.”

Fa Nándor, Spirit of Hungary: “A hajótervezés a hobby-m. Most még nem tudjuk, hogyan teljesít majd a hajó, meg kell tapasztalnunk. Többé kevésbé ugyanolyan potenciál van benne, mint a többi hajóban. Nem a hajó miatt aggódom, inkább a felkészültségünk miatt. Jelenleg még mindig sokat kell tanulnom a hajóról, hogy hogyan működik, hogyan kell jól megvitorlázni. Korábbi hajóim érzékenyebbek voltak, de nem voltak ilyen gyorsak. Még tanulnom kell a hajómat, amire nem volt eddig elég időm, menet közben tanulunk. Imádok gyorsan vitorlázni, de a 20 csomós szélben való halzolást még mindig gyakorolnom kell.

Bruno Garcia, We Are Water : “Willy és én amatőr vitorlázók vagyunk. Nem egyszerű most hirtelen elmennünk három hónapra és otthagynunk a munkánkat. Kicsit bolond dolog. Mindent megteszünk amit csak tudunk, eközben a hajót is fel kell készítenünk. De hogy őszinte legyek, az életem mindig is a munka és szenvedély összeegyeztetéséről szólt. Nagyon boldog vagyok, ha mások jó vitorlázóként tartanak minket számon, hiszen mi szinte amatőrök vagyunk.

Guillermo Altadill, Neutrogena: “Nincs rajtam nyomás, nem gondoljuk hogy a Neutrogena a kedvencek közé tartozna. Egyetlen kényszerként azt érzem, hogy a versenyt be akarjuk fejezni. Ha ez sikerül, az eredmény majd magától jön. Nem rivalizálunk a többi spanyollal a versenyben, inkább Alex-szel [Thomson]” (közben nevet)… ”


Részlet az UNESCO program egyik hivatalos kiadványból:

Különböző élőhelyek térképen való ábrázolási technikájának értékelése Kvarken-ben, az UNESCO World Heritages helyszínén – Balti-tenger

A PROGRAM (pdf): 9 Poster IORC Ulrika Björkman (click a címre)

Egyre nagyobb szükség van a vízalatti élőhelyek részletes feltérképezésére, fokozott figyelemmel a sekély tengerparti területeken.
Ezek a területek ócáni fajok és élőhelyek széles palettáját kínálja, azon területek közé tartoznak, melyeket az emberiség széles körben és jelentős mértékben használ.

A víz alatti térképészeti eljárások fejlesztése aktív kutatási terület. A módszereknek hatékonynak kell lenniük, megbízható információt kell előállítaniuk, valamint az feljegyzéseknek is reálisnak kell lennie — ez egy óriási kihívás.

A Finnish Natural Heritage Services őrzi az összes állam által birtokolt vizet. Öt év alatt négy különböző féle adathalmazt gyűjtöttek össze, mindegyiket ugyanazon az UNESCO World Heritage helyszínen, a Kvarken szigetvilágban. Erre a helyszínre ökológiai és geológiai tulajdonsági miatt esett a választás (pl. De Geer moréna), illetve NATURA 2000 helyszín, és HELCOM által védett tengeri terület.

Az összegyűjtött adathalmazok: LiDAR (Light Detection and Ranging); főként szárazföldi topográfiai, sidscan sonar, illetve tengeri térképészet célokra használják, geológiai tulajdonságok, “dive and drop” videók, és tradícionálisabb technikákat alkalmaznak.

Az adathalmazokat különböző szempontok alapján összehasonlították: élőhelyek feltérképezésére való alkalmasság, valamint annak vizsgálata, hogy a módszerek mely kombinációja lenne a leghatékonyabb, mely adná a legjobb eredményt.

A tengeri területek igazgatói számára használható térképek modellezése is lényeges terület — ebben az esetben a HELCOM-HUB osztályozási rendszer lett kiválasztva, remek eredményekkel.

Szerzők: Ulrika Björkman* és Riihimäqui Anu * Finnország

 

UNESCO World Heritage Program  – a part of the official documents – ENGLISH version:

Evaluation of different habitat mapping techniques in Kvarken UNESCO World Natural Heritage Site, Baltic SeaThere is an increasing need for detailed information on underwater habitats in shallow coastal areas. Not only do these areas contribute with some of the oceans widest array of species and habitats but they are also among the areas which are strongly and widely utilised by humans. The development of new methods used for underwater mapping is an active field of research.

Methods need to be efficient, produce reliable data and the price tag needs to be reasonable, this is an immense challenge. The Finnish Natural Heritage Services governs all state owned water.

During the last five years they have (through different projects) gathered four different types of datasets, all from the same UNESCO World Natural Heritage Sites in the Kvarken archipelago. The site was chosen because of its special ecological and geological features (i.e. De Geer moraines’) and because it is a NATURA 2000 site and a HELCOM marine protected area.

The data sets collected were: LiDAR (Light Detection and Ranging); mainly used on land for topographic mapping, sidscan sonar; used for marine mapping but mainly geological features, dive and drop-video; more traditional techniques used mainly for groundtruthing. A comparison between all the datasets where made regarding the applicability to habitat mapping and an assessment of what combination of techniques would be most efficient and would give the best result.

The last area of interest was the modelling of usable maps for managers of marine areas, in this case the HELCOM-HUB

by Ulrika Björkman* and Riihimäqui Anu * Finnland