Vendée Globe  
93 nap 22 óra 52 perc

VENDÉE GLOBE 4. hét a déli sztráda – Fa77 Vendée’Blog – “Üvöltő Negyvenesek” SOKK! Kojiro árboctörése – SOH belépett az Dél-Indiai óceánra

dec. 04. túl a VG táv 27% -án, SOH 24 órás SAJÁT REKORD 406,3 tmf “itt már nincs alibi” sajnos a hétvégén az A7-nek is vége.

Dec. 04. hazai idő szerint déltájt megcsörrent a hazai telefon, az iroda, a privát szféra, az autó minden zegében-zugában készen állunk a hangrögzítésre – arra az esetre, ha Fa Nándor jelentkezik telefonon – bejelentkezését azonnal rögzítettük: Itt hallható a rövid beszámoló a dec. 03-i zúzós, munkás napról, ami a nyomkövetők adatai, a sebesség és a hajnali ranglista szerint szerencsésnek indult, de több VG skippernek kegyetlen veszteséget hozot.

Az SOH széthasadt A7 es gennakkere, cca 300 m2-es vitorla igazi veszteség – de hogy is történt és milyen kombinációval pótolható a déli óceánokon ?

Épp egy hónappal a Les Sables d’Olonne-i rajt után, a ma délutáni órákban a magyar tervezésű- és építésű Spirit of Hungary  és Fa Nándor belépett az Dél-Indiai óceán kapuján és megkezdte a földkerülő verseny legkeményebb, több hétig tartó, szakaszát a déli óceánokon.

hangfelvétel©mixpress


VG2016 dec. hajnali órákban olvassuk a hírt! Oh, NO ! Kojiro! Árboctörés! So sorry, one of our favourite VG skippers and good friend of Nándor! How did this happen! Annyira sajnáljuk!

Fa Nándor a BOC Challenge 4-szakaszos földkerülő verseny mezőnyében vitorlázott Yukoh Tada-val, akinek nevét viseli Kojiro hajója. Yukoh a földkerülő verseny 2. szakasza után nem tudta megjavítani a hajóján keletkezett sok sérülést, a versenyrendezőség pedig nem adta meg a rajt jogot a Sydney-i indulásra. Yukoh, aki a japán hagyománytisztelet szerint élt, a tradicionális szokásnak megfelelően, a sikertelenség miatt a rajt napján, a szállodaszobájában öngyilkos lett.

Nándor már akkor ismerte az ifjú Kojirót, aki Yukoh nagy tisztelője volt. Kojiróval a későbbi földkerülő versenyeken is talákoztak, aki mindig hangsúlyozta, hogy egyszer Yukoh szellemében megvitorlázza szólóban a földkerülő távot. Ennek szellemében nevezte el hajóját Spirit of Yukoh-nak.

Nándor a VG pontonon búcsúzás közben ezt mondta a szomszéd hajó skipperének: LEGYEN SZERENCSÉS UTAD Kojiro és bárhogy is lesz, bármi történjék, ne csinálj hülyeséget!

Fa Nándor műholdas telefonon küldött üzenete Kojironak itt hallható. (angol nyelven) audio©mixpress

“Szia Koijro, itt Nándor, a Spirit of Hungary-ről. Nagyon sajnálom, ami történt, hallottam hogy letört az árbocod és Fokváros felé vitorlázol. A szellemed, és Kojiro szelleme itt lesz velem, megtartom és vele együtt megyek tovább. Elég sokat gondolok rád, itt vagy velem, és Yukoh is itt van velem. Fel a fejjel, tartsd meg a “spirit of Koijro”-t, nemsokára találkozunk valahol! Minden jót!”


VG 2016 dec. 04. Ez az a nap, amikor – mégha verseny is a verseny, minden összetevőjével – nem lehet nagy öröm egyik Vendée Globe skippernek sem, hogy társuk kiesése miatt előrébb lépnek a verseny aktuális ranglistáján. Mégis, a verseny megy tovább, így volt ez akkor is, amikor a SOH77 járt szerencsétlenül.
Fa Nándor még ma reggel további konzultációkat folyatott az SOH elektr.szakemberével – egy újabb, de talán már nem kardinális műszer-hibaüzenetéről. Reméljük, hogy a sok új, rajt előtti hetekben beszerelt kötelező, vagy nagyon ajánlott (!) kütyü és a hozzávaló szoftverek nem zavarnak össze mindent, amit április óta rendszerbe állítva kiválóan tesztelt Nándor a transzatlanti menetek során.
DEC 04-i délelőtti VG2016 versenyadatok a képeken láthatók. Fa Nándor a 12. helyen vitorlázik, a jelentések szerint 5-6 méteres hullámzás közepette.

Minden skippernek szerencsés versenyzést, sokkal kevesebb problémát és #Kojironak mielőbbi biztonságos partot érést kívánunk.


