A La Gazzetta dello Sport újságnak a Spirit of Hungary-ről szóló írásának fordítására jelentkezett önkéntesek közül, Drávucz Ritától kaptuk meg elsőként a magyarított szöveget (kétszeres közvetítéssel, amit Ritának és a közös barátainknak külön köszönünk) A kisbabáját nevelő Világ- és Európa-bajnok magyar vízilabdázónő, aki több évig Olaszországban játszott, ezúttal szabadidejében fordította le számunkra az olasz sportújság írását. Micsoda véletlen, hogy Drávucz Rita is 7-esben harcolt!
(az olasz cikkben leírt, jószándékú tárgyi tévedések miatt egy-egy részletet átfogalmaztunk, illetve a fordításból kihagytunk – forditó és szerk.)
La Gazzetta dello Sport megjelent: 2015. január
Nándor, az 1984-es Los-Angeles-i készülő magyar Finn-dinghy olimpiai válogatott keret tagja újra a végtelen óceánon vitorlázik. Egyszemélyes földkerülések, majd az üzleti életben töltött évek után a Barcelona World Race-en egy új-zélandi sráccal indult, aki fele annyi idős, mint ő. Nándor 61 éves, de még nem vonult vissza.
Tapasztalat és lelkesedés – két olyan tényező, amelyek ha találkoznak, hihetetlen eredményekhez segítenek hozzá az életben. Ez a két tulajdonság, ami összetartja ezt a furcsa párt, Fa Nándort és Conrad Colmant a harmadik alkalommal megrendezére kerülő BWR-en. Nándor a hatodik x-en túl az egész mezőny legidősebb tagja, Conrad pedig 31 évével a legfiatalabb. Teljesen véletlenül találtak egymásra, ugyanúgy, ahogyan Nándornak szenvedélyévé vált ez a sport. Nándor – a családi hagyományoknak megfelelően- karrierjét birkózással kezdte.
BIRKÓZÁS – A birkózást sportsérülés miatt felváltotta a kajak, ahol nagyon jó eredményeket ért el, később Finn-dinghyben válogatott is volt. Később a kalandvágy hajtotta őt és barátját, Gál Józsefet abban, hogy tervezzenek és építsenek egy olyan hajót, amely képes világkörüli útra. Két évbe tellett körbevitorlázni a Földet, hazájukban ők az elsők, akik ezt a fantasztikus utat sikeresen maguk mögött tudhatják. (Szent Jupát, 1985-87 szerk.)
A hajózás alatt jutott Fa Nándor tudomására egy amatőr rádiós kapcsolat során a BOC Challenge négy szakaszos földkerülő versenye, így már ekkor eldöntötte, hogy megméretteti magát. (már a hajózás során vázlatokat készített az elképzelt 60 lábas versenyhajójáról- a szerk.)
BOC Challenge négyszakaszos földkerülő szóló vitorlásverseny (USA, Newport RI)
1990-ben a saját tervezésű és építésű, 60 láb hosszú magyar versenyvitorlással sikerrel teljesítette a BOC Challenge-t. Annak ellenére, hogy a hajó kormánytörést szenvedett, az összesítésben 11-ként futott be a magyar hajó az amerikai Newportba. Fa Nándor lett az első magyar vitorlázó, akinek ezen a távon szólóban sikerült célba érnie. (és elnyerte a “Spirit of the BOC Challenge Award”-ot is – a szerk.)
VENDÉE GLOBE 1992—93 (5. hely) Két évvel később ugyanazzal a hajóval elindul a Vendée Globe (non-stop földkerülő szóló) versenyen, ahol az ötödik helyen zárt, így ő lett az első nem francia vitorlázó, aki célba ér a francia profi vitorlázók közt.
1996-ban egy innovatív, de ugyancsak saját tervezésű (és építésű) hajóval ismét elindult a Vendée Globe-on, azonban a Biscayai-öbölben a Budapest nevű hajót (hátulról) legázolta egy panamai teherszállító. (a hajó vitorlázóképes maradt, amíg visszatért a francia anyakikötőbe – a szerk.) de Fa Nándor ezúttal a verseny feladására kényszerült és átmenetileg visszavonult az óceáni versenyvitorlázástól.
Szerk: 1997-ben a megjavított 60 lábas Budapesttel a Transat Jacques Vabre kétszemélyes vitorlázóversenyen 4. helyen végeztek. co-skipper: Albert Bargues (ESP) Földkerülő vitorlázó.
1997. Az üzleti életben kezdett tevékenykedni, kikötőket tervezett és gyártott Magyarországon, (valamint osztrák tavakra és az Adriára) de az óceán és a kalandok nagyon hiányoztak neki, így 2013-ban, 17 év után úgy döntött, hogy visszatér az óceánra és felkészül a Barcelona World Race-re.
2012-2014. Megtervezi és legyártatja a Spirit of Hungary nevű hajót és társat keres maga mellé. Nem könnyű versenyzőtársat találni, főként a korlátozott anyagi forrásokat tekintve. Épp amikor már lehetetlennek tűnt, hogy társra lel, a fiatal Colmannal egymásra találtak. Conrad új-zélandi, de Franciaországban él, a Global Ocean Race 2011-12 győztese saját Class 40 Cessna Citation hajójával -ahol szakaszonként más co-skiperrel – az ötből négyet megynyert. (korábban mini hajóosztályban versenyzett),
Colman New Yorkban részt vett az IMOCA 60 NY-BCN rendezvényén, mert ebben a kategóriában szeretett volna indulni. Fa történetét elbűvölten hallgatta, gyorsan felhívta telefonon és felajánlotta, hogy induljanak együtt, úgymond fizetség nélkül.
Nem sok idejük maradt felkészülni a december 31-én induló versenyig, de ott vannak a rajtnál Barcelonában. Még nem vagyunk készen – vallotta be Fa a rajt előtt nem sokkal a kikötőben – van egy kis problémánk a computerrel (egy hibás navigációs software kulcs okozta a problémát) és még van pár dolog, amit be kell fejeznünk indulásig: van négy olyan vitorlánk, amit még nem volt módunk használni. (a tesztek során, az addigi időjárási viszonyok közepette ezeket nem lehetett használni – a szerk.) Nagyon örülünk, hogy elindulhatunk, tudva azt, hogy a táv alatt még jobbak leszünk. A mi célunk egyszerű: ne törjük össze a hajót, az árbócot és beérjünk a célba.”
A verseny a Spirit of Hungary számára nem kezdődött tökéletesen. A rajt után öt nappal már elég nagy lemaradásuk volt a többiekhez képest. Conrad egy nagyon fiatal és nagyon ambíciózus vitorlázó – írja Fa, neki nehéz elfogadnia ezt a szituációt . én már megtanultam, hogy minden valamiért történik. A verseny nagyon hosszú, még 80-90 nap van hátra, bármi megtörténhet.”
És ha ezt épp egy rengeteg tapasztalattal rendelkező mondja, talán elhihetjük neki.