Dec.03. a havaria napja volt a Vendée Globe mezőnyben. Kojiro hajójának tegnap a késői órákban 30-40 csomós szélviszonyok közt letört az árboca. Nagy veszteség Kojirónak, feladni a versenyt olyan kiváló pozícióból, egy brilliáns, egy ilyen sikeres, felkészült skippernek! A kényszervitorlázat kialakítása ilyenkor az egyetlen megoldás, – a megmaradt vitorlatartó rudazat-csonkok és kisebb vitorlából – bonyolult, kreatív munka a kemeny óceáni időjárási korülmények közt, amivel Kojiro a legközelebbi biztonságos part felé veheti az irányt. NAGYON SAJNÁLJUK! Szerencsére a kiváló japán skippernek nem esett baja. BIZTONSÁGOS HAJÓZÁST SPIRIT OF YUKOH, AMÍG KIKÖTŐBE ÉRSZ!

A tegnap rohanósnak indult és sok skippernek, sok hajónak veszteséggel zárult.

Jeremy Beyou nagyvitorla sérülése, Conrad és Nándor autopilote hibái és vitorlavesztésük, Boissier hajójáról is rossz hírek érkeztek! Szerencsére minden skipper jól van. A Kojiroról szóló hír a VG oldalon itt: http://www.vendeeglobe.org/en/news/16799/spirit-of-yukoh-has-dismasted

 

Tovabbi VG hírek a vendeeglobe.org oldalon.

Kojiro skipper profile: http://www.vendeeglobe.org/en/skippers/86/kojiro-shiraishi


Dec. 03 . 17:00UTC  VG2016 Spirit of Hungary  Fa Nándor 13. Kedves, baráti és ismeretlen kedvelők üzenetei a szélrózsa minden irányából:  “Keep up your progress Nándor! All the best!, Unbelivable, You are our dream, Best wishes, best wind! Have a lucky Vendée Globe, Nagyon sok szeretettel gondolunk Rád! ( Palinak ugyanekkora borostája van, pedig itt nem mozog a fedélzet!), Nagyszeru!, Bravo Nandor, Félelmetes menet 🙂 …

“Valami nem stimmel a CC-vel, nagyon megállt.”


Napló: Dec. 03. 07:50 UTC,
Nagyon mozgalmas estém volt, miután másodszor is elment az automata kormányom, már nem úsztam meg, meghauzolt a hajó nagyvitorla A7 fönt. Ez így életveszélyes, fölhívtam a Petit, magyarázza el, hogy mik a lépései átcserélni a kormányautomata meghajtását a tartalékra. A második automatavesztésnél feltűnt, hogy nem a vezérléssel van a baj, hanem a meghajtás megy el. Miközben keresgéltem a hajó hátuljában a váltáshoz fontos elemeket, feltűnt, hogy az egyik csatlakozó teljesen el van korrodálva. Próbáltam átállni a 2-es meghajtásra, de gyorsan nem ment, hosszabb munkát meg nem lehet így, vitorlázva, nagysebesség, gennaker mellet megcsinálni. Próbáltam, de nem működött. Végül levetten az A7-et kilobogtattam a nagyvitorlát, megálltam és nekiálltam szerelni. Annyira elkorrodált a csatlakozó, hogy nem lehetett szétszedni sem, levágtam, letakarítottam a kábelvégeket összekötöttem közvetlenül, leszigeteltem és kipróbáltam. Működött. Visszaálltam a pályára, kihúztam a gennakert és nekilódultunk ismét. Talán összesen 40 percet veszítettem, de ez is 9 – 10 SM.

Reggelig minden rendben volt, a menet is és a kormány is. Éppen kimentem, mikor hirtelen erősödött a szél, de még limiten belül, ezzel a vitorlázattal, ilyen szélben jöttem korábban. Itt álltam beöltözve és a szemem láttára a következő történt. Egy időben jött egy óriási hullám és egy széllökés. A hajó természetesen siklásba jött, belerontott az előttünk lévő hullámba árbocig, rázkódott, erőlködött minden, aztán egyetlen reccsenéssel két darabba szakadt az A7-es. Az első élkötél mentén, azzal párhuzamosan többé, kevésbé fél méter távolságra egyenes vonalban lehasadt az egész vitorla. Egy másodperc alatt a vízben volt az egész, húztam a behúzó kötéllel a hajó jobb oldalán. Nekiveselkedtem, hogy kihúzom, de 16 – 18 cs-s sebességgel mentünk csak a nagyvitorlával, esélytelen voltam. Földobtam a hajót szélbe, hogy lelassítsam, de így sem tudtam kihúzni, viszont esélyem volt rá, hogy rátekeredik a kormányomra. Nem volt mit tennem, levágtam, had menjen. Sajnos vitte az egyik behúzót is, nem értem el, hogy leszabadítsam. Vagyis együtt a két kötelet levágtam róla, de az egyiket abban a pillanatban elvitte a víz. Felsodortam a csattogó maradékát a vitorlának és leszedtem az árbocról, kihúztam a J2-t és robogtunk tovább.


Mondanom sem kell, hogy nagyon sajnálom, kedvenc vitorlám volt. Most maradt a reacher, és az A3. Meg kell a maradék távot oldjam ezekkel a vitorlákkal. Fog hiányozni, de ez a szakma része. Ha a borotva élén táncolunk, van esély rá, hogy megvágjuk magunkat.

Egész nap kemény Ny-i, később DNy-i fúj, 35 – 45 cs között, szilaj hullámzás alakult ki. Vágtatunk, de ennek ára van mindenben. Küzd a hajó, és küzdök én is, hogy a biztonságos zónában maradjunk. Reggel levettem a második reffet a nagyvitorlából, a J2 maradt. Egy szénfekete fronttal ment el az a vonal, ahol a Ny-i szélből DNy-i lett. Ez a térképen semmi, de a valóságban bizony 45 cs-s széllel jött a váltás, szinte teljesen besötétedett. Nagy megkönnyebbülés volt, mikor a feketeség mögött ismét megjelent a fény, és ahogy egy vonalban sötétedett be, úgy egy vonalban jött vissza a napsütés.

Meg kellett hauzolnom, de nem akart a szél gyengülni. Többször nekikezdtem 32 cs környékén, de mire a lényeghez értem volna ismét 40 volt. Nem kockáztattam, vissza az egész, rohantunk tovább balcsapáson. Végül többszöri próbálkozás után, fölsodortam a solentet és csak a nagyvitorlával meghauzoltam 34 cs-s szélben. Aránylag simán, de szerencsém volt, hogy nem fújt rám éppen, mint a korábbi próbálkozásoknál. Azóta ugyanúgy vágtatunk K-DK-nek átlag 18 cs környéki sebességgel. Ez a 15 és a 26 cs átlaga. A hullámzás továbbra is friss és nagyon vad, rendkívül agresszíven rángatja a rohanó hajót, kapaszkodás nélkül bent sem lehet mozogni. Viszont haladunk, és ez fontos, ez a legfontosabb a biztonság után.

Poz: dec. 03. 17:30 UTC, 38° 47′ S, 012° 47′ E, majdnem minden rendben. A7 nélkül is biztonságosan, jól tudok haladni, bár sajnálom.”

Köszönjük mindannyiuk a csodás, együttérző izgalmas együtthajózását a SpiritHUN77-tel! Átadjuk Nándornak a hajóra a jókívánságokat! Tartsanak velünk – irány a Dél-Indiai óceán. (admin)


SOH77 Dec. 03. 04:00 UTC  Ezek itt a mai reggeli Vendée Globe viszonyok, irány az Indiai-óceán ! A 14. helyen hajózik Fa Nándor, a naplójában írt szerelési munkálatok után újra meglódult SOH kisasszony! A tegnap este érkezett legutóbbi hajónapló itt lejjebb olvasható. részlet: “Egy kábelcsatlakozás elkorródálódott, és ezért már többször elveszítette a kormányt, az úgy életveszélyes, megálltam. Konzultáltam Petivel, aztán megcsináltam, most rendben, vitorlák vissza, újra úton vagyok. Nem veszítettem többet 30 percnél. …” 




December 02. a Spirit of Hungary az “Üvöltő Negyvenesek” birodalmában, a kora reggeli adatok, majd az egész napos menet szerint Fa Nándor a 15. helyen hajózik, ismét a keleti feltekén – megelőzve 2 nála könnyebb, gyorsabb hajót. Dél-Afrika kerülése a következő program. Az időjárási előrejelzések komoly stratégiát követelnek a skipperektől, meglátjuk a tracking alapján, ki milyen megoldás mellett dönt. Az SOH környezetében hajózók szamára Dél-Nyugat felől a következő 24 órában szigorodnak a viszonyok, vagy bevállalják a rövidebb útvonalat a gyorsabb haladás érdekében, vagy fölfelé menekülnek, ami a hosszabb verzió. A Spirit of Hungary eddigi legjobb 24 órás távját az utóbbi két napban teljesítette: 405-408 tengeri mérföld. A Vendée Globe földkerülő verseny elméleti távjából eddig 25 %- ot hajózott.

Fa Nándor  dec. 2-i naplója késő este érkezett.

ez a kis utóirat pedig éjszaka “… most röviden, mert elfáradtam. Az automata kormányom ma kétszer leállt, meg kellett hogy álljak, vitorla le. Egy kábelcsatlakozás elkorródálódott, és ezért már többször elveszítette a kormányt, az úgy életveszélyes, megálltam. Konzultáltam Petivel, aztán megcsináltam, most rendben, vitorlák vissza, újra úton vagyok. Nem veszítettem többet 30 percnél. Most alszom picit.

Fa N: “Dec. 02. 05:50 UTC,

Késő este, kora éjszaka volt egy olyan érzésem, hogy ez a front, amit várunk, ez nem csak úgy jön, biztosan lesz valamilyen érkezése. Lecseréltem az A7-et a J2-re, nem ezen a pár mérföldön fog múlni. Alig 20 perccel később 38 cs-s szél fújt és még az is sok, ami fent van. Nem változtattam, ezek az első lökések pár perc után továbbállnak, csak kibírjuk addig. Kibírtuk, és az óta is haladunk, az A7 visszakerült a helyére, a szél most gyengül, és lassan fordul D-felé, rövidesen hauzolni kell. Fázom, nem csoda, minden vizes rajtam és fáradt vagyok.
Kora reggel van, épp hogy világosodik, megcsináltam a reggelimet, ittam a kávéból pár kortyot, majd  miközben a vödörrel voltam elfoglalva, tovább forgott a szél, meg kell hauzolni. Megtörtént, de közben gyengült a szél, ezért kireffeltem. Mire visszaértem a kávéhoz, már kihűlt, viszont a müzli legalább jól megázott, nem ropog a fogam alatt. Másfél órával később, már túl is vagyok az egészen.

Most, hogy leértem a hideg zónába, már muszáj vízhatlant cserélnem. Ez, ami rajtam van már megtette, amire megalkották, ezt használtam, amióta az SOH vízre került. (2014 Húsvét, néhányezer mérföld, pár tranzat és egy földkerülő ) Ha vizesre ülök, vagy térdelek érzem, hogy átjön az anyagon a nedvesség, ami most a legkissebb mértékben sem hiányzik. Van itt velem új garnitúra, TBS is Musto is, majd még eldöntöm, hogy mikor, melyik legyen, bár itt a Musto lesz a praktikusabb.


Istenem, micsoda élmény, mikor már az ember mindent megcsinált, elrendezi a vitorlákat, kiszedi a vizet a hajóból – sajnos valahol mindig bejön egy kis víz a hátsó zónába – leül lábat mosni, és friss száraz zoknit húzni!

Megújult a bőr a tenyeremen, ahogy hosszabb utakon a sós víz miatt szokta. Nagy foltokban foszlik le a kezemről és egy ideje tele van vele a hajó.

Ha bejövök egy vizesebb művelet után, levetkőzök, fölakasztom a ruhákat, még fél óra múlva is csorog belőlük a víz. Folyamatosan szedem, törlöm, nem szeretek bent tocsogni.

Elment a front, felhő, eső bőven, és vitte a szelet. 8 – 11 cs-s szellő maradt, abban csoszogok 9 – 10-el. Viszont mögötte kisütött a nap, szép idő lett. Ez kiválóan alkalmas megcsinálni kint, bent minden olyan munkát, amihez ez kell. Leragasztottam az ablak szélét, kicsit leszigeteltem az árboc talpát, hogy legalább a nagy vízmennyiség ne tudjon lendületből bemenni az árbocba, kiraktam ruhát, csizmát száradni. Ez a maximum, amit most tehetek. Valamikor éjszaka jön majd egy új szél, amivel rendesen lehet ismét haladni. Ha hihetek a széltérképnek, akkor nem csak engem boldogít ez a váltás, valamilyen szinten a többiek is belemennek, őket is lelassítja. A Bureau Vallée kiszaladt belőle, de később őt is utoléri valamilyen szinten.

Bekaptam egy csomag weed-et a bal kormányomra – ez egy nagyon vastag szárú, nagylevelű hínárféleség -, és nem vagyok képes leszedni. Ha igaz, nemsokára hauzolok ismét, akkor talán elhagyom.

Egész nap ballagtam D-DK-nek, de csak lassan, keresem a szelet. Most este, már sötét van, kezd élénkülni, de még nem fordul. Valamikor 3 óra múlva kellene hauzolnom, addigra legalább 20°-ot kellene még ÉNy felé forduljon.

Poz: dec. 02. 19:50 UTC, 38° 35′ S, 006° 16′ E, minden rendben. ”

Dec.01. Fa Nándor fedélzeti videója műholdas kapcsolaton keresztül érkezett.

A SO77 18-24 csomóval hasítja a hullámokat a déli Atlanti óceánon /SOH77_onboard_video©FaNándor/


SOH77 Blog FA NÁNDOR Napló: Dec. 01. 10:40 UTC, 

Igazán komoly szelünk lett, beleértünk az első rendes depresszióba, ami gyönyörűen visz bennünket. Éjszaka már soknak éreztem a vitorlázatot, annak ellenére, hogy még biztonságosan reagált a hajó a nyomásokra. 31 cs-nál vettem le az első reffet a nagyvitorlából, amit a vitorlatérkép szerint 26 cs-nál már kellett volna. Had menjen, gondoltam, hisz ez egy verseny. Ment is, helyenként 25 cs-val, átlag 17,5 cs.

Hajnalig vágtattunk ezzel a vitorlázattal, aztán fordult a szél kicsit, kezdtünk nagyon lefelé haladni, ami a routing szerint nem jó, később előnytelen lesz nagyon lent lenni. Egyetértettem vele, de följebb már nem lehet menni az A7-el, le kellett cserélni. Beöltöztem, kimentem, és fölsodortam, kihúztam a J2-t, és most ugyanolyan fantasztikusan robogunk, mint korábban, csak 10°-al följebb, ahogy szerettem vola. Néha így is verjük a 26 cs-t, ezen a szélszögön ez optimális kombináció. Minden vizes itt belül is, ahogy várható volt, folyamatosan szedem törlőkendőkkel, hogy ne ázzanak a felszerelések.

A bal első ablaknál talált valamilyen rést a víz, időnként megjelenik egy csepp. Nem szeretem, mert alatta van az elektronika, ott aztán egy csepp is sok. Akkora mennyiségű és nyomású víz megy a fedélzeten, hogy nem csoda. Most odacsipeszeztem alá egy törülközőt, de azért az első adandó alkalommal leszigetelem kívülről.

Kaptam egy levelet a Conradtól: Looks like someone’s having fun with their A7! Great speeds Nandi! I hope you are enjoying it. THIS is what we came for!

Válaszom: Yes I love my A7, works well. The race starts now. I think about you quite a lot, your protection helps you to wash your teeth, no need brush. Take care my friend, and push!

Délután 16 UTC körül visszahúztam az A7-et, mert a J2-vel nem tudtam eléggé mélyre vitorlázni. A szél nem változott, továbbra is 30 – 32 cs fúj, viszont a hullámzás nagyra nőtt. Ahhoz nagyok, hogy forgassanak, de ahhoz kicsik, hogy be lehessen ülni közéjük menni velük. Ma 400 SM fölött jöttem kicsivel, jó menet volt.

Még néhány óra ebből a szélből, aztán gyengül és fordul, majd hajnaltájban, 2 körül hauzolni kell.

Poz: dec. 01. 19:40 UTC, 36° 57′ S, 000° 45′ E, minden rendben, tehát már áttértünk a K-i féltekére.


HUNSAIL CIKK a Magyar Vitorlás Szövetség weboldalán “Már harsány az üvöltés a negyveneseknél”

Most is keményen fúj már, de éjjel végképp felüvöltenek a negyvenesek a déli Atlanti-óceánon, ahol Fa Nándor és közvetlen ellenfelei közelítik az Indiai-óceánt. Az a szűkebben hat, bővebben kilenc hajós csoport, akik egymással szoros versengésben hosszú napokon keresztül keresték az utat az Atlanti-óceán déli részén, hogy a Szent Heléna magasnyomású övezet gyenge szeleiből mielőbb kijussanak délkelet felé, immár a nyugat felől keletre rohanó magasnyomású rendszerben száguldanak.

A mai napon ebben a csoportban a Spirit of Hungary vitorlázott a leggyorsabban. Fa Nándi az elmúlt 24 órában 16-18 csomós átlagokat teljesítve 390 tengeri mérföldet tett meg (Az közel ötszörös Kékszalag táv…). Előrébb is lépet egy helyet Stéphane Le Diraisont megelőzve.

De az igazán kemény idő most éri utol őket. Az ég beborult, a hullámok egyre nőnek, a szél pedig lassan bedurvul. Ott vannak az “üvöltő negyvenesek” világában. A 30 csomós és erősödő, egyre hidegebb szélben vitorlázó Le Diraison mondta ma: “Tegnap még a magasnyomású rendszerben voltunk. Most viszont az alacsonnyomású front előtt vitorlázunk és a helyzet kezd elvadulni. A szél egyre erősödik, egyre magasabbak a hullámok és az ég teljesen beborult. Nehezen tudok aludni, piheni, mert a hajó olyan gyors, miközben irdatlan a zaj. Az IMOCák nagyon zúgnak, ráznak és olyan hangokat adnak ki, mintha menten ketté akarnának törni.”

Nándi és Le Diraison mögött száz mérfölddel a legidősebb versenyző, a 66 éves amerikai Rich Wilson kezdi rosszul érezni magát.: “Nagy a zaj, a hajó folyamatosan rázkódik, és olykor olyan érzésem támad, mintha egy irányíthatatlanná vált, szakadékba zuhanó tehervonaton ülnék. Folyamatosan kapaszkodni kell és kitartani. A stressz, különösen éjszaka szinte elviselhetetlen. Testileg és lelkileg egyaránt kényelmetlen, nekem legalább is biztosan.”

Eközben messze, 3500 mérfölddel előrébb, keletebbre, túl a Kergülen-szigeteken Alex Thomson visszavette az első helyet Armel Le Cléac’h-től. A Hugo Boss-szal vitorlázó velszi versenyző – az egyetlen nem francia az élmezőnyben – 12 nappal ezelőtt egy víz alatti tárggyal ütközve elvesztette a jobb oldali támaszuszonyát. Így csak jobbcsapáson képes maximális sebességgel, szárnyalva vitorlázni. Ám az elmúlt napokban a gyengébb szélben ritkán nyílt erre lehetőség, illetve most éppen jobbcsapáson rohan mindkét vezető hajó, ami lehetőséget adott neki az előzésre.

Ők ketten megléptek az üldözők elől. Sébastien Josse a harmadik helyen 650 mérfölddel lemaradva. nagyjából 2-3 napi hátrányban vitorlázik, a negyedik Jérémie Beyou pedig már több mint ezer mérföldes lemaradásban van Thomsonhoz képest. (Ruják István írása a HUNSAIL.hu weboldalon)

Nyomkövetés a verseny honlapján: http://tracking2016.vendeeglobe.org/hp5ip0/

vg-tracking-2016-12-01-18-33-53

vg-tracking-2016-12-01-18-33-53


Nov. 30. Európai idő szerint 13:00-tól  Fa Nándort is kapcsolta a VG media team. A VG webTv itt nézhető naponta: http://www.vendeeglobe.org/en/web-tv (később is visszanézhető)

?  Élő közvetítésben Fa Nándor – a partról skype-en bekapcsolódott a beszélgetésbe Patrick Viau, a SOH team logisztikai és biztonsági menedzsere is. Köszönjük, hogy velünk tartanak a Dél-Atlanti-óceánon!

A nov. 30-i video – kapcsolat Fa Nándorral  itt megtekinthető.

The Vendée LIVE of the 30th November / Vendée… by VendeeGlobeTV


FA NÁNDOR HAJÓNAPLÓJA – Nov. 30. “…problémák ide, vagy oda, ha halad az ember, mindjárt jobban érzi magát. Sajnos a video kapcsolat nem jött össze délben, de nem az én hibámból, mert az én rendszerem működött, de a műholdas telefonhívás sikerült”

Nov. 30. 11:30 UTC,
Nagyon mozgalmas estém, éjszakám, és reggelem volt, enyhén szólva kimerültem.
Még este le kellett vennem az A2-t, mert sok volt. Ránk fújt egy 23 – 25 cs-s nyomás és közben teljesen besötétedett. Megküzdöttem a lehúzással, de végül is lent volt, J2 a helyére és nagyon szépen haladtunk tovább.

Valamilyen ismeretlen oknál fogva az Adrena elveszítette az összes B&G adatot, benne a GPS-t is. Az egész maradék éjszaka ezt próbáltam helyre varázsolni, de nem hagyta magát. Hiába futattam a legprecízebb kereső és helyreállító programokat, egyik sem találta meg a hibát. Valamelyik DeckMan térkép beolvasásával van a baja, de nem enged hozzányúlni. Végül kitöröltem az egész csomagot. Reggel telefonon konzultáltam Petivel és odáig jutottunk, hogy újra kell indítani az egész computert. Ez persze csak otthon egyszerű, de itt nem, mivel rengeteg összefüggő program fut, és mind ki kell kapcsolgatni, majd vissza utána. Mostanra túl vagyok a gondok nagy részén, már csak egy apró, inkább bosszantó rendellenesség van, ezt még nem sikerült orvosolni.
A rajt előtti utolsó héten állít be mindenki, akinek akkor keletkezett velünk dolga és akar a rendezőség nevében és érdekében különböző programokat telepíteni, amik vagy ajánlottak, vagy kötelezőek. Hiába állunk ott, amikor ezek történnek, még szakembernek is követhetetlen változtatások épülnek be, és változtatják meg az addig jól kipróbált rendszert. Természetesen minden anomália itt kint az óceánon jön ki, és küzdök vele, hogy valamilyen úton kifésüljem a nem kívánatos jelenségeket. Nem mindent tudok, és nem minden hagyja magát változtatni, vagy kigyomlálni, mert úgy beépül az integrált rendszerbe, hogy ezt itt, ilyen körülmények között gond lehet. Igyekszem elérni azt az egyensúlyi szintet, amikor működnek a nekem fontos szolgáltatások, és nem zavar be a többi.
Szóval most minden teszi a dolgát, csak az a “kishajó”, ami én vagyok a térképen, az jó irányban halad, de keresztben megy. Azt most nem tudom kormányozni.

Ahogy reggel derengeni kezdett az ég alja, úgy döntöttem, hogy “gázt” adok és felhúztam az A7-es gennakert. Ebben a szélben nem elég a J2, és nem elég a 12 – 13 cs-s sebesség. Hamar fent volt, szelet fogtam, begyorsultunk, aztán leültem kicsit, mert annyi erőm sem maradt a végére, hogy elrendezzem a köteleket. Ez a “hamar felhúzom” 40 perc megállás nélküli munka, olyan körülmények között, ahol minden mozdulat háromszor annyi energiát kíván, mint rendesen.
Először bent az orrban elrendeztem, csomagoltam az esete lehúzott A2-t, hogy egyáltalán hozzáférjek az A7-hez. Kiszedem a fedélzetre, bekötöm a pontjait, ráteszem és befűzöm a behúzó köteleit, majd felcsörlőzöm az árbocra. Hátramegyek, lehúzom az elejét, elrendezem a köteleit, vissza az árbochoz, befejezni ott is mindent, elrakni a felhúzó kötelet. Mikor elöl minden kész, hátrajövök, feltekerem a J2-t, hogy szabaddá tegyem a csörlőket, majd kitekerem és behúzom a gennakert. Hamar szelet fog, utána még 10 perc a kávédarálón, mire rendes pozícióban is van a vitorla, nem csak ott van.
Kész voltam, átöltöztem, csináltam egy reggelit, és azóta ismét a computer mellett ülök, próbálom befejezni a megkezdett feladatokat. Most 13 UTC van, ez itt kb 10 óra délelőtt.

Délután,
Véget értek az Atlanti “mézes hetek”, itt már nincs alibi, vagy megyünk, vagy nem. Nem értük el a 30 cs-t szélben, de a 23 cs-t sebességbe igen. Meglódult SOH kisasszony.
Egész délelőtt tanulmányoztam a pc-t, hogy vajon miért megyünk keresztben a térképen, és nem jött megoldás. Aztán ettem és lehajtottam a fejem a babzsákra fél órára, aztán mikor idenéztem megint, kiegyenesedett a hajó, egy fél nap után, magától (?). Ha valaki tudja a választ írja meg.
Úgy éreztem, hogy hiába eszem, energia deficitem van, ezért elővettem egyet azokból az ételekből, amiket az Anne Le Cam – Jean felesége, aki sikeres francia séf – ajánlott és beszerezni is segített indulás előtt. Két hatalmas, lágy, omlós marhahús darab, egy jó marék főtt sárgarépával, valami hosszú, igen ízletes szószszerű lében. Élmény volt megenni, és éreztem azonnal, hogy hat az energiája. Örülök, hogy jó pár zacskóval van itt a hajóban, a déli vizekre majdnem minden napra jut egy.

Most, délután, néhány keményebb, esőfelhő nyomta széllökés kivételével 20 – 26 cs-s széllel megyünk, átlag 14 cs-val. Amikor begorombult, fújt vagy 32 cs-val és mentünk 20 – 24 cs-val. Ez már másfajta vitorlázás, így könnyebb haladni.

Ismét föltöltöttem egy videót és egy képet az FTP-re, hogy ne vesszen el a bitmennyiségem a fleet rendszerében. Holnaptól új kontingens kezdődik.

Jót ettem, jól megyünk, így mindjárt jobban érzem magam.
Poz: nov. 30. 18:20 UTC, 34° 32,7′ S, 007° 22,5′ W, minden rendben.

Már hűvös van, sőt hideg, öltözöm, főleg éjszaka.

2016 nov 30. 04:00 UTC Vendée Globe hivatalos tracking adatok

img_9331-1.jpg

 

img_9329-1.jpg

img_9331.jpg


NOV 29 Spirit of Hungary Vendée’Blog  – Fa Nándor

Napló: Nov. 29. 08:20 UTC, 

Egész éjszaka folytattuk a csigaversenyt. Van egy olyan érzésem, hogy amit a taktikán nyerhettem volna, azt elveszítem ezzel az egyhelyben vitorlázással.

Reggel hirtelen fordult a szél, több lépcsőben legalább 60°-ot, és erősödött is. Eleinte még követtem a C1-el, de nyilvánvalóan kevés lett, mikor már fél szél alá estünk. Gondosan tanulmányoztam, hogy mi várható a következő órákban és arra a meggyőződésre jutottam, hogy az A3 a jó választás. Fél óra múltán már szépen csusszantunk a jóval nagyobb vitorlával 120°-os TWA-n, öröm volt a sok botladozós nap után.

Déli 12- kor először megjelent az AIS-en a képernyőmön, aztán szél felől a valóságban is Stéphane Le Diraison. Ő sokkal előttem volt, és egyszer csak itt termett. Én lassan mentem, ő meg még lassabban, így utolértem. Most vele kezdődik egy páros verseny, de eddig ő jelentősen gyorsabb volt. Ezeket a hajókat csak vitorlázva tudom megverni, sebességgel nem. Az elmúlt órában én A3-at húztam, ő pedig A2-t. Majd meglátjuk, hogy kinek kell lecserélni. Ha tovább erősödik a szél, akkor neki, ha csak fordul, akkor nekem.

Nem erősödött a szél, hanem gyengült, az én választásomat kell lecserélni. Megcsináltam az ebédet, és gondoltam, amíg ázik, addig fölhúzom az A2-t. Jó sokáig ázott, mert legalább 30 perc egy ilyen csere. Sajnos, mire beállítottam az új formációt, addigra erősen legyengült a szél. Mögöttem kialakult egy zivatar és elvitte. Egy óráig csattogtam, mire visszajött valami, de még nem az igazi. Persze a Stéphane nem várt meg, ő ellépett kicsit. Rádión beszélgettünk egy ideig, aztán jó szelet kívántunk egymásnak.

A mai nappal elhagytuk a magasnyomású frontokkal fertőzött irdatlan területet, amin nem volt kis fegyvertény átjönni. Ezt a környéket elkerülni szoktuk egy nagy ívvel a dél-amerikai partok mentén, pont ezért, de most úgy alakult ennek a 10 hajónak, hogy nem volt más út, ez volt a kisebbik rossz. Stéphane délután úgy fogalmazott, hogy már rajta vagyunk a déli sztrádán.

Napközben az egy réteg vékony trikó bőven elég volt, naplemente után fél órával már három réteg van rajtam, és nem sok. Megyünk a télszerű nyárba.

Poz: nov. 29. 20:10 UTC, 33° 01′ S, 012° 47,9′ W, minden rendben.


Nov.29. VITÁL CLUB – SOH team és velencei, székesfehérvár-i sportcsillagok estje

Fa Nándor velencei-tavi sporttársaival találkoztak a Spirit of Hungary csapat tagjai a VITAL sportklub szervezésében nov.29. este Székesfehérváron. A beszélgetés természetesen alig akart véget érni. Perényi Péter, Varga Lajos, Keller András, Rózsavölgyi Gábor akár egy hétig is válaszolhattak volna a a Vendée Globe-ból egyébként napi pontossággal felkészült vendéglátók, és a többszörös világbajnokokból, európa bajnokokból, sikeres sportolókból alló hallgatóság kérdéseire. A kivetítőn Cserta Gábor Les Sables d’ Olonne-ban és a Vendée Globe rajtjáról fotóit, videóbejátszásokat és az épp aktuális VG versenyállást láthatták a vendégek.

Fa Nándor velence-tavi sportbarátainak erre az alkalomra írt levelét itt, a Spirit of Hungary weboldalon tesszük közzé.

Köszönjük Szipola Tóninak (Alba Regia 60 lábas hajó projektben Nándi jobbkeze) és feleségének, Tündinek a meghívást, a velencei, fehérvári sportcsillagoknak és barátaiknak a meghatóan élénk érdeklődést.

FA N. levele velencei és székesfehervári sporttársaihoz, kayak-kenu, bírkózó, hőlégballonos, triatlonos, kerekpárversenyzőkhöz ….

“Csak néhány szó az esti társasághoz.

Kedves Ismerősök, Ismeretlenek, Barátaim, Fegyvertársaim és Tóni!
Örömmel hallom, hogy megünneplitek kicsit, hogy jó messze vagyok és semmi esélyem veletek lenni. Jelenleg lelkesen várom, hogy jöjjön némi szél, kicsit jobban tudjak haladni. Higgyétek el, mindent megteszek, hogy lelépjek innét és legalább a jövő évi találkozóra hazaérjek.
Az élmezőnyt kicsit megrágta aztán kiköpte hamar a Dél-Atlanti, de minket szeret, itt ölelget már második hete. Mindezzel együtt is élvezem a vitorlázást, szeretem a hajómat és izgalmas egy tíz hajós bolyban dolgozni minden centiért, igyekezni picit is előrébb kerülni.

Lassan felkészülök lélekben is és a hajóval is a déli vizekre, nagy hullámzásra, hideg, robogós viszonyokra, küzdésre az elemekkel és magammal.

Én tudom, hogyan fogok reagálni, milyen az, ha lefagy kezem lábam, milyen vágtatás közben aggódni minden nagyobb hullámon a hajómért. Ugyanakkor a hajómról is tudom, hogy mit tud itt. Egyszer már végigküzdöttük két éve ezt a szakaszt is és a hajó azóta sokkal jobb lett, nagyon bízom benne. Remélem, hogy a következőkben is eljutnak a hírek hozzátok és legalább egy picit irigyeltek majd.

Peti, Andris, Lajos, Bandi, a Családom és Ti a többiek, sokat vagytok az eszemben. Hosszú úton jutottam ide, és ugyan hosszú az is, ami előttem van még, de messze nem annyira, mint a felkészülés volt.

Ölellek benneteket, jó evést, iszogatást, beszélgetést és mielőbbi viszontlátást kívánok, Nándi”

Vendée Globe – onboard videó-üzenet Fa Nándortól Nov.28.





A Vendée Globe hivatalos versenyoldalon meghallgathatók a skipperekkel készült satellite-telefon interjúk, köztük a Fa Nándorral  készültek: vendeeglobe.org/en/audios hangfelvételek